Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

26.8.2012 14:51

Olen ostamassa Kawan Z750:stä ja kaikki muut hommat alkaa olla neuvotteluissa kuosissa mutta myyjä on tee-se itse mies. Pyörästä löytyy huoltokirja täytettynä 16000km asti mutta sen jälkeee huollot tehty itse. Pyörällä ajettu 24000. Viimeksi on vaihtanut etuhaarukan öljyt mutta ilmeisesti ei muuta(stefoja yms). Tehnyt vuosihuollot itse ja öljynvaihdot itse. Venttiileihin ei ole koskenut. Hieman arveluttaa ostaa pyörää, sillä eikös 24000km paikkeilla olisi luvassa isompi huolto. siinäpä sitten rapsahtaa pyörän lisäksi monen sadan huolto lasku. NEUVOJA?

Re: Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

26.8.2012 15:05

Suurin homma tuossa 24tkm huollossa on varmastikkin tuo venojen tarkistus. Jos itseltä onnistuu niin säästää tukun rahaa. Jos haarukkaan on öljyt vaihtanu nii varmasti on stefatkin. :roll: Hintaahan kannattaa tingata alaspäin juurikin tuolla edessä olevalla huollolla. Mitään isompaa vikaa tuon verran ajetuissa harvoin on.

Re: Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

26.8.2012 15:08

Neuvottelet sen huollon hinnan kauppaan.

Re: Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

26.8.2012 18:08

Jos sulle tuottaa ongelmaa viedä se siihen 24tkm huoltoon, niin voit aina etsiä pyörän mihin kyseinen huolto on tehty. En näes tässä mitään ongelmaa, myyjä on ilmoittanut, että 24tkm huolto tekemättä niin tottakai se huolto jää sun harteilles. Sinun asiasi on miettiä onko pyörän hinta kohdallaan verrattuna muihin vastaaviin mihin on suoritettu kyseinen huolto vai onko järkevämpää etsiä huollettu vehje.

Re: Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

26.8.2012 21:01

En nää mitään vikaa tee-se-itse -miehissä, koska itsekkin olen sellainen. En nää mitään järkeä viedä laitetta huoltoon ammattimiehelle, jos sama homma hoituu itseltä. Vaikkakin vähän hitaammin. Ei ne liikkeen ammattimiehet mitään taikureita ole, vaan tavallisia ihmisiä. Toki hommalla on liikkeeseen vietynä takuu, omasta virheestä saa syyttää itseään.

Ongelma on vaan siinä, että tee-se-itse -miehiä on eri tasoisia. Joku tekee itse, vaikka hommasta ei ole kuvan palaa ja tehdään kaikki päin prinkkalaa. Ostajan tehtävä on tuollaisessa tilanteessa oltava myös itse osaava jotta voi kysymyksillä selvitellä millainen äijä ne huollot on koti tallissa tai pihassa suorittanut.

Epävarmuutta hommassasi ei ole muussa, kuin että hinta on oltava kohdallaan, jotta omien taitojesi mukaan tuo 24 tkm huolto on mahdollista suorittaa liikkeessä, tai kotipihassa. Sen osaa jokainen sanoa itse.

Re: Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

26.8.2012 22:36

Tossa edellähän tulikin jo hyviä faktoja.
Itse kanssa pyrkinyt tekemään aina kaiken mahdollisen itse, toki enduropuolella se tavallaan on iso osa koko harrastusta.

Sen voin kyllä sanoa että viemällä pyörän huoltoon, et enää voi olla millään tavalla varma siitä mitä pyörällesi oikeasti on tehty. Pahimmassa tapauksessa olisit itse voinut pienellä perehtymisellä ja vaivannäöllä saada paremman lopputuloksen.

Esimerkki 1.
Husqvarnani perään ajettiin autolla, päätin tyhmänä jättää korjaukset kyseistä merkkiä edustavalle liikkeelle. Kaikessa mahdollisessa mentiin siitä missä aita on matalin, kalleimmat osat jätettiin vaihtamatta koska niissä oli vain naarmuja. Vino vannekehä vaihdettiin uuteen, mutta asentaja oli mallia tunari. Hän teki vanteen kahteen kertaan, ensimmäisellä kerralla kehä oli asennettu niin sivuun, että ketjut eivät mahtuneet rattaalle. Toisella kerralla edellinen asia oli kunnossa mutta kehässä oli heittoa. Pienellä opiskelulla kiristelin pinnoja ja sain kehän suoraan ihan itse. Tuolloin olin vielä tyhmä 16v kevaripoika, enkä osannut pitää puoliani.

