Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

1.4.2008 21:21

paikallinen penkitys yrittäjä, kuristaa kahvasta, ja maksaa n 150-300e

1.4.2008 21:26

Naiko kirjoitti:
Ride_to_live kirjoitti:
Naiko kirjoitti:Kun rekisteröi pyörän 25kw tehoihin, niin muutoskatsastus maksaa 45e nykyään.
Eivätköhän katsatuskonttorit ihan itse hinnoittele tämänkin toimenpiteen. Jos on kiinni joka sentistä, kannattaa kilpailuttaa tämäkin lähialueen palveluntarjoajilla. Viimevuonna maksoin 35¤.

No itse maksoin noin kaksiviikkoa sitten 45e ja soittelin kaikki paikat läpi, a1 katsastajilla oli 45e kautta maan ;)

polarice kirjoitti:Siis täytyykö pyörä dynottaa vaikka olisi tehtaan kuristussarja?
Tehtaan sarjoissa kyllä yleensä tulee mukana virallinen lappunen, joka kelpaa todisteeksi siitä, että teho kys. sarjalla tosiaan alenee. Samassa lipukkeessa myös muun muassa vakuutteluja kaiken maailman päästörajojen alituksista yms..


Juu ja kaikissa tehtaan kuristussarjoissa on maahantuojan todistus siitä että tehoa on tosiaan alennettu, sekä liikkeen toimihenkilön (joka työn on tehnyt) allekirjoitus että osat on asiallisesti asennettu. Katsastus insinööri myös katsastettaessa tarkastaa kuristuksien olemassa olon.


VÄÄRIN! Itse nimittäin tilasin racingbikeltä tohon omaan dukeeni tehtaan kuristussarjan. Kalvokaasutin vehje kyseessä. 17mm rajoitinholkki vaan kalvon nousua estämään. Maksoi 5euroa. Sitten Rupesin soittamaan. Racingbike ei antanut mitään lappua vaan pelkän ostokuitin. Soitin muutamaan katsastusasemaan. Vastaus, että viet dukesi ktm jälleenmyyjälle ja maksat siitä lystistä paljon, vaikka kuka tahansa homman osaisi tehdä. Noh, Iisalmen a1:seen soitin lopulta ja sain sovittua asian. Asensin holkin itse ja vein vain katsastusmiehelle ostokuitin ja sovin, että jos haluaa koeajon jälkeen katsoa, että holkki löytyy, niin näytän holkin hänelle. No, katsastusmies kävi testimässä ja sanoi, ettei tarvitse edes holkkia näyttää hänelle. No siitä vaan sitten paperit kuntoon ja lysti maksoi vain kuristusosan 5e+30e? muutoskatsastuksen.

Eli säästin todellakin helppoa rahaa... ;)
Eli toisissa katsastuspaikoissa voi olla eri käytännöt kuin toisissa.

2.4.2008 10:22

S^X kirjoitti:
Entropia kirjoitti:T: pikku-a ja 84kW.


Tähän mennessä kaikki mennyt prikuleen niinkuin pitääkin...
Mutta mistä sä sen 10kw oot nykässy?

T: pikku-a ja 74kw

Tehdashan lupaa tuosta 84kW, mutta tuo on joskus 10wee sitten tuotu saksasta ja siellähän oli kaikissa pyörissä se max.100hv.

Sulla pitäs olla 86kW tehtaan mukaan...

5.4.2008 11:23

BMW K100 RS -86 muuttaminen 25kw tehoihin meni näin.Pyörä kx-centeriin,jossa penkitettiin täystehosena ja kuristettuna.Kuristaminen tapahtui kaasukahvan liikettä rajoittamalla 33 asteeseen.Molemmista penkityksistä sekä kaasukahvan avautumiskulmasta allekirjoitetut todistukset ja pyörä mukana katsastuskonttorille.Katsastusmies katsoi pyörän tyyppikilven ja totesi ettei heillä ole laitetta millä tarkistaisi kaasun avautumiskulman ja pyörä rekisteröitiin 25kw tehoiseksi.Hintaa kertyi kx-centeriin vajaat 280¤ ja rekisteröinti 40¤.
Täystehosena huipputeho 8000rpm ja kuristettuna 25kw n 5000rpm,kiertää n7000rpm.Huipunopeus n 135 ja kiihtyvyys laiskahko,mut liikennesääntöjen mukaisessa ajossa tulee hyvin toimeen.

6.4.2008 18:38

Moi!

Syksyllä tulee 18 vuotta täyteen ja suunnitelmissa ostaa silloin isompi 25 kW pyörä. Pyörävaihtoehdot ovat tällä hetkellä Kawasaki Ninja 250R ja Honda Shadow 750, ja kiinnostaisikin tietää joltain, joka on isompikuutioisia pyöriä kuristettuna ajellut, kuinka paljon kiihtyvyys eroaa kuutioiden mukaan, kun kerran vääntömäärää ei ole mitenkään rajoitettu? Hondan Shadowssa on miehekkäät 64 Nm vääntöä ja Kawasakissa pikkuiset 21 Nm, tosin painoakin on joku 240 kg verrattuna Kawasakin 155 kiloon. Elikä mitä ajatuksia esim. 0-80 kiihdytyksen eroista?

