Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Maalaamot

5.2.2009 19:38

Maalaus-topic löytyi, mutta ehkä olisi parempi pitää tämä omana viestiketjunaan ja keskittyä tuossa toisessa itse maalaamiseen. Nyt olisi siis kyseessä moottoripyörä-/automaalaamot ja moottoripyörän maalauttaminen, ei niinkään itse tekeminen.

Olen nyt hetken visioinut jos tuon Hyosungin katteet ja tankin maalauttaisi, ja sitten mahdollisesti ensi talvena sama homma rungolle ja vanteille.

Katteet
Missä hinnoissa kyykkypyörän katteiden maalaus liikkuu? Onko täällä ammattimaalareita tai onko teillä kokemuksia maalauttamisesta? Olisi kiva kuulla paikkoja ja niiden hintoja ja työn jälkeä. Miten maalaukseen (hinnoitteluun) vaikuttaa kaksivärisyys (ihan vaan suora raja kahden perusvärin välillä) tai candy-tyyliset erikoismaalit?

Kannattaako pohjatyöt tehdä itse? Kokemusta ei suuremmin ole, mutta ei peukalo ihan keskellä kämmentä kuitenkaan ole. Pyörään on tulossa lasikuituinen takakate jota pitää itse työstää ja tehdä pohjia, mutta muut katteet ovat hyvässä maalissa... kannattaako niihin itse koskea? Pyörä on vain parin vuoden ikäinen.

Runko ja vanteet
Ainakin vanteisiin olisi varmasti fiksua teettää jauhemaalaus, mutta entä runko? Kyykkypyörän rungon ei pitäisi niin kovalla kulutuksella olla (paitsi takahaarukka?), joten voisi kuvitella perus ruiskumaalauksenkin hoitavan homman. Mutta kumpi olisi fiksumpaa kun käytetään perusvärejä kuten vaikkapa kiiltävää mustaa, ja mikä on näiden maalaustapojen hinnoitteluero? Miten pohjatyöt ennen jauhemaalausta, ei varmaankaan saa olla mitään maalia vaan puhdasta metallia? Saa suositella/mainostaa pulverimaalaamojakin.

5.2.2009 21:57

ehjiin katteisiin ei kannata itse alkaa koskemaan, maalarit hoitavat niiden pohjatyöt itse haluamallaan tavalla. lasikuitukatteet on hyvä sovittaa istumaan napakasti ja hioskella niin tasaiseksi kuin saa. koko pyörän maalaaminen lähtee jostain 250e ylöspäin ammattimaalareilla, josta perus massaväreillä ja candyillä maalien osuus on jo melkein 100e. candyt eivät ole materiaaleiltaan juurikaan kalliimpia, itse prosessi vaan on paljon vittumaisempi. candylakka kun valuessaan jättää välittömästi selvän jäljen eikä niitä voi korjata yhtä helposti mitä kirkaslakan valumia. useimmat maalarit eivät kovin mielellään karkkivärejä huido.

pasilasta löytyy putiikki nimeltään deco väri, aleksis kiven kadulla. jotka varmasti maalaavat vaikka millaiset kuvioit, mutta on niillä hintaakin pistää töilleen.

forumin käyttäjistä IR tekee pätevää jälkeä, asuu somerolla ja moderaattoreista ainakin Tomppadella pysyy ruisku kädessä sekä minultakin onnistuu tarvittaessa nuo hommat erikoisuuksiin asti, opiskelijapudjetilla ei lisätulot ole pahitteeksi ;)


pulverimaalauksesta ei hirveitä kokemuksia minulla ole, muutakuin edellisen rykkösen rungon, haarukan ja vanteet maalautin elekossa (tattiksella sijaitseva putiikki), hintaa tuli hiekkapuhallutuksineen 250e. perus 2k märkämaalitkin kestävät todella hyvin mopon osissa, pulverimaalaus ei ole mikään ehdoton juttu.

