Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

4.7.2018 19:18

Hei! Tämä varmasti tuhannes samalla aiheella oleva lanka, mutta koitetaan silti onnea, jos joku jaksaisi amatööriä auttaa.

Vanhaa mopoa alkaa olemaan kova ikävä, mutta ikää tullut sen verran, että A2-kortti olisi mahdollista hommata taskuun. Ensi kesän lopussa olisi myös mahdollista hommata suoraan A-luokan kortti, mutta suunnitelmissa ei ole hommata isompaa pyörää, vaan tyydyn alle 35 kW:siin. Kortille hintaa 500-600e, riippumatta luokasta.

Tässä tuleekin sitten ensimmäinen monista kysymyksistä:

Mikä moottoripyörä?
Ostaisin supermoton/katupyörän perus maantieajoon. (Vähän ehkä maastossa myös koittamassa.) Budjettina n. 5000e. Pyörä saisi siis olla mahdollisimman huoltovapaa ja luotettava. Omia kilometrejä on vaikea alkaa arvioimaan, mutta sanotaan, että 4000km kesäkauden aikana.
Husqvarna SMR 511 500cc miellyttää silmää ja näyttäisi käytetyn 5000km ajetun saavan 5000 euroon, joka siis sopisi budjettiin.
Husqvarna TE 510 500cc, peruskäyttöön parempi?


Vakuutukset
Paljonko pyörän vakuutukset tulevat olemaan vuodessa?
Tiedän, että eri vakuutusyhtiöitä kannattaa kilpailuttaa ja mahdollisesti hommata samasta paikasta missä muutkin vakuutussopimukset. Suurimmaksi kysymykseksi nousee esimerkiksi Husqvarna TE 510 vuosivakuutus. Osakasko/liikennevakuutus. Mitä nettiä selaamalla olen saanut selväksi, että liikennevakuutus olisi 500-800e vuodessa ja täyskasko 1000e+.
Entä kausivakuutus huhtikuusta syyskuuhun? Pyörällä en talvisin ajaisi.

Huollot
Kuinka usein pyörää tulisi huoltaa?
Öljyt 500km?
Suodatin 1000km?
Venttiilit 5000km?
Koneremppa 10 000km, paljonko mp-huolto veloittaa? Rempan jälkeen ajaa samoilla huolloilla seuraavat 10 000km huolettomasti?
Renkaiden kesto, montako kilometriä saa ajettua ilman sudittelua?
Pystyykö kokemattomana, mutta asiaan perehtyneenä tekemään helpoimmat huollot itse pienessä autotallissa?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista! :)
Viimeksi muokannut Toooonto päivämäärä 4.7.2018 21:20, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

4.7.2018 20:36

No tuota jos haluut huolto vapaan ja pitkillä huolto väleillä, niin suosittelen jättää suoraan kaikki kilpapyörät pois hankinta listalta. Noi kilpapyörät on yleensä 500-800km välein öljyt, venttiilit tarkistaa noin vaikka 2000km välein, sit sen mukaan miten ajaa, niin kone auki 10-15tkm välein, osien hinnat on myös ehkä vähän kovempia kuin katupyörän. Myös ne kilpapyörät tärisevät enemmän, tuuli riepottaa enemmän, eikä ole kiva ajaa esim 50km motaria tms...Itse suosisin enemmän noita alle 2011 mallin Husseja jos Hussea mietii...No mulla oli täysikaskolla pohjolassa tuo 25kW supermoto noin 1000€ vuodessa, en tiedä nykyään, mutta 5 vuotta sitten oli tarjous esim if:ltä sama pyörä n.3300€ täysikaskolla vuodessa. Mä suosittelen oikeasti kilpailuttaa, koska nykyään on henk. vakuutukset, eli missä asut, millainen vakuutus historia, millainen pyörä jne...

Jos on halua tehdä itse huoltoja, niin öljyn vaihto noin 1 tunti jos ei pidä kiirettä, ei ole mitään rakettitiedettä, sama ventiilit tarkistaa vaikka joka kolmannella öljyn vaihdossa. Miksi ei koneremppa mee sitten siinä 10tkm kohdalla vaikka, husseen makso noin 8 vuotta sitten mp-racing:issä 10tkm kone remppa noin 2000€, osineen/töineen.
Renkaat kestää miten kestää, pisin mitä mulla on kestänyt on n.3600km eli yhden kauden, etunen kestänyt vähän pidempää.

Käytetyt pyörät voi olla luotettavia tai ei, riippuu miten edelliset omistajat on kohdellut, mutta esim Suzuki DRZ400, Ktm 690smc(myös vanhemmat) on hyviä katupyöriä, on huoltovapaampia ja pitkillä huoltoväleilla, myös Yamaha XT660 vai oliko se 600, Husqvarna SM610 on muuten ihan jees, mutta se jakoketjun vaihto väli on vain 10tkm ja istuin on aika kova, kun mietti että pitäisi olla katupyörä, myös yksi lisää Husqvarna SM630 on ok katupyörä

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

4.7.2018 21:07

Husky510 kirjoitti:No tuota jos...


