Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

28.11.2009 2:16

Leksa kirjoitti:Käynnistäessä moottori melko usein "jumiutuu", ja puolipuristimella avittamalla lähtee taas pyörimään, joka taas viittaa siihen että auto-puolipuristimessa olisi jotain vikaa?

Vika ei ole alkanut yhtäkkiä, vaan on ajan myötä alkanut / pahentunut. Ideoita missä vika / mitä tutkia seuraavaksi?


Itse koittaisin vielä sieltä bensapuolelta etsiä vikaa tuohon pätkimiseen. Putsaa vaikka bensahanan suodatin ja katso, että tankkiin pääsee korvausilmaa.

Automaattiset puolipuristimet temppuilevat usein kuoleentuneen jousen takia. Eli jousi vaihtoon, niin ei pitäisi enää jumitella startatessa.

29.11.2009 23:01

Maskotti^ kirjoitti:
Leksa kirjoitti:Käynnistäessä moottori melko usein "jumiutuu", ja puolipuristimella avittamalla lähtee taas pyörimään, joka taas viittaa siihen että auto-puolipuristimessa olisi jotain vikaa?

Vika ei ole alkanut yhtäkkiä, vaan on ajan myötä alkanut / pahentunut. Ideoita missä vika / mitä tutkia seuraavaksi?


Itse koittaisin vielä sieltä bensapuolelta etsiä vikaa tuohon pätkimiseen. Putsaa vaikka bensahanan suodatin ja katso, että tankkiin pääsee korvausilmaa.

Automaattiset puolipuristimet temppuilevat usein kuoleentuneen jousen takia. Eli jousi vaihtoon, niin ei pitäisi enää jumitella startatessa.


Nyt tullut purettua pyörää, ja putsasin kaasarinkin uudemman kerran. Bensahanasta tulee kyllä ihan iloisesti bensaa läpi, eli vika on sen jälkeen. Purkaessa huomasin, että kohon paino ei välttämättä ollut kohossa kiinni. Tuo ei kuitenkaan selitä minkätakia vika on "pahentunut ajan myötä".

Puolipuristimeen tuli jo syksyllä uusittua jousi, mutta ei auttanut. Nokka-akselin "nystyröistä" jotka ohjaavat puolipuristimen oikeaan asentoon toinen hieman kulunut. En kuitenkaan usko että syy on nystyrässä, koska ei ole tosiaan paljoa kulunut.

7.1.2010 2:32

Huotusletkunhan voi vetää jonnekin muualle tai vaikka tehdä sinne letkun päähän keräyssäiliön.

Jos kannen välistä puskee öljyä, niin se varmaan tulee siitä kyljestä eli nokkaketjun "kanavasta" tai sitten venttiilikopan välistä. Jos tiivistepinnoissa ei ole moittimista, niin uusilla tiivisteillä tai vaikka tiivistelmassalla pitäisi ongelma kaiken järjen mukaan hoitua.

8.1.2010 23:12

Tällänen pikanen kysymys tähän: millaset huoltovälit on 600cc lc4 vm -94 ja missä paikoissa sijaitsee kuristukset, olisko jotain vinkkejä lisätehoihin? oon nimittäin harkinnu tälläsen pyörän ostamista! :)

E: eli nyt on kyseinen pyörä hankittu, vähän tihkuttaa öljyä kannen pultin vierestä, muuten ei mitään vikaa. mitenkäs ku pultti oli kireellä nii olisko sielä vaan tiiviste vetääs viimesiään? :) ei oo just nyt aikaa sitä aukoa :D

8.3.2010 19:35

Onko kenelläkään kokemusta EXC perän modaamisesta SMC 625?
Joskus tullut nähtyä tämmöistä, mutta mietin että kuinka vaikea sitä on saada sopimaan ilmakotelon ja penkin kanssa? En viitsis penkkii alkaa sahaamaan :/

E: Pyörä siis SMC -04, ja EXC -04 perä ois kyseessä.

