Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

22.3.2011 22:32

Tere.
Tuli ostettua dynojetin suutinsarja cbr 600 f2 -91 malliseen pyörään. Ohjeet ovat oikein selvät, että asennus kyllä onnistuu, mutta pari kysymystä olis.

Ohjeessa on 3 erikokoiset pääsuuttimet, DJ118, DJ122, DJ126.
Pyörässä on devilin slipari, muuten vakio.
ohjeissa sanotaan: If you are running an aftermarket exhaust or slip-on with a high flowing baffle, use the DJ 126 main jets.
Pitäisikö se sitten laittaa tuo isoin 126 vai 122 ?

Ohjeissa myös käsketään tukkia yksi kaasarin luistimen alapohjassa oleva reikä, milläs se olis hyvä tukkia ja miksi se pitää tukkia ?

23.3.2011 23:38

Ensinnäkin se on luisti, ei luistin.
Ja se reikä on luultavasti se reikä, joka määrää luistin nousemisen alipaineen vaikutuksesta. Eli mitä suurempi reikä, sen herkemmin luisti nousee.

Jos ohje käskee laittamaan (sehän selkeästi käskee :) ) 126 kokoisen pääsuuttimen, niin laita ne sitten vaan.

En tiedä mitä juuri kyseiseen sarjaan sisältyy, mutta ilmeisesti löysemmät jouset luistien päälle? Jolloin luistit nousevat herkemmin -> reikiä pitää tukkia, jotteivat luistit ole katossa jo puolella kaasulla. Itse tekisin täysin ohjeen mukaan. Reikien tukkimiseen lähtisin tutkimaan josko reikään voisi tehdä kierteen ja ruuvata matalakantaisen pultin. Mikäli tilaa pultinkannalle löytyy siis.

Älä ota kirjoitusasusta itseesi, vituttaa ja väsyttää

24.3.2011 19:33

turhake kirjoitti:Ensinnäkin se on luisti, ei luistin.
Ja se reikä on luultavasti se reikä, joka määrää luistin nousemisen alipaineen vaikutuksesta. Eli mitä suurempi reikä, sen herkemmin luisti nousee.

Jos ohje käskee laittamaan (sehän selkeästi käskee :) ) 126 kokoisen pääsuuttimen, niin laita ne sitten vaan.

En tiedä mitä juuri kyseiseen sarjaan sisältyy, mutta ilmeisesti löysemmät jouset luistien päälle? Jolloin luistit nousevat herkemmin -> reikiä pitää tukkia, jotteivat luistit ole katossa jo puolella kaasulla. Itse tekisin täysin ohjeen mukaan. Reikien tukkimiseen lähtisin tutkimaan josko reikään voisi tehdä kierteen ja ruuvata matalakantaisen pultin. Mikäli tilaa pultinkannalle löytyy siis.

Älä ota kirjoitusasusta itseesi, vituttaa ja väsyttää


Tattista. Kyllä se pittää aina kysellä, kun sen verran "tampooni" on vielä näissä hommissa.
Kyllä kait tämä alkaa tästä muodostua, kaasaritkin lähtivät pienen hikistelyn jälkeen irti.

Muutes. Mittailin huvikseni nuitten kohojen korkeuksia. Kaikki näyttivät aikalailla olevan 13-13,5mm.
Pitäisikös ne säätää lähemmäs 14,5-15m, vai ovatko ne niin rantuja ?
Ja näillä ohjeilla tuli mitattua http://www.youtube.com/watch?v=_CX9bN4AJvc

honda cbr 600 f pc25

7.4.2011 18:27

terve, kuinkas näitten pc25 koneet kestäneet ? ja minkä laista huoltoo pitää tehdä ? :)

8.4.2011 13:50

ripa-pipa kirjoitti:terve, kuinkas näitten pc25 koneet kestäneet ? ja minkä laista huoltoo pitää tehdä ? :)

kyllähän ne kestää. 80tkm menee oikeilla huolloilla kevyesti eikä yli 100tkm ole harvinaista.
perushuollot pitää tottakai tehdä säännöllisesti eli öljyt ja suodatin. nokkaketjunkiristimen/ketjun vaihtoväliä en tiedä mutta kiristin kannattaa vaihtaa sitte kun kone alkaa rallattamaan. venttiilien säätövälistäkään en tiedä mutta se varmasti selviää ohjekirjasta.

