Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
23.5.2009 14:39
Kävin tuolla allrightilla penkittämässä EXC 450:
53hp/52nm
Eli 38.98kw
Viritykset: V-Power bensa
:D
24.5.2009 14:12
moi kyselisin tällästä asiaa ku olisin hankkimassa tollasta LC4:sta ja sieltä on putkesta saastelaitteet poistettu ja muutakin pientä piristystä, niin minkälainen homma on saada 25kw papereille kun pyörä on nyt 37kw papruissa ja vuosimallihan on 97. Ja mitä muuta kannattaa pyörästä tarkastaa, vakiovikoja?
24.5.2009 17:05
HattiVahti kirjoitti:Ja mitä muuta kannattaa pyörästä tarkastaa, vakiovikoja?
kytkinakselin laakeri(jos ei oo jo korjattu ja vaihdettu parempaa laakeria) ja automaattisen puolipuristimen tappi noista menee. kytkinakselin laakeri on vähän vittumaisempi vaihtaa konetta purkamatta, mutta onnistuu kyllä.
24.5.2009 19:03
isoEGO kirjoitti:HattiVahti kirjoitti:Ja mitä muuta kannattaa pyörästä tarkastaa, vakiovikoja?
kytkinakselin laakeri(jos ei oo jo korjattu ja vaihdettu parempaa laakeria) ja automaattisen puolipuristimen tappi noista menee. kytkinakselin laakeri on vähän vittumaisempi vaihtaa konetta purkamatta, mutta onnistuu kyllä.
joo... pitää kysyä onko sitä vaihettu koneremontin yhteydessä.
29.5.2009 9:06
Mites ku noita LC4 kotareita on niin monella eri moottorilla, paljonko niissä on tehoeroa esim 600-640cc. Ainakin nettimotoa selaillessa on useimpiakin kuutio vaihtoehtoja... Onko näissä ns. heikointalenkkiä?
29.5.2009 15:44
Kotarista (LC4) alkoi kuulua outoa naputusta, joka kuuluu ainakin pienillä kierroksilla (isommilla joko ei kuulu tai sitten hukkuu muuhun moottorin ääneen). Tarkastin ja säädin venttiilinvälykset, jonka jälkeen naputus katosi hetkeksi, mutta palasi taas hetken kuluttua. Lisäksi moottorissa uudet öljyt + suodattimet, eikä magneetti ruuveissa erityisen paljoa metallia ollut.
Ideoita missä vika? Ääni enemmin naputusta kuin "rallatusta", josta itse päättelin vian ennemmin olevan venttiileissä kuin esim. nokkaketjussa? Ääni kuuluu moottorista, ehkä hieman voimakkaamin oikealta kuin vasemmalta puolelta. Kytkin / vaihteet eivät vaikuta ääneen. Sytytystulppa oli täysin normaalin värinen.
Itse veikkaisin vian liittyvän jotenki venttiileihin, jos nokka-akselin laakeri on hajoamassa, niin kuuluuko naputtava ääni vai muunlainen? Nokkaketjukin saattaa olla löystynyt? Vaikea arvioida ääntä tarkasti. Kolmas mitä olen miettinyt että jos vesipumppu olisi hajonnut? Tällöin käsittääkseni yleistä että vesi ja öljyt sekoittuvat keskenään, jäähdytysneste oli ainakin puhdasta ja öljykin näyttää normaalin väriseltä. Pyörällä ajettu 23 000km, onko normaalia että jokin edellä mainituista hajoaa /löystyy tässä vaiheessa?
29.5.2009 18:13
kaverilla tekee samaa, vissii puolipuristin joka siellä kilkattaa. otetaan tässä lähiaikoina limppua auki ni katotaa mikä siellä lopulta o vikana.
29.5.2009 18:18
Joo tuota puolipuristinta itsekkin harkitsin, löysäsin sen vaijeria jo, että vipuun tuli hieman "tyhjää". toisaalta voihan se muutenki heilua / ei tarvitse vaijerin välityksellä. Puolipuristimen painaa alas tuollainen pieni "jousi", joka itsellä ainakin on melko tiukka.
29.5.2009 22:26
Mitä oon lukenu, nii kuulostais siltä että liittyis juuri tohon puolipuristimeen, tai sitten toinen mikä tuli mieleen nii nokka-akselin vasen laakeri (tyyppivika). Huonol mäihäl voi hyvinki olla noissa km:ssä jo.. Jos se toi n-a:n laakeri on, nii se tekee sitte ikävää jälkee koneesee, ku hajoo enempi
29.5.2009 23:01
Joo taidan ottaa venttiilikopan auki ja katsoa nuo laakerit ja tutkia puolipuristinta. Joskus kylmänä / pienillä kierroksilla pyörä saattaa "nakuttaa" voimakkaasti muutaman kerran, ja tämä tulee mielestäni juuri puolipuristimesta. Nyt tuo ääni mikä tulee on tuosta vaimeampi.
Pystyykö venttiilikopan aukaisemalla toteamaan nokkaketjun kireyttä? Ketju tulee kyllä esille, mutta ilmeisesti kiristin on "sylinterin korkeudella"?
1.6.2009 1:02
jos kaivat ne silmät käteen niin näät koneen vasemmalla puolella sylinterin kyljessä vekottimen joka on kahdella 6mm pultilla kiinni ja keskellä on yksi isompi pultti, se on nokkaketjun kiristin...
1.6.2009 1:59
Juu, löytyi jo.
Tänään avasin venttiilikopan, kaikki laakerit pyörivät hyvin, ei rohinoita tai välyksiä. Ainoa mikä mietitytti oli nokka-akselin oikean puoleinen (pienempi) laakeri, jossa oli noin. 1mm välys akselin suuntaan, mutta oletan että siinä pitäisi ollakkin hieman akselin suuntaista välystä? Nokkaketjun kiristimessäkin oli vielä hyvin varaa, ja sen jousikaan ei ollut kuoleentunut. Ääni kuuluu jostain sylinterinkannen / venttiilikopan alueelta, ja oikealta puolelta, lähinnä tämän takia tuota laakerin aksiaali välystä mietin.
Tällä hetkellä ei enää oikein ideoita mistä etsiä. Tuossa oikealla puolella on tuo "SAS venttiili", en tiedä miten toimii mutta ilmeisesti rajoittaa päästöjä, voiko siitä lähteä ääntä jos on hajoamassa? Noh nappaan nyt samalla pois tuon.
Tutkin tuota puolipuristintakin, tuota käsikäyttöistä ei mielestäni voi "säätää", sitä operoiva vipu kiinnittyy "suorakulmaiseen päähän", joten asentoa ei voi muuttaa. Vipu ottaa stoppariin kiinni kun puolipuristinta ei vedä, jos haluaisi "venttiiliä enemmän kiinni" niin joko vipua tai stopparia pitäisi viilata. Lisäksi tuolla myös tuo "Auto decompresser" jota en vielä ole tutkinut tarkemmin.
1.6.2009 10:11
melkein uskaltasin väittää, että se on se automaattisen puolipuristimentappi mikä on vaan kulunut/lähtenyt pois paikoiltaan ja sen takia kilkattaa. ihan vakiovika noissa...
1.6.2009 19:34
Keinuvivun laakereita ainakin mennyt +600cc lc4:sissa.
Kannattaa niitäkin silmäillä jos venttiilien säädön jälkeen kovaäänisesti naputtaa / kolisee.
Mutta jos ääni on pieni niin puolipuristimen säätö kannattaa tsekata.