Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
31.7.2010 23:35
jone_P kirjoitti:Kävin tuossa eilen hakemassa 640 LC4:n vuosimallia 2001. Vikana tässä on pieni kolina koneessa, eikä ole varmuutta mistä se tulee. Itse epäilen löysää nokkaketjua, koska se kuuluu selvästi vasemmalta puolelta ja kun koneen sammuttaa, kuuluu ikävän kuuloinen rämähdys. Mutta minkälainen ääni löysästä nokkaketjusta tarkkaan ottaen kuuluu? Muita ideoita?
Avasin kytkinkopan ja otin irti nokkaketjun kiristimen. Kiristysvaraa oli jäljellä vielä puolet, eli kunnossa tuntuis ketju olevan. Mistä muusta vois tuommoinen ääni kuulua? Ei ole paljoa kokemusta isommista nelareista, joten en tiedä onko tuo ääntäminen normaalia.
E: Öljyt tuntuis olevan melko litkua tavaraa. Voiskohan käyntiääni hiljentyä paksummilla ölkeillä? Mitään vikaa ei ainakaan kytkinpuolella eikä venttiilikoneistossa tuntuis olevan.
1.8.2010 19:02
snuarrow kirjoitti:ihan alkuun, milloin moinen on alkanut?
lohkot joudut halkaisemaan.
Heinäkuun alussa. Mittarissa on 240h.
Sillä kyselenkin että jos olis vinkkejä mitä yrittää ennen lohkojen halkaisua.
Jokaisen oma valinta on varmaan, mutta uskaltaako pyörällä nyt ajaa?
2.8.2010 8:33
kotaree kirjoitti:snuarrow kirjoitti:ihan alkuun, milloin moinen on alkanut?
lohkot joudut halkaisemaan.
Heinäkuun alussa. Mittarissa on 240h.
Sillä kyselenkin että jos olis vinkkejä mitä yrittää ennen lohkojen halkaisua.
Jokaisen oma valinta on varmaan, mutta uskaltaako pyörällä nyt ajaa?
Varmaan tiedät itse uskallatko ajaa vai et. Lohkot pitää avata aika varmasti, ei tossa oikein voi mitään muutakaan
Ite jättäisin ajamatta, jos ei oo ihan pakko esim. töihin. Jos ajaisin, niin ajaisin sitten koko ajan vitosvaihteella... ettei mee vaihteisto enempää solmun. Huollon varaisin heti, kun en ite kuitenkaan kerkeis.
9.8.2010 4:35
Millanen huoltoväli esim 640 LC4:jässä tai 690 SMC:ssä on, öljynvaihto 2,5 tai 5 tonnin välein? Ettei ole sitä kisapyörien tyylistä 5h välein räpläämistä... 640, 660 ja 690 välillä tehoeroa ei hirveesti näyttäs olevan, painossa vähän ilmeisesti niin taitaa olla ajettavuuden kannalta melkein se ja sama minkä noista ottaa? Uudessa 690 tais olla ruisku suurimpana erona.
9.8.2010 15:56
Juuzmo kirjoitti:Millanen huoltoväli esim 640 LC4:jässä tai 690 SMC:ssä on, öljynvaihto 2,5 tai 5 tonnin välein? Ettei ole sitä kisapyörien tyylistä 5h välein räpläämistä... 640, 660 ja 690 välillä tehoeroa ei hirveesti näyttäs olevan, painossa vähän ilmeisesti niin taitaa olla ajettavuuden kannalta melkein se ja sama minkä noista ottaa? Uudessa 690 tais olla ruisku suurimpana erona.
Öljynvaihto kirjan mukaan 5tkm, ite vaihtanu omassa 625:ssa n 2,5tkm välein (suodattimet samalla, ku ei oo iso vaiva/maksa hirviästi). Venojen välyksien tarkistus muistaakseni 5tkm, yleensä ei tarvetta säätää. Teho eroo ei oo paljoo, 640 pikkuisen muita 'veljiään' painavampi/ muutama kaakki vähemmän.
660smc:ssä ei oo ollenkaan s-starttia, eli poljinta polkee vaa (muutaman päivän polkee nii saa sen tuntuman)
690 ei ollenkaa poljinta, mutta muiden kokemusten perusteella napillakin pärjää (jopa viime talvena pärjätty)
9.8.2010 21:46
Noniin kotari tuli sitten hankittua, 640 vuosimallia 2003, kaikinpuolin mahtava laite, tuntuu melkeen joka lenkin jälkeen paremmalta.
Ja itse asiaan, muutama pikkuvika on tullut vastaan, startti oireilee, veikkaisin relettä koska välillä starttaa välillä ei mutta kiksistä lähtee ongelmitta, eli missähän tuo rele mahtaa olla, en ole vielä tarkemmin tutkinut koska kiksitäkin lähtee sen verran hyvin.
Sitten venoista, mitkä olisivat oikeat välykset venoihin, niistä en ole löytänyt mitään varmaa tietoa?
Kiitos vastauksista.
