Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Supermotot

9.5.2013 8:00

joo tosiaa tykkään enemmän tosta ajelemisesta ni olis iha kiva jos olis huoltovapaa, paljos nois esim ktm 690 on kw ku vasta a2 korttia hommaamassa.

Mutta jos ajat suurimmaksi kadulla, vaikka pitkää matkaa niin tuo Ktm690smc.....En muista missä Kw lukemia, käy vaikka selaamassa nettimotoaa

Sitä huoltamista nyt on mun mielestä muutenkin ihan turha pelätä, jos 20 minuutin öljynvaihdot, satunnaiset venttiilien säätämiset ja ylipäätään normaali huolenpito pyörästä on liian työlästä niin kannattaa ehkä ruveta harrastamaan vaikka jalkapalloa

Se tosiaan rippuu henkilöstä, toiset jaksaa toiset ei....

Re: Supermotot

9.5.2013 17:07

joo en mä pelkää työtä tehdä pyörän eteen, kyl se on kans ihan kivaa mut mieluite tuol asvaltin päällä ajelemassa on:) mut emmä kyl varmaa lähe smotollo kauhee pitkiä matkoja taittamaa onha se ihan selvä et ei oo mitkää parhaat mukavuudet:)

Re: Supermotot

12.5.2013 18:42

VinskiMo kirjoitti:Muuten mites kun pari tuttua sanoo että se on turhaa lässytystä miettiä noita "kisa huoltovälejä" että öljyillä ajaa 15-20h ja kone remppaan kannattaa ryhtyä vasta kun joku alkaa ääntelemään/oireilemaan (+350h)?


En minä ainakaan noin usein niitä öljyjä vaihtele että en kyllä ihan siihen usko että tarvisi niin tiheään tahtiin vaihtaa mutta jos ne maahantuojat sitä väittää niin ei se koneen kilahtaminen sit ainakaan öljyjen syy ollu..

Re: Supermotot

12.5.2013 20:37

Itse taas veikkaan että sen takia kannattaa vaihtaa ne öljyt melkein suosituksen mukaan tai no se riippuu ajotyylistä. Kun ajatellaan kuinka vähän sitä öljyä on näissä koneissa. Aika nopeasti menee huonoksi, varsinkin jos ajaa paljon+käyttää korkeata kierroksi ja rasittaa konetta paljon, sitten on tietysti toinen monta männän rengasta on. Yhdellä pääsee aika paljon bensaa läpi jne.
Mutta tuotakin voi testaa ajaa yhden kesän niin että vaihtaa vaikka öljyt 1300-1800km välein ja toisen kesän vaikka sen 500-800km välein. Seuraavana kesänä voisi ehkä kokeilla tuota pidempää. Nyt osuu suunnilleen 450-700km väliin ja konetta käytetään välillä siihen mihin on tarkoitettu ja mäntä on yhdellä renkaalla+tietysti öljyrengas on tietysti, nuo öljyt menee tuossa km määrässä aika nopeasti huonoksi

Re: Supermotot

3.7.2013 16:07

Morjesta taas.

Onkohan tommonen husabergin 650 smoto millanen peli? Ilmeisesti niissä on kohtuu pitkä huoltoväli (300-400h remppa) vaikkakin öljyjä saa vaihdella tiuhaan + muita perus huoltoja tehä.

Onko ne sitten miten kestäny ylipäätään? Onko kellään kokemusta millanen peli?

Re: Supermotot

3.7.2013 16:44

VinskiMo kirjoitti:Morjesta taas.

Onkohan tommonen husabergin 650 smoto millanen peli? Ilmeisesti niissä on kohtuu pitkä huoltoväli (300-400h remppa) vaikkakin öljyjä saa vaihdella tiuhaan + muita perus huoltoja tehä.

Onko ne sitten miten kestäny ylipäätään? Onko kellään kokemusta millanen peli?

