Ensimmäisenä tulisi mieleen jarrut / jarrupalat. Tarkista / puhdista nyt varmuudenvuoksi jarrupalojen kunto, värinävaimentajien pinnat (pieni pintaruoste / lika kerääntyy näihin herkästi ja myös liukutappien herkkyys / puhtaus myös. Mieto jarrujen laahaus yleensä johtuu pääasiallisesti likaisista palojen liukupinnoista värinävaimennin levyjen pinnassa (2.05 kohdalla videolla).
https://www.youtube.com/watch?v=tUyGTvLDrt410tkm ajettu ketju saattaa päällisin puolin näyttää varmasti hyvältä, tosin käsikädessä tuo rattaiden kuluminen menee, joten jos yhtään teräviltä hampaat vaikuttaa niin ketjuratas setti suosiolla ostoslistalle. Kanattaa myös varmistaa ettei rattaita ole edellinen omistaja säästöpäissään erikseen vaihdellut. Ketjujen tiimoilta jokainen linkki kannattaa tarkistaa että liikkuu sulavasti eikä ole lenkkejä jumissa / kiinnileikannut. Sivuttaisvälystä kannattaa myös ihmetellä samalla.
Eturattaan kotelo on hyvä vähintään kerran tai kaksi vuodessa käyttää auki, kaapia isoimmat ketjurasvahiekkaklöntit sieltä pois, samalla tarkastaa takahaarukan ketjulaahaimen kunnon koska jos laahain kaput, niin huonolla tuurilla tuo ketju hinkkaa takahaarukkaan josta myös omia äänimaailmoja ilmestyy.
Tietysti neuroosipäissäni tarkastaisin ketjun linjauksen, kireyden ja vetopakan kumien + laakerien kunnon jos putsaus / ihmettely urakasta innostuu enempikin.
Nämä siis moottoripyörämekaanikon mietteitä