Kiitti vastauksesta!

Oon ilmeisesti ihastellu kisapyöriä tietämättä. :lol: Ei varmaankaan perusajoon tollasta kisapeliä kannata ostaa.

Miten noissa katupyörissä koneremppa ja huollot? Tuskin yhtä tiheeseen tahtiin, mitä alotuspostaukseen listasin?
KTM 690 kattelin nettimotosta ja noilla ajettu 30tkm+ eikä mainintaakaan konerempasta, tosin taitavat olla yli 35kW.

Husse mulla oli suunnitelmana kun kevarikortista haaveilin, mutta jäi ajamatta. Mikä Husse ois hyvä katukäyttöön? Olis kumminki sillanen mp haussa, millä pääsee tarvittaessa vähän metässä kokeilemaan.
Husqvarna SM 610 näyttäis mieluisalta, mutta yli 35kW. :(

Mulla oli mopoiässä Derbi DRD sm, samanlaisen haluisin, mutta vähän tehokkaampana : :lol:

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

4.7.2018 21:22

Ktm690 ja husset taitaa mennä tehoissa yli, järki sumoksi ehdottaisin xt660x jos menee tehoihin. Männän vaihtoa turha alkaa miettiä ennen 70tkm. Öljynvaihdot ja that's it.

Jos vielä vanhempia kattelee niin suzuki dr650, yamaha xt600e ja yamaha tt600r ainakin voi yhyttää sumo vanteilla myynnissä ja luulisi menevän alle 35kw luokkaan.

Itsellä tt600r rupulikumeilla ja tehoissa häviää reilusti kooteeämmille mutta jousitus huippuluokkaa, pelkkä potkustartti miinusta ja yamahan tuplakaasarihässäkkä. Liikenne + osakasko 180€/vuosi täysillä bonareilla.

Suzuki drz400sm myös soiva peli ja tehdas sumo eikä uudelleenpinnattu. Kuvailemaasi käyttöön ei tosiaan voi kisapyörää suositella, menee ruuvaamiseksi eikä ajamiseksi.

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

4.7.2018 21:37

Epoksi kirjoitti:Ktm690 ja husset...


Kiitos vastauksesta!

Suzuki DR-Z 400cc vm2007 näyttää oikein hyvältä ja melko edullinenki! Varmasti parempi vaihtoehto, kuin kisahusse :lol:

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

5.7.2018 6:30

KTM 690, Husse 610/630, BMW 650 X-Moto sekä XT660X/R on niitä joita kannattaa katsella normi katukäyttöön. Jos pyörä huolletaan asianmukaisesti eikä käyttö ole mopojonne tyyliin typerää rajoitinrallia, niillä ajaa helposti kuusinumeroisen lukeman ennen kun tarvii konetta availla. Toki kaikki on yksilöitä ja jokaisessa on omat tyyppivikansa jotka voi johtaa koneen jonkinasteiseen avaamiseen jossain vaiheessa, kuitenkin noi on niiiiiiin paljon kestävämpiä ja huolettomampia katukäytössä kun kisapyörät.

Tehoja ei kannata tuijotella muuta kun että ne on alle 70kw, silloin saa kuristaa tehot 35kw/A2:ksi. Esimerkiksi KTM 690 onnistuu niinkin helposti että menee käymään satasen kanssa KTM huollossa niin he lataavat uuden softan ruiskulle ja sen jälkeen pyörä on alle 25kw jonka jälkeen se käydään muutoskatsastamassa.

Listan pyöristä XT660X/R on valmiiksi 35kw/A2, on myös painavin, möhköin mutta samalla erittäin helppo pyörä koska tekniikka on luotettavaa ja kestävää, pärjää kymmeniätuhansia kilsoja pelkillä normi huolloilla.

Eniten fun factoria on KTM 690:ssä. ainakin täysitehoisena. A2 tehoisena se on 25kw joten jää jalkoihin Yamahalle mutta tekniikka, ajttavuus ja snagariuskottavuus on parempi kun Yampissa.

Husse 610/630 on ihan jees, samoin X-Moto joista jälkimmäinen on räyhempi. Nämä saa myös kuristettua A2 tehoihin mutta on kalliimpi tehdä kun 690:ssä. Jättäisin ehkä nämä kaksi välistä ja katsoisin XT660 tai KTM 690:stä.

