Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

7.12.2009 1:36

Kuten otsikkokin jo kertoo, niin tässähän ruvetaan vääntämään vanhasta ja raihnaisesta Raisusta ehtaa raaseria. Mopo hinattiin perjantaina verkkonarun avulla 10km päästä tallille työn alle, ja kolmen päivän talliputki tuli tehtyä näin ensi alkuun.

Aikojen saatossa mopon kone on vaihtunut Suzukin luomuksista tuttuun PV50 koneeseen, jota on viime vuosina viritelty ja rassailtu enemmän tai vähemmän. Projektin aloitusvaiheessa on jo pieniä puutteita koneen osalta, mutta ne tullaan korvaamaan.

Ja tämmöistä tekniikkaa on tässä viikonlopun aikana saatu aikaan:
- Kompakti tanko karkaistuine kiinnikkeineen
- Vanhojen jalkatappien kiinnikkeiden irrottelu
- Penkin takakiinnikkeen irrottelu
- Kaikenlaisten muidenkin turhien kiinnikkeiden eliminointia
- Etupumppujen puhdistus ja hoonaus
- Liukuputkien lyhentäminen (n. 15cm)
- Etupumppujen jousien karkaisu ja hiekkapuhaltaminen
- Jalkatappien asennus ja liitosten karkaisu
- Koneen availu ja putsailu

Jäljellä olevia perusjuttuja:
- Vanteiden suoristaminen ja tasapainottaminen
- Jarruosien poistaminen
- Koneen kiinnikkeiden siirto taemmas ja alemmas painopisteen muuttamiseksi, sekä putken ja kaasarin mahduttamiseksi
- Takajousituksen kiinnityksen parantelu
- Holkkien valmistelua etu- ja takarenkaan akseleille
- Sähkötöitä
- Vaihteensiirron linkistön tekeminen
- Ketjunohjurin tekeminen
- Rattaat & ketjut

Ja sitten jäljellä olevia erikoisempia muutoksia:
- Kate eturenkaalle (pumppuihin kiinni)
- Etukate
- Takakuuppa, jonka sisään yllätys
- Loputkin katteet käsien ja jalkojen suojaksi, sekä mopon alle ja mahdollisesti takapyörällekin
- Kapoisempi ja pienempi tankki, pellistä tai lasikuidusta á la epoksihartsi
- Penkki kuidusta ja Finnfoamista
- Täytettä mahan alle, jotta makaava asento saadaan paremmaksi (Finnfoamia & kuitua)

Muutokset konehuoneen puolelle:
- Pytyksi 77cm3 Power+
- 1-renkainen tasalakimäntä muokkailtuna
- Putki(a)
- Pientä koneremppaa
- Pytyn kääntö 180 astetta, jolloin imupuoli edessä ja putki menee penkin alta takakuupan sisään
- Imupuolen rivat poies, pieniä temppuja, joista lisää myöhemmin…
- Pakopuolen rivat pois ja suora pakokanava
- Varapytyistä korvaavat rivat imu- ja pakopuolelle
- 24mm Mikuni flatside
- Vakiosähköt ilman valopuolaa
- Omavalu kansi trattonin kansista & lohkoista kertakäyttömuotilla kipsiin valettuna
- Lohkojen täyttelyä ja työstämistä
- Viilailua sinne sun tänne (kuvat kertovat myöhemmin)
- Pytyn kiinnitys vaarnapulteilla, kansi kiinni pyttyyn liitettävillä pinnapulteilla
- Ylätiivistepinnan koneistaminen oikealle tasolle (tehty)
- Pytyn alatiivistepinnan tasoittaminen (tehty)
- Lohkojen alatiivistepinnan tasoittaminen (tehty)
- Pytyn poraus & hoonaus

Pytyn kääntämistä on jo katseltu lohkojen puolikkaita vasten, ja näkymät vaikuttavat melko hyviltä, mutta työläiltä. Yksi kannen esimuotti on jo valmistettu, ja lopputulokseen tyytymättömänä hajotettu. Varsinaiseen kannen valamiseen pääsen, kunhan saan puhdasta kipsiä. Ja niin, tallilta löytyy MAG valmius teräkselle ja MIG valmius alumiinille.

