Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

31.5.2014 12:46

Siis, tuo 0.20kw/kg pätee kuristettuun pyörään. Eli SXV pitää kuristaa (0.2x122=) 24.4kw papereihin jotta sitä saisi ajaa A2 kortilla.

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

13.7.2014 15:10

Kawan ER-6n olisi tulossa ja mietin tuota kuristusta a2 kortille. Onko kukaan kuristanut pyörää ja mistä saisi halvimalla kuristusosat? Entä voiko kuristuksen tehdä itse esim. kaasuvaijeria virittelemällä ja silti saada merkinnän rekisteriotteeseen rajoittamisesta?

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

3.6.2016 23:49

Moro,

Mietiskelin tässä semmosta kun nykyään pärrä on 37kW papereissa ja on ollut jokusen vuoden käyntihäiriöinen ja nyt viimeaikoina korjailtu ajettavaksi, mutta selvästi tehottomampi tuollaisenaan. Eli siis pyörää ei ole mitenkään kuristettu vaan peruskorjattu toimivaksi.

Itsellä on siis vain A2-kortti tällä hetkellä..

Jos vien pyörän penkkiin jossa siitä saadaan alle 35kW tehot irti niin riittääkö tämä sitten jos käy penkkipaperien kanssa katsastusasemalla muutoskatsastamassa tai siis että saisi papereihin merkinnän nykyisestä tehosta, jotta sitä saisi ajaa A2-kortilla vai onko ainut keino laittaa kuristushilppeitä kiinni ja mennä dokumenttien ym kanssa sitten konttorille?

Tuntuu hassulta, että jos pyörän nykyinen maksimiteho on 35kW tai alle niin siltikin täytyisi laittaa kuristushilppeitä tms kiinni..

Onko kellään tietoa, taikka mitäs te tuumisitte? :)

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

15.7.2017 2:25

Onkohan mahdollista saada tuommoinen 1000ccm '02vm pyörä muutoskatsastettua A2 kortilla ajettavaksi? :lol:

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

15.7.2017 11:15

Riippuu pyörän tehoista täystehosena. Jos yli 70kW, niin ei, jos alle 70kW, niin onnistuu.

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

15.7.2017 11:21

KahvilaKilpuri kirjoitti:Moro,

Mietiskelin tässä semmosta kun nykyään pärrä on 37kW papereissa ja on ollut jokusen vuoden käyntihäiriöinen ja nyt viimeaikoina korjailtu ajettavaksi, mutta selvästi tehottomampi tuollaisenaan. Eli siis pyörää ei ole mitenkään kuristettu vaan peruskorjattu toimivaksi.

Itsellä on siis vain A2-kortti tällä hetkellä..

Jos vien pyörän penkkiin jossa siitä saadaan alle 35kW tehot irti niin riittääkö tämä sitten jos käy penkkipaperien kanssa katsastusasemalla muutoskatsastamassa tai siis että saisi papereihin merkinnän nykyisestä tehosta, jotta sitä saisi ajaa A2-kortilla vai onko ainut keino laittaa kuristushilppeitä kiinni ja mennä dokumenttien ym kanssa sitten konttorille?

Tuntuu hassulta, että jos pyörän nykyinen maksimiteho on 35kW tai alle niin siltikin täytyisi laittaa kuristushilppeitä tms kiinni..

Onko kellään tietoa, taikka mitäs te tuumisitte? :)


Papereistahan ja dokumenteistä ne sen katsoo siellä katsastuksessa..
En tiedä miten se tarkalleen menee, mutta ainakin joskus kävi esimerkiksi joku ruuvi vain kaasukahvassa, ja paperilappu joltain korjaamolta "Teho rajoitettu kW tehoon (tähän joku lukema) kaasukahvan liikettä rajoittamalla."

Ja sitten katsastuksen jälkeen se mokoma ruuvi pois.. :lol:

On tämä helvatinmoista byrokratiaa ja lakipykälää... Luuleeko ne oikeasti että joku sitten ajaa sillä rajoitetulla vehkeellä.
Suurella mielenkiinnolla odotan kuinka käy, kun nyt ne ehdottaa pieniä autoja mopoautojen tilalle. Ja ihan tosissaan kai luulevat että niitä rajoittimia ei kukaan osaa purkaa..! :D

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

15.7.2017 23:19

Tuli hommattua tommonen 600 banditti ja aloin miettii että miten noi kuristushommat nyt sit menee, tosiaan niihin saa nyt kaasareihin tulevaa imuilman määrää rajoittavia paloja netistä sen sertifikaatin kanssa, kysymys kuuluu, riittääkö se että laitan ne itse paikoilleen ja vien papereiden kanssa konttorille katsastukseen vai pitääkö käyttää liikkeessä että saa jonkun todisteen siitä että ne kurit olisi asennettu. Muilla kokemuksia samanlaisista ?

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

16.7.2017 9:17

takanakki15 kirjoitti:Tuli hommattua tommonen 600 banditti ja aloin miettii että miten noi kuristushommat nyt sit menee, tosiaan niihin saa nyt kaasareihin tulevaa imuilman määrää rajoittavia paloja netistä sen sertifikaatin kanssa, kysymys kuuluu, riittääkö se että laitan ne itse paikoilleen ja vien papereiden kanssa konttorille katsastukseen vai pitääkö käyttää liikkeessä että saa jonkun todisteen siitä että ne kurit olisi asennettu. Muilla kokemuksia samanlaisista ?


Kannattaa kysyä siltä katsastuskonttorilta johon aiot pyörän viedä. Ja kannattaa huomioida että saattaa olla konttorikohtaisia eroja, joten kannattaa soittaa parille-kolmellekkin konttorille.. ;) Mielestäni asiasta ei ole täysin selkeää ohjetta trafilla, vaan aika pitkälti katsastajan päätettävissä vaatiiko liikkeen asennustodistusta. Korjatkaa jos olen väärässä! :idea:

Ja jos kaikki katsastajat sanoo että se täytyisi viedä liikkeeseen, niin sitten soittoa liikkeisiin.
Itse saattaisin ehdottaa liikkeelle että laittaisin itse kiinni eli tekisin työosuuden, ja he vain tarkistaisivat asian ja kirjoittaisivat lapun. Tällä tavoin säästät rahaa ja saatat saada nopeammin ajankin sinne liikkeeseen. Luulisi että niillä olisi joku 10 minuutin rako vilkaista pyörääsi paremmin kuin varata muutama tunti asennustöille.
Mutta joo, paras tieto tulee katsastuskonttorilta.

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

20.7.2017 15:24

Jatkoa edelliseen, koska pyörään tulee siis imukauloihin laipat ja imukaulojen ympärille ilmeisesti sinetit (Atimpex 35kw sarja), niin on käytettävä liikkeessä laitattamassa.
Konttorilla sanoivat että jos laipat jäisivät imukaulasta ulos niin se riittäisi silmämääräiseen toteamiseen, nyt siihen tarvitaan ne sinetit ja kuitti tai jokin allekirjoitus liikkeestä.
Tuleepahan samalla putsattua ja synkattua kaasarit kunnolla, eipä tuo pyörä oikein hyvin käynytkään :lol:

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

20.7.2017 19:18

takanakki15 kirjoitti:Jatkoa edelliseen, koska pyörään tulee siis imukauloihin laipat ja imukaulojen ympärille ilmeisesti sinetit (Atimpex 35kw sarja), niin on käytettävä liikkeessä laitattamassa.
Konttorilla sanoivat että jos laipat jäisivät imukaulasta ulos niin se riittäisi silmämääräiseen toteamiseen, nyt siihen tarvitaan ne sinetit ja kuitti tai jokin allekirjoitus liikkeestä.
Tuleepahan samalla putsattua ja synkattua kaasarit kunnolla, eipä tuo pyörä oikein hyvin käynytkään :lol:


Kysyitkö vaihtoehtoisia kuristustapoja? Että onko nykyään pakko ostaa joku tuollainen sarja ja hyväksyttää sen asennus.. Vai käykö vielä esim helppo kaasukahvan liikkeen rajoittava viritelmä..? :s

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

21.7.2017 13:28

Halusinkin tuonne imukauloihin tulevat laipat pyörääni, johtuen siitä että jos otteessa lukee "kaasukahvan liikettä rajoitettu", niin jokainen rivipoliisikin voi todeta että pyörä on kuristamaton. Noiden laippojen kanssa taas se on sitten vaikeampaa kun tulee ilmeisesti lukemaan otteeseen vaan "kuristus silmämääräisesti todistettu, imukauloissa kuristukset" tai jotakin sinnepäin. Tietenkinhän voisi aina laittaa pikakaasun mutta jos se pyörä kiertää loppuun asti niin tajuaahan sen jokainen että ei se kuristettu ole.

Onko muuten kellään kokemuksia isommalla pyörällä kuristuksettomana ajosta, jääkö siitä kuinka helposti kiinni vai pysäytteleekö poliisit edes isompia pyöriä yleensä jos ei perseile ?

Re: Tehon rajoittaminen / kuristus

21.7.2017 19:07

takanakki15 kirjoitti:Halusinkin tuonne imukauloihin tulevat laipat pyörääni, johtuen siitä että jos otteessa lukee "kaasukahvan liikettä rajoitettu", niin jokainen rivipoliisikin voi todeta että pyörä on kuristamaton. Noiden laippojen kanssa taas se on sitten vaikeampaa kun tulee ilmeisesti lukemaan otteeseen vaan "kuristus silmämääräisesti todistettu, imukauloissa kuristukset" tai jotakin sinnepäin. Tietenkinhän voisi aina laittaa pikakaasun mutta jos se pyörä kiertää loppuun asti niin tajuaahan sen jokainen että ei se kuristettu ole.

Onko muuten kellään kokemuksia isommalla pyörällä kuristuksettomana ajosta, jääkö siitä kuinka helposti kiinni vai pysäytteleekö poliisit edes isompia pyöriä yleensä jos ei perseile ?


Ahaa, ovelaa! ;) :)

Aikamoinen munkki saa olla että kiinni jää.
Käytännössä 100% varmuudella et jää kiinni, jos ajat sääntöjen mukaan.

Periaatteessa jos sinut pysäytetään (syystä tai toisesta, ylinopeuden tai perus puhallusratsian vuoksi) ja paikalla sattuu olemaan hemmetin virkaintoinen tai m*lkku poliisi niin se on ainoa mahis jäädä kiinni.. :roll:
Eli aika huono tuuri saa olla että kiinni jää..
Teoriassahan kaikki on mahdollista, mutta ainakin oman näkemykseni mukaan kiinni jääminen on aika mahdotonta..
Ei nämä kuitenkaan enää mitään mopoja tai kevareita ole.

Riippuu pitkälti poliisista ja tilanteesta !
Itsellä kerran pysäytyksen yhteydessä mittasivat jopa äänen kovuutta jollakin laitteella, meni yli jonkun määräyksen, mutta eivät siitä kuitenkaan sakkoa kirjoittaneet.. Ajattelivat varmaan että eiköhän jo ylinopeussakko riitä.. :)

Toki kannattaa ajaa kuitenkin järki päässä, vaikka katsastuksen jälkeen ottaisikin ne rajoitinhilppeet pois.
Ettei käy niin, että sitten onnettomuustutkintalautakunta huomaa että v*tut tämä mikään rajoitettu ollut, mutta en sitten tiedä onko sillä enää siinä vaiheessa väliä.. :lol:
Itse kuitenkin tykkään että on sopivasti tehoa, tuolla on sellaisia urpoja liikenteessä että hyvä niistä on ripeästi ohi päästä.. :roll: :)