Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

cbr kuristus

25.1.2007 22:06

Joo vois Zamii ainaki kertoo että mitnkä tohon sun cebruun vaikutti noi kurit niiku kiihtyvyyteen ja kulkuihin. huomaako ihan kahvaa kääntämällä että on kurit paikallaan.
Itse tässä puntaroin että kuristanko oman mopon vai mitä teen.

Re: cbr kuristus

25.1.2007 22:49

manxi kirjoitti:Joo vois Zamii ainaki kertoo että mitnkä tohon sun cebruun vaikutti noi kurit niiku kiihtyvyyteen ja kulkuihin. huomaako ihan kahvaa kääntämällä että on kurit paikallaan.
Itse tässä puntaroin että kuristanko oman mopon vai mitä teen.
Kaasukahvaa vääntäessä paikallaan, eroa ei huomaa tt:hen verrattuna. Liikkeelle kun lähdetään ni kyllä sen eron selvästi huomaa. Veikkaisin 0-100 johki 6-7s. Ihan tarpeeksi kumminkin, ettei jalkoihin jää ;) Huiput on n. 160-170 mittariin. Väännötkin pysyvät ihan kiitettävinä, joten 2 päällä ajelukin onnistuu mukavasti. Voi olla, että kurit lähtee tuossa kevään aikana poies. Alkaa jo pikkuisen noita tehoja kaipaamaan :)

25.1.2007 23:34

Ohan se ihan eri peli kuristettuna kun normaalisti. Ite ajoin tolla Ninjalla ~100km kuristettuna ja se riitti ihan täysin.
Paikallaan joo kerää kierroksia kuten pitääkin, mut kun lähetään liikkeelle ni se ei yksinkertasesti vaan mene :D Joku 7sek sataseen vois olla ihan realistinen, ja huippuja se keräs vajaat 150kmh.

26.1.2007 19:09

NO tuo vähä helpotti tätä tuskaa :D
hyvä että se kaasua kääntämällä tuntuu samalta ku tuskinpa nuo poliisit sitä rupee koeajelemaan ja muutenkaan nysväämään jos papereissa on tuon 25kw
Mitähän nuo sanoo jos on sliippari kiinni ja muka 25kw?
Ostin kyllä 25e kolarimoposta vakioänkkärin ku mopossa oli josin rs-3 kiinni.
Mitenkähän tuota nuista äänistä sittenku omasta mielestä varsin "miehekkäältä" kuulostaa ton sliipparin kanssa että miltähän toi vaikuttaa ku lyö sen vakkarin kiinni?

26.1.2007 20:04

SIIS, jos ei ole kuristettu niin kyllä sen huomaa kaasukahvasta koska se liikkuu kuten normaalistikin. Jos taas on kuristettu niin ainakin Kawassa kaasukahvan liike rajoitettiin 17°:een. Kyllä sen tyhmempikin tajuaa liikkuuko se kaasukahva 1/5 siitä mitä sen pitäis liikkua. Sitä tossa äsken varmaan tarkotettiin, että kuristettuna se kerää kierroksia paikallaan kuten normaalistikin, mut ajossa sit ei enää vedäkään.
Muakin vähän epäilytti mennä katsastamaan tota peliä ku oli sliparit ja kaikki vehkeet kiinni, mut eipä se sanonu ku että hyvinhän tää pörisee.

26.1.2007 21:11

Epäilen että haki tolla kahvan käännöllä, että kuinka ottaa kierroksia ;) Itselläni on Bossin slipari kiinni. Katsastuksessa ukko ei oikein tykännyt siitä, kun ei muka löytynyt E-merkintää. Kotona oli kyllä kaikki paperit, että slipari on e-hyväksytty. Meinasi pistää hakemaan ne, mutta lopulta päästi läpi :)

26.1.2007 21:24

ottaapi kierroksia kuristettuna paikallaan koska ei ole kuormaa moottorilla. ajaessa eipä sitten otakaan.

31.1.2007 19:30

Joo siitä kierroksista oli kyse.
Mutta pitääkö se mopo muka käydä katastamassa eikö riitä että huollossa asentaavat ja saapi jonkun kuitin mukaan? Ja sliippariko muka saa olla kiinni jos kuristaa 25kw.. Ostin näemä sen vakioputken turhaan :/

31.1.2007 19:38

Saahan tuo slipari olla kiinni, jos kuristus tapahtuu esim. boxilla tai kaasukahvasta... Ei se silloin juurikaan vaikuta tehoihin. Voi olla, että riittää huollon antamat laput katsastusmiehelle todisteeksi tehojen alenemisesta. Muutoskatsastus on tietysti tehtävä...

