Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
15.7.2010 17:47
Mikäköhän hondassa on kun on alkanut nypyttään sillain oudosti eturenkaan vaihdon jälkeen.. Oliskohan menny liikkeessä tasapainotus persiilleen? Vai kuinka rajusti se tuntuu jos rengas on epätasapainossa?
Takapyörä on kyllä aika sliksi ja etupyörä upouusi mutta ei sen nyt käsittääkseni pitäs millään tavalla ainakaan suoraan ajettaessa vaikuttaa mihinkään...
16.7.2010 23:01
Kona89 kirjoitti:Mikäköhän hondassa on kun on alkanut nypyttään sillain oudosti eturenkaan vaihdon jälkeen.. Oliskohan menny liikkeessä tasapainotus persiilleen? Vai kuinka rajusti se tuntuu jos rengas on epätasapainossa?
Takapyörä on kyllä aika sliksi ja etupyörä upouusi mutta ei sen nyt käsittääkseni pitäs millään tavalla ainakaan suoraan ajettaessa vaikuttaa mihinkään...
Jos eturengas on ollut irti ja uusi laitettu tilalle ja nyt nypyttää niin eiköhän se renkaassa se vika ole.
Voit tietysti itse ensin kotona kokeilla onko tasapainossa, haet sopivan akselin minkä pujotat renkaan läpi (laakereiden ollessa paikallaan!) ja sitten odottelet putoaako painavimmalle kohdalleen. Sitten sen jälkeen liikkeeseen uudelleen tasapainottamaan. Kyllä se siittä.
PS. kulunut takarengas ja uusi eturengas myös voi aiheuttaa mielenkiintoisia oireita !
19.7.2010 11:30
Kuinka helppo kaasukahvakuri on ottaa pois, ja laittaa takaisin paikalleen?
Kyse on 600cc CBR RR pyörästä.
Olisikohan kahvarunkoon helppo rakentaa lennosta päälle laitettava systeemi, jolloin setäsinisiä voisi vähän vetää nenästä?
2.8.2010 15:37
teki cebari taas kivan tempun. olin ajaas jossain törkeen kaukaan keskel ei mitään ja yhtäkkii ei vastaa kunnol kaasuun ja sit se vaan sammu. onneks lähti käyntiin heti eikä sen jälkeen mitään. veikkaan et meni vaan bensan seas jotain paskaa mut on siin kyl suodatin välis. semmosta...
2.8.2010 18:16
Pyörä on -90 PC23, aj n. 82 000km. Tänään piti töihin lähteä pyörällä pitkästä aikaa, seissyt taas pari viikkoa pressun alla.
Väänsin virrat päälle, annoin ryyppyä ja painoin starttia. Kuului "naksahdus" jostain, ja kaikki virrat katosivat täysin. Muuta en ehtinyt katsomaan kuin että satulan alta oikealta löytyvä 30A pääsulake(?) vaikutti olevan ehjä. Mitään virtaongelmia ei aiemmin ole runsaan kolmivuotisen yhteisen taipaleen aikana.
Mistä alkaa vikaa selvittämään?
2.8.2010 20:30
Tero-75 kirjoitti:Pyörä on -90 PC23, aj n. 82 000km. Tänään piti töihin lähteä pyörällä pitkästä aikaa, seissyt taas pari viikkoa pressun alla.
Väänsin virrat päälle, annoin ryyppyä ja painoin starttia. Kuului "naksahdus" jostain, ja kaikki virrat katosivat täysin. Muuta en ehtinyt katsomaan kuin että satulan alta oikealta löytyvä 30A pääsulake(?) vaikutti olevan ehjä. Mitään virtaongelmia ei aiemmin ole runsaan kolmivuotisen yhteisen taipaleen aikana.
Mistä alkaa vikaa selvittämään?
Katso akun jännite, lataa akku, kokeile uudestaan. Nopeammin pääset jos saat jostain auton akusta annettua lisävirtaa kaapeleilla niin näät heti onko mopon oma akku sökö.
Jos ei vieläkään hörähdä käyntiin niin liittimiä katselet onko kunnolla paikoillaan ja voit vaikka suihkauttaa crc:tä liittimiin, tsekkaat onko akun navat tiukasti kuin pitääkin ja sulakkeet tietysti.
Tän jälkeen alkaa olla sit joku rele vika tai voihan se starttikin olla sökö.
3.8.2010 11:40
Tero-75 kirjoitti:Pyörä on -90 PC23, aj n. 82 000km. Tänään piti töihin lähteä pyörällä pitkästä aikaa, seissyt taas pari viikkoa pressun alla.
Väänsin virrat päälle, annoin ryyppyä ja painoin starttia. Kuului "naksahdus" jostain, ja kaikki virrat katosivat täysin. Muuta en ehtinyt katsomaan kuin että satulan alta oikealta löytyvä 30A pääsulake(?) vaikutti olevan ehjä. Mitään virtaongelmia ei aiemmin ole runsaan kolmivuotisen yhteisen taipaleen aikana.
Mistä alkaa vikaa selvittämään?
Itellä oli saman tapainen vika mikä ilmeni vaan yhtäkkiä kun yritti startata. Starttia kun painoin niin virrat kaatosivat ja naksahdus kuului. Työntämällä lähti käyntiin, mutta taas kun sammutti ja painoi starttia tapahtui samallalailla. Vikana oli hapettunut + napa. Oli kerääntynyt jotain paskaa siihen. Ei muuta kuin puhisti kaikki hyvin poijes ja vähän vaseliinia päälle niin ei ihan heti kerää samallalailla sitä paskaa.
