Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: ktm 450, 525

1.8.2011 1:17

pitää tehä tilaa bobberille, oma mopo siis kaupan, laittakkee yv:tä jos nappaa ;)

Re: ktm 450, 525

1.8.2011 2:27

Pitkästä aikaa takasin täällä!

Elikkä olen hommaamassa tuommosta 530:stä, kuinkas usein siitä vaihdellaan öljyjä ja mitä öljyä porukka on käyttänyt?

Re: ktm 450, 525

2.8.2011 0:23

itse käyttänyt valvoline durablend 4t en nyt oisko ollut 10-40w, motonetissä ko. purkki vähän alle 40e, kadulla koneen öljyt 5-8h, lootaan joka toisella koneöljyn vaihdolla ja suodatin samalla, ei se kyllä pahaa tee jos vaihtaa kaikki kerralla..

Re: ktm 450, 525

2.8.2011 0:40

Mikä pyörässä ois vikana ku ajovalo ei pala, mut pitkä palaa? Sit vilkut vilkkuu himmeesti ja mittari valo vilkkuu siinä samassa? :s

Re: ktm 450, 525

6.8.2011 17:08

Eihän pitäisi olla mahdollista, että venttiilin välys pienenisi tarkastuksien välissä? Viimeksi kun tarkistin niin kaikki oli ihan ok, mutta eilen taas tarkistuksen yhteydessä ei rakotulkki menny väliin? Säädin nyt kaikki siten, että 0,12 on tiukka, mutta 0,15 ei mene väliin.

Tarkistetaas nyt vielä. Paikallinen huoltamo neuvoi saamaan ykk:n siten, että irroittaa magneeton kopan ja sitten kun vauhtipyörässä oleva "kohouma" on anturin kohdalla niin silloin on ykk? Enhän nyt vain säädä venoja väärässä kohdassa. Venttiileissä kyllä tuntuu löysää tuossa kohdassa ja toiminutkin ihan hyvin. Pillin (tulpan reiässä) avulla olen tarkistanut, että mäntä on ylhäällä tuossa kohdassa kun olen säätänyt.

Vaikuttaako venttiilien välykset paukkumiseen moottorijarrulla? Miten?

Re: ktm 450, 525

6.8.2011 20:56

Kuuluhan nää paukuttaa moottorijarrulla ;) Mutta jos paukuttaa aivan vitusti niin säädä kaasaria.

Re: ktm 450, 525

7.8.2011 1:33

Venttiilin välys pienenee kun venttiili kuluu. Jos rako kummasti kasvaa niin todennäköisesti seuraajan rulla tai nokka-akselin laakerit ovat hajoamispisteessä. Venttiileiden säätöön ei kannata tehdä mitään ihmeitä, katsot vain kohdan jossa kukin vipu on vapaana ja säädät. Aika äkkiä oppii katsomaan venttiileistä missä kohtaa kone on sykleissä ja siten välttämään pakoventtiileiden säätämisen puolipuristimen kohdalla. Luotat vain itseesi mutta lopuksi tarkastat että molemmista vivuista löytyy väljää sormin kokeillessa ainakin jossian kohtaa kun konetta pyörittää niin silloin ovat oikein :lol:

Paukkuminen on aivan normaalia, tosin voi sitä lisätä väärät säädöt tai venttiilien kantaminen tms.

Re: ktm 450, 525

7.8.2011 23:54

00sci kirjoitti:Kuuluhan nää paukuttaa moottorijarrulla ;)
Viikon huuli? 8o

kurapäristelijä kirjoitti:Venttiilin välys pienenee kun venttiili kuluu. Jos rako kummasti kasvaa niin todennäköisesti seuraajan rulla tai nokka-akselin laakerit ovat hajoamispisteessä. Venttiileiden säätöön ei kannata tehdä mitään ihmeitä, katsot vain kohdan jossa kukin vipu on vapaana ja säädät. Aika äkkiä oppii katsomaan venttiileistä missä kohtaa kone on sykleissä ja siten välttämään pakoventtiileiden säätämisen puolipuristimen kohdalla. Luotat vain itseesi mutta lopuksi tarkastat että molemmista vivuista löytyy väljää sormin kokeillessa ainakin jossian kohtaa kun konetta pyörittää niin silloin ovat oikein :lol:

Paukkuminen on aivan normaalia, tosin voi sitä lisätä väärät säädöt tai venttiilien kantaminen tms.
Näin teinkin ja hyvä tuli. Päristelijältä taas hyvää tekstiä! Paukkumista lähinnä tarkoitin kun tuntuu, että se lisääntyy kun on säätänyt venttiilit. En mene kyllä takuuseen. :nörtti:

Re: ktm 450, 525

9.8.2011 14:18

Itellä tuossa -08 450 on 14/44 ja olivat ainakin omaan mieleen liian raskaat. 14/50 taas hivenen liian lyhyet, varsinkin jos motarilla joutui ajamaan. Pitääpi koittaa 13/44.

