Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

19.4.2007 19:18

Mu Arae kirjoitti:
-Nikki- kirjoitti:
=jarppi= kirjoitti:Niin kun ostin tollasen vuoden -95 zx6r:n niin se tarvis papereihin saada 25kw:ksi. Eli sen verran olen tiedustellut että luistisarjaa siihen myydään joka kuristaa tehot, mutta onkos tollasen sarjan hinnasta mitään tietoa saati asennuksen hinnasta.?

Mitään kaasukahvan liikettä rajoittaavaa kuristinta en halua sillä se on liian helposti poliisin todettavissa ettei se ole paikallaan.. kuristetulla kun en ajele..:D
Kyllä sen huomaa ihan perstuntumalla ajamalla taatusti tyhmempiki kyttä että onko 25kw vai 120hp :D


Mutta poliisilla ei ole oikeutta tutkia pyörää, jos poliisi tulee ja pysäyttää pyytääkseen pyörän kokeiltavaksi/tutkittavaksi, niin siitä voi kieltäytyä. Poliisilla on oikeus määrätä pyörä tukittavaksi katsastuskonttorilla, muttei tutkia sitä itse.


Niinhän se periaatteessa on, mutta niiden oikeus ja tehtävä on viedä se sinne katsastuskonttorille! ja yleinsä menee vielä penkin kautta (ne soittaa kats.miehen mukaan) et ei paljon itkut auta ;)


Missäs pääkaupunkiseudulla liikkeitä jotka tekee kuristuksia? kyseessä siis tt600 30kw:stä 25kw:hen et ei kai paha homma?

19.4.2007 19:38

poliisilta kysyin tossa äskettäin vähän tietoja, tuli vastaus(jos joku haluaa koko viestin niin voin lähettää yv):

on ollut tapauksia missä isoja pyöriä on huudatettu paikallaan joko tehojen toteamiseksi tai muuten(kavereilta kuullu ja jostain täältäkin kai lukenu joskus)?
-isoja pyöriä ei huudateta.
-pyöriä kokeillaan ohjauksen, jarrujen ja muun tekniikan kunnon toteamiseksi.
-jos on aihetta olettaa että pyörä on yli 25kw -->liikkeeseen penkkiin jne.

(en saanut selkoa kuinka paljon poliisi saa haitata "asiakkaan" koulunkäyntiä jne viemällä pyörän vaikka koulumatkalta penkkiin. ja eihän niillä mitään syytä ole epäillä ylitehoja jos pitää vakioputket eikä kaahaa = lähettele 0-100 2s. jne)

-eli vaan jotain mopoja huudatetaan mitkä on kuristettu rajottimella.

olikohan vielä jotain :o emt.
poliisi saa kyllä kuljettaa sitä pyörää kuten tossa todettiinkin, mutta kai sillekin pitää joku syy olla, toisinkuin että on puhallutusratsia ja sit poliisi satunnaisen pyörän kohdalla saa päähänsä lähteä vähän kruisimaan.

vastauksesta ilmeni myös, että moottoripyörien määräaikaiskatsastus ON tulossa jossain vaiheessa, mutta aikataulusta ei ole tietoa.(kuten jossain jo todettiin, tarvitaan uudelleen koulutusta jne jne.)

päättelen tästä kaikesta että koitetaan ajaa 2 vuotta asiallisesti ja tehoputket saa olla vielä laatikossa..

8.5.2007 22:39

Nyt on taas pakko vinkua BikeWorldin työntekiöiden ammattitaidosta:

Olipa kerran nuori moottoripyöräilijä, joka katselee itselleen isompaa pyörää, kun ikä kohta riittää. Nuori motoiljamme on päätymässä Hondan 600 F (tai Honda 600 Hornettiin) ja käy sitten Hondan lähimmästä jälleenmyyntipisteestä, BikeWorldistä, kysäisemässä, kuinka olisi kuristamisen laita. Nuorukainen nappaa myyjää hihasta ja kysäisee. Myyjä vastaa tuskin päätään kääntämättä ei, ja jatkaa matkaa niin nopeasti, ettei ole mahdollisuutta esittää jatkokysymyksiä, kuten: "Entä jos toimitan itse kuristusosat". Nuori motoristi ei lannistu, vaan etsii toisen myyjän ja kysyy: "Onko mahdollisuutta kuristaa 600:sta hornettia tai CBR 600 F:ää?" Myyjä hieraisee leukaansa ja sanoo: "Hornetista en tiedä, mutta CBR:ään ei Hondalta virallisia paloja ole, mutta ollaan muutamaan tehty..." Motoristi kiittää ja poistuu hiplaamaan pyöriä

