Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

22.12.2006 19:30

tässä pienessä välissä mainitsen, että oletteko miettinyt asiaa jos täystehosella narahdatte kytille, taitaavat syyttää kortitta ajamisesta ja hyvässä lykyssä vakuutusyhtiö syyttää teitä vakuutus petoksesta.

älkää nyt tästä suuttuko, mutta kannattaa miettiä asiaa :)

ps: tiedän yhden tilanteen (ei ole sattunut itselleni)

22.12.2006 21:33

Mulla on merkintä rekkarissa, et kaasukahvan kääntö rajoitettu 22-asteeseen... sekä hieno liuta kaikkia lakipykälämerkintöjä siinä perässä...

ja Julberg: oon itse miettiny ja meinas kerran käydäkin huonosti, silloin ku pyörä oli kureissa... Poliisit ei millään meinannut uskoa, että 750-kuutioinen olisi 25kilowattinen. Eivät meinannu uskoa ees siitä, ku kaasu kääntyi vaan sen 22-astetta... korttia olivat viemässä, ku sanoin et käykää ajamassa.. uskoivat sit vihdoin.. :D:D

Suomessa kaikki on mahdollista

22.12.2006 23:32

Julberg kirjoitti:tässä pienessä välissä mainitsen, että oletteko miettinyt asiaa jos täystehosella narahdatte kytille, taitaavat syyttää kortitta ajamisesta ja hyvässä lykyssä vakuutusyhtiö syyttää teitä vakuutus petoksesta.

älkää nyt tästä suuttuko, mutta kannattaa miettiä asiaa :)

ps: tiedän yhden tilanteen (ei ole sattunut itselleni)
Olen kyllä miettinyt ja tullut vähän siihen tulokseen, että kaikille ei ole oikeen jätetty vaihtoehtoja..Mutta otetaampa tähän pieni esimerkki:

Herra X on 18 vuotias ja omistaa vanhan 600cc moottoripyörän. Hän tykkää ajaa välillä kovaa, mutta ottaa muut tielläliikkujat huomioon eikä siis vaaranna muita tielläliikkujia vaan hoita vauhtiriippuvuutensa tyhjällä tiellä tai radalla. Henkilö X on ajanut kaksi edellistä kesää täysitehoisella kevytmoottoripyörällä, mutta välttynyt virkapukuisten herrasmiehien pysäytyksiltä. Moottoripyörässä on tehoa paparilla sekä todellisuudessa 72kW, mutta henkilön X ajokorttiluokka ei oikeuta ajamaan kuin korkeintaan 25kW tehoista moottoripyörää.

Henkilö X on vielä koulussa, ei ole porvarikakara eikä ole voittanut lotossa vaan on ostanut pyöränsä kesätyörahoilla ja on siis "köyhä opiskelija". Hän asuu tuppukylässä jossa on vaivaiset 3kpl moottoripyöräliikettä joista yksikään ei omista dynopenkkiä. Henkilö X:llä on kaksi vaihtoehtoa: Joko kuristaa pyörä tai ottaa riski ja pitää pyörä täysitehoisena. Molemmissa on kuitenkin omat ongelmansa.

Ensimmäisen vaihtoehdon toteuttamiseen on käytännössä vain yksi vaihtoehto ottaen huomioon että paikakunnan ainoan dynopenkin omistaa paikallinen mp-kerho jonka dynokäppyrät merkitsevät katsastuskonttorilla yhtäpaljon kuin kilo paskaa. Tämä vaihtoehto on siis tilata tehtaan kuristussarja n.500 euron hintaan johon lisätään työt päälle. Sitten X saa liikkestä paperin jonka hän kiikuttaa kiltisti konttorille ja täti tekee muutoksen rekisteriotteeseen. Nyt henkilö X voi hyvällä omatunnolla ajella eikä poliisejakaan tarvitse niin kuumottaa, mutta pyörän laiskuus ketuttaa suuresti kun potentiaalinen teho on jotain aivan muuta.

Toinen vaihtoehto siis on hyvinkin yksinkertainen, jättää pyörä täysitehoiseksi. X voi ajella hymyssä suin kun pyörä tuntuu kiihtyvän mukavasti valoista lähdettäessa ja moottoritiellä alinopeutta ajavan rekankin ohitus sujuu vaivattomasti. Henkilön X täytyy kuitenkin ajaa mahdollisimman massaan sulautuen ja välttää entistä enemmän rikkeitä. Joka kerta kun poliisi ajaa takana tai tulee vastaan henkilöä X kouraisee mahasta ja alkaa kuumottamaan jos poliisit sattuukin pysäyttämään. X kuitenkin hallitsee tilanteen ja pysäyttämisen riski on hyvin pieni.