11.2.2007 18:27

Onpahan sitten tehty pyörän kuristaminen mahdollisimman vaikeaksi...
Omaan Banditiin tulee kuristussarja kaasuttimiin.Luistit vaihdetaan tms.,eli kuristusta ei voi havaita pyörää purkamatta.
Kävin sitten katsastusasemalta kysymässä mikä on käytäntö,kun haluaa rekisteröidä pyörän 25kilowattiseksi.Ekalla asemalla sanottiin,että pyörä on tuotava näytille,jotta siitä voidaan mitata kaasukahvan liike.Vaikka kuinka selitin,että kaasukahvalla ei ole mitään tekemistä kuristuksen kanssa,niin inssin mielipide ei muuttunut.
Tästä vittuuntunena suuntasin koittamaan onneani seuraavalle katsastusasemalle.Sielläkään ei riittänyt,että olisin tuonut merkkiliikkeen todistuksen leimoineen ja allekirjoituksineen,jossa vakuutetaan,että pyörääni on asennettu valmistajan alkuperäinen kuristussarja.Inssi vaati tuomaan pyörän paikanpäälle,että hän voi todeta,että kuristussarja on todella asennettu minun pyörääni,eikä mihinkään toiseen pyörään(pyörän identiteetin todentamiseksi,kuten asemalla ilmaistiin).Tämän varmistamiseksi ei kuulemma riitä runkonumeron sisältävä merkkiliikkeen todistus.Kaiken lisäksi pyörä on kuulemma tuotava paikalle 3kuukautta siitä hetkestä,kun kuristussarja on asennettu.
Tämä koko katsastuskäytäntö on mielestäni täysin naurettava.Ensinnäkin luulisi,että koko Suomessa olisi jokaisella katsastusasemalla yhteinen katsastuskäytäntö. Näin ei kuitenkaan ole,vaan eri asemilta saa erilaiset ohjeet saman asian hoitamiseen. Ja ihmettelen,miksi pyörä on tuotava näytille kolme kuukautta kuristussarjan asentamisesta.Katoaako se kuristus tuolta pyörän sisältä johonkin kolmen kuukauden kuluttua? Tosin tätäkin ohjetta antaessaan inssi ei ollut varma,vaan sanoi näin luulevansa.
Olisi ollut kätevää kuristaa pyörä talven aikana,kun moottoripyöräliikkeissä ei ole ruuhkaa,mutta ilmeisesti tämä ei onnistu.Pyörää kun ei konttorille ilman pakettiautoa saa. Ja yhtään järkiperäistä syytä en ole saanut kuulla,miksi pyörä on nähtävä,kun ei kuristustakaan voi pyörää purkamatta havaita.Miksei merkkiliikkeen vakuutus riitä?
Ja näin loppuun kysymys.Tietääkö kukaan todella mikä on oikea katsastuskäytäntö ja mistä saa oikeaa tietoa pyörän katsastuksesta? Onko kellään henkilökohtaisia kokemuksia pyörän muutoskatsastuksesta 25kilowatin tehoiseksi, ja kuinka tällöin on menetelty?Kiitos jo etukäteen.

11.2.2007 20:36

oldi kirjoitti:Onpahan sitten tehty pyörän kuristaminen mahdollisimman vaikeaksi...
Omaan Banditiin tulee kuristussarja kaasuttimiin.Luistit vaihdetaan tms.,eli kuristusta ei voi havaita pyörää purkamatta.
Miksei merkkiliikkeen vakuutus riitä?

---

Ja näin loppuun kysymys.Tietääkö kukaan todella mikä on oikea katsastuskäytäntö ja mistä saa oikeaa tietoa pyörän katsastuksesta? Onko kellään henkilökohtaisia kokemuksia pyörän muutoskatsastuksesta 25kilowatin tehoiseksi, ja kuinka tällöin on menetelty?Kiitos jo etukäteen.
Tästä olen samaa mieltä, että vähän turhan vaikeaksi on tuo tehonmuutosten otteeseen saaminen tehty. Onko se kuristussarja tehtaan kuristussarja, joka on nimenomaan Banditiin vai joku yleis tarvike sarja tai vastaava?