9.5.2007 0:23

Mu Arae kirjoitti:Mutta poliisilla ei ole oikeutta tutkia pyörää, jos poliisi tulee ja pysäyttää pyytääkseen pyörän kokeiltavaksi/tutkittavaksi, niin siitä voi kieltäytyä. Poliisilla on oikeus määrätä pyörä tukittavaksi katsastuskonttorilla, muttei tutkia sitä itse.


kyllä poliisilla on ihan oikeus sitä pyörää tutkia, jos sille päälle sattuu...

9.5.2007 1:24

Juha S kirjoitti:kyllä poliisilla on ihan oikeus sitä pyörää tutkia, jos sille päälle sattuu...


Jep, oikein laissa annetaan siihen oikeus, oli se ajoneuvo mopo, motskari tai sitten tankkirekka.

Siitä toki saa kieltäytyä, mutta se ei poliisia estä. Ja jos ajoneuvo toimitetaan katsastuskonttorille, laskun maksaa ajoneuvon kuljettaja aina. Syy on siis se, että poliisi saa sen tarkistaa tien varressa. Poliisi, Tullimies tai poliisin avustamana katsastusmies.

9.5.2007 9:44

Sergey kirjoitti:
Juha S kirjoitti:kyllä poliisilla on ihan oikeus sitä pyörää tutkia, jos sille päälle sattuu...


Jep, oikein laissa annetaan siihen oikeus, oli se ajoneuvo mopo, motskari tai sitten tankkirekka.



näin se on... eli Mu Arae: kipin kapin lukemaan vaikka www.finlex.fi ;)

13.5.2007 2:32

Juha S kirjoitti:
Sergey kirjoitti:
Juha S kirjoitti:kyllä poliisilla on ihan oikeus sitä pyörää tutkia, jos sille päälle sattuu...


Jep, oikein laissa annetaan siihen oikeus, oli se ajoneuvo mopo, motskari tai sitten tankkirekka.



näin se on... eli Mu Arae: kipin kapin lukemaan vaikka www.finlex.fi ;)


Jahas...

Johan on tullut taas paskaa solkotettua...

Olin mahdollisesti väsynyt töiden jälkeen, ei voi muistaa Mutta asiahan on niin että poliisilla ei ole oikeutta tutkia pyörää ilman pyörän omistajan/ajajan(?) lupaa. Mutta kannattaa antaa pyörä kiltisti pollarisedille, muuten käy ikävästi...

Kuinka on, mikäli ajaja on eri, kuin omistaja, riittääkö pelkkä ajajan mielipide siitä, että saako pyörän tutkia?

13.5.2007 2:55

illusione kirjoitti:
päättelen tästä kaikesta että koitetaan ajaa 2 vuotta asiallisesti ja tehoputket saa olla vielä laatikossa..


No kyllä mökäpöntöt pitää olla että muut huomaavat että on liikenteessä eikä juokse alle :D

16.5.2007 14:28

Mitäs mieltä tällä foorumilla ollaan seuraavanlaisesta skenestä:

Oon ajatellu hommata tuommoisen '91 750 GSXR:n ja yksi erittäin lupaava yksilö onkin kiikarissa. Kyseinen pyörä on tosin 72kw papereilla. Itseäni ei poliisit hirveämmin liikuta, mutta vakutuuksia mietin. Pohjolan laskuri lupaa hintaeroksi 25kw ja 72kw:lle 60¤. Onko siis kannattavaa kuristaa, dynottaa ja katsastaa pyörä? Hintaa saattaa tulla puoletkin enemmän. Kuristusosat taisi siihen löytyä, niitä ei tarvii metsästää.

