Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

12.12.2010 20:59

Minun tietääkseni pikku a:lla ei saa ajaa kuin max 750 kuutioista? Korjatkoon joku jos väärässä olen.

12.12.2010 21:39

laazeri kirjoitti:Minun tietääkseni pikku a:lla ei saa ajaa kuin max 750 kuutioista? Korjatkoon joku jos väärässä olen.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845
8 §
''A-luokan ajoneuvoa, jonka teho ylittää 25 kW tai tehon suhde omamassaan ylittää 0,16 kW/kg, saa kuljettaa vain se, jolla on ollut A-luokan ajoneuvon ajo-oikeus vähintään kaksi vuotta tai ajokortista ilmenevän merkinnän perusteella se, joka on täyttänyt 21 vuotta ja suorittanut hyväksytysti kuljettajantutkinnon ajokokeen moottoripyörällä, jonka teho on vähintään 35 kW.''

14.12.2010 23:21

Joten Kysymys kuuluukin?
TheSamzy kirjoitti:Onko kukaan kuristanut yli tonnisia pyöriä? Tallista löytyisi FJ1200 ja ensikesänä pikku A taskuun.
Mistä nettikaupasta mahtaisi saada ks. pyörään kaasukahvan kuristimia? Kaasareihin ei kovinkaan paljoa miellyttäisi sattua :roll:
Pyörän olemushan tulisi muuttumaan täysin ja tiedän sen itsekkin, mutta mielummin kuristaisin kun hankkisin uuden pyörän ja kuristaisin.

15.12.2010 0:51

TheSamzy kirjoitti:Joten Kysymys kuuluukin?
TheSamzy kirjoitti:Onko kukaan kuristanut yli tonnisia pyöriä? Tallista löytyisi FJ1200 ja ensikesänä pikku A taskuun.
Mistä nettikaupasta mahtaisi saada ks. pyörään kaasukahvan kuristimia? Kaasareihin ei kovinkaan paljoa miellyttäisi sattua :roll:
Pyörän olemushan tulisi muuttumaan täysin ja tiedän sen itsekkin, mutta mielummin kuristaisin kun hankkisin uuden pyörän ja kuristaisin.

On kai semmoisiakin kuristeltu, voi tosin olla hankala kuristaa kahvasta, koska vetoalue on aika laaja. Kahvakureja yleisimmin teetetään ihan pajoilla, ja pyöräkohtaiset kitit kuristavat tavallisesti muilla tavoin.

Joten eikun kyselemään, jos nyt en ihan väärin muista niin -96 vuotta aiemmin rekisteröityjen pyörien kuristaminen on vapaampaa päästömääräysten osalta.

15.12.2010 23:42

JP_89 kirjoitti:
TheSamzy kirjoitti:Joten Kysymys kuuluukin?
TheSamzy kirjoitti:Onko kukaan kuristanut yli tonnisia pyöriä? Tallista löytyisi FJ1200 ja ensikesänä pikku A taskuun.
Mistä nettikaupasta mahtaisi saada ks. pyörään kaasukahvan kuristimia? Kaasareihin ei kovinkaan paljoa miellyttäisi sattua :roll:
Pyörän olemushan tulisi muuttumaan täysin ja tiedän sen itsekkin, mutta mielummin kuristaisin kun hankkisin uuden pyörän ja kuristaisin.

On kai semmoisiakin kuristeltu, voi tosin olla hankala kuristaa kahvasta, koska vetoalue on aika laaja. Kahvakureja yleisimmin teetetään ihan pajoilla, ja pyöräkohtaiset kitit kuristavat tavallisesti muilla tavoin.

Joten eikun kyselemään, jos nyt en ihan väärin muista niin -96 vuotta aiemmin rekisteröityjen pyörien kuristaminen on vapaampaa päästömääräysten osalta.


Itellä on 954 kuutioinen fireblade eli lähes tönninen ja se on kuristettu iha kaasun liikettä rajoittamalla mutta tosin se kuri ei tee siitä 25 kw vaan se on penkitetty iha vapaalla kädellä niin että saatiin penkitys lappuun alle 25 kw . Todellisuudessa kuri paikoillaan on varmaan 50 hp eli siis se kuri on sitä varten että meni katastuksestä läpi. Pyörässäni oli 112 kW täystehosena eli kyllä luulen että tommosen tonnikaks satasenkin saa kuristettua ku ei siinä varmaa mikää hirveen tehokas mylly ole. Kuristutin pyöräni kokkolassa Pekka P nimisessä liikkeessä, maksoi reilu sata euroo.