Etupumppujen katkaisu tapahtui katkaisemalla pumppujen yläosasta yläpään tulpan kierteen sisältävän osan, ja katkaisemalla ylimääriä pois liukuputken varsinaisten päiden ”välistä”. Tämän jälkeen liukuputken ja tulpan kierreosan hitsaaminen suoraan ja tiiviisti onnistui varsin hyvin. Liukuputkien lyhentämisellä tavoitellaan pienempää maavaraa, parempia ajo-ominaisuuksia sekä pienempää otsapinta-alaa.

Etupumppujen jouset olivat erittäin meltoa ja pehmyttä tavaraa (jäivät mutkalle sormin taivutellessa). Jouset suoristeltiin parhaiden taitojen mukaan ja vedettiin kaasulla muutaman kerran punarajalle, jonka jälkeen sammutus löpöllä n. 3-4 kertaa. Viimeinen kuumennus lähes keltarajalle, jonka jälkeen nopea sammutus vedellä ja hiekkapuhallus perään karkaisussa muodostuneen ruosteen poistamiseksi.

Karkaisun tuloksena jouset muuttuivat arviolta tuplasti jäykemmiksi (mittaustuloksia myöhemmin), eivätkä ne enää jääneet taivuttelun jälkeen mutkalle, vaan palasivat takaisin ruotuun. Etupään kasauksen jälkeen keula oli sopivan jäykän oloinen, ja pienellä testilenkillä huomattiin, että alusta ei ollut enää pintakova yli 15km/h nopeuksissa. Toki myös jousien pysyminen alkuperäisen pituisina liukuputkien lyhentyessä vaikuttaa jousien esijännitykseen, mutta karkaisulla saatu ero on tässä tapauksessa silti erittäin selvä.

Tanko ja jalkatapit karkaistuine kiinnikkeineen olivat myöskin hyvin jäykät, ja jalkatapit kestävät kovinkin raskaita kuormia joustamatta. Tappien paikkojen ja tangon suunnittelussa on huomioitu kuskin käsien ja jalkojen keskinäistä asemaa ja niiden aiheuttamaa ilmanvastusta.

Pytyn kääntämisellä ei pyritä nostamaan tehoa, vaan enemmänkin luomaan erilaista ulkonäköä ja pienentämään ilmanvastusta sekä lisäämään maavaraa, kun putkea ei jouduta kiepauttamaan alakautta. Kuumana käyvä putki toimii myös mukavana penkinlämmittimenä. ;) Omavalu kansi taas käsittää rivoitukseltaan symmetrisen kannen, jossa tulppa on asetettu suoraan linjaan keskelle palotilaa. Myös squishin ja palotilan muotoilussa on tällä menettelyllä hyvin vapaat kädet.

Projektin nopeustavoitteista en ala tässä vaiheessa sanomaan mitään sen kummempaa, ilman tarkempia laskelmia. Joka tapauksessa moposta on tarkoitus tehdä reippaasti kiihtyvä, kevyt, ketterä, nopea ja ilmanvastukseltaan pieni laitos.

Projekti etenee luultavasti melko hitaasti, enimmäkseen työllisyystilanteesta ja materiaalipulasta johtuen, mutta etenee se kuitenkin jotenkin.

Kuvia lisäilen tähän viestiin sitä mukaa, kun tietotekniikka suostuu yhteistyöhön ja projekti etenee. Kertokaahan mielipiteitä, arvon virittelijäkansa. :)

Tuna-71 aka. Tunisti

E: Kuvia linkitelty tehtyjen muokkausten listaan.
Viimeksi muokannut Tuna-71 päivämäärä 28.6.2014 0:07, muokattu yhteensä 16 kertaa

7.12.2009 2:32

Aah, tästähän tulee Nalle Puchin Raaseriakin mahtavampi laitos. 8)

eka :nolo:

8.12.2009 12:46

Tämähän kuullostaa mielenkiintoselta rojektilta :) Pitääpä seurailla.

