Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

23.6.2008 17:25

Itellä tuli tässä mieleen, että onkos siitä mitä harmia jos öljyä on liikaa. Kylmänä kun lähtee ajeleen se vaihteitten raksutus pienillä vaihteilla on paljon pienempi kuin lämpimällä koneella. Että jos laittais hieman liikaa öljyä tonne nin voiko seurauksena olla vakaviakin ongelmia ?

23.6.2008 19:36

onhan niinhin kikkailukäytössä laitettu "liikaa" öljyä, turhat tulee ylivuotoletkuista pihalle.

omassa on sama homma että kylmällä koneella paikallaan ykkösen laittaminen ei paukahda ollenkaan niin paljon kuin lämpimällä koneella.

Onko siinä sitten niin että kuumalla koneella öljy on turhan notkeaa? miten öljyn ominaisuuksia kannattaisi vaihtaa? onko 10w-40 kuumana jäykempää kuin vaikka 15w-50, en noista öljyn luokituksista tajua paljoakaan niin jos joku voisi vähän valaista?

Edit: Pienen tutkimisen ja miettimisen jälkeen todettu että esim 10w-40 moniasteöljy on kylmänä notkeampaa kuin 15w-40 öljy ja taas 10w-40 öljy on kuumana notkeampaa kuin 10w-50 öljy. Eka luku siis notkeus kylmänä ja jälkimmäinen kuumana.

Nykyisin omassa hondassa siis suositeltu 10w-40 öljy, kylmänä laatikko pelaa paremmin kuin kuumana (öljyn ollessa jähmeämpää). Seuraavassa öljynvaihdossa koitan 10w-50 öljyä, jos vaikka laatikko toimeisi paremmin lämpimänä.

(Mopon lootan toiminnassa ei siis mitään varsinaista vikaa, mutta kylmänä vähän keveämpi ja hiljaisempi)

2.7.2008 15:24

Lueskelin vähä aikaa sitte yhtä auton turpotus projektia ja siellä sanottiin, että ei tee hyvvää laakereille, jos on liikaa öljyä. Homma oli muistaakseni näin, että jos öljy pinta on niin korkeella, että se ylettää kampiakseliin, tulee siinä öljyyn kuplia, mikä ei oo kiva juttu niille laakereille.

5.7.2008 13:12

Jylyppy kirjoitti:Lueskelin vähä aikaa sitte yhtä auton turpotus projektia ja siellä sanottiin, että ei tee hyvvää laakereille, jos on liikaa öljyä. Homma oli muistaakseni näin, että jos öljy pinta on niin korkeella, että se ylettää kampiakseliin, tulee siinä öljyyn kuplia, mikä ei oo kiva juttu niille laakereille.


Hienoa, että täällä ihmiset tietävät. Tai ovat ainakin viisaampia kuin toiset. Ei siis enempää öljyä, kiitän

6.7.2008 18:21

Pakko kysyä kun mistään en löydä, eli kuinka paljon öljyä koneeseen tulee? Kyseessä CBR F2 pc25 -91

Edit. Löysinpäs itsekin, jos jonkun muun tarvitsee tietää niin 3,2litraa.

10.7.2008 20:34

Jännä juttu sinänsä, kun ohjekirja sanoo juuri noin, mutta itseni piti lisätä 4l, ennen kuin öljynpinta oli tikun ylärajassa.

11.7.2008 15:35

Moro!
Jep ostin eilen PC25 ja ihan hyvältä pyörältä vaikuttaa ekaks pyöräks piikin jälkeen. =)
Lukasin tän foorumin läpi ja itellä kans 1-3 vaihteet meinaa rusahdella aika ikävästi.. entinen omistaja vaihtanut n. 2000km sitten 10W-40 sisään. Et oiskos sille jotain tehtävissä? Etenkin valoissa jos vaihtaa paikoillaan vapaalta 1:lle nii "mukava" rusaus käy..

Pyörällä on kilometrejä ~43tkm ja nokkaketju rallattaa jo vähän niin pitäisi varmaan ainakin kiristin vaihtaa.. Katoin parista paikasta kiristäjiä mcscatter.com 46.80€ ja dragrace.fi 66,90e mitähän noilla on eroja? Luin jostain "evo1, 2 ,3" kiristimistä? Joissa siis yritetty parannella tuota kiristyssysteemiä kait.. Että mimmonenhan se ois paras? ja mistä sais?

Hyvä kun tuolta Brand:n sivuilta näkee huolto/käsikirjat vanhoillekkin pyörille, oma siis oli -91. =)

11.7.2008 16:52

Dero kirjoitti:Jännä juttu sinänsä, kun ohjekirja sanoo juuri noin, mutta itseni piti lisätä 4l, ennen kuin öljynpinta oli tikun ylärajassa.


