Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

19.10.2007 14:25

Juha S kirjoitti:jos kikseri ois vaihtoehtona, niin tietty se. mutta se painiikin aivan eri sarjassa, ku nää edellä mainutut laitteet, niin teholtaan kuin hinnaltaankin....
Ei nuo cebaritkaan paljoa halvempia ole...Sitten kun alkaa miettimään, että ärrä ainakin omasta mielestä näyttää kymmenen kertaa paremmalta kuin muut samanikäiset pyörät. Siinä on USD-keula, paremmat jarrut ja konepuoli kunnossa kestävyyden ja tehojen kannalta, joten ei valinnan vaikeutta ei tullut kun itse aloin max. 4tonnin pyöriä kahtelemaan.

Ainoo miinus on tuo helvetin painava keula, kun siitä puolet on lasia + Clip-on siihen vielä mukaan. Ei oikein tahdo nousta pystyyn. Tosin se oli alussa hyvä, eipähän pääse yllättämään. Tuon takia soveltuu hyvin ekaksi pyöräksi.

24.10.2007 14:19

Kävin kysymässä liikkessä kuristustoimenpiteen hintoja niin sielä samalla sanottiin, takapyörältä saa tulla max 20kw ja moottorista se 25kw.. Tietoa onko asia oikeesti noin? o.O

27.11.2007 0:36

Hei! Onkos kenelläkään kokemuksia Suzuki Gsx-R 600/750 06-07 kuristamisesta ? Löytyykö tehtaalta kuristus sarja ? Tarviiko silloin dynopapereita? Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

27.11.2007 0:43

Jos valmistajan kurisarja on tyyppihyväksytty suomessa, riittää vaan todistus siitä, että se on asennettu.

27.11.2007 9:11

Ois mulla isomman pyörän hankinta kohta käsillä, ja jos joku viitsis valaista ko. malleista, kuristuksista ja kuristuksen kustannuksista. Kuristetulla ei tulla ajamaan metriäkään, mutta papereihin tarttis saada sen 25kw.

Oon kattellu:

Yamaha FZR 600 89-93
Honda CBR 600F 89-93
Kawasaki ZZR 600 89-93
Kawasaki ZXR 400 91-94
Suzuki GSX-F 600 89-93

Jos joku viittis mallailla vähän ko. pyörien eroja, tehoeroja ja mitä kannattaa kattella noissa (tyyppiviat, jne..)

Myöskin jos jollain on kokemusta ko. pyöristä 2-päällä niin ois tärkeetä, koska pyörällä tullaan ajamaan matkaa ja 2-päällä paljon, tarttis eukko mahtua taakse.



Itsellä tuollainen Zxr 400 vm. 93
Loppu kesä tuli ajeltua, eukko kyydissä myös. Ehkä vähän laiskaksi muuttuu, mutta kuintenkin kulkee :D ainoa huono puoli kyyditsemiseen on se kahva josta kyytiläinen pitää kiinni, on niin niin lähellä katetta ettei sormet mahdu väliin(tosin ei siitä tarvitse pitää kiinni)
Kuristuksista sen verran, että kaasariin tulee neljä sellaista pyöreää metalli levyä joihin on porattu reiät. Kuristaa siis imuaukkoja tais olla 32millistä 15:oista. Kurien kustannuksista en tiedä, mutta niin yksinkertainen systeemi että saa itse tehtyä jos tarvis on :D minullakin ajatuksena oli että kurit kiinni kun pyörän saan, mutta paskat niitä enää voinut laittaa kiinni kun oli päässyt vauhdin makuun :D

7.12.2007 19:50

Tuleeko jokaisessa tapauksessa rekisteriotteeseen merkintä kuinka mopo on kuristettu?
Ajattelin vaan että mitä hyötä koko kuristamisesta jos ne kurit ottaa pois, ja papereissa vaan lukee 25kW? Poliisihan sen sieltä lapusta näkee jos kurit on?
Jos siis sattuu joutumaan pysäytetyksi.

