Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

A1 pyörä A2 pyöräksi

12.3.2016 14:17

En tällaista aihetta pienellä etsimisellä löytänyt foorumilta, joten uuden threadin päätin luoda. (Modet, poistelkaa jos turha/ vastaava on jo olemassa)

Eli kysymys A1 (kevytmoottoripyörän) siirtämisestä A2 pyöräksi? Mitä kaikkea tämä vaatii ja millainen operaatio olisi tiedossa?

Sen vuoksi kyselen kun pohdin laillisuutta nostaa oma Husaberg TE125 A1-->A2. Tiedän että se onnistuisi, mutta kuinka. Ja joku kysyy kuitenkin, että miksi ja mitä järkeä, joten avataanpa asiaa hieman.

Suunnitelmissa/ pienissä ajatuksissa olisi vaihtaa tuohon Husabergiin saman merkin 300cc kone, jotta siitä saisi pienellä rakentelulla itselle isomman LAILLISESTI ajettavan pyörän, kun A2 olisi tarkoituksena ajaa. Jos tällaisen operaation suorittaa asiallisesti ja engine swap onnistuu, olisiko mahdollista siirtää ja katsastaa kyseinen pyörä A2? Itse projekti ei sinänsä tuottaisi luultavasti ongelmia, sillä Husaberg TE 125 ja 300 ovat lähes sama pyörä, kuutiotilavuutta lukuunottamatta. Laillisuus tässä lähinnä mietityttää, kyllähän sen 300 koneen voisi vaihtaa piikin tilalle ja vain ajella, mutta mieluummin tekisin asian huolella loppuun ja A2 valkokilpiseksi.

Tiivistäen, voiko asiallisen (runko, jarrut, sähköt, moottori yms kaikki kunnossa) A1 pyörän katsastaa isommaksi A2 pyöräksi, vaikka kone olisikin eri, kuin alkuperäinen?

Re: A1 pyörä A2 pyöräksi

29.8.2016 15:49

Vakuutusyhtiössä varmaan kattovat että mitähän helvettiä mikä tää tälläne hirvitys on, ja läimäsevät aika hinnan sille.

Katsastuskonttorilla vähän riippuu. Tuntuu etteivät oikeesti oo yhtään perillä noista moottoripyörähommista, kävin kuristamassa oman Kawan eivätkä mitään osanneet sanoa muutaku että "Tuo asennustodistus".

Veikkaan että dynossa pitäisi käyttää, ja jonkin sortin listaus ja todistus siitä että jarrut yms. todellakin kestävät isomman vekottimen vauhtia ja energiaa.


Ootko muutes kattonu, mitä kaikkea pelkän sylinterin lisäksi joudut vaihtamaan? Voi olla oikeesti halvempi vaan myydä ja ostaa uus.

Re: A1 pyörä A2 pyöräksi

21.9.2016 20:59

Siis koko kone olisi vaihtunut :D, 125-->300cc. Alusta, katteet jne samoja. Moottori apulaitteineen olisi siis eronnut.


Saa poistaa kyseisen ketjun. Husa myyty jo ihan piikkinä, kun pyöräikä loppui ja nelipyörä piti alle saada :itku: ja rahat ei riitä kaikkeen harrastamiseen..
mutta pakko se on palata enskojen maailmaan kun rahatilanne sallii