Sori pakko kysyä, mistä sait tuon kohtuu pitkät huolto väli 300-400H remppa....Ei nyt ihan. Se on ihan sama kuin muutkin kilpapyörät....Voi olla että olen väärässä, mun korviin ei oikein kuulosta tuo tunti määrä oikein. Itse olen kuullut että on sellaisia pommeja toisille taas on kestänyt aika pitkäänkin. Aika vanhaa tekniikkaa se alkaa olemaan. Itse ostaisi kyllä kokeilu mielessä jos olisi rahaa
Tuolta voi lukea lisää tietoa
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=54&t=63981

Re: Supermotot

10.7.2013 22:53

Osaako kukaan kertoa näistä ktm malleista (625,640,660 ja 690 smc)
Mitä eroa näissä muuten on kun hieman tehoissa ? Olen nyt siis katsellut noita 2004-2008 vuosimallin pyöriä.Supermotoa ostamassa mutta ihmetyttää tämä määrä mitä ktm on näitä malleja :eek: Ja ilmeisesti näitä pienempiä esim. 525 ja 450 saa olla huoltamassa ja vaihtamassa öljyjä enemmän? Kiitos vastauksistä jo etukäteen ;)

Re: Supermotot

10.7.2013 23:50

Taavi91 kirjoitti:Osaako kukaan kertoa näistä ktm malleista (625,640,660 ja 690 smc)
Mitä eroa näissä muuten on kun hieman tehoissa ? Olen nyt siis katsellut noita 2004-2008 vuosimallin pyöriä.Supermotoa ostamassa mutta ihmetyttää tämä määrä mitä ktm on näitä malleja :eek: Ja ilmeisesti näitä pienempiä esim. 525 ja 450 saa olla huoltamassa ja vaihtamassa öljyjä enemmän? Kiitos vastauksistä jo etukäteen ;)

Tuossa on Ktm 660 smc malleista samassa muitakin Ktm malleja
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=25126
Tuossa pitäisi olla Ktm 450/525
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=73833
Tuosta 690smc ei ole pajoon juttua täällä, mutta voit lukea täätä
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/237752-KTM-690-SMCSori joutuu linkittää toisen foorumin topic tänne.
Mutta on helpompaa lukea kuin selittää....
Nopea selitys noi mitä kysyt tuossa on malleja, siis kehitys mennyt parempaan suuntaan, tekniikka, alusta, jarrut, muovit jne. Ja sitten nuo525/450 on kilpamalleja, huollot on tiiviimpiä. Siinä oli oikeastaan vastaus kysymykseesi

Re: Supermotot

14.7.2013 13:45

Tietääkö kukaan että meneekö kotarin smotovanteet TM:ään? ja sitten vielä että meneekö Yamha DT:n vanteet WR:ään?

Re: Supermotot

14.9.2013 22:14

Nonniin, koko ketjun olen tässä lukassu läpi ja ois kokeneemmilta smotoilijoilta pari kysymystä.

Mites näillä pärjäis talvella näin kaupunkioloissa? Ei mitään hirveetä matkaa, mutta onko mahdollista esim töissä kulkea n. 10km matkaa, silloin kun pakkanen sen sallii? Nastaa vaan alle? Ainaki crossilla on tullu talvella rälläiltyä mutta irtolumella/auratulla mettätiellä vähän eriasia ku peilijää-asfaltilla.

Ja sitten tietty siihen valinnan vaikeuteen. Olen nyt katellu KTM 530 excr ja 660 smc, sekä ainaki husqun 510 smr. Tarkotuksena ois saada pyörä jolla tarvittaessa eli 3-5 kertaa kesässä pystyis ajamaan semmosen 120km matkan isommalla tiellä ilman, että kone lahoaa. Enimmäkseen siis tulis kaupunkiräppäilyyn ja työmatkoihin. Huoltovälistä sen verran, ettei öljyjen ja suodattimien vaihtelu ole ongelma, mutta isompia remppoja tietty mahdollisimman harvoin. Esim venojen säätöä ei kyllä 10tkm useammin.
Ulkonäöltä eniten miellyttää uudemmat 530excr ja 510smr.

Edit: mikäs on yleinen mielipide tuosta aprilian SXV 550?
Viimeksi muokannut Theblain päivämäärä 14.9.2013 22:28, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Supermotot

14.9.2013 22:28

Theblain kirjoitti:Nonniin, koko ketjun olen tässä lukassu läpi ja ois kokeneemmilta smotoilijoilta pari kysymystä.

