Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
19.11.2012 23:21
Moro, vielä vähään aikaan ei oo pienempää a-korttia tiedossa, mutta hirveellä innolla oottelen jo
Millaset huoltovälit on näissä ns. kisapyörissä, kuten KTM EXC 530, Husaberg FS 570, Honda CRF ja muut. Kuinka usein mäntää vaihdetaan? Kuinka usein vaihdetaan öljyjä? Mitä kaikkea ylipäänsä noille tehdään? Kakstahdit on aika hyvin hallussa, mutta nelitahdeista aika ulapalla. Joku äijä sano mulle että 40h välein vaihdetaan mäntää näihin?! Taitaa olla kisakäytössä näin? Miten katukäytössä? Joku voisi vastata selvästi ja kertoa kaiken mitä näille tehdään yleisen huollon lisäksi
Kiitos.
20.11.2012 8:15
No itse vaihdan öljyt noin 500km välein, suodatin menee noin 1000km välein. Käytän aika kallista öljyä, mutta aina takaa öljyn laadun.
Ajattelin vaihtaa mäntää kun tuolla pytty srj on ajatettu n.10 000km.
Kaikissa on varmaan sama huolto aika.
-Öljyt n.500km, voi vaihtaa suodattimen jos halajaa, menee 1000km asti.
-1000-5000km vaikka venttiilien tark.
-10 000km kone remppa, riippuu ajotyylistä jne. Jotkut on ajanut noin 15-19 000km tuollaisella kilpalaitteellla. Tässä johonkin riittää vain nokka ketjun+kiristäjän+laahaimet+männän renk. se riippuu missä kunnossa on. Tuo iso koneremppa maksaa liikkeessä noin 1 500-2 000€, on paljon halvempi jos tekee itse.
Tuossa on yksinkertainen huoltotaulukko......Kaikki on sitten ajotyylistä kiinni
21.11.2012 1:28
Jos uuden exc:n ostat ja tiellä vain ajat, ei periaatteessa tarvitse tehdä mitään koneremonttia ennen kuin kuluttaa öljyä kohtuuttomasti (10-30tkm veikkaisin), tai venttiilien säätövara on loppu. Eli kyllä noilla aika huolettomasti saa ajaa kunhan öljyjä vaihtaa ja normaalit tarkastukset tekee. CRF on sitten ihan eri peli monestakin syystä, antaahan se tehoa ja kierroksiakin enemmän.
Itse vaihdoin n. 30tkm matkalla 525 kotariin männän (pelkät renkaatkin olisi varmaan riittänyt, en mitannut vanhaa koska hankalaa), venttiilit ja kiertokangen laakereineen. Lisäksi meni tietenkin pikkujuttuja kuten vesipumpun tiivisteitä sun muita pikkujuttuja. Eli virittämättä kestää pitkään kevyttä enduroa ja tieajoa. Jos lähdet radalle vinguttamaan tai virität niin kestävyys putoaa helposti kymmenykseen.
Kisapyörä kannattaa olla sitten ihan erikseen jota roplata.
21.11.2012 12:45
Itsekkään en alkais isompaa koneremppaa tekemään ennen kuin alkaa öljyä syömään ja/tai venttiilien säätövarat on lopussa. Katukäytössä voi kestää hyvinkin pitkään, siis kaikki on kiinni käytetyistä kierroksista, jos koko ajan vingutat punarajalla niin saat sitä mopoa rempatakkin sen mukaan, jos taas ajo tapahtuu pääosin matalilla kierroksilla ja silloin tällöin antamalla kenkää niin kestää huomattavasti pidempään.
21.11.2012 19:24
Eli aika pitkälle kuljettajasta kiinni, miten moottoria vinguttaa ja viritysaste
21.11.2012 20:27
No hyvä että asia on näin. Itse lukeudun juuri näihin kuljettajiin, jotka yleensä ajelee rauhallisesti, mutta sitte välillä (harvoin) antaa kenkää. Radalla tulee käytyä ehkä pari kertaa vuodessa, tuskin niinkään usein ja katuajoa useimmiten. Mopoakaan en tykkää yhtään vinguttaa, niin miksi isompaakaan, kun tehoakin on enemmän käytössä
Eiköhän ensi kesän rahat mene säästöön tämmöstä varten
Kiitokset! Kai täällä ihan yleistä keskustelua voi jatkaa.
22.11.2012 17:02
Sinällään ei aiheeseen liity, mutta motarradissa oli 690 sm mallin 50,000km kestotesti eikä kone ollut vielä miltään osin loppu tai edes pahasti kulunut. Jotain johtopäätöksiä voi tästä kuitenkin vetää kotarin laadusta, varsinkin kun tuo 690 on kuitenkin aivan yhtä korkeavireinen kuin pienemmän 450 ja 500 mallit.
http://www.motorradonline.de/dauertests ... -sm/269735
22.11.2012 20:43
kurapäristelijä kirjoitti:Sinällään ei aiheeseen liity, mutta motarradissa oli 690 sm mallin 50,000km kestotesti eikä kone ollut vielä miltään osin loppu tai edes pahasti kulunut. Jotain johtopäätöksiä voi tästä kuitenkin vetää kotarin laadusta, varsinkin kun tuo 690 on kuitenkin aivan yhtä korkeavireinen kuin pienemmän 450 ja 500 mallit.
http://www.motorradonline.de/dauertests ... -sm/269735
Tähän aiheeseen liittyen, ihmettelen suuresti tätä kisapyörän huolto tiheyttä, Ktm 690cc yksimukinen moottori, tehoa noin 60hv ja huoltoväli on 10 000km siis öljyt....En ole perehtynyt siihen sen tarkemmin, yleensä "kisa" pyörällä on sen 500km, jostain luin ja näin kuvia tuollaisesta "kisa"pyörän koneesta. En muista tarkkaan miten se meni, mutta ei kyllä kestänyt samanlaista rääkkiä kuin katu pyörä, siis katukäytössä, pitkillä huolloilla. Jos olisi rahaa, niin voisi testata tuota kestoa.
