Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

19.7.2008 19:19

Puhuin siis SRAD mallista. oletin vaan että nykypäivän cebarit sun muut on kevyempiä.

20.7.2008 15:38

Tuon SRAD:n ilmoitettu kuivapaino on 186kg... Onhan joku 600RR hemmetin kevyt(joku 150kg ilmotettu kuivana), mutta eihän se näytä edes moottoripyörältä, on niin hemmetin pieni :( Käytännössä kuitenkaan ole juuri merkitystä, 25kW tehoilla tuon painoset pyörät aika samaan malliin liikkuvat. Väännöllä on ajomukavuuden kannalta enemmän merkitystä nuissa kuristetuissa vehkeissä.

5.8.2008 13:57

Vissiinki täällä perähikiässä ei five-o:t paljoo mopoja tutki. On pysäytetty kiksulla liki 10 kertaa eikä kertaakaan kyselty mtn. kuristuksia tms. Pari kertaa maininnu vaan että ajokortti väliaikanen ja otetta joutunu näyttää muutamasti kanssa. Tosin aika helpolla tulee päästyä noitte kuristusten suhteen kun uusissa suikoissa se tapahtuu ECU:n vaihdolla ja mopo kiertää vapaalla rajottajalle saakka kuten normisti.

Myös eniten hymyilyttää että meikällä eioo peilejä eikä niistäkään sanottu vaikka Jyväskylässä ajanu mp:ta vastaan ja risteyksissä ollu vierellä. :D

6.8.2008 9:58

SMRacing kirjoitti:Tuon SRAD:n ilmoitettu kuivapaino on 186kg... Onhan joku 600RR hemmetin kevyt(joku 150kg ilmotettu kuivana), mutta eihän se näytä edes moottoripyörältä, on niin hemmetin pieni :( Käytännössä kuitenkaan ole juuri merkitystä, 25kW tehoilla tuon painoset pyörät aika samaan malliin liikkuvat. Väännöllä on ajomukavuuden kannalta enemmän merkitystä nuissa kuristetuissa vehkeissä.


Niinpä niin, että sittenkun honda tekee suorituskykyisen ja luokkansa kevyimmän pyörän niin se ei "enää näytä moottoripyörältä" :D. Voi lollero.

9.8.2008 20:12

Mites esim. tuollainen 600cc YZF-R vm.03 menee 25kilowattiseksi, vai meneekö ollenkaan? Ikää ei ole vasta kuin tuo 18v. niin ei ole mahdollisuutta suurempaa hommailla. Saakos noita kuristeltua jossain pyörähuoltamoissa tai muualla? Tuntuu olevan aika kortilla nuo suoraan 25kw myytävät pyörät.
E: Ja mites noiden kuristusten pois ottaminen luonnistuu? Jos poliisit pysäyttää niin tuskin pyörää heti lähtee testailemaan ellei ylinopeudesta tms. ole jäänyt kiinni?

9.8.2008 20:47

Saa sen ainakin kaasukahvan liikettä rajoittamalla kuristettua alle 25kW. Kaikki pyörät saa. Muutama paja ainakin tekee kaasukahvakuristuksia, joilla löytyy tehonmittausvehkeet. Ainahan siinä riskinsä on rikkoa lakia, mut ei ne yleensä kysele. Enkä usko sen kummemin kyselevän ylinopeudesta jos ei ajele semmosta 2,5 markkaa tutkaan. Kuitenkin noi vehkeet kulkee sen 150-180 nopeutta kuristettunakin, siis kyykyt. Ainakin oma gsx-r kaasukahvakuristeisena meni mittariin 190, enemmänkin ois varmaan menny. Ja kiihty silleen suht nopeasti. Ja dyno näytti 22kW, en tiedä sitten pyörikö kahva sillon yli sen patentinomaisen rajoittimen, mutta siinä kunnossa sen katsastin.

9.8.2008 21:15

Mites noiden kuristusten pois ottaminen luonnistuu, vai luonnistuuko ollenkaan perus työkaluilla? Tässä Turussa kuitenkin asustelen, niin pitäisi suht helposti löytyy parikin eri vaihtoehtoa missä kyseisen operaation voisi teettää. Ja ilmeisesti onnistuu molempiin suuntiin. Eli myös irroittaminen. Yleensähän huoltamoissa ei olla niinkään kiinnostuneita pyörän laillisuudesta, koska asiahan ei periaatteessa heille kuulu. Ja mites moottoripyörissä menee nuo katsastukset. Pitääko katsastuttaa tietyin väliajoin vai riittääkö kertakatsastus?

