Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

23.7.2009 9:25

samba2 kirjoitti:Minä kun luulin, että seos menee rikkaammalle jos niitä pyörittää kiinnipäin :s

Mopon kaasareissa seosruuvi on käytännössä pelkkä lisäilmaruuvi (tylppäpäinen), joka toimii siten että rikkaammalle menee kun kiinni vääntää. On mulla ikivanhassa Bingin kaasuttimessa ollut ihan oikea seosruuvikin, joka on tyypillisesti neulan mallinen.

Moottoripyörissä puhutaan pilot-ruuvista, ja ko. piirissä suutinkin on nimeltä ’slow jet’ eli hidasajosuutin. Löytyy sakkakupista pääsuuttimen vierestä kun kaasarin ruuvaa auki. Kun ruuvia avataan, kurkun alipaine imee löpöä sakkakupista slow jetin ja pilot-ruuvin välitse kaasarin läpän etupuolelle. Jos katsot kaasarin kurkkuun, huomaat läpän alapuolella rungossa kaksi tai kolme pienenpientä reikää. Oikein säädettynä (synkronointi) ja läppien ollessa auki etummaisin näistä reistä jää puoliksi läpän etupuolelle missä alipaine ja virtaus on tyhjäkäynnillä suurin, ja syöttää bensan.

Riippuen sitten onko jompikumpi meistä tulkinnut laitteen käytöstä väärin, voit haarukoida. Sanoin että säädä neuloja alaspäin puoli lovea. Ok. Vaan jos menee sillä huonommaksi, on seuraava säätö kokoväli ylöspäin.

Seoksiin vaikuttaa myös ilmanputsarin kunto. Jos on tukkoinen, pyörä voi käydä rikkaalla sen vuoksi.

23.7.2009 15:21

Maantiesika: Joo vika löytyikin onneksi helpohkosti eli tulppien vaihdon jälkeen oli hattu jäänyt vähän löysälle. Näköjään pärrään vaihdettu joskus jotkut NGK:n yleismallin suorat hatut.. Oisko mitä vinkkejä miten saisi hatut kestämään hyvin paikoillaan? On siis nuo iridium tulpat ja eikö niissä ole ne päät vähän ohuemmat kun vähän tuntuisi että hatut jäävät heilumaan -> aiheuttaa kosketushäikkää? Varmaan hattujen vaihtoa voisi kokeilla, mutta sitten taas ennen tulppien vaihtoa toimi kyllä normisti ja ennenkin oli iridiumit.. ja pohjaan asti on hatut painettu että rutina kuuluu!

Mitenkähän muuten kun vaihdoin pyörään jäähdytinnesteet ja huomasin että syylärinkorkista taitaa välillä laskea muutamia tippoja läpi eli kannattaisi varmaan uusia? Paisariin tunkee myös välillä nestettä reilusti yli MAX merkin.. Mistähän uutta osaa vai käytettyä? Voisiko tuommoinen vuoto aiheuttaa "äkillisiä" nousuja lämpömittarissa normaaliajossa melkein punarajalle asti? Vai oiskohan se kansipahvi menossa... 48tkm näyttää mittari ja runtua on saanut :D

Entäpä mitenkä kannattaisi tankki puhdistaa kun olisi menossa maalaukseen? Ruostetta löytyy sisäpinnoilta. Kannattaisiko hana irroittaa?

Tuntuu taas pyörä leviivän ihan käsiin kun kaikennäköistä murheenryyniä.. mutta niillä on mentävä mitä perseen alta löytyy! :roll:

23.7.2009 18:46

Tuohon syylärinkorkkiin löytyy edullinen ratkaisu autovaraosaliikkeestä,korkki mukaan ja valitsemaan,tuollainen korkki tarvikkeena n.10e,alkuperäisvaraosasta voit joutua pulittamaan 40e..

24.7.2009 10:17

zero8 kirjoitti:Maantiesika: Joo vika löytyikin onneksi helpohkosti eli tulppien vaihdon jälkeen oli hattu jäänyt vähän löysälle. Näköjään pärrään vaihdettu joskus jotkut NGK:n yleismallin suorat hatut.. Oisko mitä vinkkejä miten saisi hatut kestämään hyvin paikoillaan? On siis nuo iridium tulpat ja eikö niissä ole ne päät vähän ohuemmat kun vähän tuntuisi että hatut jäävät heilumaan -> aiheuttaa kosketushäikkää? Varmaan hattujen vaihtoa voisi kokeilla, mutta sitten taas ennen tulppien vaihtoa toimi kyllä normisti ja ennenkin oli iridiumit.. ja pohjaan asti on hatut painettu että rutina kuuluu!

Olen joskus Iridiumit Veturiini laittanut, ja mielestäni tulpan kanta on ihan standardin mukainen. Jos hatusta kuuluu kunnon rutina kun painaa kiinni, niin hyvä ja luulisi pitävän, mutta voihan olla että tarvikehatut eivät väljyytensä vuoksi (tärisee) pysy paikoillaan pitkässä juoksussa ja jotain olisi keksittävä. Hommaa jotain kumimattoa tms. holkiksi tulpanhatun ympärille tai prikaksi alle ja venttiilikantta vasten etteivät pääse heilumaan.