Yhteenvetona siis jos henkilö X valitsee ensimmäisen vaihtoehdon hän maksaa reilut 500 euroa hyvästä omatunnosta ja tehonpuutteen tuomasta ketutuksesta. Jos hän valitsee jälkimmäisen vaihtoehdon hän säästää reilut 500e, mutta joutuu välttämään ylimääräisen huomion virkavallan silmissä. Vaikka riski pysäytykseen on pieni täytyy sekin ottaa huomioon toisessa vaihtoehdossa. Todennäköisesti X maksaisi kuitenkin samalla summalla joka uppoaa pyörän kuristamiseen useammankin pikavoiton kortitta ajomisesta, jos kortin menetyksestä koituvia taloudellisia menetyksiä ja armotonta ketutusta ei oteta huomioon.

Eli jos näiltä pohjilta ajatellaan niin ei mun ainekaan tarvitse kauaa miettiä, että tuleeko kureja vai eikö..

23.12.2006 1:08

Jaakko_89 kirjoitti:
Julberg kirjoitti:tässä pienessä välissä mainitsen, että oletteko miettinyt asiaa jos täystehosella narahdatte kytille, taitaavat syyttää kortitta ajamisesta ja hyvässä lykyssä vakuutusyhtiö syyttää teitä vakuutus petoksesta.

älkää nyt tästä suuttuko, mutta kannattaa miettiä asiaa :)

ps: tiedän yhden tilanteen (ei ole sattunut itselleni)
Olen kyllä miettinyt ja tullut vähän siihen tulokseen, että kaikille ei ole oikeen jätetty vaihtoehtoja..Mutta otetaampa tähän pieni esimerkki:

Herra X on 18 vuotias ...

Oletetaan että herra X ajaa nyt täysitehoisella pyörällä ja pamauttaa hieman ylinopeutta jalankulkian päälle, jolta murtuu molemmat jalat ja niistä jää elinikäinen vamma, kysymys kuuluu, kuka maksaa?

23.12.2006 9:54

Muokkasin vähän lyhyemmäksi JP:n lainausta.

Ja samalla sanon että jos 500¤ tuntuu isolta rahalta, niin moottoripyöräilyn, tai ainakin isoilla ja tehokkailla moottoripyörillä ajelun voi unohtaa suosiolla... Moottoripyöräily ei ole ollut köyhien hommaa sitten 50 luvun jälkeen.

Jos liikennerikkomus on törkeä, syyllinen maksaa ja vakuutusyhtiö pesee kätensä.

23.12.2006 10:32

Ajattelin tota esimerkkitapausta lukiessa ihan samaa, ku Sergey. Jos rahanmeno pelottaa, ni moottoripyöräily on sit täysin väärä valinta harrastukseksi...

23.12.2006 11:21

JP_89 kirjoitti:
Jaakko_89 kirjoitti:
Julberg kirjoitti:tässä pienessä välissä mainitsen, että oletteko miettinyt asiaa jos täystehosella narahdatte kytille, taitaavat syyttää kortitta ajamisesta ja hyvässä lykyssä vakuutusyhtiö syyttää teitä vakuutus petoksesta.

älkää nyt tästä suuttuko, mutta kannattaa miettiä asiaa :)

ps: tiedän yhden tilanteen (ei ole sattunut itselleni)
Olen kyllä miettinyt ja tullut vähän siihen tulokseen, että kaikille ei ole oikeen jätetty vaihtoehtoja..Mutta otetaampa tähän pieni esimerkki:

Herra X on 18 vuotias ...

Oletetaan että herra X ajaa nyt täysitehoisella pyörällä ja pamauttaa hieman ylinopeutta jalankulkian päälle, jolta murtuu molemmat jalat ja niistä jää elinikäinen vamma, kysymys kuuluu, kuka maksaa?
Tuo nyt aika harvinainen tapaus, mutta eihän sitä kyllä koskaan tiedä mitä tuolla liikenteessä sattuu vaikka rauhallisesti ajaisikin.. Ja totta kyllä, ei tarvitse X:n vakuutusyhtiöltä paljon rahoja odotella, omasta pussista todennäköisesti menisi kaikki ;)

