Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

27.5.2009 11:27

joissain paikois toi kuulemma kelpaa, mutta sitten taas jotkut vaatii ihan maahantuojan kuria ja asennettuna merkki liikkeessä.. että onhan noissa eroja juu!!

27.5.2009 14:07

Onko kellään tietoo, miten saa yamaha R6R 25 kw ? ja paljon tulee maksamaan ?
Kiitos vastauksesta etukäteen !
Viimeksi muokannut _sam-1_ päivämäärä 27.5.2009 17:15, muokattu yhteensä 1 kerran

27.5.2009 15:56

Mikäli ostat maahantuojan kurin ja laitatat sen nyt tuolla yamaha centterissä niin kerron että voit varautua tooodella isoon laskuun. 250-350e ehkä nyt noin kylmiltä sanottuna, mutta kyllähän tuohon pitäisi saada helposti sen holkin tonne ruiskuun mitä esim 636:ssa käytetään kurina, mutta huom. tuo laitettaessa on käytettävän pyörä dynossa täysitehoisena ja sen jälkeen kuristettuna. Joillakin katsastus konttoreilla tällänen kuri ei enään kelpaa vaan haluavat maahantuojan kuristus sarjan.

Itse ajan mielummin täysitehoisella pyörällä ja maksan oikeat vakuutus maksut JOS jotain sattuu ja jäisi kiinni että pyörä onkin täysitehoinen mutta papereissa kuristettu niin yleensä konttori pesisi kädet maksuista ja kaikki menisi omasta pussista, miettiä sitä sitten mikäli tulee pysyviä vammoja henkilöille joita sitten joutuukin makselemaan koko ikänsä... Sakot ei tuollaisesta rikkeestä nyt niin päätä huimaa ja parit sakot sillä kerkee ottamaan ainakin ennnekun tuo maahantuojan kuristuksen hinta tulee täyteen.
Loppu sitten olikin jo vähän OT, mutta siinä oli taas monelle pähkäiltävää, että onko se niin järkevää kuristaa pyörää mikäli sitä ei pidä 25kW KUIN papereissa.

27.5.2009 17:33

Dowi kirjoitti:Itse ajan mielummin täysitehoisella pyörällä ja maksan oikeat vakuutus maksut JOS jotain sattuu ja jäisi kiinni että pyörä onkin täysitehoinen mutta papereissa kuristettu niin yleensä konttori pesisi kädet maksuista ja kaikki menisi omasta pussista, miettiä sitä sitten mikäli tulee pysyviä vammoja henkilöille joita sitten joutuukin makselemaan koko ikänsä... Sakot ei tuollaisesta rikkeestä nyt niin päätä huimaa ja parit sakot sillä kerkee ottamaan ainakin ennnekun tuo maahantuojan kuristuksen hinta tulee täyteen.
Loppu sitten olikin jo vähän OT, mutta siinä oli taas monelle pähkäiltävää, että onko se niin järkevää kuristaa pyörää mikäli sitä ei pidä 25kW KUIN papereissa.


Asiasta mitään tietämättömänä voisin kuitenkin veikata että lopputulos voi kääntyä samaan kummassakin tapauksessa,eli oli pyörä sitten täysitehoinen tai olise sitten 25kw papereissa mutta täysitehoinen, jos kuskilla ei ole korttia ajaa täysitehoista.

Eli ainoa hyöty 25kw papereista täysitehoisessa pyörässä olisi jos poliisit sattuu pysäyttämään ja osaavat laskea iän oikein (alle 20v). Niin ja no voi siitä pienihyöty vakuutusmaksuissa olla mutta hyöty kuroutuu umpeen sitten jos jotain sattuu,silti uskalla epäillä että tuskin suuremmat vakuutusmaksutkaan avittaa jos ajaa ilman ajo-oikeutta.

Yksi vaihtoehto on odottaa sitä iän karttumista, mutta voitte uskoa että näin 2 vuden jälkeen alkaa jo vähän kutkuttaa että pääsis motskaroimaan :D , vielä pitäis vähän päälle kuukaus jaksaa (vaikka no pyörään pitää jo vähän ottaa tuntumaa aiemmin).

27.5.2009 18:36

Mikäli tuolla meinasit sitä, että kattaako vakuutus pyörää mikäli kuskilla ei ole ajo-oikeutta kyseiselle moottoripyörälle niin kyllä kattaa, vakuutukset ovat pyörälle, ei sen kuskille. Näin ainakin minulle on kerrottu Iffiltä.

