Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

KTM 690 SMC -16 tehot kadoksissa

27.6.2020 20:15

Uutena ostettu 2018, Evo1 virityssarjalla olevasta kotarista tuntuu vähän tehot olevan kadoksissa. Tällä hetkellä 27tkm ajettu, kaikissa huolloissa käytetty.

Muun muuassa huiputtanut 198 km/h aikanaan mittariin, ja ensimmäisenä kahtena kesänä on aika vaivatta ottanut 180 km/h säällä kuin säällä ja hyvällä ilmalla 190.

Nyt kolmantena kesänä on alkanut ilmenemään vähän mysteereitä, mm:

Lämpimällä säällä ja varsinkin lämpimällä koneella lähtee huonosti käyntiin (aamukuudelta lähtee toisella koneen pyörähdyksellä käyntiin, töistä lähtiessä saattaa vaatia 5-7 pyörähdystä ennenkuin käynnistyy). Epäillyt vähän puolipuristinta, mutta miksi se kylmällä säällä lähtee silti hyvin käyntiin?

Nykyään myötätuuleen jurnuttamalla hyvä jos 170 pääsee mittariin. Rauhallisena iltana pääsin 163 km/h naama tangossa..

Kaverilla samanlainen pyörä, 20tkm vähemmän ajettu ja viriosina pelkkä vaihdettu äänenvaimennin. Kiihdytyskisassa en pärjää mitenkään, 100-vauhdeista lähtiessä oma pyörä jää miettimään kun kaverin oma lähtee heti vääntämään. Muistan, että uutena oma pyöräni lähti samantien kuin tykin suusta vääntämään, nykyään aika empivää menoa. Häviän 3-pyörän mitan ihan sama mistä vauheista lähtee vetämään :roll:

Myöskin tasatäyskaasulla kiihdyttäessä oma pyörä tuntuu hieman epätasaisesti vetävän, niinkuin vähän olisi puutteita bensan suhteen tms. Pyörä kuitenkin käy tosi hyvin, vetoja ei vain ole samaan malliin enään.


Näillä on kuitenkin useasti ajettu sen 80tkm ennenkuin orkkismäntää on vaihdettu, niin ei olisi kiinnostusta eikä rahaa lähteä tässä vaiheessa remppaamaan. Ajattelin, että olisin ensi huollossa lyönyt huoltoukoille uudet männänrenkaat kouraan, mutta eihän 30tkm huoltoon kuulunutkaan venttiilin säätö :lol:

Pyörällehän on annettu sikaa, kierretty norjaa ja keulittu paria kilsaa kerrallaan koko elämänsä, mutta epäilisin mäntää vasta jos öljyä söisi normaalia enemmän.. 8)

Onko muilla ollut vastaavaa näillä kilometreillä

Re: KTM 690 SMC -16 tehot kadoksissa

28.6.2020 0:22

mietitään järkevästi mitkä voi olla ongelmat:

-Bensansyöttö (esim tukos jossain)

-Huono tulppa

-Joku sähkövika esim joku mittari mikä mittaa seoksia, mutta ois tod. moottorin merkkivalo.

-oisko se mäntä? eikös ne voi tehä vaikka huollossa puristustestin ja kertoa onko oikealla tasolla.

Ei ainakaa itselle tule mieleen ehkä likane ilmanputsari?

Re: KTM 690 SMC -16 tehot kadoksissa

28.6.2020 10:19

vetko kirjoitti:


Bensan syöttöä vähän epäillyt kans, mutta on aika vaikea selvittää yksin. Oon jättänyt kaikenlaisen tekniikan ruuvaamisen huoltoukoille tässä pyörässä, turhan kallis itse sörkkiä. Ilmanputsaria epäilin kans, mutta tarkistin ja puhdas oli
.

Täytyy pyytää tuota puristustestiä, se on kyl kauan mietityttänyt.
Tulpat on 20tkm huollossa vaihdettu, mutta pitänee kysyä paljonko kustantaa vaihtaa ne jälleen.

Venttiilinvälyksiä epäilisin tuohon paskaan tehoon ja huonoon käynnistymiseen, mutta seuraava tarkastus on vasta 40tkm. Ei se kyllä normaalia enempää nakuta :roll:

E: Tuli huomattua kotimatkalla, että kone ei oikein tykkää kiertää. Vitosella pääsin 155 km/h, kutosella 157 km/h. kutosvaihteella 120-155 vetää tosi hyvin, sitten tökkää seinään. Olisiko bensansaannissa vikaa, kun ei yli 7000 meinaa tykätä kiertää..

Re: KTM 690 SMC -16 tehot kadoksissa

11.7.2020 0:03

Johan selvisi ja huh mikä ero :D

Ilmeisesti bensansuodattimia ei merkkihuollossa vaihdeta, oli ihan tukossa jotain öljymäistä mömmöä. Kaikki tehot palasi ja vähän ekstraaki parin vuoden takaa :eek:

Nyt 155 km/h huippujen sijaan keula nousee 180 km/h tasaisella pelkästään tangosta nykäisemällä.. Aikamoinen vaikutus oli pelkällä bensansuodattimen vaihdolla