8.12.2009 15:57

Helvetisti aiot ainakin nähdä koneen kanssa vaivaa. :eek: Toivottavasti tämä projekti etenee paremmin kuin Anzan 200cc Pappa-Tunturi. 8)

EDIT: jarruosien poisto, whaat?

8.12.2009 16:57

Mielenkiintonen rojekti kyllä. Pitääpä seurailla ku iteltäki löytyy samanmoinen raisu rojekti. :D

8.12.2009 17:16

Kiitosta vaan kommenteista. Eilen tuli tehtyä muutamat koevalut strattonin lohkoilla, ja tuli sitä yksi mäntäkin sulateltua. Muottiainekset olivat kiven takana, joten valoin muutaman kiekon jonkun vanhan laakeripesän sisään. Kohtalaista jälkeä kylmään muottiin valettuna.

Nyt on vähän muuta pikkuprojektia meneillään, ja aikaa kuluukin siis pylväsporasorvin ääressä ainakin tämä ja huominen päivä. Ja niin, jarruosat tosiaan poistetaan ainakin näin ensialkuun. Rummut kun ovat luokkaa kuluneet, ja eipä niillä jarruilla paljoa mitään jäällä tee. Sitten kun ajo-ominaisuuksia aletaan enemmän hakemaan kohdilleen, niin jarrupaketti päivitetään, mikäli budjetti sen sallii...

Eikä tuo koneeseen panostaminen mm. pytyn käännön osalta ole niin aikaa vievää, kuin kaasujen reitin suunnitteleminen ilmanputsarilta loppupillin päähän saakka.;)

8.12.2009 23:48

Tässähän on tekemisen meininkiä! Minkä tyylinen lopputulos on tavoitteena? Onko tulossa tälläinen maailmanlopunhenkinen raaseri joita palstalla on jo muutamia vai kenties suikkas-slayertyylinen TT-prokkis? Vai kenties jotain ihan muuta?

Asiallista meininkiä muutenkin, innolla odotellaan että mitäs siitä muotoutuukaan! :)

9.12.2009 0:45

Ite oisin tehny nuo jalkatapin kiinnitykset hennommasta putkesta "kolmioina", lujaa ja kevyttä. Mutta taitaahan tuo toimia noinkin. Tangon osalta ajoasento taitaa muodostua kovinkin landspeedrecord -henkiseksi... :)

Tuna-71 kirjoitti:Tanko ja jalkatapit karkaistuine kiinnikkeineen olivat myöskin hyvin jäykät, ja jalkatapit kestävät kovinkin raskaita kuormia joustamatta. Tappien paikkojen ja tangon suunnittelussa on huomioitu kuskin käsien ja jalkojen keskinäistä asemaa ja niiden aiheuttamaa ilmanvastusta.




Voihan se lisätä tehoakin, ei se teho nimittäin niissä mutkissa ainakaan lisi. Toisaalta putken mitoittaminen ja valmistaminen helpottuu huomattavasti. Tuollaisen suoran putken (http://www.motot.net/galleria/showphoto ... 4/cat/2754) tekee levystä putkeksi helposti alle tunnissa. Joten sikäli oikea testaaminen mahdollistuu melko hyvin.
Sivumennen sanottuna, tuo konfiguraatio taitaa olla kaikissa piikki-rr-vehkeissä.

