Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

19.9.2012 19:08

aeroxman kirjoitti:
Gogge kirjoitti:Eli käytännössä jos ennen 18.1. saa A1 ajo-oikeuden, niin se päivittyy suoraan A2:ksi sitten 18v? Ja myös A:ksi päivittyy sitten suoraan kun 20 mittarissa?

Jos oikein tajusin niin, ei. Siis eikö tuossa sanottu että 25kW A kortti pitää olla ennen tuota 18.1. Jos sinulla on A1 kortti niin oman järjen mukaan sinun pitää korottaa. Jos taas saat hommattua tuon 25kW A:n ennen tuota päivämäärää säästyt korottamisilta?


Juuri näin. Käytännössä jako menee näin: -94 syntyneet ovat viimeiset vanhan järjestelmän mukaan korttinsa saavat. -95 ja myöhemmin syntyneet menevät uuden systeemin mukaan.

On muuten tuo TraFin sivuilla oleva teksti muuttunut sitten viimeisimmän viittauksen:

Rajoitetun A-luokan (≤25 kW) ajo-oikeuden haltija, jolle on myönnetty rajoitettu A-luokan ajo-oikeus viimeistään 18.1.2013, saa rajoittamattoman A-luokan ajo-oikeuden automaattisesti kahden vuoden kuluttua rajoitetun A-luokan ajo-oikeuden myöntämisestä. Jos ajo-oikeuden haltija tarvitsee ajokorttiinsa merkinnän rajoittamattoman A-luokan ajo-oikeudesta, niin uutta ajokorttia tulee erikseen hakea poliisilta.

Teksti sisältääkin nyt muuten vastauksen iänikuiseen (joskin nyt sitten parin vuoden päästä päättyvään :roll: ) arvuutteluun siitä, pitääkö kortissa olla merkintä isosta A:sta vai ei. 8)

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

23.9.2012 14:29

Oon selannu topiccia mutta en ymmärtäny yhtä juttua vieläkään. Kaverilla on CBR 600RR joka on kuristettu 25kw. Mä täytän 18 kesäkuussa 2014, saanko mä ajaa tuolla kaverin Hondalla jos se vielä silloin on rajoitettu? Tuo kaasukahvasta rajoitettu Honda lähtee paljon huonommin kuin moni 2T kisapiikki, niin eikai siinä oo järkeä että saan ajaa täysikäisenä jollain 35kw:hen rajoitetulla GSX:llä mutten kaverin 25kw Hondalla joka on joskus kurittomana ollu yli 80kw? Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan..

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

23.9.2012 15:51

Et saa ajaa koska sen alkuperäisteho on yli 70kw

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

23.9.2012 19:19

Kolmetoista kirjoitti:Oon selannu topiccia mutta en ymmärtäny yhtä juttua vieläkään. Kaverilla on CBR 600RR joka on kuristettu 25kw. Mä täytän 18 kesäkuussa 2014, saanko mä ajaa tuolla kaverin Hondalla jos se vielä silloin on rajoitettu? Tuo kaasukahvasta rajoitettu Honda lähtee paljon huonommin kuin moni 2T kisapiikki, niin eikai siinä oo järkeä että saan ajaa täysikäisenä jollain 35kw:hen rajoitetulla GSX:llä mutten kaverin 25kw Hondalla joka on joskus kurittomana ollu yli 80kw? Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan..


Pointti oli hyvä mutta ylivuosi vielä aikaa sulla ni ei varmaan kannata nytjo tota murehtia ;) ?

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

23.9.2012 21:10

Joo eipä tässä mitään kiirettä oo, mutta tarkotus oli hankkia joku isompi kyykky kun täyttää, mutta nyt tietää että turha niitä on edes nettimotosta katella :D Kiitokset tiedosta.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

30.9.2012 12:13

Eilen sain pikku-a kortin ni menee ilmeisesti viel tol vanhalla systeemillä :)

Mut ehkä toi A2-luokka on iha hyvä uudistus...

sry -95 ja nuoremmat :D

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

30.9.2012 16:07

Pistän ukon opettamaan mulle autokortin ja miettisin samalla että voiko se opettaa mulle myös A2 kortin millään lailla? Täytän 18v 10.4:ttä eli uudistuksen jälkeen niin miten tämä muuttaa tilannetta jos alottaa kortin opiskelun paljon ennen uudistusta.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

