Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
25.3.2007 18:40
Jose kirjoitti: jos asiasta jää kiinni on kyseessä ajokorttiluokan ylitys. Ei AJOKORTITTA ajo.
joskus oon setä siniseltä tota asiaa kysyny, niin kertoi mulle, että kyseessä on ihan sama asia ja mainitsi ettei sellasta AJOKORTTILUOKAN YLITYSTÄ ole oikeasti olemassakaan, vaan kyseessä on aina ajoneuvon kuljettaminen ilman ajo-oikeutta...???
lieventäväksi asiaksi se kyllä katotaan jos sulla on vaikka piikkikortti jolla ajat sitten isoa pyörää. pahemmat sanktiot tulis jos sulla ei ois pyöräkorttia ollenkaan.
joku viitseliäs vois tonkin asian varmistaa...
25.3.2007 19:45
isoEGO kirjoitti:Jose kirjoitti: jos asiasta jää kiinni on kyseessä ajokorttiluokan ylitys. Ei AJOKORTITTA ajo.
joskus oon setä siniseltä tota asiaa kysyny, niin kertoi mulle, että kyseessä on ihan sama asia ja mainitsi ettei sellasta AJOKORTTILUOKAN YLITYSTÄ ole oikeasti olemassakaan, vaan kyseessä on aina ajoneuvon kuljettaminen ilman ajo-oikeutta...???
lieventäväksi asiaksi se kyllä katotaan jos sulla on vaikka piikkikortti jolla ajat sitten isoa pyörää. pahemmat sanktiot tulis jos sulla ei ois pyöräkorttia ollenkaan.
joku viitseliäs vois tonkin asian varmistaa...
Eiköhän se juurikin näin mene eli kyseessä on ajo-oikeudetta ajo(=kortitta ajo) mutta jos omistaa alemman luokan kortin niin se huomioidaan rangaistuksia lieventävänä tekijänä.
25.3.2007 20:50
No omia kokemuksia poliisista, vaikka aina mukavia ovat olleet niin ei heiltä saa suoraa vastausta tälläiseen. Kyselin kerran sakkoja kirjotuttaessa
että mikä on sellainen raja että kortti lähtee, että joku % osuus rajoituksesta vai 20km/h... ja poliisi sanoi vaan että ei saa oikein vastata tuollaiseen kysymykseen. Tuskin poliisi voi siis sanokkaan että "joo sakot vain saat jos ajat isompaa" ja itseellänihän ei oli piikkikorttia vaan väliluokan kortti. juuri tuo 25kW. Ainakin aikoinaan lööpeistäkin tuttu tapaus kun räikkönen kuljetti trailerilla jotain jahtiaan, ja ei ollut korttia hommaan tällöin kyseessä oli ajokorttiluokan ylitys. Itselle ainakin tämä kuullostaisi loogisimmalta ajokortti on A mutta ylittäisin tällöin oman "luokkani" koska A kortti on olemassa mutta ei vaadittavaa "luokkaa" eri asia kun B tai M kortilla pyörää ajaisin.
29.3.2007 13:12
Onko jollain ihan oikeeta tietoa tosta 25kw ajamisesta? En jaksa koko topiccia lukee läpi mut, Mitä tulee sanktioo jos pyörä on papruissa 25kw ja jäät jostain ihmeen syystä kiinni? Eikä se vähän sama asia kuin tt piikillä ajo. Eli kilvet veks. Ei se kai kovin todennäköistä ole että posliinit huomaa täydet tehot jos ei ihan päättömästi vedä? Oon saanut sellasen käsityksen et se on samalla lailla kun vaikka mopolla ja kevarilla. Ottaako ne muuten kortin pois vaikka ei olisi ajanut suurta ylinopeutta? Ja tuskin kovin monet poliisit alkaa koittamaan isompaa pyörää?
29.3.2007 14:22
x1 kirjoitti:Onko jollain ihan oikeeta tietoa tosta 25kw ajamisesta? En jaksa koko topiccia lukee läpi mut, Mitä tulee sanktioo jos pyörä on papruissa 25kw ja jäät jostain ihmeen syystä kiinni? Eikä se vähän sama asia kuin tt piikillä ajo. Eli kilvet veks. Ei se kai kovin todennäköistä ole että posliinit huomaa täydet tehot jos ei ihan päättömästi vedä? Oon saanut sellasen käsityksen et se on samalla lailla kun vaikka mopolla ja kevarilla. Ottaako ne muuten kortin pois vaikka ei olisi ajanut suurta ylinopeutta? Ja tuskin kovin monet poliisit alkaa koittamaan isompaa pyörää?
Ajo-oikeudetta ajo eli kortti hyllylle ja suorituskielto.
29.3.2007 16:18
Toi kiinni jääminen 25kW papereissa --> TT oikeasti. Kuinka monta kaveria, tai edes tarinaa olette kuulleet että joku olisi jäänyt täysteho kevarilla ajamisesta kiinni? Vakuutuksistakaan ei ole valittu vaikka tt kevari on mällätty lunastus kuntoon.
