Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Kuinka ajaa mahdollisimman halvalla motocrossia? Vinkkejä??

18.8.2016 14:02

Tervehdys,

Team perseauki on tässä suunnitellut jo tovin, että miten saisi motocrossin tuntikustannukset painettua mahdollisimman alas.

Ollaan kolmen hengen porukka, joilla kaikilla on kokemusta nuoruudesta joko crossista tai montuilla pärräämisestä. Ollaan kaikki jo nykyään kolmekymppisiä eli meidän ajaminen ei tule enään olemaan mitenkään tavoitteellista ajoa vaan pikemminkin sellaista kuntojumppaa pyörän selässä.

Rahaa ei ole, mutta hinku ajamaan olisi kova. Kaikilla meillä on hyvin tiedossa kunnon crossin suorituskyvyt, mutta samoin on tiedossa mitä sellainen maksaa. Taitojen ja fysiikan puolesta meistä ei kuitenkaan kukaan pysty ulosmittaamaan tuollaisen pyörän suorituskykyä, joten meille siis riittäisi vähempikin.

Asioita ollaan tässä jonkin verran tutkittu ja ollaan seuraavia ajatuksia ilmoille heitetty:

A) Ostettaisiin joku konevikainen crossi, josta moottori pois ja sen tilalle joku käytetty kestävä 4-t katuenskan kone ja katuenskan runko myyntiin. Mitä mieltä? Mikä kone olisi kestävä?

B) Taas jostain ok crossin runko ja siihen kiinni joku halpis 250cc kiinanmoottori joita saa alle 500e. Mitä mieltä? Jääkö kone auttamatta liian tehottomaksi ja kestääkö nuo ylipäänsä yhtään mitään? Saako tuollaista halvalla viritettyä?

C) Uutena joku laadukkaampi halpis esim. Shine ja sitten vaan kädet ristiin, että kestäisi pari sataa tiimaa ilman mitään isompia. Onko turha toivo? =D

D) Käytetty 1500e hintainen "oikea" crossi ja kun kone poksahtaa niin ehjät osat myyntiin. Ajatuksia?

E) Jokin muu kokonaisuus. Mikä?

Korostetaan vielä, että kivahan se olisi pakasta vedetyillä kisavehkeillä vedellä siten, että kaikki olisi viimeisen päälle, mutta realiteetit on kuitenkin sellaiset, että rahaa ei ole.
Kyse siis puhtaasti rapakuntoisten poikien höyryjen päästelystä radalla ilman mitään tavoitteita tai muita hienouksia, joten eihän aleta kommenteissa tinkaamaan, laadusta, suorituskyvystä ja ajo-ominaisuuksista vaan mietittäisiin porukalla miten tätä voisi tehdä mahdollisimman halvalla tilanteessa jossa kaikesta muusta voi melkeinpä tinkiä. Kiitos jo etukäteen =)

Re: Kuinka ajaa mahdollisimman halvalla motocrossia? Vinkkej

18.8.2016 18:20

Mulle tulee mieleen, että jos tästä keskustelusta on jotain apua
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=25&t=84777

Re: Kuinka ajaa mahdollisimman halvalla motocrossia? Vinkkej

19.8.2016 0:41

Kiitos Husky linkistä. Luin tuon ketjun päällisin puolin kokonaan läpi ja virisi ajatus, että ei se uudenkaan pyörän osto ihan mahdottomuus varmaankaan olisi, jos saataisiin tuohon kimppaamme muutama henkilö lisää. Noi täydellisen koneremontin välit, kun näyttää olevan kuitenkin aika pitkiä varsinkin noissa isommissa koneissa.

Tarkennetaan vielä, että vaikka sitä rahaa ei liioin olekkaan niin kyllä meillä silti tarkoitus on hommaan vähän sijoittaakin. Haaveissa olisi, että saataisiin ajotunnin hinta painettua haarukkaan 30-40e/h. Tuo hinta sisältäisi pyörän kuoletuksen, huollot, nesteet&bensat, vakuutukset ja kausikortit radalle.

Käytäisiin ajelemassa 2x viikkoon tunnin setti jokainen siten, että 10 tai 15 min. ajoa, jonka jälkeen läpsystä vaihto. Yksi huolehtisi aina pyörän tallilta radalle vuorollaan ja palauttaessa sitten pyörän ja putsarin pesu sekä öljynvaihto, jos tunnit täynnä. Isommat huollot sitten kimpassa tallilla perjantaisin kaljan kanssa ;) Ajokausi meillä kestäisi 6kk, jolloin kolmen henkilön kimpalla pyörään tulisi tunteja 156/h kaudessa. Rahoitus sitten siten, että yhdistyksen tilille ympäri vuoden 200- 250e/kk jokaiselta.

Laittakaa rohkeasti näkemyksiä mikä olisi näillä spekseillä viisain ratkaisu!?

Re: Kuinka ajaa mahdollisimman halvalla motocrossia? Vinkkej

21.9.2016 21:10

-Kiinankoneeseen en koskisi, laatu "vähän" sinnepäin.
-Ei katuenskan koneen swappia crossiin. Moottorin luonne täysin väärä ja konevälit järkyttävät.