Sitte vielä kaverin pyörästä joka on suzuki TL 1000R niin sekin on kuristettu samalla lailla kuin minun.

16.12.2010 10:59

TheSamzy kirjoitti:Onko kukaan kuristanut yli tonnisia pyöriä? Tallista löytyisi FJ1200 ja ensikesänä pikku A taskuun.
Mistä nettikaupasta mahtaisi saada ks. pyörään kaasukahvan kuristimia? Kaasareihin ei kovinkaan paljoa miellyttäisi sattua...
Tiedän yhden tapauksen, jossa nimenomaan FJ1200 on kuristettu 25 kWattiseksi. En pilkuntarkkaan tiedä kuristustapaa, mutta kuristus tavalla tai toisella rajoittaa luistin aukeamista/kaasukahvan liikettä. Kuristus mittauksineen ja muutostöineen on teetetty penkitysfirmassa eli mitään valmista kuristussarjaa ei tarvittu. Hinnastakaan en kys. tapauksessa tiedä, mutta tätäkin foorumia lueskellessa selvinnee, että nuo penkitysfirmojen tekemät kuristukset ovat monessa tapauksessa edullisempia kuin valmiit "tehtaan kuristussarjat".

kuritus osia

13.1.2011 22:22

mistähän sais kuristus osia ? kun pitäis 750 cc kuristaa 25 kw papruihin. ;)

16.1.2011 17:22

Helpottais huomattavasti tietää mikä pyörä kyseessä ja googlella löytyy jos on olemassa.

Tuskin sulla 750 exc:täkään on? ;)

20.1.2011 0:18

Onko kukaan kuristanu 1200/1250 bandiittia? Miten ja paljonko kustans?

21.1.2011 14:13

Markuss kirjoitti:Onko kukaan kuristanu 1200/1250 bandiittia? Miten ja paljonko kustans?

http://www.tlo-bikeshop.de/index.php/cP ... dlr6bjg753

1.2.2011 0:56

Kuinka helposti onnistuu 25kW muutoskatsastus http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/1063148 tätä luokkaa olevaan pyörään?
Riittääkö pelkkä tehon rajoitus, vai pitääkö alkaa jotain päästöjäkin miettimään?
Ja kun tuossa ei vilkkuja ole koskaan ollutkaan, niin tarvitseeko niitä katsastuksessa?

25.2.2011 22:59

Mitä erilaisia kuristustapoja on?

Kahvakuri
+helppo,(halpa?),voi asentaa ite.
-kaasukahvan kääntyminen merkattu papereihin ja poliisit tajuu heti jos ottaa kurin pois.

Voisko porukka vähän valasta näistä erilaisista tavoista? Ilmeisesti paras vaihtoehto olis sellanen minkä saa lennosta päälle ja pois, joku ruuvikuri tms?

25.2.2011 23:14

Itselläni on kaasuvaijerissa ruuvikannalla oleva vaijerinippa mikä estää kaasun kääntymisen. Menee noin 10sek pois ottamiseen ja takaisin laittoon, kun Kawasakissa ainakin tuo vaijeri on ihan näkyvällä paikalla ilman mitään purkamista.

26.2.2011 3:27

Tuo eekin tapa on kyllä aika paras, jos siis meinaa ottaa sen kurinkin heti kans pois sit. Aika harvassa pyörässä se vaan onnistuu noi helposti. Itellä esim kaasuvaijerin alapäässä semmonen pultti rajottamassa kaasun liikettä. Purkamisessa meni semmoset puol tuntia, tankki, ilmanputsari pois ja sit pääs ruuvailee irti, että ei tommonenkaa kyllä paha ole.

7.3.2011 13:29

Eikös kikserin saa kuristettua jollain boksilla, kellään enemmän tietoa tästä? Onko muilla merkeillä jotain omia kuristus systeemeitä?