Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

15.8.2011 0:01

FMX ei ainakaan, painava ja erittäin tehoton, konstruktio suoraan 80-luvulta.

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

16.8.2011 11:13

Viron veljeltähän saa nuita 450cc smotoja (Esim. Yamahaa) kilvitettynä. Koska omankaan käsityksen mukaan ei uusia weeroja saa kilpiin suomessa, jos ei ole rekisteröitynä ollut aikaisemmin jossain muussa maassa. Ainakin näin on ollut joidenkin pyörien kanssa, että porukka hakee Virosta kilvitettynä, kun muuten ei suomen kilpiin saa.

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

16.8.2011 15:38

huss_ kirjoitti:Koska omankaan käsityksen mukaan ei uusia weeroja saa kilpiin suomessa, jos ei ole rekisteröitynä ollut aikaisemmin jossain muussa maassa.


Yamaha WR450F uuden pyörän saa rekisteröityy eli valkokilpiseksi. Pyörä toimitetaan Yamahalta Japanista Italiaan jossa siihen laitetaan nämä EU direktiivit (tyyppihyväksyntä, tehot, peilit, vilkut yms) että se saadaan suomessa kilpiin ja Italiasta pyörä tuodaan Suomeen.

Pyörälle tulee hintaa noin 13 000 - 14 000 euroa joka sisältää autoveron mutta ei supermoto vanteita/renkaita ja tästä kovasta hinnasta johtuen uusia Yamaha WR450F pyöriä ei juurikaan näy tieliikenteessä koska muita vahtoehtoja on olemassa edullisempaan hintaan.

Vuoden 2006 jälkeen ei ole yhtään Yamaha WR450F pyörään rekisteröity valkokilpiseksi yhtä lukuunottamaata eli se on mahdollista saada rekisteriin mutta vaikeimman kaavan kautta ja tulee siten enemmän maksamaan. Tästä on dokumenttia mulla olemassa AKE/Tarifin sekä Yamahan osalta.

Se mitä tulee oman Supermoto/Katuenduro pyörään 2012 kaudelle ei ole tarkempaa tietoa mutta Yamaha/Honda/KTM/Husqvarna merkistä se löytyy. Tämä projekti on vielä pahasti kesken

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

16.8.2011 16:58

Tää mietiskely alkaa tuntumaan ihan hölmöltä :) . Päättäminen ei voi olla noin vaikeeta. Mielestäni ton uuden jampin voi unohtaa pelkästää hinnan takia. Kukaan kahjo maksa motosta lähemmäs 16-18k valmiina. Tai jos noin paljon ylimäärästä niin osta kaikki ja myy "epäsopivat" pois. :D

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

16.8.2011 17:20

supermoto31 kirjoitti:Tää mietiskely alkaa tuntumaan ihan hölmöltä :) . Päättäminen ei voi olla noin vaikeeta. Mielestäni ton uuden jampin voi unohtaa pelkästää hinnan takia. Kukaan kahjo maksa motosta lähemmäs 16-18k valmiina. Tai jos noin paljon ylimäärästä niin osta kaikki ja myy "epäsopivat" pois. :D


No mulla kaikki vähän isommat hankinnat vaan kestää syystä tai toisesta koska tutkin/selvitän kaikki vaihtoehdot tarkasti joten tässä ole mitään ihmeellistä sen suhteen ;)

Toiseksi; en ole jättänyt mitään noista vielä pois ja kun johonkin silmäni isken niin siten maksan siitä vaikka ylimäärästä että sen saan mikä minua miellyttää mutta muitakin vaihtoehtoja tossa vielä on ;)

Kuten aikasemmissa viesteissä olen ilmoittanut niin KTM, Honda, Husqvarna ja Yamaha merkistä/mallista valitsen joten pyörä saa siten onnellisen ajajan :)
Viimeksi muokannut apikkaSXV päivämäärä 16.8.2011 17:24, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

16.8.2011 17:22

tai sitten ei ole vielä edes ikää ajaa tuollaisella ?`ei se nyt noin vaikeeta voi olla muuten ? :D itsellä on nyt jo kauhea kuume että saisi vakuutusyhtiöstä fyrkat uutta pyörää varten :D

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

16.8.2011 17:40

J!gs@w# kirjoitti:tai sitten ei ole vielä edes ikää ajaa tuollaisella ?`ei se nyt noin vaikeeta voi olla muuten ? :D itsellä on nyt jo kauhea kuume että saisi vakuutusyhtiöstä fyrkat uutta pyörää varten :D


No ikää on 42v eli 1969 syntymävuosi ja paikka Karhula ;)

Sanotaan tähän yhteyteen vielä että Panasonicin Plasma-tv jonka ostin keväällä niin tämän kanssa meni 7kk aikaa tutkimiseen/selvittämiseen ja tämä vain siis sillä että mulla menee aikaa ennenkuin päätös on tehtynä

