Tekniikka, siihen liittyvät ongelmat, huolto, viritys/modaus yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

21.4.2010 20:27

bombermuumi kirjoitti:Voiko samana päivänä, kun täyttää 18 niin lähteä ajamaan 25kw pyörällä, jos on A1 alla..? :s
Vai tarviiko käydä hakemassa posliiniasemalta lupalappu ajaa, kun on ajo-oikeutettu..? :s
Siis jos ei saa ajokorttia ennen tätä..? :s

Ei saa ajaa A1 kortilla. Luulis kuitenkin useimpien poliisien ymmärtävän kun selittää että ikä riittää kuitenkin pyörällä ajoon. Tuo pikku-A tulee siis B-kortin yhteydessä sen suurempia lupia kysymättä, ni luulisi saavan poliisilaitokselta tai jostain kysymällä lupalapun pikku-A:lle.

21.4.2010 20:41

Kyllä, juuri näin arvelinkin kiitos. ;)

24.4.2010 14:01

mitehä onnistus kun kaveri kävi viimekesänä kuristaa oman pyöräsä joka on samanlainen kuin itselläni niin ottasin sen kuripalikat ja laittaisin itse omaan pyörään nii tuliskohan halvemmaksi ku ne oli siellä pajalla kaverille sanonu että se penkittäminen siinä eniten maksaa niin sittehän tota ei tarvis ku periaatteessa kerran penkittää vai mitä?

26.4.2010 12:23

Eetu92 kirjoitti:mitehä onnistus kun kaveri kävi viimekesänä kuristaa oman pyöräsä joka on samanlainen kuin itselläni niin ottasin sen kuripalikat ja laittaisin itse omaan pyörään nii tuliskohan halvemmaksi ku ne oli siellä pajalla kaverille sanonu että se penkittäminen siinä eniten maksaa niin sittehän tota ei tarvis ku periaatteessa kerran penkittää vai mitä?
Jos ei käytetä tehtaan kuristusosaa, jonka mukana tulee hyväksyntäpaperit, täytyy pyörä penkittää. Ja täytynee penkittää kuvaamassasikin tapauksessa ensin ilman kuristusta ja toisen kerran kuristuksen kanssa. Syitä esim. se, että kulumisen myötä tapahtuvaa tehon alenemista ei hyväksytä tehon rajoittamiseksi.

Esim. 75kW:stä pitäisi rajoittaa tehoa 50kW, jotta tehoa olisi 25kW. Mutta jos väljistynyt pyörä ilman tehonrajoitinta puskee ulos vain 70kW, pitää tehosta rajoittaa silti pois 50kW.

Sanoisin siis, ettet voi noin säästää yhden penkityksen hintaa. Ja muut korjaavat, jos olen väärässä.

Omistaja vai haltija vastuussa

26.4.2010 12:32

Vastaako pyörän virittämisestä pyörän rekisteriin merkitty omistaja vai rekisteriin merkitty haltija? Esimerkkitilanteessani omistajana keski-ikäinen henkilö, joka on rahoittanut lapsellensa pyörän ja haltija edellä mainittu nuori henkilö, jolla riittää ajo-oikeus kyseiseen 2-pyöräiseen (kuristettuna).

Sitä haen takaa, että kun nuori kärähtää viripelillä ajamisesta, maksaako pyörän laittomuudesta aiheutuvan sakon virittämisestä tietämätön omistaja vai pyörän virittänyt ja sen sarvissa ollut haltija? Onko mitään syytä edes varmuuden vuoksi ottaa omistajan paikalta pois pyörän maksanut henkilö? (Kumpikaan fiktiivisen tarinan henkilöistä ei ole perheenjäseni.)

26.4.2010 14:18

Omistajahan sen sakon maksaa, jos jää ylitehoisesta pyörästä kiinni. Siis jos tehoa on enemmän kuin rekisteriotteeseen merkitty. Jos tässä on kyse täysi-ikäisestä henkilöstä, niin en ymmärrä miksi pyörällä ajava ei olisi pyörän omistajaksi merkitty.