9.8.2008 21:22

Ei moottoripyörissä mitään pakollisia katsastuksia ole. Mutta joudut muutoskatsastamaan tietenkin sen pyörän kuristuksen jälkeen, että saat sen alle 25kW papereihin.

Ja ne kuristukset nyt on semmosia että ne osaa kokemattomampikin henkilö ottaa irti. Jos ruuvimeisseliä/avainta osaa pyörittää. Esim. omissa pyörissäni nuo kaasukahvakuristukset ovat olleet: Ninjassa naulanpätkä kaasukahvan läpi joka otti kaasukahvan rullaan kiinni... gsx-r:ssä ruuvi kaasukahvan läpi joka myöskin otti kaasukahvan rullaan kiinni. Eli semmoset 10s kestää niiden irroittaminen. Siellä pajalla kyllä tekeekin tollasia vain väliaikasia ratkasuja niistä kuristuksista, mutta kuitenkin katsastuksesta on läpi mennyt, vaikkakin sanaharkkaa on katsastusmiehen kanssa noista tullut. Jos rajoittava palikka asennetaan kaasuvaijerin alapäähän niin sekään homma kummoinen ole, riittää että osaa tankin ja ilmanputsarinkotelon irroittaa.

12.8.2008 15:10

Olisiko täällä kokemuksia tämän näköisten kuristusten asentamisesta / poistamisesta. Mopo on vuoden 2000 zx-6r.

Itsellä siis tilanne, että pitäisi saada hilut takaisin paikoilleen. En itse ole näitä irrottanut, joten näin aloittelijana on sormi suussa miten nämä kaasareihin tyrkätään.

Alla kuvat hiluista, kaasarista ja luistista. Jos joku ystävällinen osaisi niiden perusteella selittää miten osat tulevat. O-rengas tullee tuohon näkyvään uraan. Peltiläpyköillekin olin keksivinäni paikan, näkyy luistikuvassa, mutta en kyllä keksi miten ne siinä toimisivat. Ja suurimpana mysteerinä nuo pienet prikat/holkit :nolo:

Kuva Kuva Kuva

1000 kuutioinen 25 kW

19.8.2008 20:28

Onko kellään 1000 kuutioista 25 kW rekisteröityä pyörää? Eli olisin itse ostamassa suzuki gsx-1000r kyykkistä, niin haluaisin tietää onko edes mahdollista rekisteröidä sitä 25 kW papereihin?

20.8.2008 10:16

lauriyl kirjoitti:Onko kellään 1000 kuutioista 25 kW rekisteröityä pyörää? Eli olisin itse ostamassa suzuki gsx-1000r kyykkistä, niin haluaisin tietää onko edes mahdollista rekisteröidä sitä 25 kW papereihin?


Mahdollista on, muttei todellakaan järkevää.. Miksi on pakko ostaa 1000cc? 600cc:n saa kuristettua ja se on sitten jo helpommin toteutettavissa, ko tonnisen kuristus..

20.8.2008 11:52

Aivan yhtä helppoo se on. Rajoitetaan kaasukahvan liikettä sopivan verran. Niin tehokasta/väännökästä vehjettä ole olemassa mikä osakaasulla tuottaisi 25kW esim. alle 3 tuhannen kierroksen. Järkevää se ei koskaan ole. Oma pyörä antoi dynossa 103,8kW, papereissa lukee 22.

20.8.2008 12:47

SMRacing kirjoitti:25kW esim. alle 3 tuhannen kierroksen. Järkevää se ei koskaan ole.

Ja siitähän se moottori tykkääkin - ajella 2v max. 3trpm, kone jonka punaraja on 10trpm tuolla puolen :s

20.8.2008 16:23

^Eiköhän se pääpointti ole vain saada se merkintä sinne otteeseen. Ei niitä kuristuksia kukaan selväjärkinen siellä pidä paikallaan.

20.8.2008 19:31

Jep. Ja itse asiassa se kone voi kiertää lähes loppuun asti. Vääntömomenttia/voimaa se ei vaan tuota kun ei saa soppaa riittävästi.

Kuristettu 6R kawa(TT 83,0kW) kiersi jotakin 13000rpm, kun tehoja oli 24,6kW. Se tuotti sen n. 25kW yli 10000rpm kohdilla, aivan järjetöntä. Täysitehoisella/täyskaasulla tuo 25kW ylittyi jossain 5 tonnin kohdilla. 750 gsxr:ssä (103,8kW TT) 22,6kW irtosi jossakin lähellä kymppitonnia, ja pyörä kiersi silloin semmoset 12000rpm max. Niillä kierroksilla tehoa oli muistaakseni hurjat 7kW.

Ei tee hyvää koneelle pidemmän päälle :roll: Tosin tuskin ajossa kiertää sinne asti, korkeintaan ykkösellä.