E: Mikäli tapahtuu kolarointi ja jäät siitä kiinni, että pyörä onkin yli 25kW (HUOM. silti papereissa 25kw) niin varmasti vakuutus yhtiö perii maksuja takasin siltä ajalta mitä se on ollut rekisteröitynä 25kW:seksi ( Eikä maksa senttiäkään korvauksia mikäli sellaisia vaadittaisiin). Ja kaiken kukkuraksi sinua syytettäisiin vakuutuspetoksesta, mielummin otan vaan vastaan sen ajoneuvo luokan ylitys vai mikä nyt onkaan oikea nimike. Ei tässä kummiskaan niin pitkä aika oo kun saa laillisesti ajella _motskarilla_. :)

27.5.2009 20:52

Kenelläkään tietoa kawa zx 636 kuristamisesta? Pyöräkuume iski, pyörä katsottu jo valmiiksi mutta pullonkaulaksi osoittautui että pyörä onkin täystehoinen.. Onko kahvan liikkeen rajoittaminen nykyään edes vaihtoehto? Kiitos näin etukäteen vastauksista!!

28.5.2009 1:32

Joo ite meen samoilla linjoilla kun dowi, jaksa alkaa maksaa siitä et saan ton pyörän piikiks taas kuristettua.

Lauritz oisko 3 viestiä sitte jo puhuttu jostai holkista?? Kyl sen kahvastaki toki saa.

28.5.2009 12:17

lauritz kirjoitti:Kenelläkään tietoa kawa zx 636 kuristamisesta? Pyöräkuume iski, pyörä katsottu jo valmiiksi mutta pullonkaulaksi osoittautui että pyörä onkin täystehoinen.. Onko kahvan liikkeen rajoittaminen nykyään edes vaihtoehto? Kiitos näin etukäteen vastauksista!!



Kaverilla oli aikoinaan myös tuollainen 636 ja siinä sitten olikin laitettu holkki ruiskuun.
Tankki, penkki ja muut tilpehöörät edestä pois ja sitten ruiskuun sitä holkkia (en muista tarkalleen mihin kohtaan se tulee, mutta kaasukahvan liiketta rajoittamaan kuitenkin). Siihen hommaan menee sellaseisen 15-20minuuttia vaikkei pahemmin siitä kokemusta oliskaan.

Ja tottakaihan on myös noita kotikonstisia 5minuutin rakennelmia jotka ei kestä ku sinne konttorille ja takaisin.

28.5.2009 19:10

Dowi kirjoitti:Mikäli ostat maahantuojan kurin ja laitatat sen nyt tuolla yamaha centterissä niin kerron että voit varautua tooodella isoon laskuun. 250-350e ehkä nyt noin kylmiltä sanottuna, mutta kyllähän tuohon pitäisi saada helposti sen holkin tonne ruiskuun mitä esim 636:ssa käytetään kurina, mutta huom. tuo laitettaessa on käytettävän pyörä dynossa täysitehoisena ja sen jälkeen kuristettuna. Joillakin katsastus konttoreilla tällänen kuri ei enään kelpaa vaan haluavat maahantuojan kuristus sarjan.

Itse ajan mielummin täysitehoisella pyörällä ja maksan oikeat vakuutus maksut JOS jotain sattuu ja jäisi kiinni että pyörä onkin täysitehoinen mutta papereissa kuristettu niin yleensä konttori pesisi kädet maksuista ja kaikki menisi omasta pussista, miettiä sitä sitten mikäli tulee pysyviä vammoja henkilöille joita sitten joutuukin makselemaan koko ikänsä... Sakot ei tuollaisesta rikkeestä nyt niin päätä huimaa ja parit sakot sillä kerkee ottamaan ainakin ennnekun tuo maahantuojan kuristuksen hinta tulee täyteen.
Loppu sitten olikin jo vähän OT, mutta siinä oli taas monelle pähkäiltävää, että onko se niin järkevää kuristaa pyörää mikäli sitä ei pidä 25kW KUIN papereissa.


Eipä auta pohjolassa, ne kun vaativat että kuskilla on oltava ajoneuvon kuljetukseen oikeuttava lupa. Ei siis välttämättä korvaa mitään vaikka maksaisit 2x täystehosen vakuutuksia...

28.5.2009 19:14

Dowi kirjoitti:
lauritz kirjoitti:Kenelläkään tietoa kawa zx 636 kuristamisesta? Pyöräkuume iski, pyörä katsottu jo valmiiksi mutta pullonkaulaksi osoittautui että pyörä onkin täystehoinen.. Onko kahvan liikkeen rajoittaminen nykyään edes vaihtoehto? Kiitos näin etukäteen vastauksista!!



