Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
29.4.2013 18:30
Missähän päin mahtas olla vika kun lakkas husse lataamasta? Onko tuolla oikee muuta vaihtoehtoo kun jännitteensäädin?
29.4.2013 18:36
Sulake ehjä, yksi voi olla käämit jne, kait
29.4.2013 20:49
Sulakkeet on ehjiä, käämeistä paha sanoo, muuta kun et näkyvät oli ainaki ehjiä. Mitähän lukuja sieltä pitäs tulla jos koittas vähän yleismittarilla tutkia?
29.4.2013 21:04
Paha sanoa, kun en ole tutkinut sen elämää kovin tarkkaan. Ootko mitannut sen jännitteensäätimen. Onko se kunnossa
29.4.2013 22:04
Asiasta en mitään tiedä kun on eri pyöräkin mutta itellä ainakin latas vähän turhankin hyvin kun oli jännitteensäädin paskana, lykkäs puolella kaasulla yli 18 volttia latausvirtaa
30.4.2013 18:16
Säätimeltä tuli tuli vähän vaihtelevia lukuja kuten akultakin. Akku oli hetken aikaa laturis että sai startilla käyntii ja sitten mittasin säätimeltä niin tyhjäkäynnil tuli suunnilleen 13,08 ja pienellä kaasulla nousi 13,13 ja akussa oli jännite suunnilleen sama ja vaihteluväli myös melko sama tyhjäkäynnil ja osakaasul.
Sitten sammutin ja käynnistin uudelleen niin akun jännite tipahti johkin 12.8v ja säätäjällä tipahti myös lukema tuonne 12,8 paikkeille ja taas oli tuo n. 0.5V vaihteluväli tyhjäkäynnil ja osakaasul.
Edit: Kävin viel mittailees nii säätimel ja akul tosiaa koko ajan oikeestaan samat luvut. Aluks oli nyt 12,75 jännite kummassaki, kävi ehkä minuutin nii nousi 12,8 volttiin. Sammutin jä käynnistin uudellee nii 12,4V akulla ja säätimellä.
Eikös käynnis olles kuitenki luvut pitäs olla jossai 14V paikkeil?
1.5.2013 10:33
Lataus jännitteen pitäis olla min 13,5V ja mieluusti luokkaa14-14,5V eli jotain häikkää on.
Kerro nyt ekaksi minkä ikäinen toi peli on tai siis se että onko ruiskulla tai ei.
Ruiskumalleissa on "iso" 3-vaiheinen laturi ja kaikki sähkö tasasuunnataan ja "kiertää akun kautta", vanhemmissa on perinteinen enduromallinen 1-vaiheinen AC-DC sähköistys jossa laturi syöttää ajovalolle AC:ta ja vain akunlataus hoidetaan DC:llä
1.5.2013 11:51
-04 kaasaripeli.
1.5.2013 15:24
OK!
Jäi vielä kysymättä että toimiiko valot normaalisti?
Palaa (kierroksilla) kirkkaasti ja polttimo kestää normaalisti eli ei kärähdä kierroksilla.
Jos valot ok niin silloin melko varmasti käämi ehjä mutta voit sen kuitenkin varuiksi mitata.
Eli sieltä alhaalta käämeiltä tulee 2 "latauspiuhaa", keltainen syöttää AC:tä valoille ja valkoisen piuhan sähkö tasasuunnataan regu/tasurissa akun lataukseen.
Nyppää liitin irti regusta ja seuraavat vastukset:
1: keltainen - valkoinen, pitäisi olla 0,16 ohm (+- 15%)
2: keltainen - runko (maadoitus), 0,65 ohm (+-15%)
Halpismittareiden tarkkuus vastuspuolella on joskus vähän sinnepäin joten jos arvot on edes sinnepäin niin toden näköisesti käämit ok.
Yleisin vika näissä taitaa kyllä olla sen regun/tasurin kärähtäminen. Monesti sieltä menee se regulaattoripiiri josta seuraa ylijännitteen aiheuttamat polttimorikot mutta joskus se tasuripuolikin (=diodit) voi kärähtää.
1.5.2013 21:16
Juu valot pelaa hyvin.
Mittari on mallia halpa ja anto nyt lukemat:
Kelta - valko 0,3 - 0,4
kelta - maa 0,9
Täytyy koittaa viel saada vähä parempi mittari josko se antas vähä lähemmäs oikeita lukuja.
Edit: Vähän parempi mittari anto kelta - maalle tuon 0,6ohm
kelta-valko lukemaa ei näyttäny, mutta tuo halvempi anto taas tuon 0,3-0,4ohm niin voisi olettaa että siellä jotain elämää olis.
Edit 2. Tarpeeks ku hiplas nii tuli kelta - valko lukemaks 0,1
2.5.2013 22:37
No se on sitten reissu MP-Racingin varaosatiskille...
Osanro: 800091978, maksanee noin 40€
2.5.2013 22:58
Propsit Hsippelle tajuttoman innokkaasta ja ilmeisesti tietopohjaisestakin auttamisesta!
3.5.2013 19:52
AceFin kirjoitti:Propsit Hsippelle tajuttoman innokkaasta ja ilmeisesti tietopohjaisestakin auttamisesta!
Jep, huomattavasti helpompi tutkia ja pähkäillä kun tulee oikeesti faktaa ja hyviä vastauksia
Nyt on uus jännitteensäädin ja oliki edulline, 24e. Myyjäki oli ihmeissää kun hinnan kaivo koneelta
Mutta vika ei ollut siinä. Tänään välähti että kaikki on tainnut johtua akusta. Tossa kun on litium akku jossa on sisänen piirilevy vahtimassa latausta ja kennojen tasausta. Ja kun lopulta tajusin kääntää yleismittarinki vaihtovirta puolelle niin sain tuolta säätimeltäki mitattua että laturi puskee sinne 12-16V kierrosmäärästä riippuen. Ja kun taas mittas akulle lähtevästä piuhasta niin näytti n. 13V (tasan sama mitä akullakin), mutta sehän voiki olla ihan normaalia jos toi "älykäs" akku ei huoli enempää (?)
Sitä en kyllä osaa sanoa mistä toi sit johtuu että akku on päässy ihan tyhjäks eikä suostunu latautuun. Nyt kuitenki sitä on tossa käynnistelty ja sammuteltu miljoona kertaa ja tuntuu toimivan ihan hyvin...