Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Kawasaki zzr 600 1994 päästöt

22.3.2017 21:55

20170322_163219 (1).jpg

Eli kävin mittauttamassa autokorjaamo ssa päästöt kyseisestä pyörästä molemmista pakoputki sta. Neuloja on laskettu. Ovatko arvot kovin hyvät ? Lambda on kierroksilla ok mutta vähän laiha tyhjäköynnillä. Onko 5000 rpm vapaalla riittävä mittaamaan neulan aluetta kaasarissa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut kasivitonen päivämäärä 22.3.2017 22:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Kawasaki zzr 600 1994 päästöt

22.3.2017 21:57

Edellisessä viestissä siis vain kierroksilla mitatut arvot. Tässä erikseen Tyhjäkäynti:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Kawasaki zzr 600 1994 päästöt

23.3.2017 9:21

Mulla herää kysymys, onko tuon ikäisessä pyörässä lambda...
Mutta joo, haluatko saada tietää onko pyörässä oikeat seokset vai pelkät päästöt

Löysin vain tuon, en löytäynyt sitä mmaf foorumikeskustelua, missä oli niinä päästö lukuja, mutta miksi ei voisi käydä tuo taulokko mitä käytetään autoissa jälkeen 1.10.1986, tyhjäkäynnillä 600HC, [ppm], 3,5 CO, [%]
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=156.0;attach=54

Re: Kawasaki zzr 600 1994 päästöt

23.3.2017 11:57

kasivitonen kirjoitti:Onko 5000 rpm vapaalla riittävä mittaamaan neulan aluetta kaasarissa?


Ei. Dynossa tulee säätää kaikki muut paitsi tyhjäkäynti.

Tolla lambdalla en tyhjäkäynnille tekis mitään, ellei nyt kohtuuttomasti paukuttele moottorijarrulla, silloin tyhjäkäyntiä voi vähän rikastaa ja siihenkin riittää tod näk tyhjäkäynnin seosruuvi.

Re: Kawasaki zzr 600 1994 päästöt

24.3.2017 23:22

Tietenkin tuota lambda arvoa tuolla mittauksella hain. Onhan nuo muutkin arvot ihan mielenkiintoista verrata esimerkiksi vanhoihin autoihin.Muutamia mietteitä:
- Kuinkahan paljon vaikuttaa moottoripyörän
äänenvaimentimen lyhyys mittaukseen ?
- Milläköhän alueella tuo kierrosmittaus on mahtanut mittaantua, sai laittaa ehkä 3-4mm kaasua ja kierrokset olivat jo yli 5000. Dynossa tosiaan pitäisi tuo tarkistaa mutta luulisin ettei varmaan kovin voi olla pielessä jos nämä molemmat mittaukset jo ihan hyviä.. kyllä varmaan luistien pitää sentään jonkun verran olla auki kun vapaalla kiertää 5000 ?

Re: Kawasaki zzr 600 1994 päästöt

28.3.2017 20:06

Antaa ne toki vähän suuntaa, mutta niiden perusteella ei säätöjä voi tehdä.

Tollasen vanhan kaasarimopon voi opetella säätämään korvakuulolta itse, mikäli haluaa ne dynorahat käyttää johonkin muuhun, eikä laske arvoa omille harrastu..työtunneille. Vähän ajatusta peliin, yksi muutos kerrallaan ja mielellään vähän enemmän ajoa hypoteesin muodostamiseen kuin 2km lenkki. Kyllä sen oppii nopeasti tuntemaan millon se menee rikkaalle ja millon laihalle. Tärkeintä se on saada toimimaan pintakaasulla joka tilanteessa koska 95% katu-ajosta kuitenkin on sitä. Muistiinpanot on sitten pakolliset.

Re: Kawasaki zzr 600 1994 päästöt

14.4.2017 7:56

Voisitko kertoa vinkkejä miten kotvakuulolla saa säädettyä ?

Re: Kawasaki zzr 600 1994 päästöt

14.4.2017 17:03

röpeltää = rikkaalla
booaa = laihalla

Ajelet kympin lenkin 30-50 vauhteja ja kuuntelet miten käyttäytyy siinä vedon ja moottorijarrun rajalla, tähän vaikuttaa neula ja tyhjäkäyntisuutin sekä tyhjäkäynnin ilmaruuvi, riippuen paljonko kaasua joutuu avaamaan. Tärkeintä se pyörä on saada toimimaan nimenomaan pintakaasulla, jotta siitä tulee mukava ajaa. Operaatio vaatii vähän kärsivällisyyttä.

pääsääntöisesti:
tyhjäkäyntisäädöt (tyhjäkäyntisuutin ja ilmaruuvi) vaikuttavat kaasun alueille [1/6]
neula ja neulaputki [2/6, 4/6]
pääsuutin [5/6, 6/6]

toki muutos pääsuuttimeen tai neulaan tuppaa vaikuttamaan myös muihinkin alueisiin.

ilmaruuvi tulee yleisesti olla n. 1.5 kierrosta auki pohjasta. kaasuttimessa on 2 ruuvia, tyhjäkäynti ja ilmaruuvi. ennen kuin ruuvaat mitään niin selvitä ruuvien alkuperäiset asennot ja kirjaa ne ylös, samoin neulan asento.

mikäli kaasuttimissa on alipaineohjatut luistit kaasuläppien lisäksi, tarkista ettei kukaan ole lyhentänyt jousia, silloin säätöjen löytäminen on melko mahdotonta vakiokokoonpanolla.