Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: ktm 450, 525

15.5.2012 14:32

Habusa kirjoitti:
mikkets kirjoitti:Kysytty varmaan sen sata kertaa mutta kuitenkin:
Minkälaisia tyyppivikoja on esiintynyt -06 525 exc:issä? Ja mitä erityistä kannattaa tarkistella pyörää ostettaessa? Tarvitseeko "täydessä" koneremontissa vaihtaa muuta kuin mäntä, nokkaketju, kanki, stefat, laakerit ja tiivisteet? Ja missä vaiheessa tuo isompi remontti tulisi tehdä?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen :)


kun oot ostamassa niin kato ainakin eturattaan ja vaihdekepin stefat ettei vuoda. ne kun näkee siitä helposti. sitte ketjut ja rattaat kun meinaan maksaa jonnin verran ku ostaa uudet n. 200€ setti. kyllähän noi ukot ainakin mulle puheli että 250-300h niin vois alkaa suunnittelemaan remonttia. siinä justiinsa noita mitä mainitsit.


Mutta nuo kyseiset stefat kuitenkin saa vaihdettua konetta pilkkomatta?

Re: ktm 450, 525

15.5.2012 15:05

Hillopäällikkö kirjoitti:Saako noita suuttimia vaihdettua ilman kaasuttimen irroitusta? Minkälaisia säätöjä näissä pitää yleensäkin olla, kun ohjekirjasta ei löytynyt mitään ohjearvoja? Mitä suuttimia pitää vaihdella kelin mukaan, kun ohjekirjassa oli maininta pää-, tyhjäkäynti-, tyhjäkäynnin ilma-, kylmäkäynnistys- ja ohivuotosuuttimesta? Menee vähän piikkisen mopon jälkeen ohi nää systeemit :roll:


Ei pysty (jos puhut 530 exc). Seosruuvinkin säätö on tehty niin saatanan vaikeaksi, onnistuu puolikkaalla 5snt kolikolla jota hieman viilattu terävemmäksi - se ruuvi on siellä kaasarin pohjassa ja tilaa on about 2cm eikä kaasaria saa oikein kyljelleenkään. Itellä vielä alkuperäset suuttimet kiinni eikä minkäänäköistä ongelmaa (seosruuvia pikkasen rikkaammalle kylmille keleille), akran putkistolla tarttee vasta pääsuutinta vaihtaa isommaksi. Ja mun pyörällä on ajettu -25..+35 lämpötiloissa.

mikkets kirjoitti:Kysytty varmaan sen sata kertaa mutta kuitenkin:
Minkälaisia tyyppivikoja on esiintynyt -06 525 exc:issä? Ja mitä erityistä kannattaa tarkistella pyörää ostettaessa? Tarvitseeko "täydessä" koneremontissa vaihtaa muuta kuin mäntä, nokkaketju, kanki, stefat, laakerit ja tiivisteet? Ja missä vaiheessa tuo isompi remontti tulisi tehdä?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen :)


Pyörä pukille, kattomaan välyksiä heiluttelemalla etu- ja takarengasta eestaas. Tunneista voi päätellä mitä remppaa pitäs rueta tekemään, 250 tuntiin saakka melkeimpä voi ajella vakiosisuskaluilla. Koe-ajolla selviää onko jotain pielessä jos ei meinaa kulkea mihinkään jne. Loput viat selviää vasta ajan kanssa mm. kaverilla venttiilit piti säätää 1000km välein kun jostain syystä venttiilit teki välystä noinkin pienen ajon jälkeen.

Ite tein rempassa yllämainitut mittarissa ollessa (muistaakseni) 230h. Samoilla tunneilla suurinpiirtein kannattanee rempata vanhemmanmallin 525.

Ota kaveri mukaan joka noista ymmärtää.

Re: ktm 450, 525

15.5.2012 18:46

Hillopäällikkö kirjoitti:Kenelläkään kokemusta tästä öljystä? KTM:n suosittelema Motorex 20€/l ja tuo 10€/l. Uskaltaako tilata vai suosiolla maksaa tuplahintaa Motorexista?

E: Vai mitä öljyjä olette yleensä käyttäneet? Mobil Delvac ainakin tiesi joku kertoa toisella foorumilla, kenelläkään kokemusta?


http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2077

Eikä tartte miettiä onkohan öljy tarpeeks hyvää.

