Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

2.3.2010 9:17

Moro.

Cbr f2 malli han on 1991-94 väliltä, mutta onko 1993-94 malleissa silti eroavaisuuksia 1991-92:seen?

Netissä "spec" sivustoilla löytyy monesti kaksi vaihtoehtoa.

Honda CBR Pc25 F2 1991-92
ja
Honda CBR Pc25 (new) F2 1993-94.

:idea:

22.3.2010 20:50

mikähä tossa mun cebaris on ku ei lähe käyntii kipinän antaa ja bensaaki kyllä saa mut ei vaa lähe käyntii :S vai onko vaa se syynä että koko talaven seissy tallissa ja ei oo käynnistetty sinä aikan ja nyt sitte vaa jotenki vastustaa..
E:lähtihä se :D

24.3.2010 9:41

Ostin pyörän jossa on mekaaninen nokkaketjunkiristin.

Kuva

Ketju "rahisee" hieman kylmällä koneella, about 3 min.
Säädetäänkö kiristintä kun ketju kolisee koneen ollessa lämmin vai kylmä?
Ja säädetäänkö sitä ketjua kun ketju/kone on lämmin?

huoh.

27.3.2010 17:50

Itellä on sama kiristin hyllyssä odottamassa että nykyinen antautuu.
Mukaan tuli näinkin selkeät ohjeet:
"To set the tensioner adjustment, remove the cam cover. Rotate the engine in the running direction. Push down on the chain between the cams and screw the tensioner in until there is between 1/4" and 3/8" deflection in the chain. Lock the jam nut on the tensioner.
CAUTION: if the tensioner is too tight, rapid wear can result. Too loose and engine damage can occur."

En oo vielä ite laittanut paikoileen kun ei mopo äännä kuin ihan kylmänä ja vain hetken.

Maalaisjärjellä säätäisin säätimen niin, että kiristää aina ihan vähän kunnes ääntäminen lakkaa.

29.3.2010 14:17

turhake kirjoitti:Itellä on sama kiristin hyllyssä odottamassa että nykyinen antautuu.
Mukaan tuli näinkin selkeät ohjeet:
"To set the tensioner adjustment, remove the cam cover. Rotate the engine in the running direction. Push down on the chain between the cams and screw the tensioner in until there is between 1/4" and 3/8" deflection in the chain. Lock the jam nut on the tensioner.
CAUTION: if the tensioner is too tight, rapid wear can result. Too loose and engine damage can occur."

En oo vielä ite laittanut paikoileen kun ei mopo äännä kuin ihan kylmänä ja vain hetken.

Maalaisjärjellä säätäisin säätimen niin, että kiristää aina ihan vähän kunnes ääntäminen lakkaa.


" Säätääksesi kiristimen, poista nokka-akselin suoja. Pyöritä moottoria käyntisuuntaan. Paina ketjua alas nokkien välistä ja kierrä kiristintä kunnes ketjun poikkeama on 1/4 tuuman ja 3/8 tuumaan välissä. Lukitse jam-mutteri(jam = jumi) kiristimeen. VAARA: jos kiristin on liian tiukka, voi seurata nopea kuluminen. Liian löysä ja moottori voi ? " Siinä käännöstä Lontoosta. Jos joku tällä tekee ja menee vituiks niin en ota vastuuta. Muistaakseni tuo cam tarkoittaa juurikin nokka-akselia. Pyytäkää jotain oikeesti englantia osaavaa kääntämään.

31.3.2010 20:50

Pitääkö bensatankista tulla bensaa kun kääntää bensahanan auki, vai vaatiiko se jonkinlaisen "imun" että lähtee bensa valumaan? Nyt talven jälkeen yritin käynnistellä niin ei lähde päälle. Keväällä toimi vielä kunnolla. Säilytetty lämpimässä tallissa, eli ei voi johtua pakkasesta. Oon käynnistelly MP:n akku kytkettynä autoon, mutta ei ole inahtanukkaan. Kokeilin laittaa talouspaperin pakoputken päähän, eikä värjäytynyt mustaksi, eikä haissut. Eli vika on varmaan bensantulossa? Onko ideaoita mistä vikaa voisi etsiä seuraavaksi?

