Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

15.10.2012 11:14

Moro,

Itsellä prätkänä 137cc Yamaha DT pienillä piristyksillä.
Kiertää parhaimmillaan 12-12,5krpm
Huipputeho (n.30hp) 10500rpm

Tarkoituksena olis keventää magneetto sorvaamalla n.200g pois ulkokehältä. Sytytys sensori jätetään paikalleen.
Tuo moottori kuitenkin kiertään niin paljo että luulis täristävän jo pienestänkin epätasapainosta moottorin lopulta hajalle.
tuo epätasapaino pienenee hieman kun vetää kaamaa pois ulkokehältä... Ja eihän siinä isot kolot ole ulkokehällä, joten ei älyttlmön paljo ole epätasapainossa, mutta luulis olevan kuitenkin, kysymys kuuluu, mikä on liikaa??

Tuossa kuva vastaavasta, mutta ei täysin sama vauhtis:
Kuva

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

15.10.2012 17:20

No eikun kokeilemaan, eikä kumminkin ajettavuus kärsi jos keventää tuota vauhtista. Tietysti jos ottaa hyvin vähänsen

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

18.10.2012 22:39

En viitsisi toistamiseen kokeilla kahta vuotta rakennettua tekniikkaa menetelmällä jos se kestää. Aika nopeesti repii sisuskalut hajalle jos eätasapainossa moottori on? Kuitenkin 200rp/sekunti. Parhaimmillaan.
Siinä on meinaa jo kaikki kovilla.
Kuitenkin tämä rakentaminen opiskelian palkalla on buudjetti kysymys aina.

Vauhtiksen kevennys vaikuttaa ajettavuuteen tottakai.
Paljon ¨kisasempi¨ luonne. Jos tuostakin nykäsee 200g pois niin alkaa kierros herkkyys paranemaan merkittävästi, joten liikkeelle lähdössä pitää käyttää kovempia kierroksia, mutta liikeessä moottori herää varmasti herkemmin kaasun liikkeisiin.

EIKÖ kukaan osaa sanoa mitä pitää tehdä??

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

19.10.2012 19:11

kyllä voin sannoo että ota niin paljo painoo pois kun saat eikä tarvii mitään erillisiä tasapainotuksia välttämättä en ainakana ite tzr yms cr80 mangeettoja oo tasapainotellu erikseen eikä oo täristäny ja kestäny on , ne on ihan ylimitotettuja painoltaan nuo mankeetot paljo nopeemmin menee tehoalueelle ku on keppee mankeetto pensaakin säästää ku ei tarvii käyttää moottorin energiaa niin paljon massojen kiihyttämiseen ja kestää laakerit pidempään ku massaa vähemmän
ite ku kevensin cr80 mankeettoo niin ajettavuus muuttu paljon kivemmaks ja rupes keulimaan kaasusta

kuha et nyvi sitä impulssikäämin tunnistusrautalaattaa eli et ota sen kohalla sorvissa yhtään, laitat sorvin pakan leukoja vasten toisen mangeeton puolen ja painat keskiökärellä ja eikun lastulentämää

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

20.10.2012 19:59

Eli jätän sytytys sensorin kohdalle sellasen koskemattoman kohdan sorvissa, siis siivun?
Eli sittenhän se olis tasapainossa, ajattelin just sen ongelman sen sytytys sensorin takia, kun sit ei tietenkään oteta pois, mutta ympäriltä jos ottaa niin pitis olla epätasapainossa. Eli kaikista paras jättä se siivu siihen magneettoon vai??

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

22.10.2012 20:13

kyllähä jos tarkkoja ollaan nii siinä onse staattinen tasapaino ja ja mikäs se toinen olikaan , turbon akselit pitää tasapainottaa kummaskin suunnassa pituus ja pystysuunnassa että se pituus suunnan tasapaino menee myös huonommaks ku ottaa sieltä sivuilta mutta eipä se nii tarkkaa pitäs olla jätät sen siivukohan siihe turpon akselissa varmaan pikkuse tarkempaa ku pyörii 150 0000rpm ja ne kestää sen vaikka on epätasapainossaki kun esim karstaa jää kiinni epätasesti pakosiipeen

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

23.10.2012 9:11

Aattelin että tekis sen kevennyksen sillee et:
Sytytys sensorin levysen siivun jättää magneettoon koskematta.
Ja sitten missä on ne ¨niitit¨ Siinä akselin mutterin puolella, eli moottoriin päin katsottuna, niin siitä ei ottais ollenkaan pois, ottais vaan siitä ulkokehältä, ei koskis muuhun. Näinkin saa varmaan 150g poeis.
Eli näin olis tarpeeksi tasapainossa?
Kiitoksia julpero:lle!

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

23.10.2012 18:53

Jossain nyrkkipajalla jos sorvautat nii varmaan pienestä lisähinnasta myös tasapainottaa. Eikä tuo mahoton homma ole ittekkää tasapainottaa jos ei niin gramman päälle ole. Parempi ainakii ku ei mitää.

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

24.10.2012 16:37

Oon soittanu kaikki pajat läpi. Yhdessä saattais tehdä jos näkis magneton. Mutta sinnekki on matkaa joku 200km suuntaan. Amiksessa aattelin keventää. Luulen kyl et se ei heitä edes grammaa, jos päättelee noista poralla tehdyistä syvennyksistä.
Varmaan epätasapainossa jonkun 0,2-0,9g. Voin senkin kyllä laskea kun kaikki taulukot löytyy....

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

26.10.2012 14:01

ite oon ottanu siitä niittienki kohalta ja tasopinnalta ja hyvin on kestäny kuha ei iha liikaa ota

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

26.10.2012 15:55

kymefighter kirjoitti:Oon soittanu kaikki pajat läpi. Yhdessä saattais tehdä jos näkis magneton. Mutta sinnekki on matkaa joku 200km suuntaan. Amiksessa aattelin keventää. Luulen kyl et se ei heitä edes grammaa, jos päättelee noista poralla tehdyistä syvennyksistä.
Varmaan epätasapainossa jonkun 0,2-0,9g. Voin senkin kyllä laskea kun kaikki taulukot löytyy....


Onko olettamus että se on nyt tasapainossa???

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

29.10.2012 11:37

En ole vielä keventänyt. Magnetto tili vasta perjantaina kätösiin eli en kerennyt viedä koneistamaan.

Re: Vauhtiksen kevennys ja tasapainotus.

13.3.2013 16:41

Poraa reikäpiiri jos onnistuu, ei tarvi tasapainotella. Näin oon tehny työstökeskuksella auton vauhtipyörälle ja hyvin futaa