Esimerkki 2.
Viime kesä meni ajojen osalta täysin pilalle koska vein kotarin kampiakselin erääseen crossipiireissä hyvinkin tunnettuun ja maineikkaaseen liikkeeseen. Kyseessä oli kiertokangen vaihto, jota ei normaalityökaluilla voi tehdä. Heillä oli käytössään hommaan sopivat erikoistyökalut, ja silti mokasivat homman jopa kahdella eri tavalla, tuloksena 20 tunnin ajon jälkeen lievä koneen täystuho. Purin koneen uudestaan, vein osat takaisin ja korvasivat kaiken mitä pyysin, enempää kyselemättä.

Tässä siis ne vähäiset kerrat kun olen huoltoliikkeisiin joutunut turvautumaan.
Toivottavasti en nyt pelotellut liikaa :lol:

Re: Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

26.8.2012 22:56

_Jre_ kirjoitti:Esimerkki 1.
Husqvarnani perään ajettiin autolla, päätin tyhmänä jättää korjaukset kyseistä merkkiä edustavalle liikkeelle. Kaikessa mahdollisessa mentiin siitä missä aita on matalin, kalleimmat osat jätettiin vaihtamatta koska niissä oli vain naarmuja. Vino vannekehä vaihdettiin uuteen, mutta asentaja oli mallia tunari. Hän teki vanteen kahteen kertaan, ensimmäisellä kerralla kehä oli asennettu niin sivuun, että ketjut eivät mahtuneet rattaalle. Toisella kerralla edellinen asia oli kunnossa mutta kehässä oli heittoa. Pienellä opiskelulla kiristelin pinnoja ja sain kehän suoraan ihan itse. Tuolloin olin vielä tyhmä 16v kevaripoika, enkä osannut pitää puoliani.

Tälläsessä tilanteessahan kaikki mahdollinen otetaan uutta mitä saadaan. Vastapuolen vakuutuksestahan tuo koko korjaus menee, niin en ymmärrä kuinka olet voinut tyytyä jos aikasemmin virheettömät osat ovat kolarin jäjiltä naarmuilla.

Re: Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

26.8.2012 23:28

Juu, kyseinen firma väitti että eivät katsoneet aiheelliseksi vaihtaa esim. koko takahäkkiä koska siinä oli vain naarmuja ja oli muuten suora. Veikkaanpa että oli hiukkasen kallis osa, ja pitivät sen itsellään. Tyhmä kun olin enkä viitsinyt ruveta tappelemaan silloin.

Re: Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

28.3.2013 22:02

Todennäköisesti kaikki huoltavat oman pyöränsä huolella ja fuskaamatta. Perushuolloissa ei ole oikeastaan mitään osaamista, mutta kaikki on varmasti tehty. Virallisissa huolloissa ei aina ole niin. Erikoisemmat huoltokohteet ovat sitten eri asia, niissä joillain on osaamista tehdä ne oikein ja joillain ei.

Re: Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

24.4.2013 14:52

Kertokaapas kokeneemmat, olen tuollaista yamahan r1 suunnitellut ensimmäiseksi pyöräksi. Muutama vaihtoehto tuossa olisi kohtalaisen lähellä, mutta kilometrit mietityttää noissa, eli ajettu 40-50k.
Millä kilometrimäärillä tuollainen pyörä on "loppuun ajettu"?
Ja mitäs muuta ostossa/koeajolla olisi hyvä tutkia koneen käyntiäänen ja vaihteiston toiminnan lisäksi?

Re: Epävarmuuutta käytetyn mp:n ostossa

24.4.2013 15:38

Loppuun ajettu tuo ei ole koskaan, jos pitää hyvää huolta ja vaihtaa kulutusosia tarpeen mukaan. Konetta varmaan tarvii availla siinä sadan tonnin kieppeillä tai sen jälkeen.

Perusjutut kannattaa tarkistaa, niistä on hyvä ohje tietopankissa. Kevareista kirjotettu, mutta samat asiathan ne pätee isompiinkin pyöriin.