Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Supermotot

15.9.2013 9:18

Oho, se unohtu...Pitää muistaa seuraavaksi ;)

Re: Supermotot

19.9.2013 9:17

Omalla 530 on tullut ajeltu supermotoilla, nappuloilla ja välikelin nastoilla. Välikelin nastoissa 4.5 mm ulkonema ja ne kiinni nappularenkaissa. Peilijäällä asfaltilla pärjää kyllä pystyssä. Sutii toki helvetisti ja jarrutusmatkat pitkät, mutta järjellä pärjää.

Tallista lähden aina, mutta viimetalvena tais hurjin pakkaslukema olla -25 kun pyörän jätin pariksi tunniksi parkkiin. Aivan tuorre yasan akku ei jaksanut pyöräyttää käyntiin, mutta vehje seinää vasten ja polkasulla käyntiin. Eli en näe ongelmaa vaikka pyörä seisoisikin pihalla. Voihan siihen laittaa vaikka auton sisätilalämppärin hönkiin mottia tunniks ja pressu päälle. Omassakin tapauksessa kun ei napilla startannut tais vaan johtua ihan fysiikasta, eli bensa vaan tiivistyi suoraan sylinterin reunoihin eikä sumuttunut. Tuohon ei auta muu kuin hommata ruiskuvehje. Mutta kiksillä lähtee ekalla ainakin oma vehje, jos säädöissä on.

Kesän pisin reissu smotoilla tais olla 140 km ja hyvin kestää perse ainakin mutkapätkää painaa. Niin kevyt lähtee mutkista että jää tonninen kyykky jälkeen jos todella mutkasta pätkää. Tosin tuleehan se tonninen kyykky heti ohi, mutta hyvin pärjää ja jaksaa. Suosittelen!

Enskoilla sit muuta enskapätkää ym ajanut ja siellä se kotari näyttää kynensä. Mahtavaa hommaa housut jalassa :seko:

Re: Supermotot

19.9.2013 18:03

Kiitoksia vastauksista! Selvesi paljon kun tosiaan omista ajokokemuksista varmaan 250crossi on supermotoa lähinnä.

Minkäslainen peli tuo aprilian SXV ois? Joku aiemmin tässä ketjussa puhu että melko paljon vaatii huoltoa.

Re: Supermotot

19.9.2013 19:14

Itse haluisuin omistaa joskus Sxv, moto jossa on pornot äänet...
Suosittelen etsiä tietoa ja päätellä itse millaisen haluaa, tästäkin on niin paljon ristiriitaista tietoa ja toiseilla ei ole ollut mitään ongelmia. Et tässäkin pyörässä on paljon kiinni miten sitä on käytetty, huollettu...

Re: Supermotot

8.3.2014 14:59

Kumpi olisi parempi katuajoon ktm exc 450/525 vs hussen smr 511, ja minkälaisia eroja kyseisesti pyöristä yleisesti löytyy, ja kumman itse ottaisit?

Re: Supermotot

8.3.2014 15:23

Tuo SMR511, on siis bemarin moottorilla. Osien saanti voi olla hankalaa, kun Husse myytiin. Tuo RFS koneellinen kotari on hyvä ja siihen löytyy osiakin kaikkialta. En ole ajanut 511 SMR:ää, mutta jos 510 ja kotaria vertailee, niin huomaa että husse on asfaltille tehty ja kotari taas ei. Alusta ja jarrut toimii luontevammin ja pyörä ei "elä" yhtä paljon kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Siinä tosin katoaa mielestäni osa pyörän hauskuudesta, kotari tuntuu jotenkin rajummalta, esim. kun pyörä keulii kiihdytyksissä yllättäen. Husse olisi kuitenkin nopeampi. Tuossa vähän eroja mitä itse olen huomannut.

Re: Supermotot

8.3.2014 17:12

Musta tuon sm511 voisi unohtaa, eihän se ole edes kuin 480cc eli ei paljoa eroa tuosta 450cc Ktm. Itse suosisin kadulle noita kuutioita. Eli noista vaihtoehdoista Ktm 525 tai tietysti tuo Hussen jos vaihtaa edelliseen malliin. Mutta Stål tuossa kertoi sen eron.
Mutta mä taas tykkään tuosta 2010 mallin Hussesta, kun siihen voi luottaa, siis ei ole tuota yllätys keulintaa esim.

Mutta kun kaikki suosii tuota Ktm varaosien saatavuuden takia ja kun se on suosittu täällä, niin se on kyllä hyvä vaihtoehto noista kadulla ja tietysti tuo isompi kuutioinen. Näin minä ajattelisin 8)

Re: Supermotot

11.3.2014 17:28

eiks periaatteessa punakilpisiä enskoja/smotoja saa kilpiin?

oli pakko kysyä tuota, ku on pyörinyt päässä jo monta viikkoa, ja googlesta löysin liikaa ristiriitaista jutta, et pakko kysyä täältä sitten mielipiteitä asiasta.

esim. punakilpinen Gas Gas EC 250/300 tai Honda CRF 450?
miten nuo kaksi eroaa käytännössä, kun yritetään saada valkokilpiseksi?
CRF on ainakin täysverinen crossi ja EC250/300 enska.