8.4.2008 19:01

Riippuu se vääntökin taas niin koneen koosta ja sylinterien lukumäärästä, mutta selitän tähän vähän mitä tiedän:

Vertauspohjana kaverin Yamaha XT 660X supermoto ja oma Yamaha YZF 750R. XT on 1-sylinterinen 4-venttiilikone ja yzf on 4 sylinterinen 20 venttiilillä. Yzf:ssä on lisäksi pakoputken puolivälissä alavääntöjä lisäävä ja pakoääniä rajoittava EXUP-venttiili(aukeaa servolla kaasun asennon ja muutaman muun asian mukaan).

Molemmat pyörät kuristettiin 25kw:ksi kx-centerillä tampereella. XT:n kaasukahva kääntyy 35 astetta täydestä (78 astetta tai jotain), mutta siinä on huomattavasti enemmän vääntöä alakierroksilla, kuin yzf:ssä. YZF:n kaasukahva taas kääntyy 16 astetta täydestä (jotain 80-90 asteen välissä).

Viivat on otettu moneen kertaan ja yzf ottaa aina turpaan aika reippaasti, vaikka kone on isompi ja pyörässä on pakoputken virtausta rajoittava venttiili.
XT:llä en itse ole ajanut, mutta vetää kuulemma kaikilla vaihteilla reippaasti(alavääntö<3) jo pieniltä kierroksilta lähtien. Samaa olin sanomassa YZF:stä, kyllä sekin lähtee kiihtymään 25kw millä vaihteella tahansa, mutta ei läheskään yhtä reippaasti, kuin väännökkäämpi XT.

XT:n kierrosalueesta kuristuksen yhteydessä lähti vain pieni osa pois, koska huipputeho tulee jo keskikierroksilla verrattuna yzf:ään. XT saavuttaakin jo sen 25kw huomattavasti matalemmilla kierroksilla kuin omani. YZF taasen saavuttaa huipputehonsa(25kw) n. 7000rpm kohdalla, eikä jaksa kiertää yli 9000rpm kuristettuna. Hyvin sillä kuitenkin kuristettuna pääsi kaupungissa ja maantielläkin, tosin mitään tehokkaampia autoja ei lähdetty ohittelemaan sillä mielellä ;)

Pari viestiä aikaisempaan lisätäkseni
YZF dynotettiin ensin täysitehoisena(~90kw, jos joku haluaa nähdä käyrät niin voin uppia), ja sen jälkeen vielä 4 dynoajoa, missä kaasun avautuma haettiin kohdalleen 25kilowattiin. Näin se tehdään tietääkseni kaikkien pyörien kohdalla. XT:n kuristus oli jotain 160e luokkaa ja YZF 280e. Suurin osa hinnastahan tulee työmiesten palkoista ja suurin osa työajastahan YZF:ssä menee niiden katteiden irroittamiseen, mitä xt:ssä ei pahemmin ole tiellä.

8.4.2008 19:07

takapyöräteho kyseessä

http://img217.imageshack.us/my.php?imag ... 50rzb6.jpg

8.4.2008 21:16

no kuinkas kun itse olen ajatellut yamaha yzf600r tai hondan cbr600rr onko kellään tietoa esim kuinka lujaa menöö ja onko helppo laitaa takaisin täys tehoseks ja muuta faktaa kyseisistä pyöristä!!

8.4.2008 21:19

Jos kahvasta kuristaa niin on helppo laittaa takaisin tt:ksi. Kyllähän sitä kuristettunakin ihan hienosti pääsee ajamaa ja kohtuudella se silloinkin vielä liikkuu.

8.4.2008 21:30

että sillä ei kuitenkaan mopojen jalkoihin jää!!
:D

8.4.2008 21:33

Onko kellään kokemusta Yamaha fz1:estä, että millainen on ajaa 25kw tehoissa?

8.4.2008 22:12

rami_tervo kirjoitti:no kuinkas kun itse olen ajatellut yamaha yzf600r tai hondan cbr600rr onko kellään tietoa esim kuinka lujaa menöö ja onko helppo laitaa takaisin täys tehoseks ja muuta faktaa kyseisistä pyöristä!!



YZF750R menee ehkä 150-160 ja XT660 140-150
siinä hujakoilla ne muissakin pyörissä nopeudet pyörii lähinnä ilmanvastuksen takia. Ei oo mahdottomia ajettavia, mutta toivois toki kuristettuna että se 16 astetta olis jaettu koko normaalille kahvan liikkeelle jos meinaa niillä tehoilla ajella.

9.4.2008 15:11

Olen nyt varmaan ostamassa -91vm. Honda cbr 600. Eli mitenkäs se halvimmillaan onnistuu niihin 25kw papereihin laittaa? Ja millälailla kuristus tapahtuu? Onko muita keinoja kuin kaasukahvan liikettä rajoittamalla?

Ja missäs päin jyväskylässä näitä hommia voi kysellä, esim missä noita dynötteluita tehdään jos sillä tavalla homman hoitaisi.

10.4.2008 12:21

Noin vanhan pyörän saat kuristaa ihan millä tavalla vaan

10.4.2008 19:00

no entäs jos meinaisi ostaa 750cc suzuki gsxf onnistuuko vai pitääkö sen olla se 600cc?