3.8.2010 11:45
Habusa kirjoitti:teki cebari taas kivan tempun. olin ajaas jossain törkeen kaukaan keskel ei mitään ja yhtäkkii ei vastaa kunnol kaasuun ja sit se vaan sammu. onneks lähti käyntiin heti eikä sen jälkeen mitään. veikkaan et meni vaan bensan seas jotain paskaa mut on siin kyl suodatin välis. semmosta...
Saattaa olla myös alipaine kalvo revennyt. Sehän sijatsee siinä bensahanassa. Tankki irti (ei tarvi bensojakaan ottaa poijes, mutta tyhjempää tankkia on mukavampi käsitellä) ja bensa hanan taka puolelta neljä ruuvia auki jonka sisältä löytyy sitt jousi ja kaksi erinlaista kalvoa. Jos jommassa kummassa kalvossa on reikä niin ei muuta kuin uus tilata ja paikoilleen !
9.8.2010 20:33
voiko etuiskareita laskea alas päin, muuttuuko ohjattavuus pahasti
12.8.2010 13:36
dirty kirjoitti:voiko etuiskareita laskea alas päin, muuttuuko ohjattavuus pahasti
Pystyy laskemaan, itsellä oli laskettu 2cm, oli kait naisella käytössä englannissa aikanaan...?
tai sitten jonkun varttimaili sankarin rankaistavanaNiin, ajettavuus ei liikkeestä tullessa ollut minulle mitenkään outo, hieman kankeampi kuin nykyisin orkkis asetuksiltaan, painopiste tulee matalemmalle ainakin. Pystyy siis ajamaan, hyvinkin ilman mitään suurempia murheita. Olis tosiaan suotavaa, takaakin pudottaa suunnilleen samanverran tai edes löysätä jousta.
12.8.2010 13:43
Jumatsuippa kirjoitti:dirty kirjoitti:voiko etuiskareita laskea alas päin, muuttuuko ohjattavuus pahasti
Pystyy laskemaan, itsellä oli laskettu 2cm, oli kait naisella käytössä englannissa aikanaan...?
tai sitten jonkun varttimaili sankarin rankaistavanaNiin, ajettavuus ei liikkeestä tullessa ollut minulle mitenkään outo, hieman kankeampi kuin nykyisin orkkis asetuksiltaan, painopiste tulee matalemmalle ainakin. Pystyy siis ajamaan, hyvinkin ilman mitään suurempia murheita. Olis tosiaan suotavaa, takaakin pudottaa suunnilleen samanverran tai edes löysätä jousta.
Jos keulaa lasketaan alaspäin 2cm niin eikös sen ohjauksen pitäis tulla paljon herkemmäks eikä kankeemmaks?
12.8.2010 16:23
Niinhän se pitäs mennä, keulan kulma pienenee, etujättö pienenee. = Ohjaus nopeutuu. Eri asia jos takapäästä on ollut laskettu myös.
22.8.2010 14:20
Tero-75 kirjoitti:Pyörä on -90 PC23, aj n. 82 000km. Tänään piti töihin lähteä pyörällä pitkästä aikaa, seissyt taas pari viikkoa pressun alla.
Väänsin virrat päälle, annoin ryyppyä ja painoin starttia. Kuului "naksahdus" jostain, ja kaikki virrat katosivat täysin. Muuta en ehtinyt katsomaan kuin että satulan alta oikealta löytyvä 30A pääsulake(?) vaikutti olevan ehjä. Mitään virtaongelmia ei aiemmin ole runsaan kolmivuotisen yhteisen taipaleen aikana.
Mistä alkaa vikaa selvittämään?
Tämäkin on selvinnyt. Korjausmanuaalin troubleshootingia lukiessa vaika paikallistui startin releeseen. Tosin tässäkin pieni mielenkiintoinen käänne.
Tilasin purkamolta ehjän tilalle, ruuvasin paikoilleen ja väänsin virrat päälle: ei mitään. Pienen ihmettelyn jälkeen huomasin että omassa ja "uudessa" releessä' ovat navat eri päin. Johdot oikein päin niin johan heräsi pyörä tulille:
Oikealla originaali, vasemmalla purkuosa.
14.9.2010 6:13
onko muilla kärähdellyt cdi boxeja?
mulla koko kesän juonitellut ihan omiaan välillä pätkinyt ja rätäilly... 2kertaa latausjännitteen säädin menny rikki...
eli voiko vika olla staattorissa? eli antaa kauheita piikkejä jonka johdosta jännitteensäädin kärähtää sitä myöten akku ja sen jälkeen cdi boxi...
millasia jännitteen säätimiä näihin on laitettu? tilasin helsingin stormilta uuden vaan se oli väärä ja eivät rupea vaihtamaan sähköosia..
ja että mistä näihin saa noita cdi boxeja käytettynä ku suomen mp purkaamot myy ei oota...
pyörä on pc23 "jenkkimalli" jossa on ulkoisesti samanlainen cdi boxi kun pc25/pc31 liekköhän näillä toiminnoiltaan paljonkin eroja?
14.9.2010 19:30
Mulla teräspunosta eessä ja takana. Kyl vois tehokkaampikin olla, mut eipähä mee lukkoon kun on takapyörällä koko ajoneuvon paino. Etujarrulla se pyörä pysäytetään.