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

16.8.2011 20:20

apikkaSXV kirjoitti:
J!gs@w# kirjoitti:tai sitten ei ole vielä edes ikää ajaa tuollaisella ?`ei se nyt noin vaikeeta voi olla muuten ? :D itsellä on nyt jo kauhea kuume että saisi vakuutusyhtiöstä fyrkat uutta pyörää varten :D


No ikää on 42v eli 1969 syntymävuosi ja paikka Karhula ;)

Sanotaan tähän yhteyteen vielä että Panasonicin Plasma-tv jonka ostin keväällä niin tämän kanssa meni 7kk aikaa tutkimiseen/selvittämiseen ja tämä vain siis sillä että mulla menee aikaa ennenkuin päätös on tehtynä



okei, kuulosti vain niin alaikäisen puheelta mutta pahoitteluni.. no joltakin menee vähän kauemmin asioihin kuin toisilla :) ASIASTA RIIPPUMATTA :DDD

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

16.8.2011 20:24

Ite oon hyvin pitkälti samanlainen ku apikkaSXV :D tutkin ja mietiskelen aina pitkään ja hartaasti jos oon ostamassa jotain kalliimpaa :D itellä ikää vasta 18 kohta 19 ja prätkä kortin saan tossa 3 viikon päästä.. Mulla on kyllä aikaakin miettiä kun inttikin pitää vielä käydä ennen pyörän hommaamista! :s

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

17.8.2011 20:31

Saako Honda CRF 450 pyörää rekisteröityy supermoto kiekoilla vai onko tääkin niitä joita ei saa?

Mikä näistä rekisteröinnistä on tehnyt näin vaikeeta tiettyjen pyörien osalta? EU ja Suomen lait/päättäjät? :s

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

17.8.2011 20:53

Hm Crm-f löytyy uutena kilvellisenä ja pitkälle samasta pyörästä on kyse. Olis taatusti oma valinta jos ei lompakko rajottais. :P

Onhan se sama homma kawasakin kisapyörien kanssa, niitä vain ei ole tietääkseni yhtään 2000-luvun puolelta kilvissä.
Eikai se mikään ihme kun suomessahan tunnetusti kaikki ajoneuvoihin liittyvät asiat on tehty mahdollisimman hankaliksi..

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

17.8.2011 21:18

_Jre_ kirjoitti:Hm Crm-f löytyy uutena kilvellisenä ja pitkälle samasta pyörästä on kyse. Olis taatusti oma valinta jos ei lompakko rajottais. :P


Kiitos tiedosta. Itse olen laittanut aika ison ylärajan (noin 17000e max) alunperin kun en oikein näistä tiennyt alkuvaiheessa.

Onkos tuon CRM-F pyörän luotettavuuden ja osien saannin suhteen mitään tietoo?

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

17.8.2011 22:03

Hondahan se on eli erittäin laadukas ja luotettava. Hondan lisenssillä espanjassa kasattu, hondan osat pitäs siis käydä suoraan eli hyvä varaosien saatavuus. Maahantuojalta eli Finnmotolta varmaan saat helpoiten tietoa kun ei näitä monella ole.

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

18.8.2011 0:29

Eräällä tutulla porsi tuommosesta vm.09-10 450 hm:stä alakerta 170h kohdilla :s Tiiä sitte oliko jonkisortin maanantaimalli :roll:

Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

18.8.2011 1:54

No nyt kyllä menee jo niin pahasti yli ettei mitään järkeä. 17k€ budjetti ja katellaan jotain kolmen tonnin hondia... crf on aivan täysi p*ska, erinomainen kisa- ja ratamoto, mutta täysin kelvoton kadulle. Lisäksi ne on todella halpoja, paitsi suomessa. Italiasta saat vähän käytettyjä hm-motoja laivalastillisen 17 tuhannella. Tarvitset kyllä ennemmin laivalastillisen varaosia jos meinaat sillä yhtä paljon ajaa kuin monella muulla merkillä... Ei ne huonoja ole, vaativat vaan paljon remonttia ja sittenkin tuppaavat räjähtelemään käsiin kovemmassa käytössä, mutta niinhän nuo kaikki loppuun viritetyt 450cc crossi koneet. Siihen verrattuna joku exc kestää ikuisesti, mutta myös tehoa ja kierroksia on vähemmän jos nelipuokkeja kattelet. Nelipuokissa ei kyllä ole mitään järkeä koska kestävät huonommin kuin isommat kun on pakko vinguttaa, jopa 530 (510cc) keulii pykälää isommalla eikä tarvitse aina rajoittimeen vetää ennen seuraavaa.

Mutta jos budjetti olisi rajaton niin itsellä olisi yksi crf450r radalla ja 450x vähän piristettynä tiellä ja reissumopona 500exc isommalla pytyllä. Usko nyt vaan että kaikkein paras kompromissi kaikkien pyörien välillä on 500exc, siitä ei pyörä parane kuin erikoistumalla. Jos puhdasta vain sunnuntasi ajettavaa motoa hakee niin kotarissa maksaa turhaan enskapyörästä, mutta tuskin aloittaja kivikovalla rata-alustalla haluaisi ajaa muutenkaan.