Re: ktm 450, 525

15.5.2012 18:49

Messico kirjoitti:Ei pysty (jos puhut 530 exc). Seosruuvinkin säätö on tehty niin saatanan vaikeaksi, onnistuu puolikkaalla 5snt kolikolla jota hieman viilattu terävemmäksi - se ruuvi on siellä kaasarin pohjassa ja tilaa on about 2cm eikä kaasaria saa oikein kyljelleenkään. Itellä vielä alkuperäset suuttimet kiinni eikä minkäänäköistä ongelmaa (seosruuvia pikkasen rikkaammalle kylmille keleille), akran putkistolla tarttee vasta pääsuutinta vaihtaa isommaksi. Ja mun pyörällä on ajettu -25..+35 lämpötiloissa.

Kiitoksia avusta. Tuppaa vähän yläkierroksilla pätkimään tuo, mutta saattaa olla myös tulppa mennyt. Pitää ainakin tarkistaa noi suuttimet, ei nimittäin mitään tietoa mitkä siellä on edellisen omistajan jäljiltä.

Tuli nuo venttiilien välykset tarkastettua, mutta tuo oikea kohta jäi vähän arveluttamaan. Täällä neuvotaan, että vesipumpun alla olevasta reiästä näkyisi vauhtipyörässä lovi oikeassa kohdassa (TDC). Korjausmanuaalissa taas neuvotaan, että katsotaan oikea kohta nokkaketjun rattaassa ja pytyssä olevista merkinnöistä. Nyt kun pyörittelin konetta ja kurkistelin reiästä, niin yhdessä kohtaa ei näkynyt ollenkaan vauhtipyörää, mutta siinä kohtaa ei venttiileissä ollut yhtään välystä. Sitten kun katsoin kohdan rattaasta, niin välystä löytyi juuri sopivasti.

Kysymys siis kuuluu: miten te katsotte tuon oikean kohdan venttiilejä säätäessä?

Kuva
Kuva

Re: ktm 450, 525

17.5.2012 20:04

Joko katsot jotain väärin tai ketju on hypännyt, ei ihme jos vähän räkii kierroksilla?

Tuo oikea kohta ei oikeastaan ole oleellinen venttiilien tarkastuksessa, ellei sitten aio poistaa nokka-akselia, jota taas ei tarvitse tehdä jos ei halua. Katsoo vain nuo pisteet kohdalleen ja mittaa, jos pitää säätää niin sitten voi joko lukita kampuran paikalleen lukituspultilla tai poistaa keinuvivut jolloin nokka-akselia ei tarvitse irroittaa eikä konetta lukita.

Re: ktm 450, 525

21.5.2012 23:38

Tietämätön kyselee. :roll: Öljyjä pitäs vaihtaa ja oon kuullu että loota ja kone öljyt pitää lisätä erikseen niin onko mitä öljyjä porukat käyttäny ja laitetaanko samaa öljyä molempiin ? varmasti monesti kysyttyä puuroa mutta en jaksanut rueta selaamaan. Pyöränä ktm exc r 530. SIt vielä sellasta et tyhjäkäynnillä kun kytkimen laittaa pohjaan niin ääni muuttuu hieman. normaalia ?

Re: ktm 450, 525

22.5.2012 1:36

Jaketss kirjoitti:Tietämätön kyselee. :roll: Öljyjä pitäs vaihtaa ja oon kuullu että loota ja kone öljyt pitää lisätä erikseen niin onko mitä öljyjä porukat käyttäny ja laitetaanko samaa öljyä molempiin ? varmasti monesti kysyttyä puuroa mutta en jaksanut rueta selaamaan. Pyöränä ktm exc r 530. SIt vielä sellasta et tyhjäkäynnillä kun kytkimen laittaa pohjaan niin ääni muuttuu hieman. normaalia ?

Itse käyttänyt tätä. Edullista ja toimii hyvin.

Samaa öljyä käytetään vaihteistoon ja moottoriin. Vaihteistoon 0,9l ja moottoriin 0,6l. Muista puhdistaa öljysihdit (kaksi mustaa pulttia koneen pohjassa) ja vaihteistoöljypropun magneettipää.

Re: ktm 450, 525

22.5.2012 1:45

öljyistä olisi ollut juttua edellisellä sivulla, tosin kävin tossa nyt miettimään tuota öljy keskustelua vielä niin moottorin tärkeimmät huollot taitavat olla vaan öljyt + ilmansuodatin, mietin tota moto.netin öljyä, että onko varmasti paras säästö.. Osaako kukaan suositella jotain muuta tai saisiko jostain ulkomailta isomman kannun halvemmalla jotain hyvää? Vai onko noilla valmistajilla niin väliä?

Ja on normaalia, se on kytkin joka menee päälle/pois.