Noin loppuun voisi mainita vielä että joku sankari oli vetänyt vilkkujen johdotukset pakkausteipillä yhteen sykeröön oikein nokkelasti vaihtaessaan ehkä rumimmat vilkut ikinä pyörään, vastaavia näkee korkeintaan teiniderbeissä. Ilmeisesti sama tee-se-itse sankari oli vääntänyt öljypropun pyöreäksi ja niin saatanalliseen tiukkuuteen että suorastaan ihme että jengat ovat vielä ehjät. Ei voi kun ihmetellä onko ihan väkisin ja pakolla mentävä näitä vehekeitä räpläämään tietämättä niistä yhtään mitään siinä oman taitotason myös puuttuessa.
10.8.2010 0:09
Huomenna katsomaan 625 SMC:tä, 07 vuoden päristin niin onko mitään paikkoja mihin pitäs kiinnittää huomiota?
10.8.2010 0:10
Itelläkin oli öljyproppu vedetty aivan järjettömän kireälle, kaikennäkösiä vatipäitä kyllä löytyy.
Kysymys vanteiden muutoskatsastukseen liittyen: mikä on LC4 supermoton kauppanimi rekisteriotteessa? Pitäis muutoskatsastaa oma pyörä 17" vanteille, mutta sitä ei tietenkään hyväksytä kun eturenkaan halkaisija on pienempi kuin takarenkaan. Siinä tapauksessa tietenkin onnistuu, jos samaa mallia on alunperin tällä rengaskoolla. Onko siis supermotomalli myöskin 640 LC4-GSL4/625?
Sanoivat konttorilla, että tarvitaan jonkunäköinen vastaavuustodistus. Tästä taas maahantuoja veloittaa 150€. Eihän se oikeasti vaatis muuta kuin tietokannan tsekkauksen, että löytyykö samaa mallia kyseisellä rengaskoolla, mutta kaikki vaan pitää tehdä niin vaikeaksi.
10.8.2010 21:53
Sopiikohan 640 SMC slip on pöntöt 625 SMC malliin? Putket ja pyörätkin on aikalain identtisen näköiset niin luulisi? SMC on 07 vuosimallia, sliparit tarkoitettu 05 vuotiseen niin onko niissä vielä eroa?
http://www.leovince.com/en/catalog-ktm/ ... _2005/8177 tollanen setti
E: 05 vuoden 625 SMC:hen pitäs sopia, mut meneekö 07 vuotiseen?
11.8.2010 16:31
Mimmoset ventiilivälykset?
Ja bensaruuville jotakin suositusta montako kierrosta auki, mistä tietää että on liian laihalla?
12.8.2010 22:09
nuppi, startti ongelma voi johtua myös jo kohta valmiista startin freewheelistä (vapaapyörä). ittellä just se vaihdossa ja sen takia tehtaan koko varasto uusiks.. ja noista venojen välyistä, ainakin high flow -kannellisissa on 15mm kummatki, aika tarkka ku 1/6kiekkaa auki (yhen mutterin kulman verran)
juuzmo, kaikki noi missä on tuplaänkät pitäs mennä ristiin keskenään imo.
jonep, sanot niille vatipäille siä konttoril että tutkii niitä koneitaan, itellä meni ainakin otteelle noi sumot, ku konttorin mies katto pakun perässä pyörää ja vanteita
13.8.2010 0:50
Onkos tuo vapaapyörijä kotarissa mekaaninen vai elektroninen, varaosanumerokin olisi plussaa niin näkisi mahdollisesti kuvista sen tarkemman sijainnin.
13.8.2010 3:23
Olisko kenelläkään mitään ideoita, miten saisi pyörää hiljaisemmaksi?
Ostaa päräytin tollasen -07vm 625 SMC:n missä on vakiovaimentimet, mistä on kiskottu päästä se pilli pois = äänet on lähes infernaaliset
Ei se oikeestaan muuten haittaa, kun korvatulppia muutenkin pidän mutta herättää vähän liikaa näiden sinitakkisten huomiota kun tyhjäkäyntikin kuuluu kilometrin päähän.... Kurkkasin vaimentimen sisälle niin villat ainakin oli, mutta pöntöstä näkyi keskeltä suoraan läpi
13.8.2010 17:56
Pyrdänä kirjoitti:jonep, sanot niille vatipäille siä konttoril että tutkii niitä koneitaan, itellä meni ainakin otteelle noi sumot, ku konttorin mies katto pakun perässä pyörää ja vanteita
Näin tein, ja läpi meni
Ei ois muuten mennyt, mutta tuota lakipykälää on näköjään vähän järkevöitetty. Viime vuonna ei vielä onnistunu, kun yritin DT:n vanteita papereihin. Nyt siis saa eturengas olla takarengasta pienempi.
Tänään pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan laillisesti, kun sain alle 25kw paperit. On se vaan mahtava laite, ei voi muuta sanoa!
13.8.2010 22:32
Onkohan noi jäähynesteet punaset mitä tuolla pitäs olla, on meinaa aika tehokkaasti sakkaantunutta paskaa, varmaan kiertäny sen 7v mitä on pyörällä ikääkin. Onkohan tolle järjestelmälle tyhjennysroppua missään?