23.12.2006 12:13

Sergey kirjoitti: Ja samalla sanon että jos 500¤ tuntuu isolta rahalta, niin moottoripyöräilyn, tai ainakin isoilla ja tehokkailla moottoripyörillä ajelun voi unohtaa suosiolla... Moottoripyöräily ei ole ollut köyhien hommaa sitten 50 luvun jälkeen.
Se tuntuuko 500e isolta rahalta riippuu vähän siitä mitä saa rahalle vastineeksi, tässä tapauksessa hyvän omatunnon ja puolet tehottomamman pyörän. Ja vaikka tässä tapauksessa se tuntuisi kohtuuttomalta summalta en silti näe syytä lopettaa hyvää harrastusta.

23.12.2006 12:17

sehän on väli A tarkoitus, että ei ajeta täystehosella vaan tehottomammalla ;) kyllä työ vielä kerkiätte sillä täystehosellaki ajaa ihtenne puhki :D itselleni riittää, että saa kesäisin kaupunkis ajella ja moottoritiellä sen 120 eikä tarvii olla kiihtyvyydeltäkää mikää raketti

23.12.2006 13:51

Julberg puhuu sopivasti JA asiaa. :D
Viimeksi muokannut JayEll päivämäärä 11.3.2007 17:42, muokattu yhteensä 1 kerran

23.12.2006 13:57

Julberg kirjoitti:sehän on väli A tarkoitus, että ei ajeta täystehosella vaan tehottomammalla ;) kyllä työ vielä kerkiätte sillä täystehosellaki ajaa ihtenne puhki :D itselleni riittää, että saa kesäisin kaupunkis ajella ja moottoritiellä sen 120 eikä tarvii olla kiihtyvyydeltäkää mikää raketti
Joo mutta kun suurin osa ajaa ensin TT piikillä niin kyllä mua ainakin söis ostaa samantehonen pyörä mutta huomattavasti isommalla potentiaalilla varustettuna.:D

Se on muuten niin että saat vähemmän sakkoja jos ajat vaikka papereissa 100kw pyörää pikku a-kortilla kuin jos ajat papereissa 25kw, oikeesti TT pyörää samalla läpyskällä.

Miksi siis kuristaa ja maksaa siitä hitosti, jos jäät kiinni niin maksat kuitenki ittes kipeeks. :S

23.12.2006 15:57

-Nikki- kirjoitti:... Miksi siis kuristaa ja maksaa siitä hitosti, jos jäät kiinni niin maksat kuitenki ittes kipeeks. :S


Siksi kun laki sanoo että pitää tehdä niin. Ei siitä ole kyse onko se hyvä vai huono laki.

Se joka väittää että TT-piikkiä ja 25kw kuristettua 600-1000 kuutioista vois edes verrata keskenään, on jo väärässä ;)

Nämä säännöt ja vakuutukset on siksi että sitä tapahtuu. Jos ei tapahtuisi ikinä mitään, ei tarvittaisi sääntöjä ja rajoituksiakaan.

23.12.2006 19:33

Sergey kirjoitti:
-Nikki- kirjoitti:... Miksi siis kuristaa ja maksaa siitä hitosti, jos jäät kiinni niin maksat kuitenki ittes kipeeks. :S


Siksi kun laki sanoo että pitää tehdä niin. Ei siitä ole kyse onko se hyvä vai huono laki.

Se joka väittää että TT-piikkiä ja 25kw kuristettua 600-1000 kuutioista vois edes verrata keskenään, on jo väärässä ;)

Nämä säännöt ja vakuutukset on siksi että sitä tapahtuu. Jos ei tapahtuisi ikinä mitään, ei tarvittaisi sääntöjä ja rajoituksiakaan.
Meinasinkin sitä että miksi kuristaa ja sitten ottaa ne kurit pois. Eipähän tuu vakuutuspetosta ku suoraan TT:llä ajelee jos vaikka kolarin vetäsee ja todetaan että tehoilla oli merkitys kolarissa.

23.12.2006 20:26

Muuten sellanen juttu et tehtaankurisatsi Fazeriin makso alle 200e, en sitten tiedä muitten valmistajien vastaavista mut vois unohtaa nää "maksaa ainaki 500e niiQ" puheet ihan kokonaan.
Jos muuten joku moista tarttee ni täältä voi ostaa.

23.12.2006 21:07

Zetan 750:seen maksoi muistaakseni myös reippasti alle 200¤ olisko ollut peräti 140¤... 90¤ osa ja tunti töitä...