17.4.2011 11:39

Morjens!

samba2, saitko pyörän toimimaan tuolla suutinsarjalla? Vähän samanlaiset ongelmat on omassakin pyörässä ja ois mahdollisesti tuo dynojetin sarja ostoslistalla. Eli röpöttää tasakaasulla ja ei meinaa siitä lähteä kiihtymään.

Ja sitten pari aloittelevan motoristin yleiskysymystä pyörästä (CBR 600 -87):

1. Onko tuo nokkaketjun tarkistus minkälainen homma? Ja löytyykö tästä mallista jonkunlaista säätöä siihen? Pitänee kyllä jossain vaiheessa tuo korjausopas tähän hommata, näissä vanhoissa pyörissä se voi tulla tarpeen :)

2. Tuossa pitäis olla passeli suutinsarja http://www.dynojet.com/pdf/European/Honda/E1122.003.pdf
joka lienee sama kuin täällä myynnissä oleva http://www.mc-scatter.com/dynojet-suuti ... -9507.html
Yritin kattoa onko tuossa euromallissa ja jenkkimallissa mitää eroa mutta täysin samat rojut tulee molempiin mukaan ja asennusohjeet näyttäis olevan samanlaiset. Asennus ilmeisesti vaatii kaasareiden irrotuksen ja onko totta että pitää nuo reiät suurentaa? Kyllähän se melkein on uskottava kun niin sanotaan mutta kuulostaa vaan aika hurjalta mennä porailemaan :) Pyörään on vaihdettu putki ja ilmanputsari on joku ihmeen HiFlow, sain mukaan K&N:n paneelin myös jota vois kokeilla putsauksen ja öljyämisen jälkeen.

3. Mitä öljyä suosittelette koneeseen? Tuli tuossa mukana suodatin niin vois vaihtaa uudet öljyt sisään.

Kiitokset kaikille jotka jaksoi tänne asti lukea ja erityiskiitos niille jotka osaavat auttaa ja vastaavat kysymyksiini!

17.4.2011 12:43

Nenolanjones kirjoitti:Morjens!

1. Onko tuo nokkaketjun tarkistus minkälainen homma? Ja löytyykö tästä mallista jonkunlaista säätöä siihen? Pitänee kyllä jossain vaiheessa tuo korjausopas tähän hommata, näissä vanhoissa pyörissä se voi tulla tarpeen :)

Paljonko pyörällä on kilomterejä takana? Tuo nokkaketjun vaihtoväli on kysymys joka jakaa käyttäjäkuntaa; toisten mielestä se pitää vaihtaa 50 000km välein, toisten mielestä menee niin pitkään kuin kiristäjää vaihtamalla saa hiljaiseksi. Eikä se kone siihenkään hajoa jos ketju pitää pientä ääntä.

Itsellä oli edellinen pyörä -90 CBR, ja vaihdoin siihen kiristäjän 80 000km kohdalla ja eron paitsi kuuli, myös tunsi. Monet ylimääräiset värinät hävisivät minkä lisäksi tietysti käyntiääni muuttui paljon kauniimmaksi. 10W-40 öljyillä pyörä myös pysyi hiljaisena kuumimpia ilmoja lukuunottamatta.
Tuo kiristäjä maksaa n. 50e, mutta saatavana on myös säädettävää kiristäjää, ja jostain netin syövereistä (tässä topicissa?) löytyy myös ohjeet kuinka itse tehdä kiristäjästä säädettävä.
Nenolanjones kirjoitti:Morjens!
3. Mitä öljyä suosittelette koneeseen? Tuli tuossa mukana suodatin niin vois vaihtaa uudet öljyt sisään.

Kiitokset kaikille jotka jaksoi tänne asti lukea ja erityiskiitos niille jotka osaavat auttaa ja vastaavat kysymyksiini!