Kaverilla oli aikoinaan myös tuollainen 636 ja siinä sitten olikin laitettu holkki ruiskuun.
Tankki, penkki ja muut tilpehöörät edestä pois ja sitten ruiskuun sitä holkkia (en muista tarkalleen mihin kohtaan se tulee, mutta kaasukahvan liiketta rajoittamaan kuitenkin). Siihen hommaan menee sellaseisen 15-20minuuttia vaikkei pahemmin siitä kokemusta oliskaan.

Ja tottakaihan on myös noita kotikonstisia 5minuutin rakennelmia jotka ei kestä ku sinne konttorille ja takaisin.



Maahantuojalla maksoi asentaminen kawasakin kuripaketilla n. 130€ ja siitä sai todistuksen mukaan. Kuri rajottaa kaasukahvan liikettä, palikka liitetään ruiskurunkoon pyörän vasemmalle puolelle, ei saa pois ilman ruiskurungon irrottamista. Lisäksi penkin alle, diaknostiikka liittimeen, tulee joku palikka kiinni, tiedä sitten sen funktiota

28.5.2009 23:29

Jep, mahdollisesti eri jutut eri vakuutus yhtiöissä. Mutta tuossa taannoisena kesänä eräs 17v vuotias poika otti äitinsä auton käyttöön ja ajoi sillä sitten poliisia karkuun ja päätyi pellolle autolla. Vakuutus korvasi kaiken vaikka kyseisellä henkilöllä ei ollu ajolupaa kyseiseen ajoneuvoon.

28.5.2009 23:33

Nyt sattu sitten itelle kohdalle se mitä pahiten pelkäs. Eli papereissa 25kw, mutta todellisuudessa täystehopyörä. Poliisit pitivät taukoa tai jotain huoltoasemalla jonka ohi ajoin. Ajoin läheisen kaupan pihaan, ihan normaalisti rajotusten mukaan ja ilman että käytin isoja kierroksia. Olivat lähteneet ajamaan perään 2 enduropyörällä ja pakulla. Siinä sitten kävi MP-poliisi pyörää moottoritiellä testaamassa ja totes että tehoja on liikaa. Pyörä lähimpään penkkiin testattavaksi ja takapyörältä irtos tehoja 60kw, pyörä oli todella huonoissa säädöissä penkittäjän mukaan(jonka kyllä tiesin, mutta en asialle ehtinyt vielä tehdä mitään kun pyörä ehti olla vain KAKSI päivää ajossa). Että näin täälläpäin. Nooh, sakkoa tuli 84 euroa+60 euron penkitys ja kilvet pois. Kortin sain säilyttää, onko edes mahdollista lähteä tässä tilanteessa pois? No nyt sitten asiaan, eli onko kellään kokemusta Honda CBR 1991 mallin kuristamisesta 25kw oulun lähettyvillä? Entä miten vaikuttaa, jos pyörässä kiinni Laserin änkkä, mutta normaali alkukäyrä, meneekö läpi? Vai kannattaako suosiolla etsiä vakioänkkä, kun tuo kyllä aikamoista mölyä isoilla kierroksilla pitää.

Tämä toimii hyvin opetuksena niille, jotka ajelee täystehopyörällä. En itsekkään uskonut, että näin huono tuuri itselle käy, mutta kävipä silti. Mukavinta tästä tekee se, että ehdin ajaa pyörällä 2 päivää : D

Miten tämä kuristamis homma, tästä nyt lähtee etenemään. Onko tuo Dynopaperi, jolla tehot katottiin takarenkaalta toimiva tässä katsastus hommassa? Ettei tarvi vielä erikseen lähteä penkittämään? Tämän täysteho penkityksen jälkeen, etsin paikan jossa lyödään mulle kurit pyörään ja tehot saadaan alle 25 kw. Käyn penkittämässä pyörän uudestaan ja otan tästä paperin. Sitten marssin katsastusasemalle nämä dynopaperit mukana, ja liike joka pyörän on kuristanut on kirjottanu tästä operaatiosta jonkulaisen todistuksen. Olenko ymmärtänyt tämän homman oikein?

