Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

6.8.2009 11:38

sape kirjoitti:Minkä takia pyörä täytyy penkittää kahdesti vaikka kuristetaan 25kwiin. Sanoivat että ensin mitataan tehot kuristamattomana ja sitten kuristuksen kanssa. Yksi mittaus 140eur. Mikä tässä voi olla ideana, muukuin rahastus?

Täytyykö pyörää käyttää kuristuksen jälkeen katsastusasemalla vai riittääkö pelkät paperityöt. Mitä muita kuluja tulee kuin itse kuristattaminen (n.200-300e) ja konttorin "palvelumaksu" n.10e ?

Jos pyörästä on ilmoitettu tehoa 70kW ja dynossa irtoaa 68kW niin pyörä pitää kuristaa 2kW alle 25kW rajan, eli 23kilowattiseksi. Tämä siksi, että pyörän tehot eivät nouse yli sallitun vaikka moottoria remontoitaisiin, jolloin täystehona irtoaisi luvatut tehot.

Tällaista muistelisin olevan syynä sille kahdelle vedolle. Kaverilla tosin kuristettiin kyllä tasan 25kw vaikka ei tainnut antaa ihan täysin luvattuja tehoja dynossa....

6.8.2009 12:57

Poko kirjoitti:60€ Tuli itelle sakkoja kun oli 85kw liian tehokas pyörä et kyllä näillä hinnoilla jo maksas useemmat sakot ja helpommalla pääsis ;)

Mut mitäs jos tommosen mällää ja vakuutusyhtiössä kattovat että kortti ei riitä toho pyörään ? Korvaako silti vakuutus ?

6.8.2009 21:18

|uusos kirjoitti:
Poko kirjoitti:60€ Tuli itelle sakkoja kun oli 85kw liian tehokas pyörä et kyllä näillä hinnoilla jo maksas useemmat sakot ja helpommalla pääsis ;)

Mut mitäs jos tommosen mällää ja vakuutusyhtiössä kattovat että kortti ei riitä toho pyörään ? Korvaako silti vakuutus ?

Ja niitä sakkojahan saa ottaa vain 3kpl kahdessa vuodessa tai 2 samana vuonna ;) Sittehän lähteekin jo kortti, vaikka eihän sitä tt pyörää sillä pikku a:llakaan ajeta :lol:

8.8.2009 14:26

Nauris^^ kirjoitti:
|uusos kirjoitti:
Poko kirjoitti:60€ Tuli itelle sakkoja kun oli 85kw liian tehokas pyörä et kyllä näillä hinnoilla jo maksas useemmat sakot ja helpommalla pääsis ;)

Mut mitäs jos tommosen mällää ja vakuutusyhtiössä kattovat että kortti ei riitä toho pyörään ? Korvaako silti vakuutus ?

Ja niitä sakkojahan saa ottaa vain 3kpl kahdessa vuodessa tai 2 samana vuonna ;) Sittehän lähteekin jo kortti, vaikka eihän sitä tt pyörää sillä pikku a:llakaan ajeta :lol:


Kortti nyt lähtee muutenkin. Ja vakuutus yhtiö korvaa kyllä, koska vakuutukset maksetaa ihan normisti TT pyörästä.

8.8.2009 20:49

Poko kirjoitti:
Nauris^^ kirjoitti:
|uusos kirjoitti:
Poko kirjoitti:60€ Tuli itelle sakkoja kun oli 85kw liian tehokas pyörä et kyllä näillä hinnoilla jo maksas useemmat sakot ja helpommalla pääsis ;)

Mut mitäs jos tommosen mällää ja vakuutusyhtiössä kattovat että kortti ei riitä toho pyörään ? Korvaako silti vakuutus ?

Ja niitä sakkojahan saa ottaa vain 3kpl kahdessa vuodessa tai 2 samana vuonna ;) Sittehän lähteekin jo kortti, vaikka eihän sitä tt pyörää sillä pikku a:llakaan ajeta :lol:


Kortti nyt lähtee muutenkin. Ja vakuutus yhtiö korvaa kyllä, koska vakuutukset maksetaa ihan normisti TT pyörästä.

Liikennevakuutuksesta vissiinkin korvaavat mutta kaskosta eivät välttämättä ainakaan täyttä korvausta

8.8.2009 23:21

sape kirjoitti:Täytyykö pyörää käyttää kuristuksen jälkeen katsastusasemalla vai riittääkö pelkät paperityöt. Mitä muita kuluja tulee kuin itse kuristattaminen (n.200-300e) ja konttorin "palvelumaksu" n.10e ?

Pyörä käytetään penkityksen jälkeen asemalla ja katsastusmies katsoo ja mahdollisesti mittaa asteluvun, kuinka paljon kaasukahva kääntyy jos on kahvasta kuristettu. Kuluja tulee kuristuksen tekeminen, penkitys ja konttorilla muutoskatsastusmaksu (~40-50e).