7.12.2007 20:21

Entropia kirjoitti:
Juha S kirjoitti:jos kikseri ois vaihtoehtona, niin tietty se. mutta se painiikin aivan eri sarjassa, ku nää edellä mainutut laitteet, niin teholtaan kuin hinnaltaankin....
Ei nuo cebaritkaan paljoa halvempia ole...Sitten kun alkaa miettimään, että ärrä ainakin omasta mielestä näyttää kymmenen kertaa paremmalta kuin muut samanikäiset pyörät. Siinä on USD-keula, paremmat jarrut ja konepuoli kunnossa kestävyyden ja tehojen kannalta, joten ei valinnan vaikeutta ei tullut kun itse aloin max. 4tonnin pyöriä kahtelemaan.

Ainoo miinus on tuo helvetin painava keula, kun siitä puolet on lasia + Clip-on siihen vielä mukaan. Ei oikein tahdo nousta pystyyn. Tosin se oli alussa hyvä, eipähän pääse yllättämään. Tuon takia soveltuu hyvin ekaksi pyöräksi.


Itse jättäsin Gsx-F:t todellakin väliin. Aivan liian paljon painoa, ja hirvittävän oloisia, suorituskyky ei kovin kummoinen.

Cbr 600F noista on ainakin varma valinta, se jopa taittuu ja on silti suht vakaa. Miinusta moottorista, joka ei vedä alakierroksilla yhtään.

Vanhojen gsxr:ien ongelma on se, esim. tuon lasikeulan, että niin pitkään on vakaata menoa kun tulee mutka. Rata-ajossa niitä ei saa taittumaan juuri mitenkään, hyviä pyöriä sillonkuin liikutaan suorilla teillä. Melkoisen möhköjä laitteita, 750 märkäpaino 234kg, siis ilma-öljyjäähdytteisen. Vesijäähyt taisivat olla vielä raskaampia. Se osaltaan vaikuttaa siihen että melkoisen raskas taittaa mutkiin jne. Ketteryys puuttuu. Toisekseen siihen vaikuttaa myös, että pyörä on muutenkin mitoiltaan aika massiivinen. USD keula ei käsitteenä tarkoita, että se olisi 'normaali' keulaa parempi, monet merkit ovat pärjänneet tavallisella haarukalla pitkälle tämän vuosituhannen puolelle. Ja noihin muihin verrattuna siinä gsxr:ssä on hieman enemmän tehoa, mutta niin on painoakin, jos vaikka cbr:ään vertaa, vaikka ei liian kevyt sekään ole.

Itse suosittelisin cbr:ää, tai näistä esiin tulleista pyöristä, gsxr:ää voisin harkita, jos massiivinen koko ja suuri massa ei haittaa. ZZR Kawa, Gsx-F Suikka, ja 400 Zxr ovat ehdottomia altavastaajia suorituskyvyssä, ja ZZR on tunnettu kansiongelmistaan. Fzr taas on heiveröinen, sitä en ottaisi.

7.12.2007 21:21

Viitamäki kirjoitti:Tuleeko jokaisessa tapauksessa rekisteriotteeseen merkintä kuinka mopo on kuristettu?
Ajattelin vaan että mitä hyötä koko kuristamisesta jos ne kurit ottaa pois, ja papereissa vaan lukee 25kW? Poliisihan sen sieltä lapusta näkee jos kurit on?
Jos siis sattuu joutumaan pysäytetyksi.


Eiköhän se tule, mulla ainakin lukee rekisteriotteessa miten kuristettu.

8.12.2007 0:35

kumikameli kirjoitti:
Viitamäki kirjoitti:Tuleeko jokaisessa tapauksessa rekisteriotteeseen merkintä kuinka mopo on kuristettu?
Ajattelin vaan että mitä hyötä koko kuristamisesta jos ne kurit ottaa pois, ja papereissa vaan lukee 25kW? Poliisihan sen sieltä lapusta näkee jos kurit on?
Jos siis sattuu joutumaan pysäytetyksi.


