Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
27.1.2013 17:55
Moro,
kun TLO-bikeshopin nettisivut näyttivät tuossa olevan jumissa, pamahti mieleen ajatus jos jollakin foorumilaisella olisi myydä 25kw osat kohtuuhintaan pc25 cebariin?
31.1.2013 18:38
Hei viittiskö joku viisaampi vähän valottaa mulle näitä nyky säädöksiä mitä liittyy tänä päivänä moottoripyöriin ja a-korttiin!
Eli siis homman nimi seuraavanlainen: En oo piikin jälkee ajellu parii vuotee millää 2-pyöräsellä lukuun ottamatta pikkuveljen skootteria, enkä oo tietenkää myöskää seurannu mitä älyttömyyksiä päättäjät on motoristien kiusaks kehittäny. Nyt on kuitenki heränny aivan hillitön pyöräkuume ja ens kesäks ois joku pyörä (tod. näk. joku 600cc kyykky) hommattava.
Mut mitä v*ttua nää kaikki jutut meinaa mistä porukka tääl jauhaa? On 0,16 tehopainosuhdetta, A2-korttia, rajotettu a-kortti, ilmeisesti joku 70kW raja jne.
Onko näin että kun viime kesänä täytin 20, ja mulle näin tuli iso A-kortti, nii nää uudet määräykset ei mua koske? Vai onks näillä jutuilla jotain merkitystä mun mielenrauhalle? Ois kiva jos joku viittis vähän valaista asioita!
31.1.2013 20:51
Eihän näillä oo sulle mitään väliä, kun iso A on jo taskussa. Saat siis ajaa pyörää kun pyörää, ilman tehorajoituksia.
2.2.2013 15:03
Artz1- kirjoitti:Moro,
kun TLO-bikeshopin nettisivut näyttivät tuossa olevan jumissa, pamahti mieleen ajatus jos jollakin foorumilaisella olisi myydä 25kw osat kohtuuhintaan pc25 cebariin?
Se sarja on pyöräkohtanen, joten sitä ei voi myydä. Tilatessasi sarjaa pistät lisätietoja kohtaan pyörän runkonumeron ja se runkonumero sitten tulee lukemaan siinä virallisessa tehotodistuksessa...
4.2.2013 9:51
Scaleo1 kirjoitti:Artz1- kirjoitti:Moro,
kun TLO-bikeshopin nettisivut näyttivät tuossa olevan jumissa, pamahti mieleen ajatus jos jollakin foorumilaisella olisi myydä 25kw osat kohtuuhintaan pc25 cebariin?
Se sarja on pyöräkohtanen, joten sitä ei voi myydä. Tilatessasi sarjaa pistät lisätietoja kohtaan pyörän runkonumeron ja se runkonumero sitten tulee lukemaan siinä virallisessa tehotodistuksessa...
..kele.
23.3.2013 1:14
Elikkä edessä olisi Suzuki gsf 600 vm -95 banditin rajoitus alle 25kw:ksi. Ajatus oli tehdä rajoitus kierroksia rajoittamalla sähköisesti elikkä mopoissa käytetyissä 16 asentoisella``on/off`` rajoittimella. Kävin kysymässä konttorilta niin sanoivat että sähköinen kierrosten rajoittaminen onnistuu kunhan maksimi kierrosluku esim 6000rpm, kunhan rpm määrä lukee otteessa ja siten rajoittimen olemassa olo pystytään toteamaan tienpäällä. Elikkä onko kellään kokemuksia 600 satkun rajoittamisesta kyseisellä vimpaimella? Onko CDI-boksi ym sähkö vikoja esiintynyt? Kesää odotellessa..
24.3.2013 3:11
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/e5247f9823569a9e2cccc2360c0dbecd/4749-Moottoripyoran_tehon_rajoittaminen.pdf2. Moottoritehon rajoitustavat ja vaadittavat selvitykset
2.1 Moottoripyörän valmistajan tarkoittama muutossarja
Muutossarjaan kuuluvat komponentit sekä muutossarjalla aikaan saatu alennettu
moottoriteho tulee ilmetä valmistajalta tai valmistajan edustajalta saatujen selvitysten
perusteella tai esim. ajoneuvoliikennerekisterin tyyppitiedoista (TYYTI-järjestelmä).
Muutossarjan asennuksesta on varmistuttava joko silmämääräisesti tai valmistajalta /
valmistajan edustajalta saatuun valmistenumerolla yksilöityyn asennustodistukseen
perustuen.
Moottoritehon alennuksen perustuessa valmistajan tarkoittamaan muutossarjaan ei
selvitystä pakokaasupäästövaatimusten täyttymisestä ole tarpeen esittää.
