Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 13:27

Tänne voitaisiin kerätä kaikkea mahdollista pyöriin liittyvää kuten:
-Ajokokemuksia
-250 ja 300 eroja
-Vertailuja keskenään ja muihin pyöriin.

Eli vapaata keskustelua kaikenikäsistä ja merkkisistä pyöristä, kuhan pysyy ½ aiheessa.

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 13:32

Nooh, alotampa tämän samantien.
Mitä ootte mieltä noista enskanappuloista tieliikenne käytössä. puuduttaako tärinä liikaa?. Omassa pyörässä on kyllä hieman kova penkki, että se saattaa tehdä ajosta himan puuduttavaa : D
Tottakai katuenskat vai mitkä Wb.smotot onkaan olisi 1 ratkaisu, mutta itselle ei oikee loksaha : P

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 13:43

Kolmesatkussa on enempi vääntöä mitä kakspuokissa, mut loppupään tehoja sit kakspuokissa on taasen enemmän.. Nappulat on kyl ihan reiästä kadulla, helvetin epämukavat ja kuluu nopeesti. Mieluummin heittäis jotkut vähän katuystävällisemmät gummit alle.
Nelarin itse ottaisin ennemmin kadulle.. Ei tartte öljyistä huolehtii ko sitä pyörii siellä koko ajan, ja kakstahti vie enemmän löpöä(?)
Huoltoja saa tehdä pyörään ku pyörään joten siinä nyt ei oo kummosia eroja.

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 13:59

Saari^ kirjoitti:...Huoltoja saa tehdä pyörään ku pyörään joten siinä nyt ei oo kummosia eroja.


Riippuu toki nelarista, onko kone kuinka "kisakiree" niiden huoltojen kannalta. Tosin noissa 250 ja 300 2t on kyllä ihan kiitettävät huoltovälit joka onkin 1 syy miksi päädyin niihin : D

Onkos mulla noissa pyörissä tuota 2 sytytyskarttaa, niistä ottaisin mielelläni vähän inffoo vastaan : D

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 14:00

No nappuloista voi olla montaa mieltä, ei ne omasta mielestä juurikaan täristä mutta uusilla lähtee helposti woblaamaan ja meteli on kova. Kyl niillä kuitenkin pärjää.
Kulutuksesta senverran että ei ainakaan 36mm keihinillä varustettu 300exc vie yhtään sen enempää löpöä kun iso 4t, niissä se kiihdytyspumppu kyllä pitää huolen suuresta kulutuksesta jopa mummoillessa.
Ja huolloista, siinä se suuri ero tuleekin, nelarin männän hinnalla saa kaks mäntää kakstahtiseen, ja niitä vielä vaihdellaankin mahdollisesti yhtä usein. Onhan toi 2t tietty helpompikin huoltaa.
Omassa pyörässä vaihdettu mäntä max 150h ja alakerran remppa tehty tossa 350h paikkeilla.

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 14:03

Jesccc kirjoitti:Onkos mulla noissa pyörissä tuota 2 sytytyskarttaa, niistä ottaisin mielelläni vähän inffoo vastaan : D

Kotkassa ainakin piuha tankin alla. Piuha irti = vastaa kaasuun pehmeemmin.

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 14:34

_Jre_ kirjoitti:
Jesccc kirjoitti:Onkos mulla noissa pyörissä tuota 2 sytytyskarttaa, niistä ottaisin mielelläni vähän inffoo vastaan : D

Kotkassa ainakin piuha tankin alla. Piuha irti = vastaa kaasuun pehmeemmin.


Jeps, itellä ihan namiska kaasukahvan vieressä. En oo päässy tesmimään niitä oikein. Vanha omistaja sano vaa että, jäällä ei oikein lähe liikkelle tolla "kuivankelin" asetuksella, ku jauhaa paikallaan, et kai se soveltuu sitten sateiselle/liukkaalle, vaikka uskon että vähälle sen käyttö jää. Iha jees hifistely, uskosin : P Sitä tuskin uskaltaa lennosta vaihella?vai?

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 16:09

Jesccc kirjoitti:Iha jees hifistely, uskosin : P Sitä tuskin uskaltaa lennosta vaihella?vai?

Kyl mä oon ainaki kuullu et voi ihan huoletta vaihdella pyörän käydessä :p

Omien kokemuksien mukaan 2-tahtinen kakspätkä on ihan mainio pyörä kadullakin. Vääntöä löytyy siitäkin ja keula kevenee joka vaihteella. Suht tasanen tehoalue ainakin piikin jälkeen ja tehoa on muuallakin ku vikalla 2000rpm kierroksilla tehopiikillä. Ja se on mukava piikkiseen verrattuna että kone ei mene yhtään niin helposti tukkoon vaikka vähän körötteliskin ruuhkassa. Ja onhan 2-tahdissa sitä jotain, mainioita vehkeitä! Ite en löydä syytä vaihtaa nelariin (tosin olis kiva sitäkin kokeilla) vaikka kadulla ajeliskin.

