Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

29.10.2012 23:18

Trafin sivuilta linkittämäsi linkin takaa:
Kaikki nykymallin mukaiset ajokortit vaihdetaan uusiin vuoteen 2033 mennessä. Muutos ei vaadi tässä vaiheessa nykyisiltä ajokortinhaltijoilta mitään toimenpiteitä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaikka olisit kaikki tarvitsemasi ajokortit tämän vuoden puolella saanut, niin jokatapauksessa 15v sisällä saat uuden ajokortin automaattisesti, jossa on tuo voimassaolopäivämäärä päivitetty uuden lain mukaisesti.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

24.11.2012 15:00

keväällä kun käypi teoria/ajo tunnit toho a2 luokkaan nii pääsenkö samana päivänä ajamaan isompaa pyörää kun tulee 18v täyteen ? :eek:

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

24.11.2012 18:57

Uskoisin,

voi infota teille kaiken tästä tulevasta korttimuutoksesta kun ens viikon perjantaina työpaikallani pidetään koulutustilaisuus näistä uusista korttimuutoksista.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

25.11.2012 16:23

Kysytään nyt vielä tosta kortti uudistuksesta. Eli olen ajanut ton a1-kortin 16 vuotiaana ja 18 vuotiaana sain sen keskivaiheen a-kortin et saa ajaa sitä alle 25kw pyörää. Täytän tän vuoden joulukuus 21 vuotta eli olisin saanut hakea sen ison A tuohon omaan korttiini jo silloin, kun täytin 20 vuotta. Mutta en jostain syystä sitä ole vielä tehnyt kerran kävin poliisilaitoksella kysymässä tuosta ajokortti uudistuksesta mutta se vastaanotto virkailija oli niin vittumaisella päällä et sanoi vaan et ei kannata ruveta mitään muuttamaan jos ei ole ulkomaille lähdössä ja siellä sitten ajelisi moottoripyörillä. Noh lähdin sitten pois sieltä asemalta kun rupes itteänikin ottamaan aivoon se touhu.
Nyt kuitenkin tänään eksyin tänne foorumille ja löysin tän ketjun ja ekasta viestisä tuon trafin sivun ja sitä lukiessani pisti silmään tämä asia

"Nykytilanne
Nykyään on kaksi moottoripyöräkortin luokkaa, A1 ja A. A-luokan ikäraja on 21, mutta 18-vuotiaalle voidaan myöntää rajoitettu A-luokan ajo-oikeus, jolla hän voi kuljettaa teholtaan rajoitettuja moottoripyöriä (max 25 kW). A1-luokan ajo-oikeuden saa korotettua rajoitetuksi A-luokaksi hakemuksella. Jos rajoitetun A-luokan ajo-oikeuden haltija täyttää 21-vuotta ennen 19.1.2013, kannattaa hakemus toimittaa poliisille hyvissä ajoin ennen lakiuudistusta."

Eli siis pitääkö toi kortti nyt sitten käydä muutamassa ennen tota 19.1.2013 että saa ton kortin varmasti eikä tartte mennä mihinkään autokouluun.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

25.11.2012 20:37

Pitää vielä kysyä kun en saa tuosta teksistä oikein selvää. Täytän 20 joulukuussa (millä ei ole mitään merkitystä), vain mopokortti on alla. Meinasin hankkia a-kortin ensi vuonna (rajoitettu?) eli saisinko hankittua sen vai pitäisikö ensin hankkia kevarikortti?

Neuvokaa tyhmää

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

2.12.2012 0:06

Noniin, nyt on tietoa tulevasta korttimuutoksesta niin laittakaa vaan kysymyksiä tulemaan tähän topikkiin niin pyrin vastailemaan kaikkiin.

Miig^ : Kyllä käy ihmeessä hakemassa se kortti ennen tuota lakimuutosta tai joudut käymään nuo tarvittavat 2 teoria- ja 5 ajotuntia.

vattumies: Tottakai voit ajaa suoraan tuon A2 -kortin, mutta käyt tietysti 12 teoria- ja 9 ajotuntia. Eli ei tarvitse todellakaan ensin ajaa A1 ja sitten vasta A2.