9.3.2010 0:51

http://www.speedzilla.com/forums/attach ... -smc-2.jpg

eikö uudemman smc perä kelpaa?


pakko vaan kyllä väittää, ettei hienompaa takavaloratkaisua voi olla mitä 2000 luvun alkupään lc4

14.3.2010 14:16

snuarrow kirjoitti:http://www.speedzilla.com/forums/attachments/supermoto-classifieds/5137d1159893565-fs-2005-ktm-625-smc-2.jpg

eikö uudemman smc perä kelpaa?


pakko vaan kyllä väittää, ettei hienompaa takavaloratkaisua voi olla mitä 2000 luvun alkupään lc4


Kyllähän tuokin on hieno, eikä penkin kanssa tarvitsisi alkaa säätämään.. Ilmakotelo tosin aiheuttaa ongelmia myös tuon kanssa.. Ihan varteenotettava vaihtoehto, pitää miettiä. Jos aikaa ja rahaa löytyy niin kai sitä voisi yrittää, aika alkaa pikkuhiljaa tosin olemaan vähissä kun (toivon mukaan) kevätkin tekee jo tuloaan..

24.3.2010 13:00

Natsaako tuo pystympi perä kuinka kivuttomasti kiinni vanhan mallin tilalle missä lamppu on vielä lokarin päällä. suht törkeän näkönen verrattuna tohon... Onko kellä kokemuksia? Meikäläisellä on kyllä lasikuidut ja metallihohto mustaa reilusti, eli säätäminen onnistuu, mutta kyllä sitä silti haluaa mennä helpomman kautta. Jolla on kokemuksia niin kommentoikoon. Mopedini on siis -03 smc 660

24.3.2010 14:08

muistaakseni noissa on sama takarunko, eli hommasta selviää alkuperäisosilla alle ~500e pudjetilla. eriasia tietenkin mistä tykkää, itse en ikinä lähtisi luopumaan tuosta lokarin päällä olevasta valosta.

26.3.2010 13:19

Minkähän verran porukka on pistäny etupumppuihin öljyä?

27.3.2010 19:46

Leksa kirjoitti:LC4 alkanut käyttäytymään oudosti, lista oireista ja huolloista:

Ajaessa yli 90km/h rupeaa pyörä nykimään, ja lopulta sammuu. Lähtee käyntiin hetken pyörittelyn / hetken rullailun jälkeen, ei kuitenkaan heti. Kiihdyttäessä hiljaisesta nopeudesta sammuu 120 - 130km/h välillä ja lähtee taas hetken kuluttua käyntiin.
...
Käynnistäessä moottori melko usein "jumiutuu", ja puolipuristimella avittamalla lähtee taas pyörimään, joka taas viittaa siihen että auto-puolipuristimessa olisi jotain vikaa?


Jos jollakulla ollut samoja ongelmia niin selvitin kummatkin.

Kaasuttimen viat olivat todennäköisesti yhdistelmä väärin poistettua EPC järjestelmää (Edellinen omistaja oli tukkinut väärän reiän), Väärässä asennossa olevaa TPS sensoria ja kaasuttimen kohon väärää asentoa. EPC:tä poistaessa kaasuttimen päällä oleva reikä tulee tukkia, mutta ilmanpuhdistimen puolella oleva L putki pitää jättää avoinaiseksi, ja ottaa EPC: järjestelmästä puhdistin + letku siihen. TPS sensori säädetään laittamalla jännitemittari CDI boksin keltaisen ja mustan johdon väliin. Kaasun ollessa kiinni jännitteen tulisi olla 0,8 volttia, ja täydellä kaasulla 3,88.

Automaattisen puolipuristimen toimintaan vaikuttaa huomattavasti nokka-akselin päädyssä olevan pultin momentti, liian suuri estää puolipuristimen toiminnan ja liian pieni saa puolipuristimen kilisemään tyhjäkäynnillä. Oikea momentti on 35 Nm.

