Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
20.7.2017 17:05
Helou arvon foorumilaiset.
Pyörä on -92 Honda Transalp 600. Ongelmat alkoivat n. kuukausi sitten kun olin ajanut n. 150km maantieajoa, jonka jälkeen pyörä seisoi pari päivää. Seuraavan kerran kun yritin päästä ajamaan ei akussa riittänyt virtaa käynnistykseen ollenkaan. Latasin akun yön yli, ja seuraavana päivänä pyörä starttasi. Epäilin ebaystä tilaamani USB/12V ulosoton tyhjentäneen akun joten poistin sen käytöstä.
Nyt sitten eilen ajelin n. 45 min putkeen ja vauhdissa huomasin vilkkujen lopettaneen toimintansa. Siitä n. 10 min eteenpäin pyörä ei enää ottanut kierroksia kunnolla ja lopulta sammui jättäen minut huutsin helvettiin. Pyörän sammuttua käänsin virrat pois, odotin hetken ja käänsin virrat takas päälle ja vapaavalo ym. merkkivalot paloivat kirkkaammin hetken odottelun jälkeen, mutta käynnistykseen ei virtaa riittänyt. Ihmettelen sitä, että voiko pyörän sammuminen tosiaan liittyä akun varaukseen, kun olin kuvitellut että tuon ikäluokan pyörä käy vaikka ilman akkua jos sen työntää käyntiin.
Noh, pyörä hinattiin korjaamolle ja mekaanikko latasi akun yön yli ja taas aamulla pyörä kävi kunnolla. Volttimittarilla tutkittuna laturin pitäisi olla korjaajan mukaan ok.
Missähän mahtaa olla vika? CDI-boksi? Akku ainakin on uusi, joskin halvimmasta päästä. Lisätietona mainittakoon että kaasarit on puhdistettu. Luulisi muutenkin akun saavan sen verran laturista virtaa pitkällä matkalla ettei se nyt ainakaan sammuisi?
Pyörä oli seissyt 2 vuotta ennen kuin sen menin ostamaan, nyt tietty mietityttää, että kannattiko.
Olisiko kellään kokemusta samantyylisestä? Ideoita, vinkkejä? Eihän tuolla perkele uskalla minnekkään ajaa kun mitään muutoksia ei ole tehty.
21.7.2017 22:17
90-Luku ja Honda kuulostaa latauksen säätimeltä. Tuo olisi todennettavissa pihtiampeerimittarilla jolla näkee, että mihin suuntaan virta akulla virtaa. Äkkiseltään joko akku on sippi tai sitten laturi rikki, se että seinälaturin käyttö saa jonkun verran ajoa aikaan viittaisi laturin vikaan. Jännite ehkä on oikea, mutta lataako todella?
Voisiko jossain pyörässä olla osittainen oikosulku tms, ylikokoiset polttimot tms jotka syö virtaa julmetusti?
22.7.2017 0:08
Komppaan Mäntää , lataus ei toimi . Ylivoimainen enemmistö yli 350 cc pyöristä vaatii toimivan laturin tai virtaa akusta , jotta sytytys toimii . Jos yleismittarin käyttö onnistuu , niin lataa akkua , jotta saat pyörän käyntiin . Laita pitkät valot päälle ja koneeseen kierroksia noin 3000 . Tällöin jännitteen akun navoissa tulisi olla noin 13,8-14,8 V DC , tällöin lataus toimii . Tasasuuntaimessa saattaa silti olla vikaa , joten olisi syytä mitata ns. vuotovirta . Toivotaan , että vika olisi säätimessä eikä staattorissa .
27.7.2017 21:59
Jeps,
nyt maagisesti testasin latausjännitteen uudestaan eikä pyörä antanut enää samaa 13.8-14-4V kuin korjaamolla katsottuna vaan 12.4-12.6 ajossa, 5000rpm ei juuri nostanut lukemaa.
Jännitteensäätimen testasin tämän videon mukaan:
https://www.youtube.com/watch?v=0n6oNFfcCOAsain lukemat 573,575,579 ja 580,582,577. Eli näyttäisi olevan kunnossa, seuraavaksi täytynee itse laturi jollain kikalla testata.
Vituttaa kun ei meinaa vikaa millään löytyä, eikä tota tohdi korjaamollekaan viedä kun sieltä saa vaan pyörän korjaamattomana takaisin laskun kera.