Jepup: Periaatteessa, mutta tarvii myös muistaa että 18 vuoden iän lisäksi sinulla tulee olla 2v ajokokemusta A1-luokasta. A2 kortissakin voit opetuksen aloittaa puoli vuotta ennen kun täytät 18. Täytyy tosin muistaa että ajokorttia A2 luokkaan pelkällä A1->A2 korotuksella et voi saada kunnes tuo 2v ajokokemusta tulee täyteen.

Lisää kysymyksiä vaan tulemaan. Sen nyt mitä yleisesti voin sanoa tuosta korttimuutoksesta on se että ei ole mitään väliä sillä koska opetus on aloitettu, eli ei hyödytä vaikka nyt syöksyisi autokouluun ja aloittaisi opetuksen, vaan sillä on väliä milloin kokeet on hyväksytysti suoritettu. Tehorajat ovat myös nuo jo mainitut 35kw ja ei saa olla kuristettu yli 70kw pyörästä. Niillä joilla vanha A-kortti on tehoraja ei nouse tuohon 35kw tai mitään muutakaan, sama ajo-oikeus pysyy. Eikä myöskään kun lasketaan 2v ajo-kokemusta oteta huomioon mahdollisia kortin lainaamisia poliisille.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

2.12.2012 8:37

Tuleeko opetuslupaan tai opetusluvan aloitus ikään mitään muutoksia?

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

2.12.2012 13:06

Opetuslupa opetuksen sisältöön ei tule muutoksia. Opetuslupa opettajan tulee olle 25 vuotta täyttänyt, 3 vuotta kokemusta opetettavasta ajokorttiluokasta ja olla henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan sopiva henkilö. Muita vaatimuksia ei ole. Opetuslupa on voimassa 9kk.

Ajoneuvoon jolla opetusta annetaan tulee pieniä muutoksia/tarkennuksia:

A2-luokassa tulee olla vähintään 400cc moottoripyörä ja rajoittamattomassa A-luokassa 600cc. Oman nyanssinsa tähän tuo todelliset kuutiot ja kauppanimike. Tässä on 5 kuution toleranssi eli 595->600.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

2.12.2012 14:47

Hyvä homma, keväällä hakemaan opetusluvat niin pääsee poika kesäksi kevarin sarviin, syksyllä vasta tulee 16 täyteen :)

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

2.12.2012 15:11

Offtopickia, mutta koskettaa täälläkin monia niin kysyn samalla, jos osaat vastata. Eikös autokortti muutu kolmivaiheiseksi. Pysyykö se 2-vaiheisena, jos 1. vaiheen on käynyt ennen korttiuudistusta? Entä jos on käynyt toisenkin vaiheen ennen uudistusta, mutta ei ole vielä pysyvää ajokorttia (kortti ollut alle 1,5 vuotta)? :s

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

2.12.2012 22:35

Kyllä, B-kortti vaihtuu 3-vaiheiseksi. Perus-, harjoittelu- ja syventävävaihe. Mikäli käy nykyisen 1-vaiheen ennen lakimuutosta 19.1.2013 eli siis kortti on jo taskussa ennen tuota päivämäärää. Ei tarvi käydä tuota harjoitteluvaihetta, mutta mikäli 1-vaihe on kesken eli siis korttia ei ole taskussa vielä 19.1.2013 on käytävä myös harjoitteluvaihe.

Ennen 19.1.2013 aloitetut kakkosvaiheet saa käydä loppuun vanhan systeemin mukaan. Mutta tässä kohtaa tulee toki huomioida käytännön ja teorian erot. Harva autokoulu järjestää enää kakkosvaiheita, jottei sitten lain tullessa voimaan jouduta pyörittämään kahta erillistä opetussuunnitelmaa. Eli siis käytännössä niiltä joilta puuttuu vielä kakkosvaihe tulee käymään tuon uuden syventävän vaiheen. Sen sisältö on hyvin samanlainen kun nykyisen kakkosvaiheen. Mikäli myös kakkosvaihe on käyty ennen uudistusta homma jatkuu täysin vahan systeemin mukaan.