5.2.2009 23:56

Meillä tuolla maalaamolla on SpiesHeckerin ohjelma jossa on ihan neliöiden mukaan hinnoittelu. käytännössä kaikki automallit ja valtaosa moottoripyöristä löytyy valmiit osien neliömetrit osa kerrallaan ja sitä kautta hinnat (joita en muista per neliö :nolo: ) Meillä itse purettujen osien hinta on sama, oli osat sitten pohjatyöstetty valmiiksi tai ei = maalarit haluaa itse tehdä pohjat. Purkuhommiin ei voi antaa suoraa hintaa, ja sehän onkin tuntitaksalla, mutta tietenkin kannattaa itse purkaa ne osat.

Muistan viimekesältä yhden Yamaha R1 laskun joka meni vakuutusyhtiön kaskon piikkiin: 543,30€ yksivärisestä maalauksesta töineen + osat ja asennustyöt (jotka olikin sitten pitkälle toista tonnia).

On muuten maalaamoita jotka ei suostu edes tekemään mp maalauksia! Tämä oli mulle aika outo kokemus viimesyksyltä, oli pääkaupunkiseudulla kun tein soittorundia.

6.2.2009 0:38

snuarrow kirjoitti:pulverimaalauksesta ei hirveitä kokemuksia minulla ole, muutakuin edellisen rykkösen rungon, haarukan ja vanteet maalautin elekossa (tattiksella sijaitseva putiikki), hintaa tuli hiekkapuhallutuksineen 250e. perus 2k märkämaalitkin kestävät todella hyvin mopon osissa, pulverimaalaus ei ole mikään ehdoton juttu.

Ei mullakaan hirveitä kokemuksia ole, mutta samaisessa firmassa maalautin rungon, swingin, takahäkin ja muutaman pisteosan. Hintaa 400e, maalaus tehtiin huonon työn takia kahteen kertaan ja nyt ensimmäisen jarrunestekosketuksen jälkeen pinta on pilalla.

En ainakaan kyseistä firmaa suosittele, sillä pulveri pintana pitäisi ymmärtääkseni olla sieltä parhaasta päästä...

11.2.2009 9:19

Eipä tuo näköjäs kestä bensaakaan. :lol: Eli jos haluaa lajiin sopivan pinnan, kannattanee teettää se jossain muualla.

Ja pelkän rungon uusi maalaus olisi 150-200e, jotta kummasti on vuodessa ainakin hinnat nousseet...

11.2.2009 12:28

markketo kirjoitti:Eipä tuo näköjäs kestä bensaakaan. :lol: Eli jos haluaa lajiin sopivan pinnan, kannattanee teettää se jossain muualla.

Ja pelkän rungon uusi maalaus olisi 150-200e, jotta kummasti on vuodessa ainakin hinnat nousseet...


No on kyllä hintaa pulverilla siellä päin. Itse maalautin viime talvena 4kpl hondan vanteita pulverilla ja hinta oli yhteensä 70e. Vimeistely vimpan päälle ja kestää jarrunestettä sekä bensaa (kokeiltu on :D)
Samaa paikkaa aion käyttää seuravassakin projektissa, kun pitäis CB hondan runko ja muita osia maalata.

Keskipohjanmaalaisille ja miksei muillekkin voin suositella: http://www.blaxar.fi/

11.2.2009 19:42

Niin, eihän tuo ole täältä päin... Ihan varta vasten tonne osat toimitin, kun oli kehuttu paikka.
Siinä vaiheessa olis pitäny kellot soida, kun kaikkiin eri projekteihin suosittelevat aina samaa maalia...

Ja vuosi takaperin tosiaan snulta oli otettu miltei puolet vähemmän, kaipa se on pärstästä kiinni.

12.2.2009 1:01

Jyväskylän lähettyvillä oleville suosittelen Kari Vanhasen pulverimaalamoa.

Tuolla olen käyttänyt kaikki pulverilla maalatut osani, esimerkkinä voisin vaikka sanoa:

NSR runko kokonaisuudessaan, jalkatappien kiinnikkeet, etupumput ja vielä jotain pikkuosia niin hinnaksi kertyi 50€ kaikenkaikkiaan :D

Galleriasta löytyy jotain maalattuja osia, ei valittamista laadun ja kestävyyden suhteen.

22.2.2009 16:03

Ylöjärven seudulla asuville suosittelen Juholat Oy:tä.Itse vein maalattavaksi kevarin rungon ja takahaarukan niin maalaus maksoi hiekkapuhalluksineen 30e.Pinta on ihan ok. ;)

22.2.2009 16:25

tolla hinnalla mä en kävelis ees verstaalle, saati kaivelis ruiskukamoja esiin, halvalla oot päässy ;)

Metaplus

22.2.2009 18:01

Järkihintainen pulverimaalaamo Keravalla Metaplus

Mitä enemmän vie kerralla sitä halvemmalla saa. Vähän suuntaa hinnasta, niin oman crm:n runko ja tankki yht.40e. Tohon hintaan saa varmasti mahdutettua muutakin! Muistakaa ettei pulverilla voi maalata muovia tms. Lämpötila nousee ~200c'.

22.2.2009 21:17

sape kirjoitti:Järkihintainen pulverimaalaamo Keravalla Metaplus

Mitä enemmän vie kerralla sitä halvemmalla saa. Vähän suuntaa hinnasta, niin oman crm:n runko ja tankki yht.40e. Tohon hintaan saa varmasti mahdutettua muutakin! Muistakaa ettei pulverilla voi maalata muovia tms. Lämpötila nousee ~200c'.


Ylläri? :roll:

23.2.2009 20:57

Itselle ainakin oli ylläri, koska en pulverimaalauksesta tiedä mitään. Kellään kertoa hml lähellä mitään hyvää paikkaa missä maalauttaa pyörä? Itse ajattelin tehdä pohjat, mutta jos jossain lafkassa hinta sama pohjatöineen tai ilman, on parempi varmaan kysyä ensin maalarin politiikka asian suhteen. Itsekin olisi kiva joskus opetella maalaamaan, mutta en nyt halua ninjalla kokeilla, koska myydä pitäisi kun kevät koittaa ja linnut laulaa.

Tuossa pari vuotta sitten kun pyörän maalautin oli ensimmäisen maalarin kanssa ongelmia päästä sopuun, koska työ olisi valmis. Kahden kuukauden jälkeen hain katteet pois joihin vasta pohjatyöt oli tehty. Onneksi maalari oli reilu, eikä veloittanut pohjista mitään. Sitten vein paikalliselle patterimaalaamolle katteet ja muutaman päivän kuluttua oli vihreästä ninjasta tullut musta. Kaikkiaan 300e maksoi maaleineen pohjatöiden viimeistely, sekä katteiden ja vanteiden maalaus.

23.2.2009 21:05

yleinen ongelma tuo, ettei hommista tule mitään. jos ei pohjatöitä ole ennen tehnyt niin aika heikolla prosentilla jälki on niin tyydyttävää että kelpaisi suoraan ruiskulle, melkoisia räpellyksiä olen nähnyt mitkä ovat mukamas pohjatöiltään valmiit. itse ainakin teen mieluiten kaiken alusta loppuun itse, mutta kannattaa kysellä maalarilta mitä mieltä hän on että hioskelet itse muoveja.

11.3.2009 11:42

Duell kirjoitti:Itselle ainakin oli ylläri, koska en pulverimaalauksesta tiedä mitään. Kellään kertoa hml lähellä mitään hyvää paikkaa missä maalauttaa pyörä? Itse ajattelin tehdä pohjat, mutta jos jossain lafkassa hinta sama pohjatöineen tai ilman, on parempi varmaan kysyä ensin maalarin politiikka asian suhteen. Itsekin olisi kiva joskus opetella maalaamaan, mutta en nyt halua ninjalla kokeilla, koska myydä pitäisi kun kevät koittaa ja linnut laulaa.

Tuossa pari vuotta sitten kun pyörän maalautin oli ensimmäisen maalarin kanssa ongelmia päästä sopuun, koska työ olisi valmis. Kahden kuukauden jälkeen hain katteet pois joihin vasta pohjatyöt oli tehty. Onneksi maalari oli reilu, eikä veloittanut pohjista mitään. Sitten vein paikalliselle patterimaalaamolle katteet ja muutaman päivän kuluttua oli vihreästä ninjasta tullut musta. Kaikkiaan 300e maksoi maaleineen pohjatöiden viimeistely, sekä katteiden ja vanteiden maalaus.


maalaamo numminen lammilta, kannattaa kysyä tarjous..