25.7.2009 13:58

terve tiedättekö mikä on honda cbr 600f:ssä ku kylmänä kulkee hyvin mutta kuumana ei taas mihinkään ????

27.7.2009 9:55

Ryyppy makaa päällä siellä?

30.7.2009 15:21

kertokaas ÄKKIÄ!!!
Mites tuosta cbr 600 f2 saa kaararin neulan poijes tuosta "Kotelosta"
Iso kiitos vastakselle !!!

Ja siis tässä vaiheessa menossa !!!
http://img82.imageshack.us/i/pict0008.jpg/

EDIT2:
Lähtihän se irti, oli vai aika tiukassa, että piti käyttää ruuvia. ihmettelinkin että minkä takia siinä päällä on kierteet. Voi kun on tyhmä.
Mutta: mites sitten tuota neulaa säädetään hitusen alaspäin ?
Nytten menossa tässä: http://img181.imageshack.us/i/pict0010y.jpg/

4.8.2009 9:47

Kellään tietoa miten nästä f2 säädetään neulaa ?
Jos kaasarit purettu tähä kohtaan.
Siellä kyllä näkyy neula, mutta itse säätäny vain semmosta missä on itse neulassa se säätö (urat)

Kuva

5.8.2009 15:38

Jaa siellä ei ole uria? No sitten tuota voi säätää vain ylöspäin latomalla noita ”washereita” väliin lisää tai mahdollisesti kokeilemalla jättää tuon ainokaisen pois. Plan B on hankkia jettikitti joka kustantaa vähän toistasataa ekua.

Tuossa mustassa karassahan on sisällä pieni jousi joka painaa neulan kiinni luistin pohjaan. Katsoo että virityksestä tulee jämäkkä ettei neula pompi jos kokeilet ilman tuota prikkaa.

5.8.2009 20:30

maantiesika kirjoitti:Jaa siellä ei ole uria? No sitten tuota voi säätää vain ylöspäin latomalla noita ”washereita” väliin lisää tai mahdollisesti kokeilemalla jättää tuon ainokaisen pois. Plan B on hankkia jettikitti joka kustantaa vähän toistasataa ekua.

Tuossa mustassa karassahan on sisällä pieni jousi joka painaa neulan kiinni luistin pohjaan. Katsoo että virityksestä tulee jämäkkä ettei neula pompi jos kokeilet ilman tuota prikkaa.


Taas kiitos ja iso kumarrus! :)
Tätä minäkin ajattelin, mutta en voinut uskoa että tämmöisiäkin keksintöjä on olemassa.
No mitäs te ihmiset suosittelette, kun pitäisi saada kone käymään laihemmalla ihan siellä kaasun alussa. Itse miettisin tuota "slow jet:n" pienentämistä ?

7.8.2009 10:58

Ultimate Welder:
Joo kokeilin yhtä ns. tarvikekorkkia mutta se ei painunut tarpeeksi että olisi kiertynyt kiinni.. no nyt löytyi toinen korkki jossa on paineet 0.9bar ja vakiossahan on 1.1bar. Testilenkki on vielä vetämättä. Kuulemma ~40e uusi Hondan tiskiltä. Kyllä se varmaan vaihtokunnossa on kun välillä kiihdytyksissä lämmöt nousee lähes punarajalle ja yleensä ajon jälkeen näkyy tippoja korkin luona ja katteella.. varmaan jo 18v vanha korkki.. :]

Ja viron matkalle lähettävä _nyt_! =) ->

7.8.2009 22:50

saako pc25 kuristettua kaasukahvan kautta?

jos ei saa niin en ala kalliita imusarjan kuristuksia ostamaan. pyörä sit myyntiin.

8.8.2009 10:35

stumpe kirjoitti:saako pc25 kuristettua kaasukahvan kautta?

jos ei saa niin en ala kalliita imusarjan kuristuksia ostamaan. pyörä sit myyntiin.
Kyllä saa. Mutta "kalliit" imusarjakuristukset maksaa 130e saksasta kotiovellesi, etkä tarvi edes dynotuksia.

13.8.2009 21:20

Vaihdoin tänään omaan pyörään jakopään kiristiminen: Ah mikä hiljaisuus :) Mutta mikä yllätti vielä enemmän oli erinäisten värinöiden väheneminen, ja osittain jopa katoaminen kokonaan 8o
On muuten inhottavan lähellä vesiletkua toinen kiristimen pultti, ei meinannut hylsy mahtua.

14.8.2009 14:25

samba2 kirjoitti:No mitäs te ihmiset suosittelette, kun pitäisi saada kone käymään laihemmalla ihan siellä kaasun alussa. Itse miettisin tuota "slow jet:n" pienentämistä ?

Mitä maksaa pienemmät slow jetit, ja saako edes mistään? En ole tuollaisia koskaan kysellyt. Voipi olla Factoryn Jet Kit huomattavasti helpompi juttu hommata, mutta toisaalta esim. pyöräpurkaamossa sopivaa osaa voi löytyä vaikka miten.

Joka tapauksessa säädettävät neulat on nopeampi ja miellyttävämpi tapa hakea seosta kohdalleen. Joskus on sormeiltu noita jopa ajossa ja reissussa.