Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Supermotot

28.5.2011 17:38

Kiitoksia! Itseänikin kiinnosti tuossa vielä parisen viikkoa sitten tuo dr-z juurikin sen huoltovapauden ja halvan hinnan perusteella. Nyt kumminkin jostain kumman syystä alkanut tuo husse kiehtomaan aivan jumalattomasti (juttujen ja kuvien perusteella mm. supermotojunkiesista). Kävinhän yhtä jo liikkeessä katsastelemassa.

Sen tiesin että kumpikin on huoltovapaa pyörä, ja sitä kyllä nyt haenkin (2T piikki alkanut jo kyllästyttää). Uutena tulikin tuo nokkaketju, onko mitään hinta-arviota mitä se sitten maksaisi ja kuinka kauan menisi vaihtamiseen esim. huoltoliikkeillä?

Onhan nuo husset ainakin sen tonnin kalliimpia dr-z verrattuna, mutta taitavat ihan syystäkin olla. Hyvältähän tuo kuulostaa jos ainoat "huonot asiat" ovat tuo nokkaketju. Paljonkos muuten on kyseisen hussen istuinkorkeus? :)

Re: Supermotot

28.5.2011 18:24

metko kirjoitti:Mites nää kadulle suunnitellut supermotot. Ktm lc4 tai smc690 ois mielessä. Miten eroo toisistaan? Mimmoset huoltovälit noissa? Paljon on tehoeroa? Ja onko muita samasta luokasta olevia varteenotettavia vaihtoehtoja?


Samalla LC4-koneella nuo molemmat on, eli hyvin pitkälle huoltovapaita vehkeitä molemmat. Öljyjä katuajossa saa vaihdella n. 5000km välein ja suodattimia kanssa. Ihan perushuollolla ajelee molemmilla varmaan 50tkm helpostikin. Tehoeroa noissa 690cc ei oikeastaan ole, molemmissa se ~46kW.

Isoimmat erot on varmasti rungossa ja alustassa. Jotenkin tuntuu, että LC4 olisi enemmän se rajumpi ja enduro-henkisempi vehje. Bikez.comissa noita voi tarkemmin vertailla.

Kun itse pyörää ostin niin, vaihtoehtoina olivat näiden lisäksi myös Suzuki Dr-z, vaikka nelipuolikkaita ovatkin. Kotarin duke II voidaan varmaan myös laskea samaan sarjaan.

Re: Supermotot

3.6.2011 14:49

Aeroxman; Nokkaketjun hinta on siinä noin 50-70€ paikkeilla, mutta jos liikkeessä vaihattaa saa varautua useammansadan euron maksuun. Mitä ite oon kyselly niin 300-400€ pinnassa liikkuu.

Istuinkorkeutta on huoltokirjan mukaan 910mm. On kuitenkin selvästi korkeampi kuin esim 510 husse. Mä oon vähän päälle 180cm ja varpaat ulottuu maahan :D Mut ei se korkeus silti oo ongelma, esim iskunvaimentimen säätöjä muuttamalla saa kyllä matalammaks, kun mulla esim.takaiskari niin kireellä kun saa..

Re: Supermotot

5.6.2011 17:15

Onks Husabergin FE650 puhdas kisasmoto ja huollot sen mukaset? Saksasta houkuttas semmonen hakee/käyttää välittäjää.. Mutta jos huoltoihin ja laittoon saa varata rahaa/aikaa liikaa niin ei sit ehkä kiinnosta :nörtti:

Re: Supermotot

5.6.2011 17:53

niksuh kirjoitti:Onks Husabergin FE650 puhdas kisasmoto ja huollot sen mukaset? Saksasta houkuttas semmonen hakee/käyttää välittäjää.. Mutta jos huoltoihin ja laittoon saa varata rahaa/aikaa liikaa niin ei sit ehkä kiinnosta :nörtti:

Kyllä on ihan kisa vehje verrattuna vaikka lc4:een. Kone puolta kevyempi rakenteeltaan ja näkyy huolloissa. Myös pieni öljytilavuus pakottaa vaihtamaan öljyt suht usein. Takuu kulkeva peli varmasti ;)

Re: Supermotot

5.6.2011 17:59

supermoto31 kirjoitti:Kyllä on ihan kisa vehje verrattuna vaikka lc4:een. Kone puolta kevyempi rakenteeltaan ja näkyy huolloissa. Myös pieni öljytilavuus pakottaa vaihtamaan öljyt suht usein. Takuu kulkeva peli varmasti ;)

Eli mimmosta huoltoa tommonen pyörä sitten tarvitsee? Öljyjä ja suodattimia vaihdetaan ainakin usein? Millon tulee jotain isoja remppoja, ja onko varaosat kalliita/mimmonen saatavuus Suomesta?