26.4.2010 15:11

SMRacing kirjoitti:Omistajahan sen sakon maksaa, jos jää ylitehoisesta pyörästä kiinni. Siis jos tehoa on enemmän kuin rekisteriotteeseen merkitty. Jos tässä on kyse täysi-ikäisestä henkilöstä, niin en ymmärrä miksi pyörällä ajava ei olisi pyörän omistajaksi merkitty.
No entäs, jos tässä tilanteessa olisikin kyse kevytmoottoripyörästä(, jonka kuljettajalla/haltijalla siis on A1-kortti). Se ehkä sitten jonkun mielestä selittää paremmin, miksi tarinassa omistaja on kuka on. Tuskin A1-teholuokka muuttaa kuitenkaan sakon maksajaa poikkeavaksi 25kW-luokasta.

Eli omistajako tosiaan maksaa sakon, vaikka olisi erikseen merkitty haltija ja käyttäjä, joka on omistajan tietämättä muuttanut pyörää? Haltijalla ei siis olisi vastuuta pyörästä?

Veroasioissa näyttäisi haltijan vastuu ainakin menevän näin:
AKE kirjoitti:Verovelvollinen on aina auton haltijaksi merkitty henkilö. Omistaja ei ole tällöin verovelvollinen edes toissijaisesti. Mikäli autolla ei ole rekisteriin merkittyä haltijaa, omistaja on verovelvollinen.
Viimeksi muokannut Ride_to_live päivämäärä 26.4.2010 19:12, muokattu yhteensä 1 kerran

26.4.2010 17:59

Onkohan kellään tietoa Suzukin GSF-pyörän kuristamisesta ja miten se suoritetaan?

28.4.2010 16:06

Moi!

Mites tuo toimii jos on Tüv hyväksytty kuripalikka? Silloin ei kai tarvitse penkissä käytellä?
Isän 990SM kottarainen olis kuristettavana...

http://www.alphatechniksql.alphaplanweb.de/index.cfm?Bereich=f_Artikelansicht&ArtikelID=23679&SternpaketeID=0
Tuostahan lähtee mukavasti 60kw pois :D
Olis pitäny olla valppaana kun se tuota osti ja käskeä ostamaan se 690 tai joku muu tuollanen vähäsen pienempi mutta ei tajunnu :(


Onko kukaan tilaillu tuolta?
Näyttäis tulevan Tüv mukana.

Kallis alumiinin(tjsp) palanen on kyllä, mutta noinhan sen saisi helpoiten toteutettua, eikä pitäisi olla ongelmia konttorilla...

28.4.2010 18:13

Aziz-- kirjoitti:Moi!

Mites tuo toimii jos on Tüv hyväksytty kuripalikka? Silloin ei kai tarvitse penkissä käytellä?
Isän 990SM kottarainen olis kuristettavana...

http://www.alphatechniksql.alphaplanweb.de/index.cfm?Bereich=f_Artikelansicht&ArtikelID=23679&SternpaketeID=0
Tuostahan lähtee mukavasti 60kw pois :D
Olis pitäny olla valppaana kun se tuota osti ja käskeä ostamaan se 690 tai joku muu tuollanen vähäsen pienempi mutta ei tajunnu :(


Onko kukaan tilaillu tuolta?
Näyttäis tulevan Tüv mukana.

Kallis alumiinin(tjsp) palanen on kyllä, mutta noinhan sen saisi helpoiten toteutettua, eikä pitäisi olla ongelmia konttorilla...

Moi!

Ite kuristin Xt:n alphatechnikin paketilla. Asensin osan kiinni ite ja vein konttorille. Näytin missä palikka on ja annoin paperit. Seuraavaks olikin 25 kw rekisteriote kädessä :)

Tuolta et saa tilattu. Ite yritin mutta suomessa on jo jälleenmyyjä jonka puoleen ois pitäny kääntyä... Katoppas tuolta http://tlo-bikeshop.de/ , rahat pitää tosin maksaa ensin, paketti tuli muistaakseni viikon sisällä postiin.