Vanhemmat XT600, TT600, Hondan XR:ät, Vanhemmat KTM LC4 koneiset sekä Suzukin eri versiot on selkeästi vanhempaa tekniikkaa ja osa on ilmajäähdyttiselllä moottorilla. Näissä on yleensä kilsjoa paljon ja useita omistajia takana eikä voi varmuudella tietää saiko hyvän pyörän vai laitetaanko samantien 1000-3000€ remontteihin.

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

5.7.2018 19:45

Murskahan tuossa kertoi jo ne tärkeämmät...Ei ole mitään lisättävää

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

5.7.2018 20:58

En nyt suoraan kisapyörää lyttäisi alas. Oletetaan, että saat hyvin pidetyn vekottimen jalkojen väliin, niin kyllähän noilla ajelee hyvällä asentella pidempääkin lenkkiä, penkkejäkin saa vähän edes mukavempia ostettua, kuin ne vakiot. Kannattaa yrittää ostaa sellainen mihin on vaihdettu isompi etujarrulevy ja iso puristin

Öljynvaihto on näihin maailman yksinkertasin operaatio, kun on tilaa räplätä, samoin venojen säätö hoituu nopeasti kunhan hetken harjoittelee. Hyvä perus nyrkkisääntö kadulle on 10h ja öljyt vaihtoon. Toki on myös hieman mallikohtaisia eroja. Kisamopoon vaihtaa myös helposti erilaiset renkaat ja sitten voikin lähteä vaikka jäälle, metsään tai crossiradalle.

Koneremppahan se on isoin yksittäinen kuluerä. Jotkut on tosin saattanu ajaa kisaenskalla jopa 500-600h kadulla ennen isoa remppaa. En toki ihan äärirajoille veisi vaan mieluummin auki ennenkuin jotain menee rikki.

Mutta jos ei huoltaminen yhtään kiinnosta, niin itse kallistuisin varmaan 690smc:een puoleen. Eniten hauskuuskerrointa katupyöristä.

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

5.7.2018 21:01

Lisäyksenä vielä, että kisapyörissä on halvat vakuutukset, koska tehoa papereissa yleensä alle 10kw. Omassa pyörässä lukee 6kw.

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

5.7.2018 21:09

Murska kirjoitti:KTM 690....


Kiitos paljon vastauksesta! Tää viesti kannattais lukittaa etusivulle.

Yamahaa ja Kotaria vertaillessa Kotari vie kyllä mun äänen. Kotari näistä kahdesta kalliimpi ja vakuutuksetkin (?) kalliimpia.

Esimerkiksi KTM 690 onnistuu niinkin helposti että menee käymään satasen kanssa KTM huollossa niin he lataavat uuden softan ruiskulle ja sen jälkeen pyörä on alle 25kw

Kuulostaa liian halvalta ja helpolta. : :lol: Samalla kikalla saa pyörän luultavasti täystehoiseksi tarvittaessa.

KTM 690 Enduro R SMC 25KW ajettu 21tkm 4999e
https://www.nettimoto.com/ktm/690/2295373
Olisiko tässä esimerkiksi hyvä peli?

Mitä eroa Enduro R, SMC R ja SMC?
SMC ja SMC R malleja tuntuu olevan harvakseltaan ja niistä löytyy todella vähän tietoa, tai sitten en osaa etsiä oikeasta paikasta.

Nyt kun tulevaisuuden mp löytyi, miten tässä huollot ja vakuutukset?
Osakasko n. 700e, laskettu IF:ssä 46KW KTM Enduro R. Bonus 66%. Mulla kaikki vakuutukset IF:ssä joten sieltä hankkisin pärrällekkin vakuutukset. Sivuilla ei saa laskettua hintaa ilman rekisterinumeroa.
Miten 4kk kausivakuutus vaikuttaa ja mitä lisätoimenpiteitä tuottaa?


Huollot Murskaa lainaten:
Virallinen huoltoväli on 09-11 7500km ja 12-> 10tkm, öljyt kannattaa vaihtaa 2500km välein kun öljytilavuus on verrattain pieni ja isomukinen yksipyttyinen kone on kova likaamaan öljyjä. Öljynä laadukasta vähintään 10w50 öljyä, mielummin 10w60, Motorexilla omien kokemusten perusteella vaihteisto toimi parhaiten.


"Epävirallinen" huolto-opas:
https://www.manualslib.com/manual/1164880/Ktm-690-Lc4.html?page=31

Pärjääkö huolto-oppaan tarkistuksilla sekä öljyä vaihtamalla 2500km välein?
Viimeksi muokannut Toooonto päivämäärä 5.7.2018 21:25, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

5.7.2018 21:14

Soppanestori kirjoitti:En nyt suoraan kisapyörää...


Kiitos vastauksesta!