28.7.2017 10:44
Tossa periaatteessa mitataan tasasuuntaajaa el jännitteensäätäjää, eli nuo 3 keltaista johtoa tulee staattorilta, jotka kuuden diodin kautta tasasuunnataan (siksi 6 tulosta mittauksissa) tasajännitteeksi. Mittaustulokset ovat kynnysjännitteitä (paljon tarvii jännitettä jotta virta menee läpi)
Jännitteensäätäjä leikkaa ylimääräisen jännitteen pois (ainakin tietääkseni yleisin tapa, saa korjata jos olen väärässä), jotta latausjännite ei nouse liian korkeaksi ja kiehuta akkua, hajota polttimoita jne. Joka (helpoiten) mitataan pyörä käydessä akun navoilta jännitteenä pyörän käydessä.
Staattorin voit mitata irroittamalla sen piuhat jännitteensäädin/tasasuuntaaja paketista, jonka jälkeen vastuspuolella (Ω merkintä mittarissa) mittaat kaikki johdot ristiin, ja varmista ettei yksikään johdoista ole yhteydessä runkoon. Tuloksissa voi olla useiden ohmien heittoja, johtuen käämien olosta mangeettikentässä. Oiketa lukemia voi koittaa metsästää netistä.
Toisessa vaiheessa pitäis pystyä mittamaan vaihtosähkö alueella (~V merkintä mittarissa) staattorilta tulevat johdot ristiin moottori käydessä, tulosten pitäisi pyöriä jossain~35V-~90V (heitetty täysin hatusta luvut) välillä ilman kuormaa (johdot irti) ja johdot kiinni tasasuuntajassa ~30V (tän pitäis suunnilleen pitää paikkaansa +- 2V )
Saattaa tuo johtua yhdenkin staattorin johdon liitoksen hapettumisesta, koska silloin latausteho putoaa KOLMANNEKSEEN, Ja toinen mikä tätä puoltaa, on se kun se hetkittäin latasi, kuten korjaamolla on todettu. Ja hapettumat kuumetessaan ei laske virtaa läpi, eli kun ajaa pidempää pätkää. Tämä olis mun vahva veikkaus vikaan.
1.8.2017 22:19
Noni,
"Kone tyhjäkäynnille, mittarin (edelleen DC) musta piuha akun plussaan, mittarin punainen tasasuuntaajan punaiseen. Tuloksen pitäisi olla alle 0,2 V. Jos on isompi, vika on luultavasti huonossa kontaktissa tasasuuntaajalta sulakeboksiin, sulakeboksissa, tai sulakeboksilta akkuun. Korjaa tilanne ja palaa vian etsinnän alkuun."
Näyttää 0,7-0.9V tuossa kohtaa. Kävin kaikki liittimet läpi, suihkuttelin WD40, mutta lukema pysyy edelleen samassa 0.9V. Sulake näytti ehjältä, pientä hapettumaa ehkä havaittavissa liittimissä mutta ei mitään mahdottoman suurta. Myöskin huomasin nyt sen että Latausjännite akun navoilta mitattuna tuntui laskevan kun kierroksia nosti tuonne 5000 rpm. Ja tällä kertaa oli lukemat taas erilaisia kuin edellisillä kerroilla. Voisko tuon "starter relayn" vaihtaminen auttaa? eli se boksi, jossa pääsulake on kiinni.
3.8.2017 0:10
Tuo 0,7-0,9 V jännitehäviö on sivuseikka , se ei sammuta pyörääsi . Tuo mittaus tulisi tehdä valot päällä ja vähän kierroksia nostaen , näin saadaan enemmän virtaa kulkemaan ( olettaen , että laturi toimii ) ja häviöt paljastuvat paremmin .
Jos ajovalot toimivat moottorin ollessa sammuksissa , kun akussa on virtaa , myöskään starter relayn vaihtaminen ei auta . Säätimeltä ei tule tarpeeksi virtaa kuluttajien ( ajovalot , sytytys ) tarpeisiin , siksi akku alkaa tyhjentyä . Sytytys alkaa pätkiä , kun jännite laskee sanotaanko alle 9 voltin .
Staattorin mittaus , jos se on kunnossa , niin uusi jännitteensäädin kehiin . Siinä se , sen jälkeen voi parannella johtimia , jotta saisi tuota jännitehäviötä vähän alemmas .