Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
21.7.2011 7:42
Olisi edessä ensimmäisen uuden katuenduron/supermoton osto 2012 keväällä ja muutamat mallit kiinnostaisi mutta valinta on vaikea ja käytännössä kokemusta ei näistä ole ...
Pyörä tulee siis olemaan uusi ja tulee ns. "kaupunkikruisailuun" kavereiden yms kanssa joten asfalttiajoa 90% ja ajomäärä ei kuiteskaan ole suuria ...
Aprilia SXV 450 (ensimmäinen vaihtoehto) ja SX 125 olisivat ainakin vaihtoehtoina mutta onko nää Kotarit, husset ja yamahat siten parempia kuin aprilian pyörät?
Miten tuo 2-tahti vs. 4-tahti eli kumpi on järkevämpi ratkasu? Ite en osaa mitään tehdä pyörälle vaan pyörän vien pyörähuoltoon.
Mites tämä 125 vs. 450 kuutioiset? onko tuollanen "isompi" liian paha ekaksi pyöräksi?
Olen erilaisia keskustelupalstoja yms kahlannut tässä parin viikon aikana läpi ja lueskellut juttuja mutta ei sinänsä mitään ratkasevaa ole vielä tullut. Vai onko kyse vaan siitä että pitää ottaa se mikä eniten miellyttää näissä eli se "oma maku"?
Erilaiset vaihtoehdot (myös perustelut) on tervetulleita sekä muut jotka auttavat tekemään päätöksen
21.7.2011 14:41
Kyllä järkevintä on suoraan ostaa isompi pyörä jos vaan ikä ja ajokortti riittää sellaiseen. Eli älä turhaan kevaria osta. Jos et itse aio huoltaa pyörää niin ei kannata juuri isompia 2-tahtisia miettiä. 4-tahtiset ovat enemmän huoltovapaita ja soveltuvat paremmin ihan normi arkiajoon.
21.7.2011 15:54
sxv:n tapasista nelareista kun puhutaan (ktm, hva, husaberg yms..) niin metsään meni, niitä saa huoltaa melkein puolet enemmän kun isoja kakstahteja. Tietenkin ku puhutaan ekasta pyörästä ja rahaa on tarpeeksi teettää rempat huollossa niin nelari on järkevä vaihtoehto. Nelaria et voi pahemmin edes rikkoa ajamalla väärin. Jos huoltovapautta haet niin suzuki dr-z400 on ehkä lähimpänä ns "kisamotoa" mutta pitkillä huoltoväleillä.
21.7.2011 17:02
No eipä näissä kisanelkuissa tarvi vaihtaa mäntää, kampuraa, nokkaketjua, laakereita ym. hilpettä, ku vasta +10 000km huitteilla ja siihe mennessä on 2t kotarii vaihettu mäntä ainaki kahesti ja koneremontti eessä
21.7.2011 17:51
Noiden erot on lähinnä makuasioita ja koska kokemusta ei ole osta vaikka se joka näyttää parhaalta. Jokainen pyörä on paras jollekin, mutta ei varmasti kaikille. Puhtaasti katuajoon kelpaa oikein hyvin siihen alunperin tehty jota ei toisaalta voi metsämalliksi muuttaa mutta sehän ei haittaa, eli joku sxv550, husqvarna 510 tms. paukutin. Uuden kun ostat niin kai noilla kymppitonnin ajaa öljynvaihdolla ja parilla venttiilitsekillä/säädöllä.
22.7.2011 1:29
Kyllä se niin vaan on että kisanelkkua saa huoltaa enempi kuin isoa 2t ja aikaa tallissa menee. Sittekun se pamahtaa niin tulee isiä ikävä
. 2t osat vielä siedettävän hintasi mutta nelkussa melkein puolta kalliimmat, nelarissa myös liikkuvia osia enempi, eli on myös sitä kuluvaa materiaalia enempi. Nelari tiellä varmaan paljon mukavempi ajaa.
22.7.2011 7:04
Kiitoksia vastauksista tähän mennessä ...
Lähtökohtaisesti lähdin siitä että Aprilian SX 125 (noin 5200e) tai SXV 450 (noin 8500e) olisi se pyörä ja kun itsellä ei siis ole juurikaan näistä tietoa että mikä on hyvä ja mikä ei ja kun jokainen vielä suosittelee oman merkkistä pyörää niin vähän sekavalta vaikuttaa ...