29.3.2007 21:15
Tuohon edelliseen että en yhtään. En tunne ketään kaveria joka olisi kiinni jäänyt enkä ole kuullut yhtään edes todentuoksuista tarinaa 25kw:lla liikenteessä kiinni jäämisestä.
Lunastustapauksista tosin liikkuu kaikenlaista legendaa tarkoista vakuutusmiehistä ym..
29.3.2007 21:17
Tuli tossa saksasta tommone kurisarja separiin postissa ja kävin konttorilta vähän utelemassa että mitä tarttee ni sanoivat että tarttisivat jonku maahantuojan valtuuttaman korjaamon todistuksen asennetuista kuristuksista. Sattuisko joku tietää Etelä-Suomen alueelta jotain mukavia heppuja jotka tekisivät sellaisen todistuksen pientä maksua vastaan. Tai konttoria jolle ei ole niin suurta väliä että onko kurien asennustodistusta. Penkittämässähän noiden kurien kanssa ei käydä kun ne on tyypitetty jo TÜV lappuihin sun muihin e-hyväksymisiin.
29.3.2007 22:25
Mitenkäs nyt tuollaiset hieman isommat ja vanhemmat pyörät oikein kuristetaan? Jos nyt kuvitellaan, että ostan vaikka 900 Ninjan tai 750 Gikserin, niin miten kuristan sellaisen helpoiten ja halviten? Silleen että sen nyt saisi papereihin. Ja mitä kaikkea ne sitten katsovat siellä, katsovatko päästöt sun muut? Voiko tulla vaikeuksia?
29.3.2007 23:17
Jos pyörä on uudempi kuin 1991 mallia, täytyy se kuristaa joko valmistajan valmiilla sarjalla josta on jo päästöt mitattu, tai pelkästään kaasukahvan kääntymistä rajoittamalla. Jos kuristaa muulla tavalla tarvii päästömittauksut = Maksaa hunajassa paistettuja mansikoita. Kaasukahvan käännöllä rajottamisessa on vaa se huono puoli, et rek. otteeseen tulee astemerkintä. Eli jää pirun helposti kiinni ilman amispatentteja.
E: Ja hinnasta sen verran, et mulla makso töineen, omavalmisteosineen ja penkityksineen vuoden 1998 600 gsx-f kuristaminen 350 kokonaisuudessaan. Siihen päälle sit vielä muutoskatsastus.
29.3.2007 23:30
Kiitos hyvästä ja kattavasta vastauksesta. Ei taida olle tuollaisiin vanhoihin 900cc tai muihin valmiita sarjoja. Eihän tuollainen muutoskatsastus taida paljoa maksaa, vai?
30.3.2007 11:45
Tässä vielä AKE:n sivuilta teudelle, ja kaikille muillekin toki, erittäin tarkka ohjeistus kaikesta
mahdollisesta liittyen mp:n kuristamiseen:
AKE Moottoripyörän tehon rajoittaminen
30.3.2007 11:53
Semmosta täytyis oikeestaan kysyä, että lukeeko ihmisillä yleensä rekkarissa se 25kW vai onko rekkarissa TT-lukemat ja lisäksi on pidettävä mukana jotain virallista 25kW-todistusta??
Tämmöstä siksi, että itselle juuri tuli uuteen pyörään virallinen rekkari postissa ja siinä komeilee jotain aivan muuta kuin 25kW. Tämän lisäksi sain pyörän oston yhteydessä liikkeesta todistuksen 25kW-sarjan asennuksesta. Eli menikö tuo rekkari nyt oikein ja mukana on pidettävä erillistä 25kW-todistusta vai onko tarvetta tehdä reklamaatiota?
30.3.2007 14:12
Ride_to_live kirjoitti:Semmosta täytyis oikeestaan kysyä, että lukeeko ihmisillä yleensä rekkarissa se 25kW vai onko rekkarissa TT-lukemat ja lisäksi on pidettävä mukana jotain virallista 25kW-todistusta??
Tämmöstä siksi, että itselle juuri tuli uuteen pyörään virallinen rekkari postissa ja siinä komeilee jotain aivan muuta kuin 25kW. Tämän lisäksi sain pyörän oston yhteydessä liikkeesta todistuksen 25kW-sarjan asennuksesta. Eli menikö tuo rekkari nyt oikein ja mukana on pidettävä erillistä 25kW-todistusta vai onko tarvetta tehdä reklamaatiota?
Ymmärtääkseni sun tarvii käydä muutoskatsastamassa tuo niille 25kw tehoille, josta saat sitten uuden rekisteritodistuksen.
30.3.2007 18:06
JP_89 kirjoitti:Ymmärtääkseni sun tarvii käydä muutoskatsastamassa tuo niille 25kw tehoille, josta saat sitten uuden rekisteritodistuksen.
Vähän vaan ihmetyttää kun uusi pyörä on ostettu ja nimenomaan 25kW:na, ni miksei pyörä tule liikkeesta ulos niin, että ovat 25kW:ksi katsastaneet...