jossen väärin muista, ainakin enskat on mahdollista saada valkokilpisiksi. ja tarkalleen ottaen enskat, joissa on/on ollut punakilvet.

olin ajatellut, että hommaisin tehokkaamman piikin sijasta jonkun ratalelun, jolla saisin sitten joskus ajaa tienpäälläkin a2-kortilla. silloin säästyisi todella paljon rahaa vrt. esim. 1 kilvellinen "katulussu" ja 1 kilvetön tehokkaampi supermoto, jota saa kuskata kärrin kanssa aina, kun haluaa päästä radalle.

mut kertokaa oma mielipiteenne asiasta. esim. mikä olisi järkevin ratkaisu tällaisessa asiassa.


ps. sori jos on väärä topikki ... ajattelin, että tämä sopisi paremmin supermoto topikkiin, koska pääasiassa kuitenkin puhutaan nimenomaan (kilvellisistä) supermotoista.
jos on väärä alue, poistan viestin ja kysyn sitten oikeassa topikissa.

Re: Supermotot

11.3.2014 20:48

Joo nämä kilvitys hommat on TODELLA monimutkaisia suomessa. Mutta voin heittää tähän muutaman nyrkkisäännön.
1. Pyörästä täytyy löytyä tyyppihyväksyntä (valkokilpiin, rossit saa punakilpisiksi). Eli useimissa tapauksissa enskoista löytyy ja rosseista taas ei. Poikkeuksiakin löytyy.
2. Pyörän täytyy olla käyttöönotettu samalla päästönormi-aikakaudella kun se on tyyppihyväksytty. Eli noita on e1, e2 ja e3. Vanhan punakilpisen e1 luokan täyttävän pyörän saa kilpiin kunhan se on käyttöönotettu (=punakilvitetty) e1 kaudella. Jos taas joku on ylivuotisena ostanut pyörän ja punakilvittänyt, toisella e-kaudella niin pyörää ei saa kilpiin. E3 (voimassa olevan e-normin) pyörän saa taas kilpiin vaikka se ei olisikan punakilpinen. Silloin se vain verotetaan uutena pyöränä.
Nämä säännöt tosin kumotaan täysin jos pyörä on maahantuotu toisesta EU-maasta, jossa se on ollut rekisteröitynä. Esim noita 2008-2011 Yamaha WR450f pyöriä ei ole saanut suomessa rekisteröityä. Mutta kun niitä on tuotu ulkomailta, niin niitä löytyy myös suomen teiltä.

Summa summarum: punakilpisyys ei automaattisesti tarkoita että pyörän saa valkokilpiseksi.

Re: Supermotot

11.3.2014 23:08

kiitos valaisevasta vastauksesta. :)

ihmiset jakavat aika paljon vääriä neuvoja netissä, kuten tuosta punakilpinen --> valkokilpiseksi asiasta. googlesta löysin mm. juttua, että jonkun Honda CRF 450 / Suzuki RM-Z 450 saisi valkokilpiseksi, jos on ollut punakilvissä jne. :roll:

Re: Supermotot

12.3.2014 1:56

Punakilpisyys ei oikeastaan tarkoita tai takaa mitään, se on vain yksi tapa osoittaa pyörän käyttöönottopäivä. Saman asian ajaa jonkinlainen myyjän todistuksin.

Eli yksi vaatimus käytetyn pyörän rekisteröinnille on todistettavissa oleva, yksiselitteinen käyttöönottopäivämäärä. En ole varma kelpaako moiseksi sitten ostokuitti...

Käyttöönottopäivämäärän lisäksi tarvitaan tietenkin e-hyväksyntä (tieliikenteeseen) ja sen mukaiset varusteet.

Re: Supermotot

12.3.2014 11:39

J11 kirjoitti:kiitos valaisevasta vastauksesta. :)

ihmiset jakavat aika paljon vääriä neuvoja netissä, kuten tuosta punakilpinen --> valkokilpiseksi asiasta. googlesta löysin mm. juttua, että jonkun Honda CRF 450 / Suzuki RM-Z 450 saisi valkokilpiseksi, jos on ollut punakilvissä jne. :roll:

Itseasiassa kumpaakin pyörää on olemassa valkokilpisenä, Honda Montesa tekee Hondista ja Valenti Racing Suzukeista. Yksi tuollainen valkokilpinen RM-Z on tällä foorumillakin.

Re: Supermotot

12.3.2014 15:53

niin, no tarkoitin ihan "tavallista" Honda CRF ja Suzuki RM-Z.. joita ei siis ole tyyppihyväksytty tieliikenteeseen. ;)

Re: Supermotot

12.3.2014 16:38

Stål kirjoitti:Husse olisi kuitenkin nopeampi.


Nopeampi missä tilanteessa? Motoradalla? Liikennevaloissa? Hajoamaan...? ;) :D

Re: Supermotot

12.3.2014 18:47

Murska Arska kirjoitti:Nopeampi missä tilanteessa? Motoradalla? Liikennevaloissa? Hajoamaan...? ;) :D

Noh noh noh, No jokainen voi vetää johto päätöksiä itse. :lol: :lol: :lol: :lol: