Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Venttiilien säätö

21.10.2012 23:03

Elikkäs venttiilien säädöstä, en löytäny täältä muuta venttiiliensäätö ohjetta kuin mankille joten kyselen hiukan lisää,vaikka varmasti samalla tekniikalla säädetäänkin.

Venttiiit säädetään siis työtahdissa eli voit säätää pako sekä imupuolen venttiilit samalla?vai siten että kun imu on lähdössä päälle niin pakopuolelta ja kun pako on lähdössä päälle niin sitten imupuolelta?

entäs mistä tietää että on juuri sen oikean välyksen saavuttanut, nihkeästihän sen rakotulkin liuskan pitää liikkua? mikä luokitellaan nihkeäksi?

Kummasta on on enemmän haittaa, venttiilien välykset liian suuret vai liian pienet?

Mitä aiheutuu jos pako sekä imupuolella on kaksi venttiiliä / sylinteri ja esimerkiksi pakopuolelta venttiilien välykset eivät ole millilleen samat vaan on esim 0.02mm eroa?

Mistä huomaa että venttiilit ei ole kunnolla säädöissä, nakuttaako vai?

Re: Venttiilien säätö

22.10.2012 23:25

Tommosen löysin nopeella googlailulla. http://husaberg.org/forum/viewtopic.php?f=5&t=13104

Itse toteen rakotulkkia väliin sovitellessa, että se pitää tuntua nihkeeltä, mutta ei liian jäykkä, eli että liuska meinaa alkaa taipuilla. Maalaisjärjellä.

Ei se nyt ihan niin justiinsa ole, että onko esim pakopuolen kumpikin venttiili aivan samassa välyksessä, kunhan on noin toleranssissa niin virtaukset menee tasaisesti. Eli jos nyt välys on 0.05-0.15, niin ok jos toinen on 0.13 ja toinen 0.16. (Välykset heitetty hatusta, en tiedä husan arvoja)

Parempi että välystä on enemmän, kuin liian vähän että venttiilit ei jää kantaan.

Omassa kotarissa kun välyksiä tarkastin, kävin huollossa kyseleen ja hakeen säätöpaloja, niin pakopuolella tais olla toleranssi 0.12-0.17 mm. Välys oli 0.20 ja 0.21 mm. Eli yli toleranssista. Mutta sanoi että jos nätisti käy, niin ei tarvi koskee. Päätin kuitenkin hieman säätää, ja omien mittavirheiden takia otin väärän kokoset säätöpalat ja välykset meni aivan vituralleen. Joten pidin loppujen lopuksi vanhat, koska kävi kuitenkin aivan nätisti.

Huono käynti ja nakutus ainakin enteilee että ei ole säädöt kohdillaan. Mutta ei kannata korvaan luottaa ja siirtää huoltoa, jos tarkistus olisi ajankohtainen.

Re: Venttiilien säätö

14.4.2013 21:44

Terve, tuli tossa työnalle Yamaha xtz750ST. Tekniikka siis 2mukinen rivi dohc.
3 imuvenaa per sylkkä ja jokaisessa välys ihan nollassa. Toisin sanoen kantaa niin paljon että startatessa ruiskii bensaa jo takasin kaasareille päin.Rupesin siinä nokkaa irrotteleen ottaakseen säätöpalat pois ja huomasin että osa säätöpaloista kuluneet täysin kiilan muotoisiksi. Ja kuluneet siis todella paljon, olisiko mitään ideoita mistä voisi johtua? vai onko tasoa uudet palat sisään, välykset kohilleen ja menoksi? Pyörän tyyppivika tosiaan nopeasti menevät imuvenavälykset.

Re: Venttiilien säätö

17.4.2013 10:00

[^lollero^] kirjoitti:Terve, tuli tossa työnalle Yamaha xtz750ST. Tekniikka siis 2mukinen rivi dohc.
3 imuvenaa per sylkkä ja jokaisessa välys ihan nollassa. Toisin sanoen kantaa niin paljon että startatessa ruiskii bensaa jo takasin kaasareille päin.Rupesin siinä nokkaa irrotteleen ottaakseen säätöpalat pois ja huomasin että osa säätöpaloista kuluneet täysin kiilan muotoisiksi. Ja kuluneet siis todella paljon, olisiko mitään ideoita mistä voisi johtua? vai onko tasoa uudet palat sisään, välykset kohilleen ja menoksi? Pyörän tyyppivika tosiaan nopeasti menevät imuvenavälykset.