4 L ?. huhuh. No ilmeisesti noi lukemat sitt heittelee, vaikkei ne pitäs heitellä.
Itekki lueskelin sitä omistajan käsikirjaa. Jos oikein ymmärsin niin se tila on 4l, mutta sinne pitäs laittaa 3,2.3,5 l. Itellä meni se n. ~3,5 litraa, mutta valutti sen jälkeen vähän sitä yli. Mutta nytten ei ole kyllä viime aikoina heitelly.

11.7.2008 16:56

zero8 kirjoitti:itellä kans 1-3 vaihteet meinaa rusahdella aika ikävästi... Etenkin valoissa jos vaihtaa paikoillaan vapaalta 1:lle nii "mukava" rusaus käy..


Joo, itellä tekee JUURI saman homman. Ite vain tykkään aina piettää kytkintä pohjassa, että en laita vapaalle, kun aina nin ikävästi kolahtaa noi vaihteet. Ja itellä ei tuo öljyn vaihto auttanut ollenkaan. En sitten tiedä onko kytkin huonossa jamassa tai muuta :/

12.7.2008 15:48

Tarviiko pyörä nostaa pohjasta ilmaan jos meinaa irrottaa ylä t-kappaleen? Vai riittääkö että on ihan vaan omalla jalallaan?

13.7.2008 12:45

Skotti kirjoitti:Tarviiko pyörä nostaa pohjasta ilmaan jos meinaa irrottaa ylä t-kappaleen? Vai riittääkö että on ihan vaan omalla jalallaan?

Jos irroitat vain ylätpalan niin ei tarvitse nostaa ilmaan. Paljon mieluummin molemmat pyörät maassa ettei keula putoa rungosta pois. ei siis pukille, eikä keskituelle.

PS. Nyt on hondan dynopaperit galleriassa, tässä vielä suora LINKKI.

17.7.2008 23:35

Mistä manuaalinen nokkaketjun kiristin PC25-malliin?

20.7.2008 13:33

samba2 kirjoitti:
zero8 kirjoitti:itellä kans 1-3 vaihteet meinaa rusahdella aika ikävästi... Etenkin valoissa jos vaihtaa paikoillaan vapaalta 1:lle nii "mukava" rusaus käy..


Joo, itellä tekee JUURI saman homman. Ite vain tykkään aina piettää kytkintä pohjassa, että en laita vapaalle, kun aina nin ikävästi kolahtaa noi vaihteet. Ja itellä ei tuo öljyn vaihto auttanut ollenkaan. En sitten tiedä onko kytkin huonossa jamassa tai muuta :/

Sepä siinä just onki, ku en ainakaa huomannu et ois yli mulla valutellu. Nyt ajettu öljynvaihdon jälkee n. 2000km ja tikussa öljynpinta täysin samassa kohdassa vieläkin.

20.7.2008 15:50

Skotti kirjoitti:Mistä manuaalinen nokkaketjun kiristin PC25-malliin?

http://www.tts-performance.com/catalog/product_info.php?products_id=3904
http://www.streetandcomp.com/mcart/index.cgi?ID=F2S6QB&task=show&cat=Manual+Cam+Chain+Tensioners

E: Lisää, myös suomesta:
http://www.pilke.tv/index.php?mod=plk_page&page=3369
http://www.dragrace.fi/catalog/index.php?cPath=56_412&osCsid=231316dea65f910ba9cd4e3333be485d

Kaikki hetken googlauksella, en ennen ollut kuullutkaan että löytyisi manuaalisena, meni vahvaan harkintaan sitten kon nykyinen alkaa häiritsemään.

27.7.2008 18:41

Voisko omassa cbr:ssä olla laturi sökö kun ei meinaa toi akku oikein hyvin toimii.
Eli vanha akku nyt oli puhki kulunut kun ei kestänyt ajaa ollenkaan valot päällä.
Nyt sitten ostin uuden kuiva akun, ja hyvin toimi sen 3 päivää. Nytten mopo oli vk:n seisonut ja käynnistin sen, niin käynnisty eka kertaa ihan jees. Mutta kun olin ajellut puolisen tuntia ja sammutin sen. Sitten hetken päästä käynnistin niin, kuulosti taas siltä, että ei käynnisty enään niin pirteästi, että akku taas alkaa loppumaan. Ei kato jaksais aina tuota työntää käyntiin, jos virta loppuu :D
Eli, itsellä tulisi mieleen, että laturi olis vähän jotenkin rikki, kun ei ilmeisesti lataa akkua täydellä teholla. En sitten tiiä voiko jokin muu sähkö osa olla rikki :/. help,help