Re: Supermotot

5.6.2011 21:56

Öljyt 5-10h välein, suodatin joka toinen kerta. Venttiilivälykset noin 20-30h välein. Husassa ruuvi säätö, joka sinänsä helppo, mutta täytyy kyllä tietää mitä tekee. Ei tartte lisäpalojen kanssa kikkailla. Kone auki varmaan jossain 150h kohdalla. Vaihtoon yleensä: petarit, kanki, ketju, mäntä siinä tais olla suurimmat. Hintaa hommalle aika tasan 1k. Kyllä kone pidempäänkin kestää. Riippuu niin paljon ajosta.

Re: Supermotot

6.6.2011 13:37

Vanha husaberg on kyllä karu peli, eihän siinä ole edes tasapaino-akselia? Omat tyyppivikansa siinäkin, olisi kiva kuulla joltain tietäjältä oikein kunnon rehellinen vuodatus :lol:

Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä että siinä vaiheessa kun kotarin iskua aletaan pidentämään on helpompaa osta husaberg. Toistaiseksi ei ole vielä tarvinnut :lol:

Re: Supermotot

15.6.2011 23:40

Entiiä onko iha oikeessa topicissa mutta mitä ootte mieltä kannattaako ostaa 4,50 takavanne vai suoraa 5,00? Onkoha niissä isoja eroja. Käykö esim molempiin 160 levee nakki?

Re: Supermotot

16.6.2011 3:53

Käy molempiin 160 levee nakki.

Re: Supermotot

22.6.2011 0:25

En tiiä tuunko oikeeseen topicciin uteleen mutta asiaan, kuinka helposti noita ratasupermoto pyöriä saa kilpiin, riittääkö pelkkä valojen ja vilkkujen asennus vai tarvitaanko muutakin, kun kaikki pyörät esim. nettimotossa joissa on valmiina smotovanteet tuntuvat olevan ratapyöriä ja hakusessa siis olisi jonkin mallinen Husqvarna.

Ei sinällään vielä mikään kiire isomman pyörän hankkiminen vasta vajaa vuoden päästä mutta yritän parhaani mukaan alkaa etsimään tietoa. :roll:

Re: Supermotot

22.6.2011 0:51

Runko täytyy olla E-hyväksytty. Ainakin :roll:

Re: Supermotot

22.6.2011 1:03

Juu no ei kauaa tarvitse perehtyä niin taidan olla melkein luopumassa sellaisen hankinnasta sillä perusteella että huoltovälit tuppaa oleen varmasti aika tiheät, mutta mikä olisi ulkonäöltään samanlainen kuin esimerkiks hussen tc 510 mutta huoltoväleiltään vapaampi, omaan silmää ei miellytä nuo husqvarna 610 katteet kun niitäkin sivusilmällä vilkaisin.. :|

EDIT: Paljos nämä kuluttaa satasella sellasessa suht rauhallisessa ajossa entä nuppinurin ajettuna? :D

Re: Supermotot

22.6.2011 15:11

Moro,

Mulla olis tarkoituksena ostaa joku katukäyttöön tuleva käytetty supermoto tai enduro pyörä , mutta en tiedä mitä merkkejä ja malleja kannattaisi katsella. Mielellään ei saisi olla kisakoneellinen, ja hintaa saisi olla max 4000-5000€. Ainakin Suzuki DR-Z 400 olisi muuten hyvä mutta ei vissiin tuolla mun hinta budjetilla saa kummosta vai voisiko saadakin?

Kiitos.

Re: Supermotot

22.6.2011 22:16

^Kyllähän tuolla hinnalla jo melkein alkaa DR-Z saamaan, ei ainakaan jää paljosta paitsi! Itsellä vähän sama ongelam kuin sinulla ja mitä pyöriä olen katsellut niin tuolla budjetilla ei kyllä ilosta hypitä. Yamahalta wr250x (se katumalli) olisi myöskin jotenkin tuohon budjettiin sopiva. Seuraavaksi alkaakin olemaan näitä KTM LC4 ja hussen 610, jotka menevät sitten pikkuisen isompiin hintaluokkiin. Tietysti jonkun vanhan alkaisit saamaan, mutta huoltoja joudut niihin varmasti jo tekemään melkolailla (valmiiksi rempatut erikseen). Kattelehan nettimotosta lisää supamotoja, ei ainakaan itsellä näin iltasesta tule mieleen parempia vaihtoehtoja..