Suosittelen katsomaan 250cc 2t pyörää.. Alkuun saattaa kauhistuttaa että perkele kakstahtinen.. Mutta kyllä. Isossa savuttajassa kone kyllä kestää oikealla käytöllä ja huoltovälit järkeviä. Nelari saattaisi tuntua hyvälle vaihtoehdolle mutta remontin iskiessä hintalappu on helvetin kova. Kakstahtista huoltaa pienemmällä rahalla (=halvemmat remontit). Ja myös nuo crossi nelarit vaatii aika tiuhaa huoltoa...

Myös ehdotuksena että jos ostaisitte jonkun "pikkuvikaisen" kakspuolikkaan suht halvalla. Esim laatikko tai kiertokankivikaisen. Kone auki ja tikkiin niin tietää että ainakin kestää. Tällöin pyörälle tulee hintaa osto+korjaus joka saattaa tulla halvemmaksi kuin halvan "vielä/hetken" toimivan pyörän osto. Ainakin olisi tieto että mitä koneele tehty kun itse tekee 8)

Suosittelen perehtymään noihin crossien huoltoväleihin! Etenkin isojen 2t pyörien ;)

Re: Kuinka ajaa mahdollisimman halvalla motocrossia? Vinkkej

3.10.2016 17:23

Senverran pitää kommentoida noista kiinapeleistä, että tällähetkellä yksikään maahantuoja ei tuo mitään laadukkaampia isoja crosseja.

Kiinan päästä kyllä löytyisi vaikka mitä kuten tämä Kews...tosin ei ne ihan ilmaisiakaan ole (Suomessa hinta olisi ~3000€) ;)

Kuva
Kuva
Kuva

Re: Kuinka ajaa mahdollisimman halvalla motocrossia? Vinkkej

13.10.2016 23:05

Nyt! Löytyisköhän jostain videoo tollasesta kiinan feikki kotarista :lol: Kiinnostais ostaa tollanen ihan vaan nähdäkseen kuinka surkeeta laatua se on!

Mutta aiheeseen. Älä missään nimessä osta kiinacrossia. Käytettyihin tunnettujen merkkien pyöriin saa niin paljon helpommin osia, jotka kestää 10 kertaa pidempään, kuin mitkään kiinaritsan osat. Vaikka maksavatkin muutaman kympin enemmän niin saatte niistä paljon enemmän tunteja irti. Ja muutenkin...tuollaista kiinan vehjettä saa olla joka 10min välein ruuvaamassa tai hitsaamassa jostain välistä, niin ette kyllä ehdi tuollaisia tunteja saamaan edes kasaan! :D

Tuota hinta per ajotunti arviota kyllä tulee olemaan vaikea saavuttaa. Itselläni on nyt viimeisen kolmen vuoden aikana olleet kustannukset noin 80-120€/h 2013 mallin pyörällä. Tosin ajan vain noin 20-30h vuodessa koska ajokauteni on noin 3-4kk. Ei ehkä mahdotonta, mutta niitä yllättäviä (ja yllätystä ehkäiseviä) kuluja tulee valitettavan paljon crossissa.

Re: Kuinka ajaa mahdollisimman halvalla motocrossia? Vinkkej

14.10.2016 23:24

Niin kuten aiemmin mainitsin....YKSIKÄÄN maahantuoja ei tuo näitä laadukkaampia isoja kiinacrosseja. Omat kokemukset on ollut ihan hyviä, Mutta ne kaikki on ollut näitä omia tuonteja. Ei ole tarvinnut hitsata, sorvata tai mitään muutakaan ikinä. Kulutusosat on saanut länsipyörien tarvikeosista.

Nämä isommat Suomi maahantuojat panostavat vain hintaan jolloin laatu on sen mukaista. Eli en voisi suositella, tosin mitään ei ole tarjollakaan.
.
Tänä päivänä Kiinasta jo saisi vaikka mitä laadukastakin, jos maahantuoja on valmis maksamaan. Suurimman osan offroad pyörä markkinoiden after market osistahan teetetään Kiinassa mm. vanteet/navat ja muut billet osat, Koneet ovat se vähiten teetetty osa alue. Tosin tässä Kewssissä oleva kone NC250 on jo muutaman eurovalmistajan käytössä mm. GasGas Cami 250, AJP PR5, Minsk ERX..

Videoo en tähän hätään tuosta Kews löytänyt, mutta alla muutama muukin laadukkaampi clooni :lol:

Kuva
Kuva
Kuva

Anteeksi OT

Re: Kuinka ajaa mahdollisimman halvalla motocrossia? Vinkkej

16.10.2016 13:35

Tosiaan.. Tuollaiseen kevyeen kuntopärräilyyn ja halvalla. Kannattaishan noita hieman vanhemman puoleisia isoja 2-t katsella. Vajaatahti kun noitten huoltojen kannalta sopis paljon paremmin tuohon teidän suunnitelmaan halvempien huoltojen puolesta. Ja sellasta sais vähemmänkin kätevämpi vähän enemmänkin perjantai kaljoissaan remppailtua. Kiinalaiset määräisin kyllä mäkin hyllylle. Kiitos ja anteeksi.