Itse uskoisin olevan helpompaa maksaa tuo täystehosen vakuutus, mahdollisen, mutta epätodennäköisen onnettomuuden sattuessa vakuutusyhtiöhän maksaisi mukisematta? 25kw papereilla voisivat syyttää vakuutuspetoksesta?

Tosin haittana taitaapi olla se, että poliisi näkee suoraan otteesta, että on täystuho.
Kuristuksethan tulevat kaasareihin, eli kaasukahvan liikettä rajataan. Senhän huomaa kuitenkin helposti, että kuristin on poistettu.

17.5.2007 15:34

pyöränä olis yamaha ttr 600 ja on sen verran harvinaisempi et ei oo tullu vastaan viel mitään kurisarjaa. eli milläs helpoiten 25kw papereihin?

17.5.2007 16:38

eikös se vähän vuosimallistakin riipu? TTR600 tehty kuitenki ainaki 1995, joten pitäs onnistuu esim. kaasukahvan rajoittaminen tms.. Melko vähän viel kun sehä o alunperin reilu 30kW?

Eikös se mene näin jos valmistajalla ei ole valmiita kuristuksia ja vuosimalli antaa mahdollisuuden:

1. Dynotetaan ennen rajoittimia
2. Asennetaan rajoitin vaikka kaasuvaijeriin ja dokumentoidaan se.
3. Dynotetaan uudelleen ja teholappuun dynomies kirjoittaa tehon lisäksi miten tehon alennus eli kuristus on saatu aikaan.
4. Katsastusasemalle tekemään muutoskatsastus

Ja Takapyörältä mitattu tehohan ei saa olla enempää kuin ~21kW, 25kW - 15% tai jotain sellasta? (Mahdollisesti pyärän mallin mukainen prosenttilukema).

En oo tähä hommaan ikinä yleettömästi aikaani joutunut käyttämään, niin pikkusenhan tuo silti Mutua on. Mutta siis pätee kaikkiin, merkistä riippumatta.

17.5.2007 18:12

voihan sen dynottaa kampuraltakin :P

17.5.2007 18:15

Joo eikä tarvi laskeskella hukkaprosenttei! Helppoa ku heinän teko.

21.5.2007 12:43

Ensi vuonna pyörää ruvetaan pistämään vaihtoon, mutta juttu onkin siinä, että sekä minun ja isäni pitäisi saada "ainakin melkein laillisesti" ajaa sillä.

Tässä olen nyt katsellut vuoden 2004 ja uudempia "Gixxereitä" 600cc ja 750cc koneilla.
600-kuutioiseen noita kuristuspalikoita näyttää saavan helposti ja suht halvalla, mutta saako näihin uusiin Sukisuki 750cc koneellaa varustettuihin peleihin vastaavaa 25kW kuripalikkaa?

Isälleni ehdotin, että ajetaan mielummin laillisella TT-pyörällä ilman korttia kuin 25kW:n papereilla täystehoista mopedia (ilman korttia), mutta eipä hän tästä ideasta tykännyt...
Siis?

21.5.2007 12:58

Mestar kirjoitti:Ensi vuonna pyörää ruvetaan pistämään vaihtoon, mutta juttu onkin siinä, että sekä minun ja isäni pitäisi saada "ainakin melkein laillisesti" ajaa sillä.

Tässä olen nyt katsellut vuoden 2004 ja uudempia "Gixxereitä" 600cc ja 750cc koneilla.
600-kuutioiseen noita kuristuspalikoita näyttää saavan helposti ja suht halvalla, mutta saako näihin uusiin Sukisuki 750cc koneellaa varustettuihin peleihin vastaavaa 25kW kuripalikkaa?

Isälleni ehdotin, että ajetaan mielummin laillisella TT-pyörällä ilman korttia kuin 25kW:n papereilla täystehoista mopedia (ilman korttia), mutta eipä hän tästä ideasta tykännyt...
Siis?


Kerropa mitä ideaa tollasesta seiskapätkästä on kuristaa n. 110-120hevosta pois?

Omasta mielestä tuo tt-papereilla ilman korttia on parempi. Rapatessa saattaa joskus roiskua ja väärin vakuutetulla pyörällä voi tulla sanomista vak.yhtiön kanssa..