Ja sitten uusiin ongelmiin: Nyt talvella tuli tehtyä koneremonttia pyörään, mutta kun löin pyörän tulille niin moottorista kuului outo sivuääni: http://www.youtube.com/watch?v=osZuwWWPcYI
Eli tuommoinen hieman nakuttava ääni, joka ei ainakaan omasta mielestäni ole ominainen moottorille. Hetken pörinän jälkeen ääni vielä hieman muuttui, joka lisäsi epäilyksiä että joku on menny vikaan kasauksessa.

Venttiilinvälyksiä olen yrittänyt säädellä, sekä keinuvipujen rullat ja laakerit vaihtanut. Nokkaketjussakin on vielä kiristysvaraa. Ääni tosiaan nakuttava, niin jotenkin olettaisi että venttiileistä tulisi. En kuitenkaan itse venttiilejä purkanut / vaihtanut koneremontin alla, ja moottori siis toimi ennen remonttia. Remontissa tuli vaihdettua mäntä + laakerit alakerrasta.

Ideoita mitä tutkia seuraavaksi? Vai voisiko kone kolista noin paljon sisäänajosta?

29.3.2010 21:38

Eihän toi joo ihan normaalilta kuulosta. Veikkaisin samaa ku säki, että venttiilien puolelta kuuluu. Kai sentää öljyt kiertää koneessa varmasti? Nokkaketju se ei ole, koska se ei kilise vaan rallattaa jos on liian löysä. Miltä se pyörä kuulostaa jos työntelet sitä puolipuristimen kanssa sillee ettei lähe käyntiin? Kuuluuko kilinä edelleen?

30.3.2010 19:27

QoAaLi- kirjoitti:Minkähän verran porukka on pistäny etupumppuihin öljyä?


Omassa omistajan kirjassa lukee "Ilmatilan pituus 110mm" (Supermoto)

Öljyjä itsekkin epäilin aluksi, ja viime kerralla kun venttiilinkoppa oli auki niin läträsin huomattavasti öljyä sinne. Nakutus alkoi kuitenkin kuulua heti kun moottori pyörähti käyntiin.

Tuli testattua tuo työntely. Kun pyörää työntelee / polkee ja käyttää puolipuristinta, niin kuuluu kilinää. Autopuolipuristimenhan tuleekin kilkattaa polkiessa / työnnellessä, mutta tuon manuaalin pitäisi kyllä avata venttiiliä sen verran, että automaattinen puolipuristin ei vaikuta.

Huomasin siinä polkiessa, että pyörittäessä tapahtuu 2 kilahdusta / naksahdusta. Toinen on automaattinen puolipuristin, joka naksahtaa puristustahdin aikana, mutta moottorista kuuluu pieni naksahdus kun mäntä on yläkuolokohdassa poisto ja imutahdin välissä. Eihän tuossa kohtaa pitäisi mitään naksua?

Vaikka olen muutamaan otteeseen tarkastanut, niin aloin miettimään että voisikohan venttiilien ajoitus sittenkin olla yhden hampaan pielessä? Tuo ajoituksen tarkastus ei kuitenkaan ole mikään ihan pomminvarma (nokka-akselin rattaassa ajoitusmerkki venttiilikopan tivistepinnan kanssa samalle tasolle yläkuolokohdassa).

Pitänee taas ottaa tuo venttiilinkoppa auki ja kokeilla tuota ajoitusta. Aikalailla olen kaiken tarkastanut sieltä, mutta ideat että mitä voisi katsoa vielä uudestaan / tarkemmin ovat tervetulleita.

30.3.2010 23:53

Juu en lähtis turhaa riskeeraamaan sillä, et jos on ajotukset pieles. Jännä kuitenki jos normaalisti käy ja on muka ajotukset pahasti pielessä.

6.4.2010 18:25

kuinka kireelle pitäis tuo nokkaketju laittaa ku kilisee vähän?
ja tietääkö kukaan mistä liikkeestä sais tilattua tälläsen kilventelineen
http://p1.bikepics.com/pics/2007%5C01%5C10%5Cbikepics-767962-full.jpg