Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Kannen tiiviste petti sisään ajossa!

23.10.2013 11:04

Kyseessä on Husqvarnan wr250 94vm. Männän vaihdon yhteydessä tarkastettiin kannen suoruus pinnat puhdistettu, uudet osat ja tiivisteet öljytty ja pultit kiristetty vielä oikeaan momenttiin! Mutta siltikin vaan tunti kone ollut käynnissä ja rauhallista sisäänajoa ja kannentiivisteenä toimiva o-rengas petti sillä seurauksella että leikkas kiinni niin pahasti et pytty ja mäntä käyttökelvottomia.
Onko vara-osien myyjä mahd. vastuussa viallisesta tiivisteestä johtuvista vaurioista?
Ja mikä olisi paras vaihtoehto seuraavaksi pinnoitus / putkitus tai toisen pytyn hommaaminen?
Jos päädyn pytyn vaihtoon niin mistä malleista käy pytyt mun pyörään ja olisko siihen ehkä 300cc big pore kittiä ?

Re: Kannen tiiviste petti sisään ajossa!

23.10.2013 12:06

Onko alkuperäinen tiivisti vai "tarvike".

Jotenkin muistelisin että jollain muualla netissä oli juttua tuollaisesta tapahtumasta.
Voihan niissä tiivisteissä olla joku valmistus virhe, mutta aika harvoin olisi alkuperäisessä. Jossain tarvike mallissa voi olla, riippuu millainen vaatimus standardi on...Paha mennä sanomaan

Re: Kannen tiiviste petti sisään ajossa!

23.10.2013 12:57

Athensin tiivisteet laitoin koneeseen.

Re: Kannen tiiviste petti sisään ajossa!

25.10.2013 0:43

Laitappa kuvaa siitä männästä, pytystä, kannesta ja tiivisteestä! Niistä näkee monesti aika paljon ja jostain syystä epäilisin että nyt on ollu vikana jokin muukin kuin kannentiiviste, jos on noin paljon hajonnu...

Re: Kannen tiiviste petti sisään ajossa!

25.10.2013 13:45

Tossa kuvia mitä oon saanut otettua kun ei vielä muuta kun kansi irti...Kuva KuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Ja sylinteri oli kunnossa kun mäntä vaihdettiin!
Mikä olisi halvin vaihtoehto saada Weera taas tulille? putkitus vs pinnoitus?

Re: Kannen tiiviste petti sisään ajossa!

25.10.2013 16:02

Wow tuo pakopuoli...Kunnon jäjet, tuota mites näkyykö siinä tiivisteessä mitään

Re: Kannen tiiviste petti sisään ajossa!

26.10.2013 0:53

Siin on sellasia pieniä "huokosia" vai reikiä miks niitä sanois...
Kyselin hintaa pinnotukselle ni kaikkinensa männän kans olis sen 550€!
Halpajuttu männän vaihdosta olis vaan pitäny ajaa väljäl vehkeellä! :paha:

Re: Kannen tiiviste petti sisään ajossa!

28.10.2013 20:39

Muistitko kiristää kannen ristiin vähän kerrallaan? Jos sä ruuttaat pultit yks kerrallaan myötäpäivään kerralla siihen momenttiin, niin eipä ole kansi enää sen jälkeen suora. Eikö oireillut mitenkään ennen kuin leipas? Kaverilla kun kannen tiiviste meni, niin rupes kierrokset leijaamaan ja savutti perkeleesti, niin tajusi sammuttaa ajoissa.

Re: Kannen tiiviste petti sisään ajossa!

28.10.2013 23:07

Kolmeen otteeseen kiristin ristiin momenttia lisäten.
Kun lähdin ajamaan niin en sillon huomannut että olisi ihmeemmin savuttanut tai mitään muutakaan normaalist poikkeavaa. 3% bensalla mil ajoin ennen männänvaihtoakin nii about samanverran pöllytti mut ei silleen et siihen olis kiiinnittäny huomiota, mut kaveri sano et oli savuttanut aikalailla ku olin niitten ohi ajanut n.5km meiltä ja kilsa sen jälkeen nalkkas kii ilman enempiä varottelematta...

Re: Kannen tiiviste petti sisään ajossa!

3.12.2013 7:03

Sullahan oli tietty se uus mäntä oikean kokoinen eli tasan sama mikä edellinenkin ja muutenkin oikeanlainen? Ja konehan oli täysin kylmä kun aloit sitä avaamaan? Kannen ja sylinterin tiivistepinnat plaanattiin suoraan ennen kasaamista? Jäähytysjärjestelmä ilmattiin asianmukaisesti ennen ajoa? Tarkkailit tietysti lämpöjä aika ajoin, eivätkä ne osoittaneet mitään hälyttävää?

Jos joku noista on laimilyöty, niin eipä siinä kukaan korvaa mitään (ja tuskin siltikään korvais). Nesteethän tuonne pyttyyn näyttäis päässeen, jotka on sitten vieneet öljykalvon mukanaan.

Ei muutaku pinnasta noi männänjämät pois, hoonausta ja uus mäntä sisälle (voihan sinne sen vanhankin tietty laittaa, kun siitä pytystä tuskin tulee järin hyvä). Tai sitten hommaat käytetyn sylinterin, joita voi kylläkin olla haastava löytää ja luultavasti nekin ovat enemmän tai vähemmän pullat leiponeita. Putkituksissa on semmonen ropleema että kun ne pitää mahdollisimman halvalla tehä, niin kanavat saattaa osua kohilleen melko heikosti. Pinnoittamalla siitä tulee uutta vastaava, eikä ne muutenkaan käytä huvikseen pinnoitettuja pyttyjä.

Kyseessä on kyllä niin vanha pyörä että taitais melkein olla sama kaupata se konevikaisena jollekin tee-se-itse-miehelle ja hankkia itelle uudempi vastikään rempattu.

Ennemmin tai myöhemmin ne oppirahat joutuu aina makselemaan. Ja tuo 500e katoais muutenkin näiden vehkeiden parissa ihan hujauksessa ;)