Eiköhän se tule, mulla ainakin lukee rekisteriotteessa miten kuristettu.


Ei tule aina! Joskus teho vain todetaan alittavan 25kW, ja että teho/paino - suhde on tarpeeksi pieni! Joskus merkataan vain varaosanumero, jos kuristus on esim tehtaan paketti yms.

Kuristaminen

21.12.2007 10:23

Omassa kawasaki zxr750 kuristaminen tapahtui kaasarien liikettä rajoittamalla ja se osa numeroitiin ja numero kirjoitettiin rekisteriotteeseen. Kawan kahva liikkuu nyt 6.8mm eli ei paljon mitään.

vaijerin liikkuvuus on rajoitettu kaasareille menevässä tangossa.

Kuristamisen teki viaber oy ja voin suositella. Oli ollut kuulemma kiire mutta silti sain pyörän jo seuraavaksi päiväksi kotiin. Hintaa kuristamiselle tuli vain 200e. Voin suositella.

Dynopaperi vain muutoskatsastukseen asia on sillä selvä.

Re: Kuristaminen

21.12.2007 15:44

Hurjapoika kirjoitti:Hintaa kuristamiselle tuli vain 200e. Voin suositella.
sisältäen dynolapun? ilman sitä ei kyllä halvaksi huviksi voi haukkua noin yksinkertaista operaatiota.

21.12.2007 16:39

Kuinka paljon nuo isojen pyörien valmiit kuristusosat sitten maksavat ja paljonko on sen työn osuus siinä? Mulla maksoi nimittäin tuo kaasarin kansi vaivaset 30e ja työt saman verran, eli pikkurahalla päästiin.

21.12.2007 18:22

mitä itse olen noita värkännyt niin uudemmissa kasawioissa kuristus on pieni ruuvi jonka saa ruuvattua irti ja kiinni kun tankki on nostettuna ylös. omaani katselin niin siinä joutuisi purkamaan pois ilmanputsarin kotelon ja ruuvaamaan kaasuvaijeriin kuristusnipan kiinni. molemmat 10min hommia. osien hinta kummassakin alle euron.

21.12.2007 20:51

snuarrow kirjoitti:mitä itse olen noita värkännyt niin uudemmissa kasawioissa kuristus on pieni ruuvi jonka saa ruuvattua irti ja kiinni kun tankki on nostettuna ylös. omaani katselin niin siinä joutuisi purkamaan pois ilmanputsarin kotelon ja ruuvaamaan kaasuvaijeriin kuristusnipan kiinni. molemmat 10min hommia. osien hinta kummassakin alle euron.


HAH!!! Esim. Zetassa toi kuri on kaikkea muuta ku helppo ottaa pois, tai onhan se helppo mut vitun paskassa paikassa.. Kyse on siis 06:sesta.. 07:sta en tiedä..
Itellä kuri oli liikkeessä poistettavana, siitä syystä että tehtiin 18tkm huolto siinä samalla, kuri siis oli semmonen ruuvilla kiinnitettävä metalliläpyskä(maksoi 75¤!) Prätkä oli huoltoliikkeessä koko päivän ja prätkää hakiessani huoltomies valitteli kurin poistamiseen kuluneen paljon enemmän aikaa kun oli suunnitellut.. sanoi arvioksi 2-3 tuntia.. Juttua olen kuullut, että jollain heelvetin pitkällä jatkovarrella sen kurin saattaisi saada ruuvattua pois ilman minkään osien purkamista, mutta itse en ainakaan tossa onnistunut..

21.12.2007 20:59

Itsellä oli myös R6 kuristus sellaisessa paikassa, että piti kaikki vasemman puolen muovit riisua, että siihen käsiksi pääsi...