Re: ktm 450, 525

22.5.2012 11:40

DeLeTeD kirjoitti:öljyistä olisi ollut juttua edellisellä sivulla, tosin kävin tossa nyt miettimään tuota öljy keskustelua vielä niin moottorin tärkeimmät huollot taitavat olla vaan öljyt + ilmansuodatin, mietin tota moto.netin öljyä, että onko varmasti paras säästö.. Osaako kukaan suositella jotain muuta tai saisiko jostain ulkomailta isomman kannun halvemmalla jotain hyvää? Vai onko noilla valmistajilla niin väliä?

Voisi kuvitella, että kalliimpien öljyjen hinta tulee juuri siitä kestävyydestä eikä niinkään voitelukyvystä (kunhan täyttää JASO MA -vaatimuksen). 10h välein kun vaihtaa, niin ei sillä kestävyydellä ole mitään väliä, kun halvinkin öljy kestää sen verran.

Näin maalaisjärjellä, joku tietävämpi saa korjata.

Re: ktm 450, 525

22.5.2012 13:51

Okei, kiitoksia ! Vielä siihen palaten että kytkimen kun laittaa pohjaan niin silloin kuuluu sellaista pientä ruksutusta mutta se on todella hiljaista. ei siis mitään vakavaa ?

Re: ktm 450, 525

22.5.2012 18:58

Ei kannata laittaa eri viskositeettia kuin tehdas suosittelee. Tuo motonetin öljy on 10W40 kun pitäisi olla 10W50.

Tässä on hyvää öljyä eikä ole älyttömän kallista: http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2077

Re: ktm 450, 525

22.5.2012 19:02

10w40 ja 10w50 välillä on todella pieni ero. Talvella tosin jos ajaa se saattaa aluks olla vähän jämäkkää, mutta kesällä ei kyllä huomaa mitään eroa.
E: ainakin autopuolella castrollin öljyt on haukuttu ihan pystyyn, koska häviävät/palavat todella nopeasti koneesta verrattuna muihin öljyvalmistajiin. Tiedä sitten... Hifistelyä, jokainen laittakoon pyöräänsä mitä tykkää, pääasia että ne öljyt vaihtaa tarpeeksi usein, eikä luule että hyvällä 15-20€/litra "laatuöljyllä" ajaa 20 tuntia.

Re: ktm 450, 525

22.5.2012 19:28

Ero voi olla pieni, mutta itse olen ainakin näissä asioissa pitänyt sitä hyvänä lähtökohtana, että koneeseen laittaa semmoista öljyä kuin valmistaja suosittele. :) Itse en näissä viitsi soveltaa.

Itselläni ei ole ainakaan mihinkään näissä mopoissa Castrolin öljy palanut.

Tähän uuteen 2012-koneeseen suositellaan muuten kuumiin olosuhteisiin jopa 10w60-öljyä, vai oliko myös tuohon "vanhaan"?

Re: ktm 450, 525

22.5.2012 19:29

Tälläsessä korkeelle kiertävässä 4t vehkeessä missä pieni öljytilavuus ja korkeat öljylämmöt, niin kannattaakohan säästää öljyssä. Saattaahan siinä jopa satkun ero tulla kesän aikana. Itse olen pitäny tossa kotkassa 15w/50w. Ja vaihdellu 5-10h välein riippuen onko radalla/kadulla.

Motorexin 15w/50 jotain 60€ luokkaa ja belray exs saman hintasta. Tossa mun mosassa yks öljytilavuus, mutta tossa 08 450 oli eroteltu. Samaa litkua sinne tuli kuitenkin laitettua kun ohjekirja näin suositteli.

Re: ktm 450, 525

22.5.2012 22:04

Itekkin pitänyt 15W50 tosin vielläkin jäi epäselväksi, että onko 10h käyttötunneilla niin merkitystä öljyn laadulle? Ja ei oikeesti kellään oo sattunu silmään ulkomailta mitään 10L tai yli pönikkää?
Moottoriöljyt on kyllä aina tuon 10h jälkeen sen näköisetkin, että ulos joutavat mutta laatikkoöljyillä menisi varmasti toinen kymppi pääle sen verran hyvännäköisenä tullut ulos. Tosin saahan sieltä aina sen metallisilpun öljyn mukana pois mikä ilmeisesti juuri tuon tiheän laatikkoöljy vaihtovälin tarkoituskin?

Mistä IR olet tuota Motorexiä ostanut, ihan paikallisesta liikkeestä? Mulla on tota joskus ollut 1L purkissa, hintaa en muista mutta ei sillon löytynyt isompaa.