Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
24.2.2013 23:00
On tullut tehtyä tässä talvella kyseiseen pyörään perus huoltoja ja onhan aika vit*****nen huollettava. Tätä kaikkea kuvastaa kawan ilmanputsari jonka kiinnitys on kyllä yksi insinöörien aivopieru.
Mutta asiaan, venttiilit pitäis säätää. Koskaan ei ole tullut niitä säädettyä koska 2 tahtien kanssa pulannu ja nelarit aika mysteeri. Osaisko joku selittää operaation rautalangasta. Onko se kuinka ylitsepääsemätön operaatio?
28.2.2013 19:27
helppoa kun tietää mitä tekee, laittaa osat taltee ja järjestykseen. remontin jälkeen ei tule jäädä yhtään ylimääräistä osaa siihen puhtaalle pöydälle.
purat niin paljon (irrotat sen ilmanputsarikotelon uudestaan), että saat venttiilikopan irti. sitte rakotulkkia venttiilikuppien ja nokkien väliin (pyörittelet esim startilla konetta jotta saat aina mitattavan sylinterin yläkuolokohtaan). mikäli välykset on poissa haarukasta (yleisesti imunokassa 0.1-0.2mm ja pakopuolella vähän enemmän, tarkat arvot kertoo esim kuukle). tulee nokka-akselit irrottaa ja vaihtaa säätöpalat venttiilikuppien sisään. sitte ku vekotinta alkaa niputtaa, ni eroten 2 tahdeista, tulee nokkien ajotukset laittaa jämptisti kohdilleen.
mikäli tulee tarvetta irroittaa nokka-akselit, tulee ihan alkuun selvittää missä ajoitusmerkit on, opetella pyörittämään kone siihen kohtaan jossa ne täsmää ja vasta sitten, kun tämän osaa, voi irroittaa nokat. ne irtoo ja menee paikalleen nokkaketjun kiristimen ja ohjausmuovien irrottamisen jälkeen. ketjuun kannattaa laittaa esim rautalanka, ettei se tipahda koloon. sitte ku testaat onko ajotukset kohdillaan, yleensä ei ekalla osu. pitää muistaa aina ruuvata ketjunkiristin paikalleen, muuten heittää häränvittua joka kerta kun pyörität kampiakselia. kampiakselia voit pyörittää esim räikällä sen oikeanpuoleisesta päätymutterista myötäpäivään.
osien järjestystä ei saa muuttaa, eli sitä mukaa ku purat ni laitat pöydälle sellasee järjestykseen että osaat laittaa ne takasin samoihi paikkoihin.
erikoistyökalut mitä tarviit:
-puhtaan pöydän
-paperia ja kynän millä merkkaat mikä pala oli missäki venttiilissä
-rakotulkki
-mikrometri tai 0.02mm tarkka mauseri mikäli säätöpaloissa ei ole merkintöjä.
-loogista päättelykykä.
-teetä aina kun tulee tenkkapoo, kahvi tai olut ei kelpaa.
ensikertalaisena mikäli säädettävää ei löydy, onnistuu operaatio päivässä. mikäli säädettävää, kestää vähä pidempään.
1.3.2013 13:38
Kiitos paljon vastauksesta! Pitääpä tutkia miten tuo homma onnistuu, tai sitten vaan viedä suosiolla jonnekkin pajalle missä ne saavat näyttää miten homma toimii...
kyllä sen sitten oppii kun näkee miten se tehdään
31.5.2013 11:02
säätöpala maksaa maalimalla noin 7-10e oisko ollu noin 10kpl mut näitäkin tarvitaan muutamia kokoja eli hintaa tulee äkkiä liike otti viimeksi 300e mut täälläkin on näitä kawa velhoja joilla on paloja hyllyssä ja bensarahan puute
ja osaavat tekniikan kuin omat taskunsa niin kannattaa kysellä.ja eka kyseliä on tässä eli löytyykö?kawavelhoa joka säätäis venttiilit.