Ja tosiaan huoltovälit ja -hinnat on herkkua kilpanelkkuihin verrattuna. Männällä ajelee kevyesti 100h ja koneella 300h ja täys remppa maksaa ~500e ite tehtynä, sitte taas mennää pitkään huoletta. Jotkut puhuu että 200h pystyy männällä ajeleen ja alakerralla vaikka kuinka pitkään, mutta ite noilla 100h lukemilla vaihtasin ihan mielenrauhan vuoks ku ei se 140e nakki niin paha ole ja onpahan tehot tallella.

Ehkä nää bensaa vähä enemmän hörppää ku nelarit ja joutuu öljyjä laitteleen, mutta on se sen arvosta 8) Itellä aina kotona täytetty 1,5dl öljypullo povarissa jonka tyhjennän tankkiin ja valutan bensa-asemalla 7,5 litraa menovettä päälle ni se on siinä, 2% seos.

Nappularenkaat kadulla: toimii. Toki smotot kelpais, mutta kyllä saa ilon irti ajamisesta nappuloillakin. Eikä se ees mitää täristä ku harvemmin yli 80 vauhtia tulee montaa sekuntia ajettua. Kauheet ennakkoluulot ihmisillä noista ja mukamas huonot kokemukset mutta ite ainaki oon pärjänny mainiosti. Se on kyl totta että ne kuluu nopeesti ja sitte mettässä/radalla ajaminen ei oo enää mikään nautinto.

Tossa nyt jotain mitä äkkiseltään tuli mieleen pyörästä. 300 exc kotari olis kans haaveissa omistaa joskus niin pääsis vielä voimakkaammasta väännöstä nauttimaan. Siinä on sit jo aika "nelariluonteinen" kone ja voimaa löytyy.

Ja nyt kun intin alkamisen johdosta olis tarkotus omasta pyörästä luopua ni mainostetaan sitäkin tässä vielä. Tulkaa hakemaan ja kokeilemaan itte kuinka mainio vehje on!

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 16:19

Tulkaa hakemaan ja kokeilemaan itte kuinka mainio vehje on!


Itse en ole päässyt tesmimään tuota 2:puokkia. Ei varmasti huno ratkasu ole. Pitkään piti itekkin harkita kumpaanko sitä kallistuisi : P

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 18:19

Saari^ kirjoitti:Kolmesatkussa on enempi vääntöä mitä kakspuokissa, mut loppupään tehoja sit kakspuokissa on taasen enemmän.. Nappulat on kyl ihan reiästä kadulla, helvetin epämukavat ja kuluu nopeesti. Mieluummin heittäis jotkut vähän katuystävällisemmät gummit alle.
Nelarin itse ottaisin ennemmin kadulle.. Ei tartte öljyistä huolehtii ko sitä pyörii siellä koko ajan, ja kakstahti vie enemmän löpöä(?)
Huoltoja saa tehdä pyörään ku pyörään joten siinä nyt ei oo kummosia eroja.

Ei ole puokissa enempää lopputehoja. On vaan enemmän piikkimäisempi. Bensaahan tuo 300 syö kun synti. 4 kertaa kun joutuu illassa tankkaamaan niin kauheemmin enää naurata. Muutenhan hauskempaa pyörää saa hakea. ;)

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 18:57

Bensaahan tuo 300 syö kun synti. 4 kertaa kun joutuu illassa tankkaamaan niin kauheemmin enää naurata.


Elä perkl. pelottele tollee : D

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 20:24

:lol: Jumalauta ite en saa edes kahta tankkii illassa menee vaikka lähtis joka valoista tuppinurin. Vaikka eipä pk seudulla voikaan..

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 21:26

Ajosta noin puolet on matkaa ja loput kaupungin kiertoa ;) . SXS putki ja 168 suutin. 450 husaan kun vertas niin soppaa vei älyttömästi enemmän. Tosin on kulkuakin enemmän. 14-40 väleillä pystyy sellasta 100 matkavauhtia pitämään.

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

3.6.2011 22:47

SXS putkisto täälläkin, säädöt ok, 165 suutin. Matkavauhti max jotain 85 muuten ollaan liikaa piikillä. Yleensä koko illan ajoista kaikki kaupungin kiertoa/kikkailua. Ja silti tuntuu vievän vähemmän löpöä ku vanha 125 sm husse :D Ei ymmärrä.

Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

4.6.2011 2:24

_Jre_ kirjoitti:...säädöt ok...

Mitenkäs herkkiä nämä on näitten säätöjen kanssa verrattuna piikkiin, että saako olla aukomassa heti ku lämmöt tipahtaa sinne +5?