Mites näillä pärjäis talvella näin kaupunkioloissa? Ei mitään hirveetä matkaa, mutta onko mahdollista esim töissä kulkea n. 10km matkaa, silloin kun pakkanen sen sallii? Nastaa vaan alle? Ainaki crossilla on tullu talvella rälläiltyä mutta irtolumella/auratulla mettätiellä vähän eriasia ku peilijää-asfaltilla.

Ja sitten tietty siihen valinnan vaikeuteen. Olen nyt katellu KTM 530 excr ja 660 smc, sekä ainaki husqun 510 smr. Tarkotuksena ois saada pyörä jolla tarvittaessa eli 3-5 kertaa kesässä pystyis ajamaan semmosen 120km matkan isommalla tiellä ilman, että kone lahoaa. Enimmäkseen siis tulis kaupunkiräppäilyyn ja työmatkoihin. Huoltovälistä sen verran, ettei öljyjen ja suodattimien vaihtelu ole ongelma, mutta isompia remppoja tietty mahdollisimman harvoin. Esim venojen säätöä ei kyllä 10tkm useammin.
Ulkonäöltä eniten miellyttää uudemmat 530excr ja 510smr.


Ihan normaalisti varmaan pärjää talvella, itsellä ei ole kokemusta talvella ajosta.
Helposti pystyy ajaa tuon siis kerralla, en ole kokeillut tuollaista 120km matkaa jossain motarilla, siis kyllä esim 200-300km tullut päivän aikana ajeltua, pitkin mutka tietä. Motarilla sellainen noin 10km matka korkeintaan, se on talvallaan aika hanurista, ennemmin nauttinut vähän noista mutka/pienemmistä teistä.
Tuo Ktm 660smc kuulema tärisee aika paljon, ei ole kokemusta. Mutta moni on sanonut että se tärisee vähän ehkä häiritsevästi.
Tuosta Ktm 530 vs Husse, siitä sitten vain valitsee kumpi, Ktm:ään on ehkä helpompi saada varaosia ja ehkä pikkasen halvempia, mutta ei se Husse ole huono. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen siihen. Ei ole joka kulmassa vastassa, eikä ole niin suosittu rosvojen silmissä.....

Re: Supermotot

14.9.2013 22:30

Husky510 kirjoitti:Ihan normaalisti varmaan pärjää talvella, itsellä ei ole kokemusta talvella ajosta.
Helposti pystyy ajaa tuon siis kerralla, en ole kokeillut tuollaista 120km matkaa jossain motarilla, siis kyllä esim 200-300km tullut päivän aikana ajeltua, pitkin mutka tietä. Motarilla sellainen noin 10km matka korkeintaan, se on talvallaan aika hanurista, ennemmin nauttinut vähän noista mutka/pienemmistä teistä.
Tuo Ktm 660smc kuulema tärisee aika paljon, ei ole kokemusta. Mutta moni on sanonut että se tärisee vähän ehkä häiritsevästi.
Tuosta Ktm 530 vs Husse, siitä sitten vain valitsee kumpi, Ktm:ään on ehkä helpompi saada varaosia ja ehkä pikkasen halvempia, mutta ei se Husse ole huono. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen siihen. Ei ole joka kulmassa vastassa, eikä ole niin suosittu rosvojen silmissä.....


Minkälaiset huoltovälit hussessa? Entä onko niissä mitään tyyppivikoja. Yheksi ongelmaksi mietin talvella myös sen, että miten noita vehkeitä saa kylmiltään käyntiin pikkupakkasella, kerrostalossa kun nykyään asustelen. Huoltotilat kyllä löytyy muttei säilytyspaikkaa öiden yli. Jos talvella en aja niin sitten taas löytyy säilytystila talven yli vähän kauempaa.
Sanoit että 660smc tärräilee, mites tuo 690 onko kellään siitä kokemuksia?

Re: Supermotot

14.9.2013 23:10

Theblain kirjoitti:Minkälaiset huoltovälit hussessa? Entä onko niissä mitään tyyppivikoja. Yheksi ongelmaksi mietin talvella myös sen, että miten noita vehkeitä saa kylmiltään käyntiin pikkupakkasella, kerrostalossa kun nykyään asustelen. Huoltotilat kyllä löytyy muttei säilytyspaikkaa öiden yli. Jos talvella en aja niin sitten taas löytyy säilytystila talven yli vähän kauempaa.
Sanoit että 660smc tärräilee, mites tuo 690 onko kellään siitä kokemuksia?