Miten autokoulut sitten toteuttavat uuden opetussuunnitelman?

Perusvaihe kuten nykyinen ykkösvaihe ja sitten kun inssi on suoritettu, kortti taskussa, sovitaan samantien noin kuukauden päähän tämä harjoitteluvaihe. Sitten kun se on suoritettu seuraa samanlainen jakso kuin nykyisen ykkös- ja kakkosvaiheen välillä. Tässä tosin erona se että syventävän vaiheen voi suorittaa jo 6kk perusvaiheen, kortin saamisen, jälkeen. Eli "pitkäaikaisen" kortin voi saada jo 6kk:dessa.
Huomattavaa on toki että rangaistuaseuraamus on aina 2v uudesta kortista. Eli vaikka pysyvä kortti on taskussa silti 2v kortin saamisesta se lähtee jo kahdesta rikkeestä.

Huomatkaa myös että riippuu hieman autokoulusta ja heidän valitsemastaa opetussuunnitelmasta. Myös laki ei ole vielä täysin kiveen hakattu, pieniä muutoksia saattaa vielä tulla.
Viimeksi muokannut Haatsi päivämäärä 3.12.2012 4:08, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

3.12.2012 1:05

Pikku-a kortin omistaja siis joutuu käymään lisätunteja, vaikka on suorittanut ajokortin tämän vuoden puolella?

Muistelen, että trafin sivulla oli siitä maininta, että ennen 19.1.2013 pikku-a kortin suorittanut saa sen anottua kahden vuoden jälkeen isoksi-a ilman lisätunteja, mutta nytten katoin uudestaan niin siellä kyllä annetaan ymmärtää, että lisätunteja olisi otettava :eek:

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

3.12.2012 4:15

Mikäli suoritat hyväksyksytysti rajoitetun A-kortin ennen 19.1.2013 muuttuu se automaattisesti rajoittamattomaksi A:ksi kahden vuoden jälkeen. Ajo-opetusta ei siis tarvitse käydä.

Mikäli taas suoritat rajoitetun A-kortin 19.1.2013 tai sen jälkeen on korttiluokkasi silloin A2. Täten sen korottamiseksi rajoittamattomaan A luokkaan tarvitset 2 vuotta ajokokemusta ja 7 tuntia kuljettajaopetusta.

HUOM! Sillä ei ole merkitystä vaikka olisit aloittanut jo nyt tuon rajoitetun A-kortin opetuksen. Mutta suoritat kokeet, eli saat kortin vasta 19.1.2013 jälkeen. Silloin korttiluokkasi on A2, vaikka hakemus olisikin jätetty rajoitetulle A:lle.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

3.12.2012 13:33

En tajua vieläkään, eli kysyn nyt sitten itse vaikka vastauksen olisin kai saanut aiemmista kirjoituksista : täytän keväällä 2013 (3.4) 18v, ja minulla on ollut a1-kortti vasta syksystä lähtien, eli ensi vuonna kun täytän 18, minkä kortin saan, se a2? Ja ei varmaan korotu automaattisesti, vaan pitää käydä jotain tunteja ja inssi? Enkä saa ajaa 600 cc pyöriä? 35kw vai 25kw ?

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

3.12.2012 14:35

Nää 600cc kyykyt saa kyllä unohtaa.. Lakimuutoksen jälkeen pyörän saa kuristaa ainoastaan alle 70 kilowattisesta laitteesta. Esimerkiksi kaverin CBR 600RR on yli 80 kilowattinen ja normaali Cebarikin muistaakseni 76kw :roll: Ite oon harkinnu 450/525 kotkaa, siinäki on joku kw per kg raja mutta en tiedä saako KTM:älläkään sitten ajaa. Niissähän on joissakin vaan 12kw papereissa ;)