Ite kävin paikalliselta AKE:n konttorilta tuota kuristus hommaa kyselemässä ja sanoivat, että jos on tehtaan kuristussarja niin riittää kun näyttää ne tarvittavat paperit ja liikkeen todistus (leimat ym.) että on kyseiseen pyörään kiinni laitettu. Ymmärsin kyllä, että tuo pitäisi hoitua ihan paperi hommina ilman, että tarvitsisi pyörää konttorille ollenkaan kiikuttaa. Voihan toki olla, että ymmärsin väärinkin, mutta näin katsastus setä antoi ainenkin olettaa. :) Taitaa tuokin olla sitten niin että eri paikoissa vähän eri menetelmät vaikka luulisi, että kaikkia koskee samat säädökset joita niiden pitäisi noudattaa, tiedä sitten..
Kertokoon joku lisää kellä on omakohtaista kokemusta tuosta, että pitikö pyörä olla näytillä vai sujuiko ihan paperi hommina..?

11.2.2007 21:33

Jaakko_89 kirjoitti:Ite kävin paikalliselta AKE:n konttorilta tuota kuristus hommaa kyselemässä ja sanoivat, että jos on tehtaan kuristussarja niin riittää kun näyttää ne tarvittavat paperit ja liikkeen todistus (leimat ym.) että on kyseiseen pyörään kiinni laitettu. Ymmärsin kyllä, että tuo pitäisi hoitua ihan paperi hommina ilman, että tarvitsisi pyörää konttorille ollenkaan kiikuttaa. Kertokoon joku lisää kellä on omakohtaista kokemusta tuosta, että pitikö pyörä olla näytillä vai sujuiko ihan paperi hommina..?


Oman pyörän kohdalla kävi tosiaan ihan helposti, TOSIN pyörä oli upouusi ja kyseiseen pyörään oli tehdaskurisarja olemassa. Firman toimitusjohtaja hoiti tuon katsastuspuolen ja hän kyllä kävi näyttämässä pyörää katsastuskonttorilla, mut tuolle konttorille riitti kyllä ihan paperit ja firman leimat, että palikat todella ovat paikallaan.
Kannattaa käyttää sellaisia katsastuskonttoreita, jota käyttää esim. firma, joka kurisarjan asentaa..
Riippuu tietty jos asentaa kurit itse.. siitä ei valitettavasti ole omakohtaista kokemusta..

12.2.2007 8:17

Jaakko_89 kirjoitti:---

Onko se kuristussarja tehtaan kuristussarja, joka on nimenomaan Banditiin vai joku yleis tarvike sarja tai vastaava?


Kyseessä on nimenomaan ihan tehtaan kuristussarja, joka on tarkoitettu nimenomaan Banditiin. Oli ajatuksena, että sais homman hoidettua mahdollisimman helposti kun asennuttaa merkkiliikkeessä tehtaan kuristussarjan, eikä ala tehdä omia viritelmiä.
Eihän tuo pyörän konttorilla käyttäminen kesäaikaan mikään iso työ olis, mutta talviaikaan hieman suurempi töinen projekti, etenkin ilman pakettiautoa.Ehkä olis syytä kysyä asiasta vielä yhdeltä konttorilta, kun tuntuu tuo käytäntö vaihtelevan(joka ei ole kyllä hyvä asia).

12.2.2007 11:47

oldi: kysäsepä AKE:lta suoraan. Sieltä pitäis tulla parhaimmat ohjeet, huom PITÄIS! :D

12.2.2007 18:43

Mä kuristutin Kawan syksyllä, ja oli siinäkin aika säätämistä. Ensinnäkin, mikään muu kuin tehtaan oma kuristussarja ei kelpaa, ja vaikka olisit ostanu sen sarjan ja ite asentanu ni ei kelpaa. Kurisatsin asentajan on välttämättä oltava virallisen Kawasaki-liikkeen valtuuttama huoltomies. Eli ihan sama vaikka olisin ite laittanu pyörän siihen kuntoon että irtoo enää vaikka 20kW, ni ei kelpaa...outo juttu.
Ajoin pyörän täystehosena liikkeeseen, hain seuraavana päivänä pois ja ajoin suoraan katsastusasemalle. Pyörän näkeminen oli siis välttämätöntä. Pyörästä piti antaa vanha rekisteriote tietenkin, sekä ne todistukset että on kuristimet paikoillaan. Sit katsastusmies kierteli vähän aikaa pyörää ja kokeili että kaasukahva ei liiku paljoa paskaakaan, niinku papereissa lukee. Sit vaan uus rekisteriote käteen ja kotiin ottamaan kuristuksia pois...