22.11.2012 21:43
690:n 690cc versio lienee tehoiltaan yli 70 hevosvoimaa, duke samaisella moottorilla kulkee kuitenkin kahtasataa. Joka tapauksessa viritysaste on yksisylinteriseksi todella korkea.
Öljytilavuus on suunnilleen sama kuin 500 tai 525 exc:t, ainoa oleellinen ero (käytön lisäksi) on männänrenkaiden määrä. 690 on kaksi ja kisavehkeissä vain yksi, joka likaa öljyt nopeammin ja päästää bensaa öljyjen sekaan. Käytännössä katuajoa ajaisi aika pitkään kummallakin ihan hyvin. Kisapyörillä rasitus ja lämpötilat vaan vaihetelee rajusti käytön mukaan, on vähän eri asia ajaa kadulla kuin jossain suohaudassa tai crossiradalla.
25.11.2012 20:46
USKOISIN että SMC kestävyys mahdollista esim suuremmilla materiaalivahvuuksilla koneessa.
Katupyörällä kun ei kuitenkaan tarvitse niin äärimmäisesti alkaa painoa säästämään vs kisapyörät. Toki erittäin korkeaviritteinen konehan tuo kyllä on, siitä ei pääse mihinkään. Taitaa toki tuo 69hp olla konetehoja, mutta kuitenkin yli 60hp sieltä takaselle tulee.
25.11.2012 22:28
IR kirjoitti:USKOISIN että SMC kestävyys mahdollista esim suuremmilla materiaalivahvuuksilla koneessa.
Katupyörällä kun ei kuitenkaan tarvitse niin äärimmäisesti alkaa painoa säästämään vs kisapyörät. Toki erittäin korkeaviritteinen konehan tuo kyllä on, siitä ei pääse mihinkään. Taitaa toki tuo 69hp olla konetehoja, mutta kuitenkin yli 60hp sieltä takaselle tulee.
Yhdessä Bike lehden testissä oli mitattu takanakilta noin 60hv....
No nyt pääse itse kokeilemaan vähän tuota kestävyyttä omassa Hussessa, välillä raskasta katuajoa, rauhallista ajoa.....
Kun ainakin tuolla jenkki foorumeilla on ollut paljon juttua kestävyyksistä. Eikä sitä ruutia tarvitse olla paljoa, jos on pieni paino.
Tuohon Husseen toivoisin 10 L tankkia ja pikkasen huolto vapaamman koneen, siis vaikka kadulle. Kun sitten taas osien hinnat/saatavuus jne on vähän hankalaa.
27.11.2012 0:50
Ainakin tuosta -12 mallissa 690cc luvataan yli 65hp ja vanhemmista 650cc malleista muutama heppa vähemmän.
http://www.syndicatecentral.com/Garconis/smc/690_smc_r_dyno.jpg Saksaa en hallitse, joten hankala nyt nähdä onko nuo kone vai rengastehoja. Tosiaan ei mahda monta aivan täysin vakiokuntoista 690 löytää, kun nettimotossakin järkiään 90% on kartta+slipari vaihdettu, joka tuo sen parin lisähepon. On ainakin kehuttu pyörä ollut tuolla pohjolankurapörräilijät foorumissa. Tuo 10tkm öljynvaihtoväli ei taida kumminkaan paikkansa pitää, taitaa se reilu 2000 olla sopivampi vaikka huoltokirja muuta väittääkin. Kyllä tuolla näytetään youtuben mukaan radallakin ajettavan. Passelilta pyörältä vaikuttaa ainakin omaan silmään ja on ainakin itselle EXC ohella varteenotettava vaihtoehto isommaksi pyöräksi. Paino tuossa koituu suurimmaksi miinukseksi.
27.11.2012 13:20
Konetehojahan noi on, der Kurbelwelle=kampiakseli. Aika mukavasti noistakin tehoa lähtee. Tuommosen isomman smoton mä kuitenkin haluan.
Mistä muuten johtuu, että näissä 600cc kyykkypyörissä on niin paljon enemmän tehoa kuin smotoissa ?
27.11.2012 18:09
Vähä korkeampi viritysaste (kiertää enemmän), enemmän mukei yms
27.11.2012 20:48
Joo eihän tuohon 690 oo paha edes vaihtaa ölppiä n.2000km-5000km. Se tekee hyvää. Kait näissä kilpapyörissä on ajateltu, niin että kun osia vaihdetaan tiettyjen tuntien aikana, niin ei ole tarvinnut tehdä niin kestäviä.