2.2 Moottoripyörän muuttaminen rinnakkaismallia vastaavaksi
Tehonalennus voidaan toteuttaa myös muuttamalla moottoripyörä valmistajan alkupe-
räistä rajoitetulla moottoriteholla valmistettua vähintään samat pakokaasupäästövaati-
mukset täyttävää rinnakkaismallia vastaavaksi. Tällöin tehonalennuksen hyväksymisen
edellytyksenä on mm. selvitys mallikohtaisista te
knisistä eroista ja joko valmistenume-
rolla yksilöity asennustodistus tai muutoksen edellyttämien vaihdettujen osien silmä-
määräinen toteaminen.
Selvitys pakokaasupäästövaatimusten täyttymisestä on esitettävä, jos rinnakkaismallin
pakokaasupäästötasosta ei voida varmistua esimerkiksi EY-tyyppihyväksynnän tai ajo-
neuvoliikennerekisterin tietojen perusteella.
2
2.3 Muut tehonrajoitustavat
Jos moottoritehoa rajoitetaan muulla kuin kappaleissa 2.1 tai 2.2 mainituilla tavoilla, tu-
lee teholtaan alennetun moottorin pakokaasupäästövaatimusten täyttyminen osoittaa
puolueettoman tutkimuslaitoksen antamalla mittaustodistuksella, kun kyseessä on
vuonna 1991 tai sen jälkeen ensimmäisen kerran käyttöön otettu moottoripyörä. Selvi-
tystä pakokaasupäästövaatimusten täyttymisest
ä ei ole kuitenkaan tarpeen esittää, jos
tehonalennus perustuu ainoastaan kaasukahvan liikkeen rajoittamiseen kaasuttimessa
tai muussa polttoaineensyöttölaitteessa. Kaasukahvan kääntökulma tulee todeta astei-
na kääntöalueella, jolla moottorin kierrosluku muuttuu kahvaa käännettäessä.
Alennettu moottoriteho on osoitettava dynamometrimittauksesta annetulla tehotodis-
tuksella. Moottoriteho on mitattava ennen ja jälkeen tehonalennuksen.
Moottorin kuluneisuudesta tai huonokuntoisuudesta johtuvaa tehonalentumaa ei voida
pitää muutoskatsastuksessa hyväksyttävänä tehonrajoittamisena. Rajoittamisen tulee
perustua moottorin rakenteelliseen muuttamiseen.
Eli siitä miettimään onko kannattavaa. Tarvitsee penkittää ja sen lisäksi hommata päästötodistukset, jotka ei muuten ole mitkään halvat. Voin myös luvata, ettei se tule menemään päästöistä läpi, jos sytytystä pätkitään...
24.3.2013 12:51
Vanhalla kortilla alla 74kw pyörä vaikka 25kw vielä puolisentoista vuotta saisi olla maksimissaan mikä on worst case scenario eli mahdollisuus että kortti voisi lähteä setä sinisten myötä vai selviääkö yleensä sakoilla? Pyörä siis vakuutuksissakin täysitehoinen joten kilpiähän poliisi ei voi pyörästä viedä kun täysin laillinen vaikka korttia ajaa ei olekkaan
24.3.2013 13:52
Kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta = 20 päiväsakkoa @ 120e opiskelijana
24.3.2013 14:39
Kyllä siinä korttikin lähtee.
29.4.2013 17:58
Morjens!
Lähes vuoden tauon jälkeen rupes mopot taas kiinnostamaan, ensimmäistä isoa pyörää hommaamassa, kevarin jälkeen. Kiikarissa Honda CBR 600rr, -06. Kuristettua pitäisi saada, mielellään halvalla. Mistä kannattaisi kysellä, pk-seudulla mielellään?
29.4.2013 20:08
Jos esim. jotain 250cc tai 300cc 2t pyörää haluis alle 25kW papereihin ja se on aikasemmin ollu yli 25kW papereissa, kuinka helppoa se siis käytännössä on? Pelkästään putkeen jotain prikkaa ja penkkiin, jossa todetaan pyörän olevan alle 25kW, vai?
30.4.2013 15:57
Mikä olisi halvin paikka teettää kaasukahvankuristus ja penkitys mahd lähellä riihimäkeä (n.60km säteellä mielellään)? Pyöräkuume iski, ja löytyi "se oikea" pyörä, kortti korottuu isoon aahan elokuussa ja kesälomalla ois kiva päästä reissun päälle
2.5.2013 2:53
oma cebari saatiin nyt alle 25kw ja kulkee "vaan" 120km/h. Voiko johtua lyhennetyistä välityksistä? Nopeusmittarikin näyttää 30km/h liikaa!
Edellinen omistaja antoi mukaan vakio rattaat ja ketjut. Sanoi että näillä välityksillä olisi mukavampi ajella kaupungissa, on vai? eroa kun en tiedä kun ekaa vuotta ajan kaksipyöräsellä...
2.5.2013 6:55
KTM 690enska/smc kulkee 25kw tehoisena selkä suorassa vakioväleillä noin 130kmh. Sama havainto muutamasta muustakin 25kw pyörästä, oli ne kuristettuja isolohkoja tai kuristamattomia 250cc koneisia.