Tuna-71 kirjoitti:Pytyn kääntämisellä ei pyritä nostamaan tehoa, vaan enemmänkin luomaan erilaista ulkonäköä ja pienentämään ilmanvastusta sekä lisäämään maavaraa, kun putkea ei jouduta kiepauttamaan alakautta. Kuumana käyvä putki toimii myös mukavana penkinlämmittimenä. ;)



Hieno homma että joku tekee jotakin! Seuraillaan tilannetta.. :)

9.12.2009 2:54

Tässähän tuntee itsensä ihan suosituksi... :)

Sainkin porakonesorvailut sorvattua, ja ehdimpä valaa yhden koevalunkin kuumaan muottiin ja pyöräyttää valetun alupalikan porakonesorvissa. Valussa ei huokosia ilmennyt, ja kierteyttäminen onnistui varsin mallikkaasti. Myöskään n. 50 moskan iskua eivät saaneet koevalua jakaantumaan palasiksi, joten laatu lienee riittävää...

Ja niin, kunnon sulatusastiakin tuli väsättyä ruosteisista romuista, ja kuonanpoistokauhakin tuli täpättyä kasaan. Pitänee huomenissa hiekkapuhaltaa vähän sitä sun tätä romua puhtaaksi ruosteista. Sulatusuunia voisi alkaa piakkoin muuraamaan yhtenäisemmäksi tiilikasaksi.

Betaversio kirjoitti:Tässähän on tekemisen meininkiä! Minkä tyylinen lopputulos on tavoitteena? Onko tulossa tälläinen maailmanlopunhenkinen raaseri joita palstalla on jo muutamia vai kenties suikkas-slayertyylinen TT-prokkis? Vai kenties jotain ihan muuta?

Asiallista meininkiä muutenkin, innolla odotellaan että mitäs siitä muotoutuukaan! :)


Hhmmm... Maailmanloppuhenkinen raaseri ei kelloja kolkuta, mutta aika lähellä mennään Suikkasen tyyliä, tosin reilusti enemmän katettuna. Pitää päästä kokeilemaan siipiään, josko vaikka aerodynamiikan opiskelusta olisi jotain hyötyä ihan käytännössäkin. :roll:

Sarvi-Perkele kirjoitti:Ite oisin tehny nuo jalkatapin kiinnitykset hennommasta putkesta "kolmioina", lujaa ja kevyttä. Mutta taitaahan tuo toimia noinkin. Tangon osalta ajoasento taitaa muodostua kovinkin landspeedrecord -henkiseksi... :)
...
Voihan se lisätä tehoakin, ei se teho nimittäin niissä mutkissa ainakaan lisi. Toisaalta putken mitoittaminen ja valmistaminen helpottuu huomattavasti. Tuollaisen suoran putken (http://www.motot.net/galleria/showphoto ... 4/cat/2754) tekee levystä putkeksi helposti alle tunnissa. Joten sikäli oikea testaaminen mahdollistuu melko hyvin.
Sivumennen sanottuna, tuo konfiguraatio taitaa olla kaikissa piikki-rr-vehkeissä.



Budjetti pyritään pitämään mahdollisimman lähellä nollaa, joten kierrätetyt liukuputken pätkät saavat kelvata jalkatappien kiinnikkeiksi, ainakin toistaiseksi. Muitakin kompromisseja budjetin ja tarveaineiden välillä varmaankin tulee, mutta yritetään selvitä kunnialla. Tuosta ajoasennosta; se on tosiaan aika makaava, mutta yllättävän vakaa.

Ja tuosta pytyn käännöstä: Kyllähän se on selvää hiemankin perehtyneemmälle, ettei ne turhat mutkat tuo muuta kuin mutkia matkaan. Jos tuollaista kääntöä suunnittelisi pelkän tehon lisäämisen nimissä, niin kommentit olisivat varmaankin luokkaa: "et huomaa mitään eroa, turhaa työtä"... Toisaalta, onhan tuo pytyn kääntö kätevä juurikin suuria putkinippuja ajatellen. Sitä on sitten mukava omassa dynossa tesmiä putkea jos toistakin, jahka saan raahattua inertiadynon akselin sorvattavaksi... Ja niin muuten, taitaa se putki pysyä tasaisemmin lämpimänä tuolla piilossa myös silloin, kun kaasua ei käytellä, esim. mutkaan jarrutettaessa-> voi vetää mutkasta ulos, ilman että putki on jäähtynyt liiaksi.