Itse pärjäsin hyvin Stormin perus 10W-40 öljyillä. Toki jos pyörä on erityisen vähän ajettu tms voi uhrata joihinkin hieman arvokkaampiinkin öljyihin, mutta tuota ne sinulle Stormilla kuitenkin suosittelisivat.
Täältä löytyy omistajan käsikirja pyörään. Korjausmanuaalikin löytyy pdf:nä netin syövereistä pienellä etsinnällä. Myös tämä topic kannattaa ajan kanssa lukea läpi niin saa monia vinkkejä.

17.4.2011 21:04

Nenolanjones kirjoitti:Morjens!

samba2, saitko pyörän toimimaan tuolla suutinsarjalla? Vähän samanlaiset ongelmat on omassakin pyörässä ja ois mahdollisesti tuo dynojetin sarja ostoslistalla. Eli röpöttää tasakaasulla ja ei meinaa siitä lähteä kiihtymään.


Suutinsarjan vaihdon jälkeen tuntuis, että hieman paremmin vastaa kaasuun ja tasaisemmaksi sain menoa.
Sinulla oli vielä ilmanputsarikin vapaammin henkittävä, joten suutinsarja tulisi varmaan sinulle hyvään käyttöön. Ja jos jaksat katella Ebaysta nuita niin saatat saada +/- 40E halvemmalla kuin suomesta.

Re: Honda CBR 600 tietoja

20.4.2011 18:31

Terve tuli hommattua tuommonen 95vm sebari tallii... ei ottanu silmää missää ku yritin ehtiä paljo menee öljyä toho?

Re: Honda CBR 600 tietoja

20.4.2011 20:45

tane90_ kirjoitti:Terve tuli hommattua tuommonen 95vm sebari tallii... ei ottanu silmää missää ku yritin ehtiä paljo menee öljyä toho?

Kaksi viestiä ylöspäin kun katsot niin löytyy linkki josta saat ladattua pyörän käsikirjan.

Re: Honda CBR 600 tietoja

20.4.2011 20:55

Kiitän!

Re: Honda CBR 600 tietoja

13.5.2011 15:49

cebari teki taas kivan tempun kun olin ajelees ja kävin sitten tankkaamas. kun tuun takas ja painan starttinappia ni mitään ei tapahdu :eek: no onneks lähti työntämäl käyntiin ihan hyvin mutta onko tietoa että missä mahtaa olla vikaa? en oo vielä kerenny kattoo mut täytyy purkaa se tänään. voihan se olla vaan kosketus häiriö tai sitte pitää alkaa tilaileen uutta nappia.

Re: Honda CBR 600 tietoja

13.5.2011 23:10

Tuli hommattua -98 cebari ja (600f) huomasin että lämpömittari ei pelaa ja anturille ei tuu virtaa eli onko siinä joku sulake menny vai joku johto poikki jostai? :eek: Sitte tuo kierroslukumittari väpättää tossa 4 000 rpm jälkee niin onko näissä vaijerilla, että selviäiskö vaijerin rasvamalla? :roll: Vähän infoa kiitos. :)

Re: Honda CBR 600 tietoja

14.5.2011 0:56

Tuli hommattua -98 cebari ja (600f) huomasin että lämpömittari ei pelaa ja anturille ei tuu virtaa eli onko siinä joku sulake menny vai joku johto poikki jostai? :eek: Sitte tuo kierroslukumittari väpättää tossa 4 000 rpm jälkee niin onko näissä vaijerilla, että selviäiskö vaijerin rasvamalla? :roll: Vähän infoa kiitos. :)


Anturille ei kuulukaan tulla virtaa, vaan anturi maadoittaa. Laita virrat päälle ja koita laittaa anturin johto maihin. Jos neula nousee on vika anturissa tai sen kosketuksessa.

En ole vielä kuullut että missään laitteessa olisi kierroslukumittari vaijerilla, kyllä se on ihan sähköinen signaali joka sitä neulaa ohjaa. Neulan väpättämiseen en osaa mitään sanoa.

Re: Honda CBR 600 tietoja

15.5.2011 13:18

Miten helvetissä -92 Cebarista saa penkin irti?

E: Lähti jo :)