29.5.2009 0:52

Smode kirjoitti:Nyt sattu sitten itelle kohdalle se mitä pahiten pelkäs. Eli papereissa 25kw, mutta todellisuudessa täystehopyörä. Poliisit pitivät taukoa tai jotain huoltoasemalla jonka ohi ajoin. Ajoin läheisen kaupan pihaan, ihan normaalisti rajotusten mukaan ja ilman että käytin isoja kierroksia. Olivat lähteneet ajamaan perään 2 enduropyörällä ja pakulla. Siinä sitten kävi MP-poliisi pyörää moottoritiellä testaamassa ja totes että tehoja on liikaa. Pyörä lähimpään penkkiin testattavaksi ja takapyörältä irtos tehoja 60kw, pyörä oli todella huonoissa säädöissä penkittäjän mukaan(jonka kyllä tiesin, mutta en asialle ehtinyt vielä tehdä mitään kun pyörä ehti olla vain KAKSI päivää ajossa). Että näin täälläpäin. Nooh, sakkoa tuli 84 euroa+60 euron penkitys ja kilvet pois. Kortin sain säilyttää, onko edes mahdollista lähteä tässä tilanteessa pois? No nyt sitten asiaan, eli onko kellään kokemusta Honda CBR 1991 mallin kuristamisesta 25kw oulun lähettyvillä? Entä miten vaikuttaa, jos pyörässä kiinni Laserin änkkä, mutta normaali alkukäyrä, meneekö läpi? Vai kannattaako suosiolla etsiä vakioänkkä, kun tuo kyllä aikamoista mölyä isoilla kierroksilla pitää.

Tämä toimii hyvin opetuksena niille, jotka ajelee täystehopyörällä. En itsekkään uskonut, että näin huono tuuri itselle käy, mutta kävipä silti. Mukavinta tästä tekee se, että ehdin ajaa pyörällä 2 päivää : D

Miten tämä kuristamis homma, tästä nyt lähtee etenemään. Onko tuo Dynopaperi, jolla tehot katottiin takarenkaalta toimiva tässä katsastus hommassa? Ettei tarvi vielä erikseen lähteä penkittämään? Tämän täysteho penkityksen jälkeen, etsin paikan jossa lyödään mulle kurit pyörään ja tehot saadaan alle 25 kw. Käyn penkittämässä pyörän uudestaan ja otan tästä paperin. Sitten marssin katsastusasemalle nämä dynopaperit mukana, ja liike joka pyörän on kuristanut on kirjottanu tästä operaatiosta jonkulaisen todistuksen. Olenko ymmärtänyt tämän homman oikein?


Oma pyöräni kuristettiin kaasukahvasta maksoi kuulema päälle 300 eur (liikkeen piikkiin meni). Rek. otteeseen tuli merkintä, että kaasukahvan kääntö rajoitettu 50 astetta. Otin noi liikkeessä asentamat kurit samantien veks ja kehittelin sinne kaasariin sitten semmotteen läpän josta menee rautalanka semmoseen koteloon tossa pyörän bensatankissa. Eli jos huomaan poliisit takana vilkut päällä niin nykäsen vaan narusta niin kuristus menee paikalleen ja kahva kääntyy enää 50astetta :D

Huono juttu tässä mun mekanismissa on se, että kun vedän kurit päälle niin joudun sit aina irrottamaan bensatankin että saan kurit pois.

Jos jotakuta kiinnostaa nähä millanen viritys sielä on niin voin ottaa kuvan.

Suosittelen, että laitat ihan vakio änkän kiinni koska päästöt saattaa muuttua tai muuten vaan katsastusmies on mulkku ja oon kuullu että ne siellä saattaa heijastimistakin olla tarkkoja ;D

29.5.2009 14:03

Juu, tämän takia juuri itse pidän pyöräni täysitehoisena niin papereissa kun oikeastikkin niin eipähän kilvet lähde ja selviän mahd. pelkillä sakoilla.

29.5.2009 18:48

tilaa sakuista (tlo-bikeshop.de) alphatechnikin tehtaan kuristussetti, oliks se ny jotain 115€ kotiin tuotuna. Ja siihen se muutoskatsastus 40€ päälle, ei oo paha setti alkuunkaa, ite hoidin 91 cebarin kuristuksen just noin.
Sen laserinki vaimentimen pitäs kyllä katsastuksessa käydä, kunhan siinä on e-hyväksynnästä merkinnät. Mut huomaa että se ei ole "katulaillinen" ilman noise-killeriä. Eli jos jostain se esim. e9-merkki löytyy, riittää kun hommaat killerin, n.20€.
Siinä katsastukses tosiaan sit kannattaa pitää huoli et myös vilkut ja valot on e-hyväksyttyjä, ja renkaat kunnossa.