Siis ihan normaalit kuin muissa kilpapyörissä, öljyt 500-800km, suodatin vaikka joka toisella, venttiilit vaikka 2000km välein. Itse suunnilleen katoin noin ja vaihdan ölpät, ne käy nopsasti, venttiilit on olleet arvossa, kun ei kierrätä koko ajan korkealla, mutta huolto välit samat kuin Ktm. Ilmanputsarin vaihtaa kerran kaudessa, mulla pestävä ja niitä kaksi kpl, tulpan vaikka joka kauden alussa, no vaikka kerran kauden välissä.
Hussessa ei nyt toistaiseksi ole ollut mitään tyyppivikoja, se riippuu käyttäjästä, toisilla on 10 000km vaihdelaatikosta hajonnut rattaita, lohkoja haljennut(yksi kilpuri jossa oli startti ratas vähän väärin), ruiskuja hajonnut....Mutta toisilla on 25 000km kestänyt koko kone, kadulla/radalla ajettu.
En tiedä noista talvikäytöstä, itse en välttämättä ihan pihalla seisottaisi tuollaista pyörää...Mutta kukin omalla tavalla. Tuossa Ktm 660smc taitaa olla kiksi käynnistys, mutta kait siihen saa neitinapin. Tuo 690smc se on tehokas katusupermoto...

Re: Supermotot

14.9.2013 23:13

Theblain kirjoitti:Minkälaiset huoltovälit hussessa? Entä onko niissä mitään tyyppivikoja. Yheksi ongelmaksi mietin talvella myös sen, että miten noita vehkeitä saa kylmiltään käyntiin pikkupakkasella, kerrostalossa kun nykyään asustelen. Huoltotilat kyllä löytyy muttei säilytyspaikkaa öiden yli. Jos talvella en aja niin sitten taas löytyy säilytystila talven yli vähän kauempaa.
Sanoit että 660smc tärräilee, mites tuo 690 onko kellään siitä kokemuksia?

Siis ihan normaalit kuin muissa kilpapyörissä, öljyt 500-800km, suodatin vaikka joka toisella, venttiilit vaikka 2000km välein. Itse suunnilleen katoin noin ja vaihdan ölpät, ne käy nopsasti, venttiilit on olleet arvossa, kun ei kierrätä koko ajan korkealla, mutta huolto välit samat kuin Ktm. Ilmanputsarin vaihtaa kerran kaudessa, mulla pestävä ja niitä kaksi kpl, tulpan vaikka joka kauden alussa, no vaikka kerran kauden välissä.
Hussessa ei nyt toistaiseksi ole ollut mitään tyyppivikoja, se riippuu käyttäjästä, toisilla on 10 000km vaihdelaatikosta hajonnut rattaita, lohkoja haljennut(yksi kilpuri jossa oli startti ratas vähän väärin), ruiskuja hajonnut....Mutta toisilla on 25 000km kestänyt koko kone, kadulla/radalla ajettu.
En tiedä noista talvikäytöstä, itse en välttämättä ihan pihalla seisottaisi tuollaista pyörää talvella...Mutta kukin omalla tavalla. Tuossa Ktm 660smc taitaa olla kiksi käynnistys, mutta kait siihen saa neitinapin. Tuo 690smc se on tehokas katusupermoto...
Viimeksi muokannut Husky510 päivämäärä 15.9.2013 9:17, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Supermotot

15.9.2013 0:32

Jos tarvitsee talvella ajaa jossain keskustassa tms paljon liikennöidyllä alueella, niin jättäisin kyllä pyörän talliin. Tiet on älyttömän liukkaita, eikä paljaaseen jäiseen asvalttiin pure oikein mikään, ei nastat taikka enskapiikit. Jos taas ajaa paikassa, jossa tiellä lunta tai jääkansi, niin pitoa on huomattavasti enemmän ja ajaminen onnistuu paremmin.

Lopuksi vielä muistutan säännöistä, edellistä viestiä ei tarvitse eikä saa lainata, turhaan vaan raskauttaa foorumia ja vaikeuttaa lukemista. Noin pitkät lainaukset ovat muutenkin typeriä.