Huippuja tuo keräsi noilla 14/50 väleillä joku 170km/h. 14/44 ei jaksanut kelata kutosta loppuun.

Re: ktm 450, 525

9.8.2011 19:51

IR kirjoitti:Itellä tuossa -08 450 on 14/44 ja olivat ainakin omaan mieleen liian raskaat. 14/50 taas hivenen liian lyhyet, varsinkin jos motarilla joutui ajamaan. Pitääpi koittaa 13/44.

Huippuja tuo keräsi noilla 14/50 väleillä joku 170km/h. 14/44 ei jaksanut kelata kutosta loppuun.
Eikö 170 ole tarpeeksi näille pyörille. :D Eikä näitä motarilla muutenkaan ajella

Re: ktm 450, 525

9.8.2011 23:22

Sen taka-akselin kääntäminen toisin päin vastaa kahta hammasta, eli voit käyttää eri välityksiä eri vanteilla tai samalla vaihtamalla vain takaratasta. Toki eturatastakin voi vaihtaa.

Re: ktm 450, 525

20.8.2011 19:28

Mites tuon -04- 450EXC.n startin saa irti? Otin ne kaksi ruuvia auki siitä startin peräosasta millä se on lohkossa kiinni, sitten se heilui mutta ei irronnut. Ahistaako siellä joku muu vielä kuin o-rengas, eli pitääkö kytkinkoppa avata. Kauhean kovin en sitä koittanu murjoa kun ei ollu varmuutta pitääkö jotain muuta vielä avata ja pelkäsin et hajoitan jotain kytkinkopan sisällä.
Eipä tuo startti mikään välttämättömyys ole ku hyvinhän se polkasemallakin käynnistyy, mut jos sen pikku vaivalla saa auki niin pitää katsoa jos sais vielä kunnostettua, mikäli vika startissa on kun ei jaksa kunnolla pyörittää, vaikka akku on lähes uusi ja virtaakin siinä on.
Onko jollain kokemusta mitä uusi startti kustantaa, eli kannattaako vanhaa paljoa ihmetellä?

E: Löytyi yli kahden sadan hinta startille, eli jos niin paljon maksaa niin kannattaa vanha ainakin avata katsoa miltä näyttää jos vaikka sais fiksattua. Mikäli sen nyt irti saan.

Re: ktm 450, 525

21.8.2011 10:49

Micco525 kirjoitti:Mites tuon -04- 450EXC.n startin saa irti? Otin ne kaksi ruuvia auki siitä startin peräosasta millä se on lohkossa kiinni, sitten se heilui mutta ei irronnut. Ahistaako siellä joku muu vielä kuin o-rengas, eli pitääkö kytkinkoppa avata. Kauhean kovin en sitä koittanu murjoa kun ei ollu varmuutta pitääkö jotain muuta vielä avata ja pelkäsin et hajoitan jotain kytkinkopan sisällä.
Eipä tuo startti mikään välttämättömyys ole ku hyvinhän se polkasemallakin käynnistyy, mut jos sen pikku vaivalla saa auki niin pitää katsoa jos sais vielä kunnostettua, mikäli vika startissa on kun ei jaksa kunnolla pyörittää, vaikka akku on lähes uusi ja virtaakin siinä on.
Onko jollain kokemusta mitä uusi startti kustantaa, eli kannattaako vanhaa paljoa ihmetellä?

E: Löytyi yli kahden sadan hinta startille, eli jos niin paljon maksaa niin kannattaa vanha ainakin avata katsoa miltä näyttää jos vaikka sais fiksattua. Mikäli sen nyt irti saan.



kyllä itsellä ainakin husasta kun avas ne pultit mitkä sinäkin ja pyöritteli ja samalla veti niin lähtee..

ja sama startti pitäisi olla kysessä

Re: ktm 450, 525

23.8.2011 17:28

Micco525 kirjoitti:


Tosta en tiiä että miten lähtee irti, mutta siis mulla sama homma eli siis ei lähde startilla käyntiin, sillon kyllä lähtee kun on just ladattu akku mutta ei sen jälkee ku on ajanut vähän aikaa ja ajossa muutenkin valot on tosi himmeet. Voisko mulla olla sitten staattori kulunu/hajalla? Mikä tuolta yleensäkki kuluu virtapäästä, ne käämitkö? Kun mittailin tota että lataako toi pyörä ni se latas mutta semmosella virralla että ei ihme jos ei akussa riitä virrat :lol: Aattelin että pitääkö tässä ny lähtee sitte uutta staattoria hommaamaan. Ja tosiaan koittanu kaikki liittimet/johdot läpi eli ne on kunnossa (ainaki pitäs olla) ja 2 uudella akulla kokeiltu ja toiminut aina sen pari starttia ennen ku virrat tippuu alas akusta. :roll:

Pikasia vastauksia toivosin ni saisin tietoon mahdollisimman pian mitä joutuu uusia :)

Re: ktm 450, 525

24.8.2011 17:43

Aaatelin ostaa uue akun. Oks jollai suositella mitää hyvää jos semmosta on? ;)
450 exc siis!