Josko sitä huomenissa saisi napattua muutaman kuvan koko laitoksesta. Ja niin, porakonesorvailun tuloksena syntyi DIY pallonivelet epäkeskosti säätyvälle peltimankelin ylärullalle, kuvia tullee siitäkin laitoksesta, jahka valmistuu. Sillä väännetäänkin jo kartiot ennätysajassa kohdilleen. ;)

14.12.2009 23:01

Päivitelläänpäs vähän, ettei nyt toiselle sivulle tiputa.

Peltimankeli tuli kasattua viime viikolla valmiiksi, kuvat täällä. Myös Raisusta tuli napattua pari kuvaa, jotka taas löytyvät täältä.

Tänään sain hankittua mallikipsiä alumiinin valamiseen, hintaa huimat 23,90€/40kg. Samalla tuli hankittua vähän osia inertiadynoon ja muuhunkin räpeltelyyn.

Illan mittaan myös irroittelin pyörät, revin kumit vanteilta ja löysäilin kaikki pinnat. Huomenissa pitää irroitella vannekehät ja suoristaa ne, kun ovat silminnähden mutkilla ja lommoilla. Muutama pinnakin pitänee tilailla. Ja niin, eilen tuli väsäiltyä toinen proto kannen valumallista, hieman paremmilla tuloksilla. Hiekkapuhalsin myös muutamat strattonin kannet, lohkot ja myös sulakipon kauhoineen.

Tilausta lähtee liikkeelle sitä mukaa, kun mopon pääomistaja saa myydyksi hieman tallin pohjalle kertynyttä tavaraa. Mielessä kävi myös sellainen ajatus, että voisin tekaista nuita PV:n koneelle sopivia valukansia useammankin kappaleen, myös mittatilauksina. Tämä toki sillä ehdolla, että valaminen onnistuu kohtuullisesti nykyisellä välineistöllä. Kovin suuria eriä en tosin pysty pajalla tuottamaan, ainakaan kovin nopealla tahdilla. Tällä hetkellä on jo yksi valukansi varattuna myytäväksi.

Valukansien hinnoista:
-n. 30€ ilman tulpankierrettä ja palotilaa.
-n. 35€ tulpankierteellä.
-n. 35-45€ tulpankierteellä ja palotilalla (hinta riippuu palotilan muotoilusta).

Hintahaarukka vaihtelee kysynnän mukaan. Hinta laskee sitä mukaa, mitä enemmän samanlaisia kansia tultaisiin tuottamaan. Tämäkin tosin sillä ehdolla, että muotin saa irtoamaan kipsistä. Jos kysyntää löytyy, niin hinnat nousee. Ja mm. palotilan muotoa, tulpan sijaintia, jäähdytysripojen määrää ja korkeutta, squishia yms. pyritään valmistamaan mittatilauksina, tilanteen mukaan.

Toimitusajoista en sano toistaiseksi mitään, enkä muutenkaan vielä varsinaisesti voi luvata valukansia myyntiin, kun ei ole tullut vielä valettua protoja. Mutta YV:tä, jos sattuu kiinnostamaan. Tarkoituksena on siis kattaa projektin kuluja tällä toiminnalla.

Ja niin, myös seuraavaa ylijäämää projektista olisi myynnissä:
-Sivukolmiot (toinen hyvälaatuinen omavalmiste, väri sininen, hiekkapuhalletaan tarvittaessa)
-Penkki (pari reikää taitaa olla takaosassa)
-Tankki (väri sininen, lommo pakkeloitu melko huonosti, tankinkorkki mukaan)

TARJOA! Hinnat eivät ole kovia. Ja anteeksi mainostaminen... :roll:

15.12.2009 18:32

Tuna-71 kirjoitti:...vanhasta ja raihnaisesta Raisusta ehtaa raaseria...

