Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
16.7.2006 13:04
Minkälaisia kuristus menetelmiä on 600 pyöriin? Entä millä tavalla ne vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen ja
moottorin kestävyyteen? Koska aattelin sellasen 600cc pyörän hankkia, mutta en sitten tiedä että ottaako riski ja pitää TT vai 25kw...
16.7.2006 13:04
Minkälaisia kuristus menetelmiä on 600 pyöriin? Entä millä tavalla ne vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen ja
moottorin kestävyyteen? Koska aattelin sellasen 600cc pyörän hankkia, mutta en sitten tiedä että ottaako riski ja pitää TT vai 25kw...
16.7.2006 13:16
sakko: tossa edellä olis kyl mainittu jokunen keino siihen kuristamiseen
yleisin keino on ton kaasun kääntökulmaan vaikuttava. Omassa kawassa on tuollainen kuristus, joka rajoittaa kaasun avausta niin, että kaasu aukeaa vain 22% eli n.viidesosan normaalista. Tietty kiihtyvyys on paljon huonompi, ku kuristamattomassa pyörässä, kun kone ei yksinkertaisesti saa kierroksia. Mut konetta toi ei rasita kyllä tippaakaan, kyllähän pyörällä normaalistikin ajetaan osakaasulla eikä lämä tiskissä. Mitä mahtaa tarkoittaa pyörän käyttäytyminen? Ei pyörä muuten mihinkään muutu, mutta kiihtyvyys ja huiput eivät vaan ole tt:n tasolla.
Kyllähän noita kuristuksia voi sitten olla vaikka mitä muitakin. Toinen vaihtoehto varsinkin kaasutinpeleissä on vaihtaa pidemmät luistit, jolloin bensaa ei niin ikään mene koneelle niin paljoa, kuin tt:ssä. Joissain pyörissä voidaan putkeen laittaa kuristuksia. Mut jos olet ihan uuden 600-kuutioisen ostamassa, ni siihen saa todennäköisesti tuon kaasukulmaa rajoittavan kuristuksen.
16.7.2006 13:56
Ai ei muutu pyörän käyttäytyminen kun rajotetaan kaasukahva viidennekseen. OK.
Itse kun kokeilin ekaa kertaa 25kW rajoitettua pyörää, niin tuli heti liikenneympyräs tilanne vastaan jossa olin kaataa pyörän kun normaalisti tilanteesta olisi selvinnyt kaasua vääntämällä. Näin siis refleksinomaisesti teinkin, ja ko. tilanteen normaalikäytäntö, mutta kun konehuoneessa ei tapahtunut mitään, eli rajoitin oli itsessään yllätys suht kokeneelle kuskille... niin sitten oli tilanne valmis
Iroonista oli se että tuolloin olin just ajellut 3kk täsmälleen samanlaisella TT pyörällä.
Ja nyt tajusin miksi rajottimet onkin niin ristiriitaisia.
Kokeneelle kuskille rajoitin aiheuttaa siis sellasia tilanteita ja ongelmia joita ei koe normaalina ja kokematon taas ei voi tietää mitä on odotettavissa, ja pärjää siten paremmin kun oppii suoraan heikoille tehoille
Paras opiskelukeino, aloitetaan heikoista tehoista ja upgreidataan sitten.
16.7.2006 15:35
ai, et alotti Sergey heti vittuilemisen.
Kerropa pikimiten, että mikä pyörä oli kyseessä, miten se oli kuristettu ja MITEN siinä liikenneympyrässä oikein ajoit ja mitä siinä meinasi tapahtua.
Ihan mielenkiinnosta haluisin tietää, miten suht kokenut kuski meinaa kämmiä jossain liikenneympyrässä jotenkin ja väittää, että kämmi olisi johtunut pyörän kuristuksista?
16.7.2006 19:19
DriveFast kirjoitti:ai, et alotti Sergey heti vittuilemisen.
Kerropa pikimiten, että mikä pyörä oli kyseessä, miten se oli kuristettu ja MITEN siinä liikenneympyrässä oikein ajoit ja mitä siinä meinasi tapahtua.
Ihan mielenkiinnosta haluisin tietää, miten suht kokenut kuski meinaa kämmiä jossain liikenneympyrässä jotenkin ja väittää, että kämmi olisi johtunut pyörän kuristuksista?
En kyllä köytäny Sergeyn viestistä vittuilua. Kyllä se kuristus voi vaikuttaa sen verran, ettei voikkaan selvittää tilannetta vääntämällä kaasua. Olisihan luultavasti tuo surullisenkuuluisa Konginkankaan bussiturma voitu välttää, jos kyseisessä rekassa ei olisi ollut sitä nopeudenrajoitinta.
16.7.2006 21:21
noh.. olkoon miten on. En oikein voi alkaa väittelemään vastaankaan, kun kokemusta ei ole kuin tuosta omasta kuristetusta kawasta. Joten, jos sergey vaan kertoisi, et miten hän ajoi siinä ympyrässä? jäi hieman epäselväksi tuo tilanne.. kitooos..
