Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
29.6.2012 10:15
_Näksä_ kirjoitti: Tänhän pitäis kyllä antaa kipinää työntäessä ihan vaikka ilman akkuakin eli se ei vaikuta käymiseen että akku on tyhjähkö?
Kyllä nuo nyykähtäneet akut vaan tuntuvat vaikuttavan käymiseen. Oma f2 seppo kyllä hörähtää kylmänä samoin tein kun ryypyn kääntää täysille ja napauttaa starttia pari sekuntia. (Onhan tappokatkaisija "On" asennossa?)
29.6.2012 11:07
Epoksi kirjoitti:_Näksä_ kirjoitti: Tänhän pitäis kyllä antaa kipinää työntäessä ihan vaikka ilman akkuakin eli se ei vaikuta käymiseen että akku on tyhjähkö?
Kyllä nuo nyykähtäneet akut vaan tuntuvat vaikuttavan käymiseen. Oma f2 seppo kyllä hörähtää kylmänä samoin tein kun ryypyn kääntää täysille ja napauttaa starttia pari sekuntia. (Onhan tappokatkaisija "On" asennossa?)
Itelläkin oli vanha akku lähes pimeänä ja kävi ihan pisin vittua koko pyörä...
30.6.2012 20:19
Uuden ensimmäisen pyörän menin ostamaan (Honda cbr 600 -96)... Mitenhän tuo jäähdytin nesteen vaihto? Otetaanko alavesiletku irti ja lorautetaan ulos. Takaisin kiinni ja uudet nesteet sisään ja jonkin aikaa tyhjäkäyntiä korkki auki? Vai mitenkä?
En ole ennen pyörästä vaihtanut, eikä viitsisi heti särkeä
2.7.2012 23:27
Noonnii, kaasarit kattelin läpi ja sähköjä siistin nii samantien lähti työntämällä käymään vaikka akku jaksaa vaan just ja just kiepauttaa starttia pari kertaa, se kyllä selittäs sen miksei vähä aika sitten lähteny millään käymään työntämälläkään jollei kerta käy ilman akkua.
10.7.2012 15:09
Ostin tuossa nyt ensimmäisen kunnon pyörän. Eli siis Honda cbr 600f 93. Lueskelin tätä keskustelua ja huomasin että nuo 1-3 vaihteet raksahtaa muillakin melko mukavan kuuloisesti, mutta en ainakaan huomannut kenenkään vastaavan siihen että voiko asialle tehdä jotain? Pyörään on öljyt vaihdettu äskettäin mutta raksahtelu ei ole hävinnyt. Vaihteet vaihtuu hyvin ja pysyy hyvin sisällä kovimmissakin kiihdytyksissä. Pyörällä on kylläkin ajettu jo ruhtinaalliset 85tkm, joten pitäisikö jonkinlaista kytkinremottia alkaa suunnitelemaan, vaikkei kytkimessä vaikuta olevan kylläkään mitää vikaa?
10.7.2012 21:41
Heippa!
Täällä uusi motomimmi linjoilla, pyöränä -00 CBR 600F.
Valitettavasti tietämykseni tekniikasta on olematon
.... Siispä, tänään suopean ystävän avustuksella vaihdettiin mopoon öljyt, ja kiristettiin ketjuja manuaalin (keskiseisonnalla 25-35mm vapaaliike) mukaisesti. Tästä kun lähdin iloisesti rallattelemaan kotiinpäin, 1,2, ja jonnin verran 3 vaihteellakin kuului ihme rohinaa alhaalta, tuntui jalkatapeista asti. Tuntui että moottori tipahtaa alas. Hetken kuunneltuani päättelin, että tuo ääni tuli ketjuista. Kokeilin vielä kotihallissa keskiseisontatuella, ja ketjuthan siinä kalkatti niin penteleesti. Ketjut pikkuhiljaa alkaa olemaan vaihtokunnossa, voisiko olla että ovat jo niin venähtäneet, että joutuvat "hakemaan paikkaansa" rattaalla? Takarengas myös liikahtelee sivusuunnassa hiukan (millin verran), onko vaarallista?
Pyydän ystävällisesti vastausta muodossa: Kuinka selität naiselle joka ei näistä vielä ymmärrä kuin sanan sieltä ja toisen täältä.....
10.7.2012 22:26
Onkohan nyt tullut joku moka kiristyksessä ja kiristetty vain takahaarukan toiselta puolelta ja nyt on takarengas vinossa?
11.7.2012 14:18
Tai onkohan kiristetty loppuun asti tarkastuksen jälkeen molemmilta puolilta (niitä pikkumuttereita)? Itse meinasin unohtaa, mutta kun käynnistin, aloin miettimään että unohtuiko jotain? Aina on hyvä varmistaa työn jälkeen kaikki remontoidut osat vaikka kahteen kertaan ennen ajoa.
11.7.2012 22:14
Kiitos vastauksista
Molemmilta puolilta kiristetty kyllä, vahtasin itse vieressä toimenpidettä
Tänään kun kävin kokeilemassa, ei kuulunut pienintäkään pihausta koko ongelmasta! Tiedä sitten onko lopun alkua tuo hiljaisuus...
Sellanen piti vielä kysäistä, kun tuo pitää vielä sellasta nakutusta.. Pienillä kierroksilla ja kylmällä koneella. Kaveri päätteli kuulopuheella että se olis nokkaketju, mut eikö sillon pitäis olla vaihteen päällä, jos oikein ymmärsin tästä viestiketjusta? Kun tuo rallattelee ihan vapaalla vaihteella miten päin vaan, sellanen tasanen nakutus, joka tihenee kun kierrokset nousee (katoaa tosin kun kone on tarpeeksi lämmin)
11.7.2012 22:37
Kuuluu nokkaketjusta, ääneen ei vaikuta se onko vaihde päällä vai ei. Niin kauan ei oo vaarallista kun hiljenee lämmetessä, kunhan ei kylmällä koneella anna hirveesti happee koneelle ennen kun ääni häviää.
11.7.2012 22:39
Tai nokkaketjun kiristäjästä. Mutta tosiaan ihan normaalia, ei pidä huolestua.
17.7.2012 12:22
Eikö kukaan osaa kertoa onko 2 vai 3 napainen villkurele tuossa 98 hondassa?
2.9.2012 18:58
sopiiko vm2004 600RR:ään vm2005 takahaarukka? onko jollain ollut mittariston nappuloissa jotain häikkää kun kummastakaan ei tapahdu mitään?
5.9.2012 14:17
Olen vaihtamassa cbr 600 F2:seen ohjauslaakereita, entiset laakerit olivat kuulalaakerit ja uudet kartiorullalaakerit. Kysymys kuuluu miten kiristän laakerit oikein? Kuulalaakerille Haynesin manusta neuvoi vetämään ensin älyttömän tiukalle ja sitten varovasti vähän takaspäin ja "hakea" sopiva tiukkuus, vartti taaksepäin ja käyttämällä sarvikkoa laidoilla, et laakerit asettuu oikein kooleihin. Toimitaanko samalla tavalla kartiorullalaakerin kanssa, vai onko siihen esim. jotain momenttia mihin vedetään?
Kiitokset jos jollain on tietoa ja viitsii vastata.
12.9.2012 19:44
Ite kiristin omasta sen verran, että välystä ei jää ja liikkuu helposti.
Sulla kun kerta tuo haynesin manuaali on niin viitikkö kattoo 93 vuosimallin keulaöljyn määrän ja tasonkorkeuden?