Kisapyörästä varmasti saisin enemmän hupia, mutta suuremmat huollot ja toimenpiteet huolestuttaa, koska en osaa niitä itse tehdä. :lol:

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

7.7.2018 13:03

R malleissa on yleensä hieman parempi alusta, jotain tingeltangelia ja täydet 690 kuutioita. Perus malleissa on 655cc tjsp. Jos tuollaisen enduron ostat niin en usko, että tulet katumaan. Välimallin kumeilla ajelee vaikka minne pöpelikköön.

Kisapyörän perushuolto on helppoa, youtubesta löytyy paljon opetusvideoita joiden mukaan voi tehdä aluksi. Niiden purkaminenkin on erittäin nopeaa, vert. Mihin tahansa normi vehkeeseen(kunhan on perus työkalut). Konerempan itse teettänyt liikkeessä, se ei toki ole ihan ilmaista.

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

7.7.2018 19:25

Oletan että tämä olisi hyvä ketju minun kysymyksille myös.
Kohta A2-kortti olisi taskussa ja pitäisi ostaa isompi mopo tilalle. A2:lla ei saa ajaa yli 35kW, mutta mites kuristaminen? On toi Husqvarnan 701 kiinnostanut, onko se minkälainen pyörä ylipäätään? Huoltovälit, huonot puolet ja tietenkin hyvät puolet.
Luin nopeasti että pyörä antaisi ulos 55kW, eli onko mahdollista kuristaa se 35kW? Sekä minkälaiset vakuutukset sellaisessa pyörässä maksaa suunnilleen?

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

7.7.2018 20:08

Jopas on tullut paljon asiaa :)

Kisapyörä on ok jos on sitoutunut huoltamaan ja remppaamaan tietyin aikavälein. Ajettavuudeltaan kisapyörä peittoaa kaikki isommat katuenskat, myös hauskakerrointa on enemmän kun isoissa ja painavissa katuenskoissa/motoissa.

Mulla oli joku kesä sitten 400EXC -09 joka oli kuntokrossin lisäksi arkikäytössä, hyvin pystyy ajamaan ne samat ajot mitä ajoin aiemmin 690:llä mutta soralle siirtyessä hauskuutta oli enemmän hyvän ajettavuuden takia vaikka tehoa ei ollut yhtä paljoa. Tästä pyörästä tein Rally version isolla tankilla ja rallikatteilla sekä monilla muilla muutoksilla, kuten koneeseen "taiottiin" lisää käyttötunteja. Aivan mahtava pyörä jonka kanssa oli hauska seikkailla ja aina vaan jakosi naurattaa pyörän helppo ajetavuus vaikka vauhdikkailla metsäteillä tuli pään kokoisia kiviä ja möykkyjä vastaan. Pyörä ostettiin multa "väkisin" ja se meni "rallyraid" pyöräksi eräälle alan harrastajalle joka ajoi sillä kilpaa.

690 oli 2008-2011 654cc jonka jälkeen 2012 eteenpäin siinä on sama 690cc moottori mikä on Dukessa. R on ns. 701 Husse on paranneltu versio 690:stä ja mielummin ostaisin sen kun 690:sen, molemmat on hyviä pyöriä eikä ole suurempaa merkitystä kumman valitsee. Jos olisin ostamassa 690:stä, SMC:tä tai Enduroa niin ostaisin 2012 uudemman mallin. Näiden mallien kirjo on suuri 2008- tähän päivään joten en ala sen suuremmin tässä vaiheessa eritellä mitä eroja on missäkin vuosimallissa.

690 kanssa pärjää huolto ohjelman mukaan + vaihtaa öljyt 2500 välein. 690 ja 701 molemmat saa muutettua alle 35kw:ksi valtuutetussa huollossa. 690 2008-2013 pystyy itse muokkaamaan moottrin softia läppärillä ja saa tehtyä siitä täysitehoisen ilman huollossa käymistä..

Kannattaa lukea Pohjolan Kurapyöräilijät foorumilta KTM 690 Enduro sekä KTM 690 Tune-Ecu topicit läpi, molemmissa on paljon viestejä mutta kumpikin on todellinen tietopankki jonka jälkeen tietää kaiken oleellisen 690:stä. Samoin sieltä löytyy juttua Husse 701:stä.

Re: Ensimmäistä supermotoa ostamassa.

8.7.2018 1:40

Jees jees. Entäs mites nämä kyykyt mitkä on muutettu A2-kortille ajettavaksi? Jos löytäisin jostain 600-kuutioisen kyykyn mikä on aikasemmin kuristettu niin tulisiko vain ongelmia sellaisella? Nykyään ei voi kuristaa sellasia tehomyllyjä, että saisi ajaa A2:lla. Ajattelin vain, että ostaisi sellaisen jos hyvän ja kunnollisen löytää, ajaa sillä siihen asti ennen kuin saa korotettua kortin ja sitten sen jälkee laittaisi täysitehoiseksi, ei tarvitsisi ostaa uutta pyörää sitten.