Jotenkin vain tuntuisi että 125 olisi liian pieni joten sen perusteella olin päätymässä SXV 450 kuutioiseen (myös ulkonäkö pistää silmään). Myös Husqvarnaa olen katsellut sekä Yamahan samoja kokoja
Tampereella myyjä sano että Aprilian SX 125 hultoväli olisi 4000km ja suositteli 125 kuutioista enemmin kuin 450 kuutioista kun ei ole sitä kokemusta näistä kakispyöräsistä mitään muuta ei olla vielä keskusteltu paljoakaan. Jostain luin että joku 9000km olisi tolla SXV:llä mutta en ole varma tästä mutta yleisesti sanovat että 4-tahti on huoltovapaampi kuin 2-tahti mutta 4-tahdin huollot ja korjaukset kalliimpia
Itsellä ei siis ole mitään hajuakaan pyörän tekniikasta joten siihen kajoa eli huollot yms tekee alan huoltomies
Voisin arvioida ajokautta kohden tollasen 2000-3000km ...ja jos noilla kilometreillä mennään niin eikö 4-tahti ole silloin kuiteskin parempi ns. "kaupunkikruisailuun" kavereiden kanssa?
Suurimmalla osalla nuorista on 125 kuutioiset 2-tahdit sekä muutama 4-tahti mutta onko sitten siitä kiinni etteivät saa ajaa vielä isompaa ...
Erilaisia pyörävaihtoehtoja saa ehdotella ja plussaa on perustelut miksi juuri sitä suosittelet
Itse olen vakityössä ja autokortin (AB -kortti) ajanut 24 -vuotta sitten joten mikään juniori en siis ole enää
22.7.2011 9:51
Älä turhaan sitä kevaria osta, aivan varmasti alkaa ottaa päähän parin ajokerran jälkeen. Myyjiä ei kannata kauheasti kuunnellta, tässäkin tapauksessa myyjä varmaan halusi vain SX125:n pois nurkista pyörimästä.
Jos olisin sinä niin katselisin noita Husqvarnan ja Yamahan pyöriä ennemmin. SXV taitaa olla se kaikkein korkeaviritteisin vehje eli myös kallein pitää ja mitä itse olen kuullut niin varaosien saatavuus on aika heikkoa.
Mutta ei myöskään kannata unohtaa näitä ei niin korkeaviritteisiä pyöriä, kuten Suzuki DRZ:aa.
Mutta noilla kilometrimäärillä mistä puhuit niin ei paljoa rahaa kyllä ajamiseen uppoa, eli sen puolesta ihan sama minkä pyörän ostat.
Ja tuohon nuorisojuttuun, nuoriso ajaa kevareilla koska korttii ei isompaan riitä, tosin kevari myydään lähes joka tapauksessa kun täytetään 18, silloin se vaihtuu autoon. Kevarikortin saa 16-vuotiaana.
22.7.2011 16:34
Ricede kirjoitti:Kyllä se niin vaan on että kisanelkkua saa huoltaa enempi kuin isoa 2t ja aikaa tallissa menee. Sittekun se pamahtaa niin tulee isiä ikävä
. 2t osat vielä siedettävän hintasi mutta nelkussa melkein puolta kalliimmat, nelarissa myös liikkuvia osia enempi, eli on myös sitä kuluvaa materiaalia enempi. Nelari tiellä varmaan paljon mukavempi ajaa.
Löytyy paljonki kokemusta? Omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei tarvi kummosemmin kuhan öljyt vaihtelee 300-500km välein ja joskus venttiilit kattoo ja ilmanputsarin pesee. Männät on melkeen ikusia nelkuissa, mutta laakerithan ne tuppaa kulumaan. Eihän nelitahti syö katukäytössä mäntiä läheskään samaan tapaan, kuin kakstahtinen ja bensankulutuskin on puolet kaksitahtisesta, ainoo vaan että noita öljyjä saa vaihella sitte aika tiheesti.
22.7.2011 18:38
Eipä ne bensankulutukset katuajossa niin älyttömästi eroo kun vertaa vaikka 530 nelaria ja 300 2t. Ei myöskään oo kovinkaan paha vaihtaa kolmesatkuun mäntää maksimissaan siinä 150h välein kun hinnat pyörii satasen paikkeilla?
Mitä tulee tiellä ajeluun niin kyllä joo on se nelari paljon mukavempi laite, senverran pitkä isku tossa isossa kakstahdissa että täristää suht paljon ja pintakaasulla joko mennään tai sitten ei.