31.3.2010 22:16

Smode kirjoitti:Pitääkö bensatankista tulla bensaa kun kääntää bensahanan auki, vai vaatiiko se jonkinlaisen "imun" että lähtee bensa valumaan? Nyt talven jälkeen yritin käynnistellä niin ei lähde päälle. Keväällä toimi vielä kunnolla. Säilytetty lämpimässä tallissa, eli ei voi johtua pakkasesta. Oon käynnistelly MP:n akku kytkettynä autoon, mutta ei ole inahtanukkaan. Kokeilin laittaa talouspaperin pakoputken päähän, eikä värjäytynyt mustaksi, eikä haissut. Eli vika on varmaan bensantulossa? Onko ideaoita mistä vikaa voisi etsiä seuraavaksi?


Eli siis akku otti apuvirran autosta eikä edes inahtanut? Pyöriikö se moottori edes kun painat starttia?

1.4.2010 14:00

Joo vähän epäselvästi kirjotin.Eli siis startti pyörittää ihan kunnolla, mutta ei vaan lähde päälle. Aluksi ku käynnistelin niin kuulu semmonen pamahus putkesta. Tätä samaa teki viimeksi kun oli tulpat menny. Mutta tuosta bensatankki hommasta, eli kuuluuko tankista valua bensaa kun hana on auki ja letkut irti?

1.4.2010 16:47

Ei kuulu valua, homma toimii alipaineella.. :roll:

1.4.2010 17:58

Ensku kirjoitti:Ei kuulu valua, homma toimii alipaineella.. :roll:


Minusta siitä kuuluu valua bensaa. Siis jos ottaa bensaletkun irti kaasareista ja aukasee hanan niin ainakin minulla sitä tulloo aika moisella vauhilla. Ja saaki aina olla aika tarkkana, kun ottaa letkun irti että se on just laitettu siihen kiinni kohtaan. Muuten on kone huone ihan bensassa ja nam kun haiskahtaa...

1.4.2010 18:35

mistähän kiikasta kun 92 ceparilla lähin kiihytää täyttä ni yhtäkkii lähti väännöt eikä ottanu enää kiekkaa joskus aiemmin teki samaa mutta pyörän uudelleen käynnistäminen auttoi mutta ei enää tällä kertaa. nokka ketju oli raksutellut aina käynnistellessä että voiko siitä johtua?

3.4.2010 16:01

Smode kirjoitti:Joo vähän epäselvästi kirjotin.Eli siis startti pyörittää ihan kunnolla, mutta ei vaan lähde päälle. Aluksi ku käynnistelin niin kuulu semmonen pamahus putkesta. Tätä samaa teki viimeksi kun oli tulpat menny. Mutta tuosta bensatankki hommasta, eli kuuluuko tankista valua bensaa kun hana on auki ja letkut irti?

mulla teki samallalailla nii sitte pistin akusta johot bensapumpulle että sais bensaa kaasareihin kunnolla ku koko talven seissy ja sit aloin starttaa niin lähti käyntii

3.4.2010 17:56

kävin tänää ajaas ekaa kertaa cebarii ja oli kyl suu vehnäsellä ku kokeilin kiihyttää :D joku 7k kierrätin ni piti jo alkaa löysäämään. vähän vaa nyki ku ajeli tyhjäkäynnin ja jonku 2k välis ehkä vähän löysät ketjut tai jotain. tulis vaa ajokelei koht

3.4.2010 21:18

Eetu92 kirjoitti:
Smode kirjoitti:Joo vähän epäselvästi kirjotin.Eli siis startti pyörittää ihan kunnolla, mutta ei vaan lähde päälle. Aluksi ku käynnistelin niin kuulu semmonen pamahus putkesta. Tätä samaa teki viimeksi kun oli tulpat menny. Mutta tuosta bensatankki hommasta, eli kuuluuko tankista valua bensaa kun hana on auki ja letkut irti?

mulla teki samallalailla nii sitte pistin akusta johot bensapumpulle että sais bensaa kaasareihin kunnolla ku koko talven seissy ja sit aloin starttaa niin lähti käyntii


Kävin pikasesti kattoon niin johot menee bensapumppuun. Miten ne johot pitäs vettää siihe bensapumppuun?

3.4.2010 23:12

tänään ajoin pihaan -92 72tkm cbr:n. Kaikin puolin hyvässä kunnossa, ainoastaan takajarrupalat on akuutin vaihdon tarpeessa. Oli kyl mielenkiintone ajaa, muistutti todella paljon entistä piikkiä 125 cbr:ää, tosin en vielä sadekeli liukkailla ensimmäistä kertaa puikoissa ottanut kaikkia irti. Näillä mennään, kattellaan miten kestää :D