...Takakuuppa, jonka sisään yllätys...

...Pytyn kääntö 180 astetta, jolloin imupuoli edessä ja putki menee penkin alta takakuupan sisään...

...Omavalu kansi trattonin kansista & lohkoista kertakäyttömuotilla kipsiin valettuna...
Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Varsinkin tuo pytyn kääntö 180 astetta on hieno juttu, samoin kansien teko valamalla! Aika hauska juttu että sulla sattuu olemaan tossa Suzukin kone, sillä mm. Suzuki käytti tuota pakoaukko taaksepäin -kikkaa pikkukilpureissa 60-luvulla.

Saakohan tässä edes nukuttua kun miettii etä minkä yllätyksen meinaat sinne takakuupan sisään leipoa. :) Jaa mutta sinne maisemiin saisi ehkä jemmattua vaikka äänenvaimentimen, jos sellaista edes aikoo kisapelissä käyttää... Heh, ontto takakuuppa, jonka sisällä hötöisesti lasivillaa ja reikä pers...siis keskellä takana.

15.12.2009 19:37

Nalle - Se takakuupan sisään tuleva on arvatenkin hys, hys jarruvarjo. .. Ei niinkään ääntänopeamman laitteen pysäyttämistarkoituksessa, vaan, kun jos nallen ultimateracepuch roikkuu sitkeesti kiinni takakuupassa nopeudesta huolimatta eikä karkuun yksinkertaisesti pääse, niin aina voi kato nykästä muutaman neliöö lakanaa silmille :P

15.12.2009 21:32

-Zone- kirjoitti:Nalle - Se takakuupan sisään tuleva on arvatenkin hys, hys jarruvarjo. .. Ei niinkään ääntänopeamman laitteen pysäyttämistarkoituksessa, vaan, kun jos nallen ultimateracepuch roikkuu sitkeesti kiinni takakuupassa nopeudesta huolimatta eikä karkuun yksinkertaisesti pääse, niin aina voi kato nykästä muutaman neliöö lakanaa silmille :P


Hehee repesin :lol:

Todella mielenkiintonen projekti! Tuo tekniikka tulee olemaan näkemisen arvoinen, juurikin valukansien ja käännetyn pytyn vuoksi. Ja minun mielestä on hienoa kun kerrankin joku panostaa runkoon ja jousitukseen kunnolla.

15.12.2009 21:36

Mä taas veikkaan että takakuuppaan tulee rocket boosterit. Siinä äänivallia murtaessa saattaa ajokki alkaa pirullisesti woblaamaan, jolloin kunnon thrusteri persiessä antaa tarvittavaa lisävakautta.

Voihan sinne laittaa tietysti bensaakin, jonka voi Zonen esittämään tyyliin pakkotilanteessa räpsäyttää Nallen naamalle, ja eikun tulitikkua perään Zon Mäklein -henkisesti. Toisaalta, mahtuis sinne vaikka Mekaruuttakin, tai vaikka syyläri. Intercooleria ei sinne kannata tunkee, koska ahtoputkia saa sitten vetää ympäri ajokkia, tosin lagihan ei nopeusennätyslaitteessa haittaa yhtään mitään.

Eräs vaihtoehto minkä sijoittamista takakuuppaan kannattaa myös harkita on joko Jallun tai TM:n vuosikerta, sekä kynttilä. Siinä on sitten keskellä korpea mukava kun on jotakin ajanvietettä kun kiertari on poikki hitusen tiukemman vedon jälkeen. Niin, ja se kynttilä on tarkoitettu VALOKSI, tämä täsmennys ihan vain epäselvyyksien välttämiseksi...

15.12.2009 21:45

Sarvi-Perkele kirjoitti:kommentti
Ei helv... että repesin :lol: