Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Jehvetin rojektit DT 80cc MHR team, käy ja kukkuu!

16.7.2012 0:28

On taas aika aloittaa yksi uusi ikuisuusprojekti muiden projektieni joukkoon.

Projektoinnin kohteena toimii 2004 vuosmallia oleva Yamaha Dt, josta olisi tarkotus saada käyttis ensikesälle. Mopolla on ajettu noin 8500km ja havinaisen hyväkuntoinen 8 vuotta vanhaksi. Runko kukkii useasta kohtaa, ja vasemman puolen etukate on halki. Tarkoituksena on myös tuunailla, ja laitella kaikinpuolin nätiksi. Eli täysin bolttis proju mitään mielenkiintoista tuskin on luvassa.

Mopo on ostettu isoveljelleni, kun hän täytti 15. Hän on sillä ajellut rauhallista kaupunkiajelua. Kun veljeni sai autokortin, hän ajatteli "hieman" virittää kyseistä mopoa ja laittaa nätiksi. Noh viripalikat tilattiin gearpartsilta. Ja postimies kantoi taloon Malossin MHR teamin sylinterin, Metrakitin sp putken, 28PWK kaasarin, Dopplerin kampuran, Polinin kytkimen ja viimeisimpänä ja vähäisimpänä stage 6 boostbolten. Ajeli mopolla pari kylämunkkia (50km), ja sen jälkeen aika ei enään riittänyt tämän pariin ja muu laittelu jäi sikseen. Sen jälkeen seisonut noin 5 vuotta. Kunnes tämä käytiin toissapäivänä hakemassa pois.

Eilen aloitin projektointia sen verran että kone irti, muttereihin joka paikalle putsaus, sikamassat väliin ja kasaan. kaikki näytti olevan kunnossa, lukuun ottamatta ruosteita vesipumpussa, mutta nekin lähti putsaamalla poijes.

Pytyssä ihmetytti se asia että se ei ole samanlainen kuten nämä halppikset (Airsalit yms) Huuhteluiden lähdöt ja huuhtelut oli täysin samaa kokoluokkaa kuin vakiot. Lohkot eivät tarvitse minkäänlaista avarrusta tuolle pytylle. Tämä johtunee siitä, että pienet aukot osattu suunnata hyvin ja aika-alat sattuneet kohdalleen. Sylinterissä oli myös todella reilu käyntivälys ja samoiten männänrenkaassa, mäntä mahtui heilumaan siellä helposti, vaikka muuten vaikutti täysin uudelta. Puristuksetkin oli matalat Airsaleihin nähden. Nämä lienee samahomma, kuin kireämmissä kelkoissa. Eli sylinteri niin kiertävä, että vaatii suuren välyksen. Tiiveys saadaan öljyllä 4% seokset ja lämmetessäänhän se välys tottakai pienenee.

Koneen sain kasaan ja kello 1 yöllä vehje oli tulilla. Kävin ajamassa testilenkin ja tuntui toimivan loistavasti ja 5 vaihteella mittarissa helposti yli satku vauhtia. Välityksetkin olivat suht lyhyet (13/53) ja vaihdepakan sai kelata suht nopeaan läpi, eli varaa on pidentää.

Sitten tulevaa. Suunnitteilla olisi maalata runko mustaksi, ja jättää katteisiin vakio sini-valko väritys. Vilkut jo revitty poijes, samoiten kilventeline. Tuorevoitelun veli poistanut myös käytöstä. Uutta maskia ja etulippaa pitäisi myös tilata. Suunnitteilla olisi hommata USD keula, yksi jo kiikarissa, mutta saa laitella yv:eetä jos löytyy. ;)

Tekniikkaa mä tähän tuskin muuta tulen lisäämään, kuin uudet rattaat ja ketjut....Ja paljon uusia mäntiä :P

Ja sitten muutama kuva, pahoittelen kun parempia ei löydy...
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Jehvetti päivämäärä 9.3.2014 15:22, muokattu yhteensä 8 kertaa

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 1:25

Helvetin kiinnostava projekti! Seurantaan ehdottomasti! ;) Vanteet vois olla paremman näköset mustana jos rungonkin maalaat mustaksi ;) Valkonen v-face ja sininen yamaha yz lokari vois sopia hyvin, samoin kuin joku yläkauttanen putki jos enskana piät 8)

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 1:30

Kiitosta kiitosta!

Enskana pidän, kun maalla asun. V-facea suunnittelin itsekkin, toinenvaihtoehto ois MMX... Yz:etan lippaa harkitsen. Vanteet maalauttaisin kyllä myös mustaksi, mutta kestääkö niissä ihan perus ruisku maali...? Ja putki pysyy samana.

Uusia/hyväkuntosia etukatteita saa linkata/tarjota

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 2:02

MMX parempi joka suhteessa ja pidä tuo loksu!

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 10:01

Vakio lokaria en jätä!

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 13:25

V facessa ainakin parempi valo mitä mmx. Ja YZ lokari vaan kehiin ;)

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 14:01

mieluummin v-face maskiksi :)

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 14:48

Nhonniin, tämähän on melkeenpä identtinen mun mopon kanssa tekniikaltaan. Ihmettelen tuota, kun sanoit että puristuksia vähemmän kuin perus airsaleissa. Mulla kyllä tuntuisi olevan niin perkuulesti puristuksia, sulla myöskin "ikkunamäntä" tossa, mulla taas ihan kiinteä? Ulkonäköön sen verran, että miun mielestä tulis kyllä pirun siisti mustilla enskoilla ja kunnon nappulakumeilla. Noh, mutta ennenkaikkea onnea projektiin! =)
Viimeksi muokannut J3rSu päivämäärä 16.7.2012 16:51, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 14:52

Pysyy se ruiskumaali kyllä, kannattaa hioa tai laittaa myös muovitartunta aine katteisiin ettei lähe joskus lohkeilemaan maali jos osuu johonkin terävää esim. tai sit syynä voi olla et jos lohkee maali et on monta kerrosta maalia, eli kannattaa hioa kunnolla jos on joskus maalatut katteet.

Vaikuttaa hyvältä mut laita yz:tan loksu ja numerokilpi sekä muokkaa takalippa jos osaat nii kunnolla käypäseks,muute pidä vakiolippa.

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 15:05

Yz:etan numerokilven kanssa ongelmaksi tulee valo, ja yleensä ne semmoiset auton lisävalot vaikuttavat aika patenteilta. Lippaa tuskin muokkailen.

Katsellaan, jos vaikka v-face tulisi.

J3rSu kirjoitti:MHR löpinää

Eipä tuolla ainakaan käynnistyspolkimesta testattuna perstuntumalla niitä hirveesti ole, kuitenkin enemmän kuin vakiopytyssä... Paljonkos sä muuten ajat aina ennenkuin vaihdat männän?

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 16:32

Nyt oon 2500 km rullaillu, ja tässä lähipäivinä aattelin vaihtaa. Muistaakseni se vaihtoväli oli jotain 2000-4000 km.

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 17:55

en tiiä paljo eroo rabasan ja munarellin mhr teameis mut ainaki mulla Derbis oli puristuksii ihan pirust MHR teamin kanssa. Välil potkasee hyvin takas ja säädettäessä kun joutu enemmän polkemaa nii alko jalkapohjaa särkee puristusten takii :)

pytyn TEAM versios suositeltu männävaihto väli on tonnista ylöspäin. 2000km max muistaakseni. Ennen parmakitin hommaamista myin malossit kaverille nii sillä nyt ajettu joku reilu tonni ja alkaa mäntä olla vaihtoo vailla.

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 19:19

No se vähä riippuukin miten sen valon laittaa ja minkälaisen, kaiken saa näyttää räpellykseltä jos ei viitsi itse tehdä kunnolla :roll:
Tuossa on nyt ex detsistä kuva mis on laitettu tollanen "lisävalo" ajovaloksi ja moni tykänny tollasesta valosta mitä itelläki oli tossa,pieni ja huomaamaton mut kirkas kyllä 8)
Kuva

Itel ainakin oli 70cc athenassakin puristuksia kunnolla verrattuna vakiopyttyyn. Paljonko tuolla setil oli ajettukaa?Männän vaihto väli on aika pieni mut ei kannata niissä ruveta tinkimää jos ei halua lisäkustannuksia et joku muu paikka hajoo sit :lol:

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 20:35

KUISKUIS kirjoitti:en tiiä paljo eroo rabasan ja munarellin mhr teameis mut ainaki mulla Derbis oli puristuksii ihan pirust MHR teamin kanssa. Välil potkasee hyvin takas ja säädettäessä kun joutu enemmän polkemaa nii alko jalkapohjaa särkee puristusten takii :)

pytyn TEAM versios suositeltu männävaihto väli on tonnista ylöspäin. 2000km max muistaakseni. Ennen parmakitin hommaamista myin malossit kaverille nii sillä nyt ajettu joku reilu tonni ja alkaa mäntä olla vaihtoo vailla.


Rabasan MHR Teamissä oli muistaakseni 2-osanen pakoaukko ja sulla oli vielä se 7t versio, missä on seittemän huuhtelua kun taas näissä am6:en on vain viisi, ja pakoaukkokin on yksiosainen kahdella pakoboosterilla. Derbissä myös millin pidempi isku vakiona, en sitte tiedä vaikuttaako se tuohon pakoaukkoon. Noh, kumminkin tämän takia saa varmaan vähän usemmin vaihella Rabasaan kuin am6:een.

E: Niistä puristuksista vielä sen verran, että hitaasti poljettaessa potkaisee minullakkin takaisin, mutta ei ole kyllä vielä jalka ainakaan kipeäski tullut :D. Kädelläkin koittaessa saa kyllä ihan kunnolla maata sen kiksin päällä, jos sitä pyörittää haluaa.

Re: Yamaha Dt -04 Malossilla

16.7.2012 20:42

^^pazi^^ kirjoitti:Itel ainakin oli 70cc athenassakin puristuksia kunnolla verrattuna vakiopyttyyn. Paljonko tuolla setil oli ajettukaa?Männän vaihto väli on aika pieni mut ei kannata niissä ruveta tinkimää jos ei halua lisäkustannuksia et joku muu paikka hajoo sit


koko setillä oli ajettu 50km maksimissaan, veljeni mukaan. Ja kakki kyllä näytti aika uudelta...

Sen verran olen päättänyt, että valomaskilla nyt ainakin näin alkuun mennään, jos ei se silmää tyydytä, niin katsotaan sitten myöhemmin.