22.7.2011 19:19
_Jre_ kirjoitti:Eipä ne bensankulutukset katuajossa niin älyttömästi eroo kun vertaa vaikka 530 nelaria ja 300 2t. Ei myöskään oo kovinkaan paha vaihtaa kolmesatkuun mäntää maksimissaan siinä 150h välein kun hinnat pyörii satasen paikkeilla?
Niin, eihän se piikki vie kuin tuplat nelariin verrattuna vaikka tehoakin on melkein saman verran
Ostat uuden 530, 510 tms. "kisapyörän" ja ajelet kadulla niin kuin jollain katuenskalla (650) ajeltaisiin, eli suht nätisti niin ekaa huoltoa voit alkaa miettiä jossain 30tkm kohdalla. Apriliasta en tiedä sitten mitään muuta kuin että itse ostaisin sen isomman (550). Piikillä jos joku jaksaa täysi-ikäisenä tiellä 30tkm päristellä niin nostan hattua ja tuumin että kaikenlaisia hulluja niitä onkin.
22.7.2011 21:32
kurapäristelijä kirjoitti:_Jre_ kirjoitti:Eipä ne bensankulutukset katuajossa niin älyttömästi eroo kun vertaa vaikka 530 nelaria ja 300 2t. Ei myöskään oo kovinkaan paha vaihtaa kolmesatkuun mäntää maksimissaan siinä 150h välein kun hinnat pyörii satasen paikkeilla?
Niin, eihän se piikki vie kuin tuplat nelariin verrattuna vaikka tehoakin on melkein saman verran
Ostat uuden 530, 510 tms. "kisapyörän" ja ajelet kadulla niin kuin jollain katuenskalla (650) ajeltaisiin, eli suht nätisti niin ekaa huoltoa voit alkaa miettiä jossain 30tkm kohdalla. Apriliasta en tiedä sitten mitään muuta kuin että itse ostaisin sen isomman (550). Piikillä jos joku jaksaa täysi-ikäisenä tiellä 30tkm päristellä niin nostan hattua ja tuumin että kaikenlaisia hulluja niitä onkin.
Meneekö muka 30tkm tuollainen kotari hiukan epäilen. Epäilen myös sitä että kuka näillä rauhakseen ajelee? Ainahan sitä tulee hiukan ainakin suorilla kenkäiltyä
23.7.2011 3:14
supermoto31 kirjoitti:Meneekö muka 30tkm tuollainen kotari hiukan epäilen. Epäilen myös sitä että kuka näillä rauhakseen ajelee? Ainahan sitä tulee hiukan ainakin suorilla kenkäiltyä
Ja miksei menisi? Ei ne mitään mystisiä kapineita ole, koneet on samasta raudasta tehty kuin muutkin. Ja rauhallinenkin ajelu on suhteellista. Vai miten luulet että esimerkiksi kymmenen tuntia jääradalla kierrosrajoittimeen lyöden vertaa katuajoon? Se mikä kesti tiellä keuliessa ja endurossa 500h kesti jääradalla vähän toistakymmentä. Toki huoltaa saa ennen kuin hajoaa, mutta itse en ainakaan aja mistään maailmanmestaruuksista jolloin koneen pitäsi aina olla 100% luotettava ja uutta vastaava.
Ongelma on käytetyn ostaminen kun ei koskaan tiedä mitä saa.
23.7.2011 3:36
Joo onhan ne samasta raudasta, mutta koneen osat on tehty paljon kevyemmiksi ja öljytilavuus on pienempi kuin katuvehkeissä, joten siinä tulee huoltovälien ero
23.7.2011 9:41
Tuossa vähän katselin noita Aprilian, Husqvarnan ja Yamahan malleja ja noista nyt seuraavat olisivat kiikarissa valinnan suhteen - ei siis mitään lopullisia:
Aprilia SXV 450, Yamaha WR250X, Husqvarna SMR 449 ja SMR 511 ...
Jos nyt siten nämä 125 kuutioiset jätetään pois ja otetaan 4-tahtinen huoltovapaampi pyörä alle. Mitenkäs tämä kun ei sitä kokemusta ole niin onko nämä liian järeitä toki ajamalla oppii kuten kaikkia muitakin mutta siltikin mietityttää tuo?
Muitakin pyörävaihtoehtoja saa antaa mikäli on hyväksi havaittuja mutta kuten olen sanonut niin pyörä tulee 2012 kevääksi ja päätös vuodenvaihteeseen mennessä mutta kun en tiedä paljookaan niin hyvä tietää ja kysellä mikä on hyvä ja mikä ei - makuasioita tosin osa
Kiitos tähänmennessä tulleista vastauksista ...