Ensimmäisenä itselle tulee mieleen että edellinen asentaja on "säätänyt" paloja hiomalla matalemmaksi jolloin kovuus kärsinyt. Tämäkinhän siis pitäisi olla tehtävissä, mutta asiaan sopivalla vesihionnalla. En tiedä onko paloilla myös väliä kummin päin laitettu (paksuus merkintä yleensä alaspäin).

Re: Venttiilien säätö

17.4.2013 18:21

Juu todettiin kanssa että shimmi paloja hiottu. Välykset sitä tasoa että ohuempia ei enään saa, kansihommia tiedossa :paha: Ihan maailman tyhmin idea mutta mitä mieltä ollaan venttiilien lyhentämisestä? Varaa löytys helposti se jokunen satku ottaa.

Re: Venttiilien säätö

17.4.2013 19:00

[^lollero^] kirjoitti:Juu todettiin kanssa että shimmi paloja hiottu. Välykset sitä tasoa että ohuempia ei enään saa, kansihommia tiedossa :paha: Ihan maailman tyhmin idea mutta mitä mieltä ollaan venttiilien lyhentämisestä? Varaa löytys helposti se jokunen satku ottaa.


Noin vuos sitten itse mietiskelin saman asian laidalla, siinä tapauksessa onneks oli vielä paloja saatavissa, mutta sillon kansipajalla seppä kerto just tarinaa kun oli vasta tehnyt yhteen koneeseen (oisko ollut xj 550) temput että lyhentivät venttiileitä painuneiden seetien takia, vai olikohan että venttiilien saanti olis ollu niin vaikeeta. Kuitenkin kuulemma ihan toimiva homma, antaa helppiä ehkä pitkäkskin aikaa :D

Re: Venttiilien säätö

17.4.2013 21:08

Eij juu kiinnosta tehdä kallista kansiremppaa pyörään jonka arvo on about romumetallin kanssa samassa skaalassa. Mut koitetaan selvitä jotenkin. Mutta kiitos kummiskin :)

Re: Venttiilien säätö

27.6.2013 23:48

Noh temput tehtiin ja ruuvattiin 2kymppiä kaikista imuvenoista pois, niin "avot" ja rupes välyksiä löytymään. Toisessa mukissa skaalassa ja toisessa karvan alle(10menee helpostimutta 15 pitäs olla)

Silti iskee käytelessä takatulta keskikiekalla molemmista sylkistä. Jostain lueskelin että saattaa olla ihan normaalia paikallaan käytellessä mutta epäilen vähän. Ja ei oikein kiinnostais sulattaa uusia kalvoja 200e kipale :paha:

Voisko olla seetit niin vituillaan ? Bensalla koitin ja pari venaa kostu ihan snadisti joten vähän epäile. AAPUUVA

Re: Venttiilien säätö

28.6.2013 2:41

[^lollero^] kirjoitti:Noh temput tehtiin ja ruuvattiin 2kymppiä kaikista imuvenoista pois, niin "avot" ja rupes välyksiä löytymään. Toisessa mukissa skaalassa ja toisessa karvan alle(10menee helpostimutta 15 pitäs olla)

Silti iskee käytelessä takatulta keskikiekalla molemmista sylkistä. Jostain lueskelin että saattaa olla ihan normaalia paikallaan käytellessä mutta epäilen vähän. Ja ei oikein kiinnostais sulattaa uusia kalvoja 200e kipale :paha:

Voisko olla seetit niin vituillaan ? Bensalla koitin ja pari venaa kostu ihan snadisti joten vähän epäile. AAPUUVA


Pahaltahan tuo kuulostaa että palanu. Ajotukset on kuitenkin varmaan tarkistettu jo monesti sekä sytkä jos säätöä että ei ole päässyt pyörähtämään?

Itse katsoisin puristuspaineet, mittari ei ole kun joku 20€ ja kyselemällä varmaan jostain voi lainaankin saada..

Toinen temppu (ohjeissa ei oteta huomioon onko pyörä jo purettu vai ei) että ensin katsotaan että ventiilit on kiinni, mäntä mielummin akk, ja paineilmaa varovasti tulpan reijästä ihan vaikka pistoolilla jonka ympärillä vylliä. Ja pidetään mielessä että liian kovasti jos paineilmaa tumppasee saattaa kone pyörähtää jos ei esim vaihteella ja jarrulla pidetä paikallaan. SItten vaan tarkastellaan suhiseeko ja aletaan mietimään mistä ja mitä tehdä.

Re: Venttiilien säätö

30.6.2013 16:12

Juu paineetkin mitattiin ja molelemmissa n.9,5bar joten ei pitäis siellä olla vikaa. Pitänee seuraavaksi myöhästää sytkää ihan karvan verran jos rupeis pelittämään...