17.10.2012 18:45

Kawasakilta tulee ensi vuodeksi uusi pikku Zeta. Z800 ja Z800E, muuten samat pyörät, mutta E-malli on ajokortti uudistuksen takia 70kW. Eli kyllä on mahdollisuuksia päästä ihan "kunnon" pyöriin käsiksi, se taas eri asia tuleeko vastaavia kyykkyjä.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

17.10.2012 22:22

Mitenhän tuo e-malli on käytännössä toteutettu? Meinaan että onko ne samat koneet, mutta toiseen on vain laitettu kuristus johonkin ja sen poistamalla taas mennään.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

18.10.2012 15:38

TM:ssä ei ainakaan asiaa avattu sen enempää. Pikainen netin selaaminenkaan ei paljastanut juuri muuta, kuin että eroavaisuuksia on enemmänkin: mm. jousituksessa, painossa ja hinnassa.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

18.10.2012 21:55

Ei tuola muuta näytä lukevan, kuin teknisissä tiedoissa E-mallista puuttuvan etujousituksen säädöt ja painoa (jousituksen takia?) 3kg vähemmän. Tuntuu jotenkin oudolta, että keula olisi eri, kuitenkin tämän vuoden zetoissakin on jo säädöt.
http://www.kawasaki.fi/Z800
http://www.kawasaki.fi/Z800eversion

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

19.10.2012 14:34

Takakepin säädettävyydessäkin näköjään eroja, ja lisäksi E-mallissa vakiona huonommat etujarrusatulat, lisävarusteena (ABS) saa samat kuin "perusmallissa".

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

19.10.2012 15:53

Nää säännöt ja uudistukset vois mun mielestä tehdä aika paljon selkeemmin :paha: Hirveetä häsläystä aina ottaa selvää että miten pitäis toimia! Byrokratiaa... :roll:

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

22.10.2012 4:03

Kyllä pistää vihoiksi tämä(kin) uudistus.. Ei mulla ainakaan oo varaa ostaa uutta 70kw pyörää, kuten tuo Z 850, vähän yli vuoden päästä kun 18 vee tulee mittariin. Haaveissa oli 600 gixeri tai Z 750.. Ja kun piikkikortin hommasin niin maksoin siitä että sitten 18 vuotiaana saan ilman maksuja 25 kw pyörän. Olisi siis reilua mun mielestä että ennen uudistusta kevarikortin hommanneet saisi vielä pikku a:n..

Ja tämä uudistushan tulee sen takia että EU:n pamput haluaa yhteneväiset ajokorttiluokat koko eurooppaan, koska se "selkeyttää" asiaa. Korjatkaa tässä asiassa jos olen väärässä.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

25.10.2012 1:50

Tietääkö kukaan että mites tämä uudistus vaikuttaa tuohon määräaikaisuusjuttuun? Eli että kortit uusittava 15 vuoden välein: http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokort ... ssaoloaika
Oon 94 syntyny ja saan suoritettua B-kortin kakkosvaiheen ennen tuota 19.1.2013 mutta kiinnostas tietää että muuttuuko kaikki ajokorttiluokkani nyt sitten määräaikasiksi, kun saan rajoittamattoman A:n 2014 kesäkuussa. Nyt kesäkuussa tipahtanut siis pikku-a taskuun (ja A1 v.2010).
Jos voimassaolevan ajokortin tietoihin tulee muutoksia, se pitää uusia. Kortin uusiminen 19.1.2013 jälkeen tuo siis vanhankin ajokortin voimassaoloajan uuden lain mukaiseksi. Esimerkiksi uuden ajokorttiluokan lisääminen lain voimaantulon jälkeen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi.

Muuttaako tuo 2014 taskuun tipahtava iso A sitten koko ajokorttini määräaikaiseksi? Jos näin käy, onko minun pakko hakea isoa A:ta poliisilta eli ajelisin vaan vanhalla kortilla, jossa on pelkkä pikku-a ja välttäisin määräaikaistumisen? Saako tuolla nykyisellä pikku-a kortilla ajaa rajoittamatonta pyörää jos on 20v taulussa (=eli siis käytännössä ajo-oikeus, mutta kortissa ei vain lue sitä)?