Oma tarina kertoo seuraavaa:
Vein pyörän liikkeeseen, jossa ruuvilla kuristivat kaasukahvan liikkeen hyvin pieneksi. Seuraavana päivänä penkkiin: penkistä ulos 37kw. Kaasua ei voinut enää kuristaa lisää, joten jesarilla ilmanputsari tukkoon ja lappu ulos: 23kw. Jesarit pois putsarista ja papereiden kanssa konttorille (ruuvi kiinni kahvassa). Nyt lukee papereissa "kuristettu ruuvilla kaasukahvasta", ei astelukuja mainittu ja tehot otteessa 23kw. Kuristus on toteutettu sen verran simppelisti, että saa paikalle/pois alle 10 sekunnissa pyörän päällä istuen. Katsastusmieheltä tuli härskiä palautetta, ei uskonut kuulemma että kuristus pysyy paikallaan. =) Hela hoito makso 250e ja homma hoitui vuorokaudessa avaimet käteen -periaatteella, eli itse en tehnyt muuta kuin vein pyörän liikkeeseen ja hain seuraavana päivänä.

9.8.2009 17:55

Saako moottoripyörän ajaa katsastukseen ilman kilpeä laillisesti?

10.8.2009 0:03

Smode kirjoitti:Saako moottoripyörän ajaa katsastukseen ilman kilpeä laillisesti?

Ei. Valvontakatsastukseen saa ajaa, jos on siihen kysynyt luvan. Eli esim. mopon saa ajaa vakiona ja kilvettömänä, jos poliisi on siihen kilpiä poistettaessa antanut luvan ja sulla kortti on tallella - sama juttu isompien pyörien kanssa. Näissäkin asioissa varmasti joustetaan, kannattaa soitella poliisille, katsastuskonttorilla ei taida olla valtuuksia antaa lupia...

15.8.2009 11:43

Onko kellään tietoa saako Ducatin Monster 600:sta kuristettua 25kw teholuokkaan jollain muulla tavalla kuin kaasukahvan liikettä rajoittamalla ja mikä prätkäliike tälläisen operaation mahdollisesti suorittaisi?
Maahantuojalla kuristus tehdään nimenomaan kaasukahvaan=ei hyvä...

15.8.2009 14:22

Tarviiko pyörää erityisemmin säädättää kun on kuristanut kaasareista prikkojen avulla?
Pyörä on honda cbr 600 f -00

16.8.2009 15:55

korppari_27 kirjoitti:Tarviiko pyörää erityisemmin säädättää kun on kuristanut kaasareista prikkojen avulla?
Pyörä on honda cbr 600 f -00

Jos meinaat, että olet luistin liikettä rajoittanut latomalla prikkoja siihen päälle, niin ei. Käytännössä tuo on sama, kuin sulla olis rajoittamaton pyörä ja ajaisit aina vaan pintakaasulla.

16.8.2009 18:06

astr0 kirjoitti:
korppari_27 kirjoitti:Tarviiko pyörää erityisemmin säädättää kun on kuristanut kaasareista prikkojen avulla?
Pyörä on honda cbr 600 f -00

Jos meinaat, että olet luistin liikettä rajoittanut latomalla prikkoja siihen päälle, niin ei. Käytännössä tuo on sama, kuin sulla olis rajoittamaton pyörä ja ajaisit aina vaan pintakaasulla.
Korppari varmaan meinasi niitä imukurkkuihin tulevia prikkoja, jotka rajoittavat ilman saantia. Silloin kaasarit pitää säädättää, muuten käy rikkaalla.

17.8.2009 22:48

Winegum kirjoitti:
astr0 kirjoitti:
korppari_27 kirjoitti:Tarviiko pyörää erityisemmin säädättää kun on kuristanut kaasareista prikkojen avulla?
Pyörä on honda cbr 600 f -00

Jos meinaat, että olet luistin liikettä rajoittanut latomalla prikkoja siihen päälle, niin ei. Käytännössä tuo on sama, kuin sulla olis rajoittamaton pyörä ja ajaisit aina vaan pintakaasulla.
Korppari varmaan meinasi niitä imukurkkuihin tulevia prikkoja, jotka rajoittavat ilman saantia. Silloin kaasarit pitää säädättää, muuten käy rikkaalla.



Onko tietoa mitä tämä lysti maksaa?

18.8.2009 23:43

itse tuli ajeltua R6:lla vuoden verran täysin tehoisena ennenkö moottoripyörä poliisi pysäytti ja otti kortin haltuunsa. lähemmäs 400€ sain sakkoja kun muutama pieni rike oli myös mukana tapauksessa. eli nykyään moottoripyörä poliisin mukaan lähtee kortti hylylle jos ajaa liian isolla mopolla ja kortti ei riitä. vakuutukset tippuivat 160€ vuodessa ja toimenpide maksoi 450€ suunnileen.Nyt ollaan vielä tämä kesä liikenteessä kuristetulla pelillä ja kyllä sillä pärjää hyvin liikenteessä. Kulkee lähes 190 kuristuksista huolimatta, riskiä en ota että joudun vakuutusyhtiöiden mustalle listalle jonka jälkeen on aika vaikea ruveta vakuutuksia enään hankkimaan.

24.8.2009 0:05

Pystyykö minkä tahansa pyörän kuristamaan alle 25kw esim.yamaha r1? ja vaaditaanko penkitykseen joku liike vai kelpaako jos on omassa penkissä penkitetty?