16.7.2006 22:32
HEH... Siis ei tosiaankaan ole vittuilua. Kanttaa vähän liikaa, siis olettaa että kanttaamista voi säätää kaasulla... Mutta sitten ei muistakaan että ei voi.
Ensin ajellut täysillä tehoilla pitkät pätkät ja sitten samanlaisella pyörällä, mutta kaasukahvasta kuristettuna, ja sitten joku autoilija törttöilee, niin eipä siitä päässytkään takaisin pystyyn, vaan oli pakko kurvaa viereiselle sisemmälle kaistalle päin reippaasti. Vaikee kyl selittää
Pyörä oli Honda Hornet 600. En kuitenkaan siis kaatunut kun oli tosiaankin se viereinen kaista olemassa.
Tehoja ei yksinkertaisesti vain ollut lisää kuten vanhasta muistista oletin ja tehonpuute yllätti.
Eli, kahden samanlaisen pyörän käyttäytymiset on aivan erilaisia jos toinen on 25kW ja toinen 70-80kW koska kuristettuna ei edes päästä sille kierrosalueelle millä tt pyörää kuuluu ajaa.
17.7.2006 8:36
ok... asia selvä..
Itsellä ei ole vielä kertaakaan noin käynyt, mut en varmaan ole sitten kantannut tarpeeksi
:D tai sitte kawa vaan on onnistunut tossa kuristamisessa paremmin, ku Honda... köhköh.
Nyt on puhuttu tarpeeksi paskaa.. jatketaan
18.7.2006 14:57
DriveFast kirjoitti:sakko: tossa edellä olis kyl mainittu jokunen keino siihen kuristamiseen
yleisin keino on ton kaasun kääntökulmaan vaikuttava. Omassa kawassa on tuollainen kuristus, joka rajoittaa kaasun avausta niin, että kaasu aukeaa vain 22% eli n.viidesosan normaalista. Tietty kiihtyvyys on paljon huonompi, ku kuristamattomassa pyörässä, kun kone ei yksinkertaisesti saa kierroksia. Mut konetta toi ei rasita kyllä tippaakaan, kyllähän pyörällä normaalistikin ajetaan osakaasulla eikä lämä tiskissä. Mitä mahtaa tarkoittaa pyörän käyttäytyminen? Ei pyörä muuten mihinkään muutu, mutta kiihtyvyys ja huiput eivät vaan ole tt:n tasolla.
Kyllähän noita kuristuksia voi sitten olla vaikka mitä muitakin. Toinen vaihtoehto varsinkin kaasutinpeleissä on vaihtaa pidemmät luistit, jolloin bensaa ei niin ikään mene koneelle niin paljoa, kuin tt:ssä. Joissain pyörissä voidaan putkeen laittaa kuristuksia. Mut jos olet ihan uuden 600-kuutioisen ostamassa, ni siihen saa todennäköisesti tuon kaasukulmaa rajoittavan kuristuksen.
Mites sitte kun joku puhu jostain että rajotetaan jotenki sähkösesti?
18.7.2006 23:51
CDI boksi rajoittaa kipinää. eli kone ei nouse kierrosalueelle. Ite tehdyt rajoittimet murentaa männän tai käräyttää boksin. CDI boksit on sitte aika arvokkaita. Oli kuristettu tai ei. ja yleensä niitä rajoittimia ei saa vekee.
24.7.2006 19:10
Saako pikku a:lla ajaa 25kw ja < 0.16kw/kg vai 25kw TAI < 0.16kw/kg? Eli saako 18v ajaa Harley Davidson Sportster 883, jossa on n.30-35 kw ja se painaa n. 220kg? Eli sen teho - paino suhde on alle 0.16kw/kg. Tuo on mainittu hieman eri tavoin eri paikoissa haluaisin selvän faktan asiasta.
Jos tuo ei onnistu, niin onnistuuko edel. mainitun pyörän kuristus 25kw? Meneekö se siinä toimenpiteessä tod. laiskaksi ettei pysty enää ajaa tai kärsiikö muuten? Paljo maksaa suunnilleen?
Isä olisi hommaamassa ehkä harrikkaa ja olis aika siistiä ajaa sitä jo 18v. vaikkakin se olisi melko laiska, mutta tyyliä senki edestä.
24.7.2006 19:24
alle 25 kW ja alle 0.16 kW / kg
24.7.2006 20:39
TD kirjoitti:alle 25 kW ja alle 0.16 kW / kg
Tuo on kylmää faktaa. Eli et saa ajaa vakio sportilla. Serkulla on kaasukahvasta rajoitettu 883 sportsteri. Onnistuu suht helposti alan liikkeen ukkeleilta. Eikä se ole laiska, kun pyörän luonne on ihan erilainen muutenkin vrt. muut pyörät. Kaikki ajelu tapahtuu alakeirroksilla. Tai siis toki se on laiskempi kuin vakio, mutta ero ei ole niin suuri kuten esim Tomppaden kawassa.
Edit: Nykyään 883 sportsterin rajotus tapahtuu laipalla ennen kaasaria.
Viimeksi muokannut Sergey päivämäärä 16.8.2006 14:20, muokattu yhteensä 1 kerran