25 kW

28.4.2010 19:06

Ei näytä olevan Kotariin tuolla http://tlo-bikeshop.de/:llä :|

Meinasin testata tilata tuolta alphan omilta sivuilta, en ainakaa pikaisella googletuksella löytäny minkäänlaista suomenkielistä sivua joka mainostais alphaa :x

Innoissani soittelin iskälle asiasta ni se sitten innostu itekkin asiasta ja kysy konttorilta ni pitäis olla kuulemma merkkiliikkeen asentama että kelpaa...
Mietin tuossa ite että varmasti menee läpi jos se sieltä jotenkin pilkottaa näkyvissä :D Ja onhan tuolla isällä se autokorjaamo jonka leiman siihen voi lätkästä ni luulis kelpaavan ^^

Soitteli se sitten Bike Worldiinkin ja sielt kattovat että reipas 300€ on alkuperäsellä palikalla hintaa :lol:
Kuulemma tsekkaavat vielä että jos olis jotain mahiksia softalla tehdä tuota kuristusta, ehkä vähemmän käyttäjäystävällinen ratkaisu, jos sen haluais vaikka radalle ottaa pois...


EDIT: https://www.bc-parts.de/Drosselsaetze/KTM:::2209_2250.html Tuossahan olis aika fiksun olonen kauppa, mikähän noista olis sitten se oikea? Huonohkot tiedot noista :E Kai se on tuo 105€ EFI.

29.4.2010 15:18

Itselle on tulossa nyt tuolta tlo-bikeshopista kuripalikka, niin soitin konttorille niin sanoivat että voi itse asentaa jos on todettavissa että teho on alentunut alle 25kw alkuperäisestä, esim papereissa lukee kaasukahvan alkuperäinen kääntösäde ja kääntösäde kuristettuna. Tosin konttorikohtaista.

29.4.2010 15:31

Aziz-- laita tuonne tlo-bikeshoppiin postia ja kysy niiltä sopivaa settiä? Luulis että voivat sitä kautta toimittaa sulle sopivan setin jos kerta alphatechnikin sivuilta löytyy semmonen. Niin ja kannattaa kysellä eri konttoreilta, tuntuu vähän että käytännöt vaihtelee konttoreiden välillä...

30.4.2010 10:48

||tinba kirjoitti:..voi itse asentaa jos on todettavissa että teho on alentunut alle 25kw alkuperäisestä, esim papereissa lukee kaasukahvan alkuperäinen kääntösäde ja kääntösäde kuristettuna...
FZ6:ni kuristettiin Alpha Tehcnikin palikalla, jonka asennuksesta Yamaha Center antoi allekirjoitetun todistuksen. Mukaan sain luonnollisesti Alpha Technikin hyväksyntätodistuksen kyseiselle kuristusosalle.

Ongelmat tulivat konttorilla sitten siitä, ettei valmistajan hyväksyntäodistuksessa ollut mitään tietoa siitä, miten tehoa rajoitetaan. Hirveästi oli vain vakuutteluja, etteivät päästöt, melut tms. muutu tehoa alennettaessa. Katsastusmies olisi halunnut tiedon esim. juuri tuosta kahvan kääntösäteen muutoksesta, mutta sitä ei siis missään ollut.

Osoittelin vaan sitten miehelle, että tuolla se palikka näkyy ruiskurungon päässä ja näettehän nyt, kuinka se pysäyttää kaasun liikkeen hyvin äkkiä. Lopulta kaveri kirjoitti rekisteriotteeseen sitten suunnilleen: "Teho alennettu 25kW/? rpm asentamalla ruiskurungon vasempaan päätyyn Alpha Technik-kuristusosa. Kaasun liike noin 1cm. Ja tässä uuden rekisteriotteen tulostamisessa kesti noin 45 minuuttia tuon takia, ettei missään papereissa lukenut, miten kuristussarja tehon alentaa. Silmämääräinen havainto ja Yamaha Centerin asennustodistus kuitenkin saivat kaverin vakuuttumaan.

Poliisin mietteet??

3.5.2010 17:15

Nyt olen kesällä pikkuA: ta hankkimassa ja olen opiskelijabudjetilla (n. 2500e 600cc) ja mietin tässä, että voiko poliisi lähteä pyörän kanssa katsastukselle, jos he epäilevät että se on yli 25kw? Mites poliisien mietteet yleensäkin noitten suhteen?? Jos jään kiinni ylinoupesta, niin kyselevätkö mitään kureista?
Olen lukenut, että aika moni poistaa kurit katsastuksen jälkeen.

OffTopic: Niin ja ensipyöräksi olen ajatellut saksasta ZX-6R (pyörän kulut yhteensä n.2K-2,5K) tai suomesta yamahan FZR ~93 tai Kawa ZZR.